Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ensimmäinen varsa

Lähettäjä: Apila 
Päivämäärä:   4.8.26 13:27:44

Minun ja äitini yhteisomistuksessa oleva suomenhevostamma laitettiin nyt pitkällisen pohdinnan jälkeen tiineeksi ja varsasta on sopimus että siirtyy kokonaan minun omistukseeni kun syntyy. Tamma ja varsa asuvat täysihoitotallilla jossa kokemusta sekä varsomisista että maitovarsoistam vieroituksen jälkeen pohdinnassa muuttaa varsa lähemmäs minua tuttavani kotitalliin jossa sille olisi myös samanikäistä seuraa.

Kysymys kuuluukin mitä minun pitäisi tulevana varsanomistajana tietää tai mitkä olisivat sellaisia asioita joita kannattaisi alkaa opiskelemaan? Tarkoitus olisi rakentaa varsasta pikkuhiljaa kestävä ja toimiva harrastehevonen itselleni. Vinkkejä ja kokemuksia otan mielelläni vastaan :)

Re: Ensimmäinen varsa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.8.26 20:50:49

Jos ymmärtää hevosista lajina yhtään mitään ja on joskus tehnyt muutakin hevosen kanssa kuin ratsastanut, niin ei sitä sen enempää tarvitse opiskella. Rokotus- ja madotusaikataulut ehkä lähinnä. Niitä en itsekään meinaa muistaa, vaikka jo lukuisia omakasvatteja pihassa :D

Lähettäjä: Maailmalle 
Päivämäärä:   5.8.26 18:58:31

Kuljeta sitä varsaa eri paikkoihin. Irtohyppäämään kaikille mahdollisille naapuritalleille, vaikka omalla tallilla olisi irtohypytysmahdollisuus. Mitä enemmän varsa näkee ja kokee nuorena, sitä helpompaa sen kanssa on kulkea eri paikoissa aikuisena. Jos varsa kasvaa pumpulissa ja näkee vain kotitallin, tarhan, laitumen, kentän ja maneesin, ehkä lähimaastot, on sen kanssa todella hankala lähteä 4-5v:nä ensimmäisiin harkkakisoihin.

Lähettäjä: Metsässäkasvanut 
Päivämäärä:   6.8.26 09:42:33

Käsittele varsaa alusta alkain paljon, niinku oikeasti! Kuljeta ja kulje, kavioiden nostot jne perusasiat, älä tee varsalle asioista mitään isoa numeroa ne on vaan perusasioita.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.