Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  1v näykkii ja laittaa kaiken suuhunsa

Lähettäjä: Hellu 
Päivämäärä:   8.6.26 13:13:41

Hyviä niksejä?

Re: 1v näykkii ja laittaa kaiken suuhunsa

Lähettäjä: Kaveri 
Päivämäärä:   8.6.26 13:21:33

Samanikäinen painikaveri (tai useampi), joiden kanssa purkaa energiaa ja sen jälkeen opetetaan tavoille. Näykkiminen on orien tapa, joten ruunauskin auttaa.

Lähettäjä: Nii se on 
Päivämäärä:   8.6.26 13:39:48

Ykskään ei näyki mulla, orit oon yksvuotiskeväällä vierottanu emästään ja laittanu vanhan oriin kanssa pihattoon. Näin tehny jo monasti. Kaikista tullu viimisen päälle
Rehtiä hevosia, yhtään ei oo tarvinnu ruunata käytöksen takia. Se mun vanha ori on
Aivan huippu tähän hommaan. Ei oo tullu orivarsalaitumet ees mieleen.

Lähettäjä: Hellu 
Päivämäärä:   8.6.26 14:43:58

Tämä on tamma. Ihan kaikkea näprää ja naru menee suuhun vaikka miljoona kertaa huomauttaa. Pari kertaa nappassut muakin ikävästi. On ikätoverin seurassa pihatossa ja käsitellään aina rutiininomaisesti. Seisoo käytävällä, puomilla,, loimituksessa, menee koppiin, nostaa jalat. Tää on ongelma josta ei meinaa päästä eroon.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   8.6.26 15:02:06

Loppuu ajan kanssa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.6.26 15:36:23

Loppuu ajan kanssa. Ole itse tarkkana käsitellessä, että et laita varsaa tilanteseen joss "houkutus" ottaa jotain suuhun on suuri. Eli käsitellessä pidät itse aktiivisesti huolen siitä, että siinä pään vieressä ei seisota, siitä ihan vierestä ei kuljeta jne. Taluttaessa ote riimusta, ei turvan alta. Ja kaikki kädestä syöttäminen ja palkkaaminen pois, samoin pään silittely ja turvan lääppiminen.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   8.6.26 17:15:13

Voi olla myös turhautumista, "kuppi nurin" kun varsan rajallinen kärsivällisyys ja sietokyky on ylitetty. Kiinnittäisin erityisesti uusia asioita tehdessä ja opetellessa huomiota varsan mielentilaan ja siihen, että sessiot on tarpeeksi lyhyitä. Ei liitetä ikävää mielentilaa ihmisen kanssa tekemiseen, vaan pidetään vaatimustaso tarpeeksi matalana ja kokemus positiivisena.

Lähettäjä: Päistär 
Päivämäärä:   9.6.26 12:35:20

Oma nyt 2v tamma teki samaa viime syksynä. En huomioinut sen kummemmin, mutta pyrin ennakoimaan ja siten välttämään tilanteita kuten ylläkin sanottu. Loppui talven aikana ilman sen ihmeempää kouluttamista.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   9.6.26 22:16:41

Tärkein kysymys: kuinka sinä reagoit/mitä teet kun varsa puree?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.