Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten toimii tilausvarsan tekeminen?

Lähettäjä: Tähti 
Päivämäärä:   7.4.26 13:03:06

Minulla on tamma ja ystävälläni varsahaave. Alustavasti puhuttiin että jos hän tekisi tammallani itselleen varsan. Ei vaan tiedetä kumpikaan yhtään miten nämä yleensä sovitaan. Toki varmaan tapauskohtaista mutta jos on kokemuksia niin kuulisin mielelläni monenlaisia tarinoita. Lähinnä kiinnostaa omistajuuteen liittyvät asiat sekä se että kuka yleensä maksaa mitä ja missäkin vaiheessa?

Re: Miten toimii tilausvarsan tekeminen?

Päivämäärä:   7.4.26 13:04:49

Lisäyksenä vielä että tamma on edellisellä omistajalla tehnyt useammankin varsan eli se ei ole ongelma, ja tamma asuukin täysihoidossa tallissa jonka pitäjällä on kokemusta varsomisista sekä siihen liittyviä palveluita mahdollista ostaa lisäksi.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   7.4.26 13:38:31

Tapoja on varmasti yhtä monia kuin ihmisiäkin, mutta itselleni tutuin malli on se, että varsan haluaja maksaa tamman varsaan liittyvät kulut (ell-kulut, lisäravinteet, jne.) ja äitiysloman ajan vastaa myös tamman elämiskuluista. Ja tietysti varsan synnyttyä maksaa myös varsan kulut. Tamman omistaja on kasvattaja, ellei toisin sovita. Varsasta kannattaa ottaa joku osamaksu jo tiineysaikana, niin varsaa haluava ei yhtäkkiä katoa ja sinulle jääkin "turha" varsa itsellesi. Varsan omistajuus sitten heti varsan syntymän jälkeen ostajalle.

Lähettäjä: Nipsu 
Päivämäärä:   7.4.26 14:26:07

Yksi vaihtoehto on,että varsan haluaja vuokraa tamman kasvattajaoikeuden,näin hän saa varsan kasvattajaoikeuden(maksaa siitä sinulle x summan). Hän nyös vastaa kaikista varsaan liittyvistä kuluista.Vinkki vitonen,kaikki tyhmältäkin tuntuva paperille mm: jos tamma kuolee varsomiseen(vakuutus),kuka maksaa ja mitä yms.myöskin missä tamma asuu ja kuinka kauan ja milloin varsa ns:luovutetaan omistajalle eli vieroitetaan.
Pääsääntöisesti nämä menevät hyvin,mutta ongelmia voi tulla jos varsan omistaja ei malta mieltään haluaa vaan touhuta päivät pitkät varsan kanssa eikä anna emälle ja vrsalle rauhaa(tämä on tullut nähtyä).Tosin siitä selvuttiin keskustelemalla.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.4.26 14:44:39

Melko yksinkertaisesti näin: Astutuksesta varsan vieroitukseen kaikki kulut varsan tilaajalle. Hänet merkitään myös varsan kasvattajaksi sillä mitä järkeä hommassa muuten olisi, helpompihan olisi vaan ostaa varsa. Tamman vakuutus on sopimiskysymys, jos varsan tilaaja haluaa vakuutuksen, mutta tamman omistaja ei, tilaaja myös maksaa vakuutuksen. Tamman omistajan riskinä on varsotuksen riskit tammalle, mutta tamman varsotukseen liittyvistä eläinlääkärikuluista vastaa tilaaja. Varsa vierotetaan etukäteen sovittavana ajankohtana (aikaisintaan ja viimeistään kirjattava ylös), tähän asti tamman kuluista vastaa varsan tilaaja. Eli tilaajan kulut niinkuin omaa tammaansa varsottaisi, tamman omistaja tänä aikana kuluton.

Päivämäärä:   7.4.26 20:15:01

Eli se kumpi kirjataan kasvattajaksi on ihan sopimuskysymys? Onko yleisempää että tilaaja maksaa tamman kulut heti astutuksesta lähtien vai vasta sitten kun tamma jää lomalle? Toisaalta hölmölle tuntuisi maksattaa koko ajalta kun tamma olisi kuitenkin suhteellisen pitkään ihan normaalissa käytössä minulla. Orin suuntaan maksut menisi varmaan kuitenkin suoraan tilaajalta eikä minun tarvitsisi niissä olla välikätenä?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.4.26 20:41:59

Kasvattajuus on sopimuskysymys. Sivusta seuranneena useimmiten kasvattajaksi merkitään tamman omistaja, koska tamman omistajalla on kuitenkin riski, että varsaa tahtova ei lopulta ostakaan varsaa.

Jos tamma on normaalissa käytössä alkutiineyden ja jossain vaiheessa varsomisen jälkeen, niin sitten kulut tamman omistajalle tai varsan omistajalle joku pronsenttiosuus kuluista (varsan ja tiineyden kulut tietysti varsan ostajalle).

Oriin maksut menee sinne, mitkä yhteystiedot sinne antaa, eli jos varsaa haluava tilaa siemenet jne niin antaa omat yhteystietonsa, niin saa myös laskun.

Lähettäjä: To 
Päivämäärä:   8.4.26 07:20:11

Kasvattaja oikeuden voi vuokrata, se on sopimuskysymys. Muistutan, että se pitää olla Hippoksen tiedoissa. Jos sitä ei ole sinne ilmoitettu, kasvattaja on aina tamman omistaja. Kasvattajuus voi olla myös puoliksi. Ravi puolella tällä on iso merkitys koska kasvattaja saa juossuista euroista kasvattajarahaa. Yleensä tästä sopimuksesta ei makseta.

Päivämäärä:   8.4.26 08:06:21

Aikoinaan itse tein niin että elätin tamman astutuksesta eteenpäin, ja toki sit kasvattajaoikeus oli mulla. Toinen vaihtoehto olisi ollut kk summa läpi tiineyden, mutta mulle tuli yllättäin eka vaihtoehto halvemmaks kun sen puitteissa valitsin itse missä tamma asuu. Meillä homman ehtona oli se et kasvattaoikeus on mulla.

Päivämäärä:   8.4.26 08:19:09

"Eli se kumpi kirjataan kasvattajaksi on ihan sopimuskysymys?"

Te voitte keskenänne sopia, kummasta tulee kasvattaja.

Mutta Hippos merkitsee varsan kasvattajaksi automaattisesti sen, jonka nimissä tamman kasvattajaoikeudet on varsomishetkellä. Ja ne on tamman omistajalla, jos ei ennen varsomista ole tehty Hippoksen kautta kasvattajaoikeuksien siirtoa jollekulle muulle.

Eli jos haluatte kaverin tämän varsan kasvattajaksi, tamman kasvattajaoikeudet pitää siirtää Hippoksessa kaverin nimiin ennen varsomista.

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   8.4.26 09:24:33

Aikalailla kaikki asiaan liittyvä on sopimuskysymys ja erilaisia variaatioita löytyy. Alla kerron miten minä hieman vastaavassa tilanteessa toimin, kun kaverini halusi tammastani ja tietystä oriista varsan. Hän siis "tilasi" minulta varsan tietystä yhdistelmästä.

Sovittiin, että minä jään varsan kasvattajaksi ja tamma asuu minulla kotona tiineysaikansa (minä vastasin perus elatuskuluista). Minä maksoin oriin maksut ja tilaaja maksoi minulle niitä hieman isomman könttäsumman, kun tamma oli 30vrk ultrassa todettu kantavaksi. Seuraavan könttäsumman tilaaja maksoi, kun tamma oli 90vrk kantavana. Tämä könttäsumma kattoi 90vrk tiineysultran, jonkin verran tamman elatuskuluja sekä mm. herpesrokotussarjan. Kun varsa syntyi, maksoi tilaaja loppusumman. Itselleni tuli suoria kustannuksia (oriin maksut, ell maksut jne.) noin 2000 euron edestä, tilaaja maksoi lopulta yhteensä hieman vajaa 4000 euroa (en muista tarkkaan, taisi olla 3800 euron luokkaa). Vieroitukseen asti tilaaja maksoi varsasta tallivuokraa sekä kaikki varsan kulut. Omistajuus siirtyi heti syntymästä.

Minä en siis rikastunut, mutta sain kasvatin hyvään kotiin, ja kaveri sai varsan markkinahintaa halvemmalla ja tavallaan osamaksulla. Riskit tyhjäksi jäämisestä tai luomisesta olivat tässä sopimuksessa kokonaan minulla eli kaveri ei olisi maksanut minulle mitään, jos tamma olisi jäänyt tyhjäksi. Minä olisin elättänyt tammaa joka tapauksessa, oli se tiine tai ei, joten en kaivannut mitään kuukausimaksua tammasta, ja olihan se minulla lähes normaalissa ratsastuskäytössäkin 7-8kk tiineyteen asti.

Olen myös liisannut yhtä tammaani. Siinä kasvattajaoikeus siirtyi liisaajalle ja hän vastasi kaikista tamman kuluista ensimmäisestä kiimaultrasta alkaen siihen saakka, että varsa vieroitettiin. Minä en saanut tästä järjestelystä muuta kuin vapautuksen yli 1,5 vuodeksi tamman elatuskuluista. Vain tosi hyvistä tammoista maksetaan liisausmaksua tai vuokraa.

Päivämäärä:   8.4.26 10:34:41

Kiitos kommenteista. Jokin tällainen @ kaltainen malli voisi toimia meillekin, kuulostaa ihan reilulta kummallekin osapuolelle!

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   8.4.26 11:18:03

Meillä kaverini kanssa tuo toimi hyvin ja molemmat osapuolet olivat tyytyväisiä :) Jos olisi ollut tuntematon tilaajana, olisin todennäköisesti tehnyt tiukemman sopimuksen ja halunnut taloudellisesti hyötyä enemmän tai ainakin jakanut riskejä tasaisemmin (esim. joku maksu joka tapauksessa, vaikka tamma jäisi tyhjäksi).

Lähettäjä: Oma 
Päivämäärä:   8.4.26 12:01:16

Tilausvarsaa tehdessäni maksoin ihan kaikki tamman kulut astutuksesta aina vieroitukseen asti. Kasvattajaoikeus jäi kuten tavallista tamman omistajalle. Tamma asui omistajansa tallilla

Päivämäärä:   8.4.26 16:57:56

Kasvattaoikeus on aina sopimus. Sen voi vuokrata vaikka tamma olisi omistajalla. Ei se ole vaan tavallista vaan aina siitä pitää keskustella ja tehdä hippokseen merkinnät. Itse en luovu missään olosuhteissa kasvattaja oikeudesta.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   9.4.26 08:15:48

Mitenkäs sellaisessa tapauksessa, että kun tuo hallintaoikeuden siirto eli kasvattajaoikeus, pitää muuttaa ennen varsan syntymää. Jos sitten tilausvarsan tilaaja, jolle kasvattajaoikeus on siirretty, ei maksa varsan syntymän jälkeen sovittuja maksuja. Omistaako varsan kasvattaja vai tamman omistaja?

Päivämäärä:   9.4.26 08:38:14

Kasvattajaoikeus ei ole omistusoikeus.

On ihan sopimuskysymys, mitä maksuja kuuluu maksaa missäkin välissä ja milloin varsan omistusoikeus siirtyy, ja niistä on syytä tehdä tarkka kirjallinen sopimus.

Lähettäjä: Heps 
Päivämäärä:   10.4.26 05:43:14

Itse en tammaani lainaisi ilman, että kasvattajaoikeus jää minulle. Ostakoot oman jos sen mielii saada.

Päivämäärä:   10.4.26 17:36:35

Kasvattaja on varsan omistaja ihan suoraan. Asiat pitää sopia.

Lähettäjä: Heposia 
Päivämäärä:   10.4.26 18:52:48

Lainasin tamman tuttava perheelle jonne se siirtyi heti astutettavaksi. Jos ei olisi tiinehtynyt olisi palautunut. He maksoivat kaikki kulut ja tamma palasi vieroitukseen jälkeen kotiin. Siemennettin meille uudelleen heillä.toimi hyvin. Kirjallinen soppari.
Lainasin samoin yhden tamman meille. Lainaaja on kasvattaja näissä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.