|
Lähettäjä: @
Päivämäärä: 8.4.26 09:24:33
Aikalailla kaikki asiaan liittyvä on sopimuskysymys ja erilaisia variaatioita löytyy. Alla kerron miten minä hieman vastaavassa tilanteessa toimin, kun kaverini halusi tammastani ja tietystä oriista varsan. Hän siis "tilasi" minulta varsan tietystä yhdistelmästä.
Sovittiin, että minä jään varsan kasvattajaksi ja tamma asuu minulla kotona tiineysaikansa (minä vastasin perus elatuskuluista). Minä maksoin oriin maksut ja tilaaja maksoi minulle niitä hieman isomman könttäsumman, kun tamma oli 30vrk ultrassa todettu kantavaksi. Seuraavan könttäsumman tilaaja maksoi, kun tamma oli 90vrk kantavana. Tämä könttäsumma kattoi 90vrk tiineysultran, jonkin verran tamman elatuskuluja sekä mm. herpesrokotussarjan. Kun varsa syntyi, maksoi tilaaja loppusumman. Itselleni tuli suoria kustannuksia (oriin maksut, ell maksut jne.) noin 2000 euron edestä, tilaaja maksoi lopulta yhteensä hieman vajaa 4000 euroa (en muista tarkkaan, taisi olla 3800 euron luokkaa). Vieroitukseen asti tilaaja maksoi varsasta tallivuokraa sekä kaikki varsan kulut. Omistajuus siirtyi heti syntymästä.
Minä en siis rikastunut, mutta sain kasvatin hyvään kotiin, ja kaveri sai varsan markkinahintaa halvemmalla ja tavallaan osamaksulla. Riskit tyhjäksi jäämisestä tai luomisesta olivat tässä sopimuksessa kokonaan minulla eli kaveri ei olisi maksanut minulle mitään, jos tamma olisi jäänyt tyhjäksi. Minä olisin elättänyt tammaa joka tapauksessa, oli se tiine tai ei, joten en kaivannut mitään kuukausimaksua tammasta, ja olihan se minulla lähes normaalissa ratsastuskäytössäkin 7-8kk tiineyteen asti.
Olen myös liisannut yhtä tammaani. Siinä kasvattajaoikeus siirtyi liisaajalle ja hän vastasi kaikista tamman kuluista ensimmäisestä kiimaultrasta alkaen siihen saakka, että varsa vieroitettiin. Minä en saanut tästä järjestelystä muuta kuin vapautuksen yli 1,5 vuodeksi tamman elatuskuluista. Vain tosi hyvistä tammoista maksetaan liisausmaksua tai vuokraa.
|