Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kouluorit

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   2.4.26 21:54:03

Millaisia vaihtoehtoja mietitte kouluoreista? Mitä hevosia etsitte orien sukutauluista? Vinkkejä tämän vuoden varsaprojekteihin nimittäin etsitään

Re: Kouluorit

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   2.4.26 22:54:56

Hyvien jälkeläisten perusteella todennäköisesti joku Lord Leatherdalen jälkeläinen, ehkä Lord Europe.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   2.4.26 23:40:58

Myöhäisen ajankohdan väsynyt ajatusvirhe eli otetaan uusiksi:

Todennäköisesti joku Lord Leatherdalen jälkeläinen, hyvien jälkeläisten perusteella ehkä Lord Europe.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   4.4.26 10:08:29

Olen kuullut, että lord leatherdale on vaikea ori ja samaan kastiin kuuluu myös glamourdale, mutta en tiedä periytyykö tuo ominaisuus jälkeläisiin.

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   4.4.26 17:53:51

Niillä näytöillä joita Lord Leatherdalella on jälkeläistensä ja Glamoudalella kilpailusuoritustensa perusteella, ei ne nyt mitään hirveän vaikeita voi olla. Ehkä ei myöskään perus harrastushevosia eli jos sellaista on tekemässä, kannattaa ehkä harkita jotain muuta.

Lähettäjä: Iik 
Päivämäärä:   4.4.26 20:23:22

Jos hankaluus mietityttää, niin Sosathin For Dance on todella upea ja vielä varsinainen perhehevonen..

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   5.4.26 00:31:56

Itse olen Sosathilta miettinyt kahta oria. Bondolo on mielestäni kivaliikkeinen ja suvusta löytyy erilaisia hevosia kun tammallani aika tunnettu suku. Ja toinen on Venedig. Siitä tykkään kun on vähän korkeampi xx% ja pidän hieman verevämmistä kouluhevosista mielummin kun ”vanhanaikaisista” Totilas-tyyppisistä kouluhevosista. Vennedigilläkin kiva suku ja kivat liikkeet. Tietysti molemmat nuoria eikä vielä jälkeläisnäyttöä mutt kivoja ovat.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.4.26 10:15:53

N' So Next Level - Stall Van Sande, aika huima nelivuotias!

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.4.26 10:17:44

Linkki edellisestä jäi näköjään pois.
https://www.facebook.com/share/r/14hTLbp4fua/

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.4.26 15:46:04

Sebastino ps ollut itsellä mietinnässä, nuori ori tosin.
Itse tykkään enemmän hieman "jykevimmistä" kuin sellaisista kovin kevyistä rimpuloista. Hieman sitä vanhempaa linjaa niin ovat kestävämpiäkin mahdollisesti.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   6.4.26 19:35:23

"Hieman sitä vanhempaa linjaa niin ovat kestävämpiäkin mahdollisesti."

Millähän perustein?

Lähettäjä: Qwerty 
Päivämäärä:   6.4.26 21:21:25

^^
En ole asiaan perehtynyt mutta itsellä tuli yksi mieleen että nykyään hevosista jalostetaan pitkäjalkaisia ( osa myös tosi siroja) ja näyttäviä liikkeitä.

Vanhalinja ehkä hieman vankempia esim.luustoltaan ja hieman vaatimattomampi liike. Ei ole niin pitkäsäärisiä.

Päivämäärä:   6.4.26 21:28:30

Jos tykkää vanhanmallisista, Christ, Cadeau Noir ja Sprehen Erdinger edustavat sitä sarjaa. Myös Lissaro van de Helle edusti vanhanaikaisempaa rakennetta

Lähettäjä: Maisa 
Päivämäärä:   7.4.26 14:12:59

Mitäs Iik on mieltä, mulla ollut mielessä Erdinger kevyelle Centuryo-Daion tammalle. Tammalla käynti hyvä ja laukka ok, ravi melko vaatimaton. Tehnyt hyppyuran itse, mutta erittäin kiva ja yritteliäs sileälläkin. Etujalat vähän sapelissa, niiden osalta ori saisi periyttää hyvää jalka-asentoa.

Lisäksi haussa vähän lisää kokoa/raamia, hyvää ravia ja hyvää ratsastettavuuta. Tamma itse reipas ja kuumempaan suuntaan, lisää potkua ei sinänsä tarvita.

Hyvä tiinehdyttävyys olisi plussaa.

Päivämäärä:   7.4.26 14:59:17

^ Erdinger ei välttämättä ole ollenkaan huono vaihtoehto, mutta kannattaa vilkaista itse Escolarkin, ilmeisesti hyvin saatavissa vaikkei ihan ilmainen olekaan.

Päivämäärä:   7.4.26 14:59:49

Ja linkki edelliseen https://www.gestuet-neuenhof.de/en/breeding-station/dresage-sires/escolar/

LähettäjäAnni 
Päivämäärä:   7.4.26 15:43:08

Tiineyttääkö Escolar? Ilmeisesti ainuttakaan varsaa ei ole Suomeen syntynyt, ainakaan Hippoksen astutustietojen perusteella.
Olisi muuten mun tammalle ykkösvalinta, mutta tuo tiinehdyttävyys mietityttää.

Päivämäärä:   7.4.26 15:57:46

Escolar olisi hyvä valinta, mutta sen siemenen laatu on vähän kyseenalainen tiettävästi. Erdingerillä voi olla parempi.

Kannattaa katsoa tuo Cadeau Noir myös, se on pärjännyt erinomaisesti U25-ratsastajan kanssa.

Cellen Vidar olisi myös raamikas vaihtoehto, Viscount, Contendro ja Edward ovat hyvää ratsastettavuutta ja luonnetta yleisesti jättäviä.

Päivämäärä:   9.4.26 10:17:27

Kiitos!

Escolar olisi tottakai hieno, mutta jonkin verran arvokkaampi ja samaa olen kuullut tavaran laadusta. Erdinger kiinnostaa myös "ristiverisyytensä" vuoksi, tamma tosiaan kuitenkin estesukuinen.

Cashmere olisi/on myös vaihtoehto, mutta taitaa jättää kompaktimpaa kokoa. Varavaihtoehtona on myös Suomesta Diarado's Boy, mutta Erdinger on ollut mielessä jo ennen tätä tammaa ja sitä mieluusti käyttäisin.

Harhautui nyt hieman kouluoreista, itsellä ei tällä hetkellä koulutammaa tallissa jota astutella :) jos osuu sopiva tamma niin Roman Empire (Romanov - Sir Sinclair) on mielessä. Zafferanolaisia on itsellä ollut pari, sitä voisin käyttää myös sillä luonne tulee hienosti läpi. Rakenteelliset ominaisuudet enemmän arpapeli ja mikään wow -liikkuja tai sellaisten periyttäjähän se ei ole.

Lähettäjä: Ii 
Päivämäärä:   9.4.26 12:16:06

Miten Dante Weltino? Mitä tietäjät sanovat?

Päivämäärä:   9.4.26 15:55:03

Escolar ja Erdinger kaipaavat kyllä modernia, verekästä, ei niin isoa tammaa. Sama juttu Christin ja Cadeau Noirin kanssa. Varsinkin yhdistelmänä Erdingerin emänisä Contender lupailee melko vankkaa hevosta. Cashmere on tyypiltään erilainen, se ei todennäköisesti tuo juuri kokoa lisää ja sillä on hyvin moderni olemus. Sitä voisi käyttää isommalle ja raskaammalle tammalle. Hyvää luonnetta saa varmasti Cashmeresta, mutta ei ehkä samaa tyyppiä kuin muiden mainittujen orien kohdalla, niiden kanssa odotettavissa on lisää
kroppaa ja voimaa.

Diarado jättää hyvin usein ja vahvasti omaa tyyppiään ja usein samaa sarjaa ovat sen pojatkin, hyvin modernia pienehkössä paketissa. Satunnaisesti isompaa, joskus hyvin pientä. Varmasti vielä verekkäämpää kuin Cashmere.

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   9.4.26 22:28:22

Entäs tämä Suomesta saatava Freestyle? Onko kokemuksia tästä?

Päivämäärä:   11.4.26 11:26:03

Uusimmassa ratsastuksen erikoislehti HIPPOS 1.sivulla on asiallinen mainos Valiopalkittu erinomaisista jälkeläisistään Duendecillo P oriista.
Aikomuksissa itsellä teettää toivon mukaan tammavarsa tästä hienosta orista.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.