|
Lähettäjä: Unelma
Päivämäärä: 28.3.26 11:23:46
Hei parviäly, otan mielelläni vastaan ehdotuksia - lennokkaitakin. Ketä ehdotat ja miksi? Perustelut kiinnostavat. Kasvatan todennäköisesti yhden ainoan varsan ja orin valinta on hankalaa, koska oma tietämys on huono. Olen mainostekstejen ”lupausten” varassa ja tiedostan, että mainoksissa kaikki ei ole totta.
Kriteerini orille: Orin pitää olla luonteeltaan kiltti ja omata hyvä työmoraali. Koskaan ei saa olla tuhma ihmiselle enkä halua paikalta pakenevaa helikopteria. Ymmärrätte varmaan, mitä tarkoitan. Otan mieluimmin itselleni hevosen, joka säikähtäessään hyytyy niille sijoilleen kuin pakenee paikalta tai hyökkää. Tammani on sitä tyyppiä, joka ankkuroi säikähtäessään itsensä maahan.
Toivelista: Orilla tulee olla vähintään kasin (8) liikkeet kaikissa askellajeissa. En halua oria, jonka ratsastaminen edellyttää huipputason ammattilaisen taitoja ratsastajalta. Orin tulee olla terve ja sen tulee olla jättänyt hyväluonteisia sekä rakenteeltaan terveitä jälkeläisiä.
Tammani on kantakirjattu ensimmäisellä palkinnolla. Se on kiltti, ja minulle on tärkeää, että myös varsan luonne olisi yhtä miellyttävä. Olen harrastajaratsastaja ja unelma on teettää tammastani omaan käyttöön toinen hevonen. Tammallani on poikkeava suku, joten yhteensopivuuden kanssa on varmaankin väljyyttä.
Odotin innolla tämän vuoden oripäiviä ja mahdollisia uusia kiinnostavia oreja, mutta tarjonta oli - köyhä. Yksi ratsuori.
Mitä oreja te suosittelisitte näillä kriteereillä? Löytyykö Suomesta? Vai onko siemenet tilattava ”postimyynnistä”?
Etsinnässä: Kouluhevonen, puoliverinen. Voi olla FWB, Hannover, Oldenburg, Trakehner... Tammani säkäkorkeus on alle 170. Minua ei haittaa, jos ori ei ole jättiläinen. Värillä ei väliä… mutta ei ehkä kuitenkaan kimo (jos voi toivoa). Olen itse pienikokoinen enkä etsi norsun kokoista hevosta itselleni. Jos se sellaiseksi kasvaa, niin sen kanssa on sitten elettävä...
|