Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Unelmakouluhevonen

Lähettäjä: Unelma 
Päivämäärä:   28.3.26 11:23:46

Hei parviäly, otan mielelläni vastaan ehdotuksia - lennokkaitakin. Ketä ehdotat ja miksi? Perustelut kiinnostavat. Kasvatan todennäköisesti yhden ainoan varsan ja orin valinta on hankalaa, koska oma tietämys on huono. Olen mainostekstejen ”lupausten” varassa ja tiedostan, että mainoksissa kaikki ei ole totta.

Kriteerini orille: Orin pitää olla luonteeltaan kiltti ja omata hyvä työmoraali. Koskaan ei saa olla tuhma ihmiselle enkä halua paikalta pakenevaa helikopteria. Ymmärrätte varmaan, mitä tarkoitan. Otan mieluimmin itselleni hevosen, joka säikähtäessään hyytyy niille sijoilleen kuin pakenee paikalta tai hyökkää. Tammani on sitä tyyppiä, joka ankkuroi säikähtäessään itsensä maahan.

Toivelista: Orilla tulee olla vähintään kasin (8) liikkeet kaikissa askellajeissa. En halua oria, jonka ratsastaminen edellyttää huipputason ammattilaisen taitoja ratsastajalta. Orin tulee olla terve ja sen tulee olla jättänyt hyväluonteisia sekä rakenteeltaan terveitä jälkeläisiä.

Tammani on kantakirjattu ensimmäisellä palkinnolla. Se on kiltti, ja minulle on tärkeää, että myös varsan luonne olisi yhtä miellyttävä. Olen harrastajaratsastaja ja unelma on teettää tammastani omaan käyttöön toinen hevonen. Tammallani on poikkeava suku, joten yhteensopivuuden kanssa on varmaankin väljyyttä.

Odotin innolla tämän vuoden oripäiviä ja mahdollisia uusia kiinnostavia oreja, mutta tarjonta oli - köyhä. Yksi ratsuori.

Mitä oreja te suosittelisitte näillä kriteereillä? Löytyykö Suomesta? Vai onko siemenet tilattava ”postimyynnistä”?

Etsinnässä: Kouluhevonen, puoliverinen. Voi olla FWB, Hannover, Oldenburg, Trakehner... Tammani säkäkorkeus on alle 170. Minua ei haittaa, jos ori ei ole jättiläinen. Värillä ei väliä… mutta ei ehkä kuitenkaan kimo (jos voi toivoa). Olen itse pienikokoinen enkä etsi norsun kokoista hevosta itselleni. Jos se sellaiseksi kasvaa, niin sen kanssa on sitten elettävä...

Re: Unelmakouluhevonen

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.3.26 14:17:42

"Kriteerini orille: Orin pitää olla luonteeltaan kiltti ja omata hyvä työmoraali. Koskaan ei saa olla tuhma ihmiselle enkä halua paikalta pakenevaa helikopteria."
Vaikka ori olisi sitä niin varsasi välttämättä ei.

Tietämättä mitään tammasta, kotimaan oreista varmaan Freestyle ja Instertanz vastaa parhaiten hakemaasi.

Jos lähtee kauempaa hakemaan on valikoima valtava. Vaikka suvut ovat jo pitkälti sekoittuneitain, hollantilaisiin yhdistetään enemmän nämä helikopterit, saksalaisten ollessa ehkä hiukan tasaisemmalla perimällä olevia. Ensin mainituilla on tarkempi terveyskontrolli, jälkimmäisillä ei röntgentulokset yms ole yhtä avoimesti saatavilla. Kannattaa huomioida sekin, että kun huipulle tähtäävässä nykyjalostuksessa haetaan suorituskykyistä, näyttävää ja nopeasti reagoivaa kilpahevosta, joitain harrastushevoselle toivottuja hyviä ominaisuuksia auttamatta menetetään.

Vaikka orin suku ja ori itse olisi kiltti ja toimiva kuin ratsastuskouluhevonen, kannattaa muistaa, että varsa on oma ainutlaatuinen yhdistelmänsä. Se saattaa hyvinkin periä molemmilta vanhemmilta paljon niiden genotyypissä olevia, piilossa pysyneitä ei-toivottuja ominaisuuksia. Kannattaa myös tarkastella kriittisesti tamman sukua, yksi helikopteri jossain kolmannessa polvessa voikin yht'äkkiä näkyä varsassa yllättävänkin vahvana. Plus tietysti kaikki hyvät ja huonot elämänkokemukset kasvuaikana sekä koulutus, niidenkin täytyy onnistua nappiin, että lopputuloksena on toimiva, luottavainen ja hyväluonteinen ratsuhevonen.

Ehdottomasti ykkösen tammaa kannattaa varsottaa, mutta kannattaa myös mieltää se, että varsa ei välttämättä ole yhtään sitä mitä tilattiin, ei luonteeltaan eikä ulkoiselta habitukseltaankaan.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   28.3.26 18:02:39

Kaikki kiltit orit on jonkun taitavan kouluttamia. Tiedetään sukuja jotka tuottavat ns huonoa hermo rakennetta mutta kaikista paras hevosen meriitti on jos sillä on pitkä ja ansiokas kilpaura. On siis pystytty treenaamaan ja kilpailemaan nousujohteisesti. Kielii riittävästä fysiikasta ja yhteistyö kyvystä.
Sitten on arvostettuja sukulinjoja joiden tiedetään olevan niitä NS helppoja.
Itse suosin mieluusti Suomessa jo olevia oreja mikäli niillä on itseäni miellyttävä suku. Oman tamman hyvät ja huonot puolet on syytä tunnistaa jotta ei kertaudu ikävät ominaisuudet.
Riippuu logistiikasta myös miten näppärästi siemenet kulkeutuu. Ulkomaan tavara saattaa jopa olla turvallisemmin saatavilla kuin kotimainen johtuen meidän onnettomista ja kalliista kuljetuksesta.
Viime vuonna lupa myönnettiin Flekanderin orille joka palkittiin hyvin ja minua miellytti sen suku. Ei tule nimi mieleen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.3.26 19:10:53

Oh Boy FG on se flekanderin ori. Sanoisin myös sen, tai sitten Intertanz.

Lähettäjä: Gingin 
Päivämäärä:   28.3.26 19:14:20

Zonik Plus x Glamourdale olisi kyllä ihan oma lempparidressagevarsa. Ja jos olisi vielä Totilas sukutaulussa emän puolelta niin…missä voin ostaa?

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   28.3.26 20:23:39

Kiitoksia tuosta Oh Boysta. Tuohan rakentuu kaikista hienoista isäoreista joita valitettavasti myös monen tammat sisältää sukutaulussaan. Kannattaa siis tarkistaa miten kertaantuu oman kanssa.
Meillä on kipakka intertanz varsa jonka emä erittäin helppo, ystävällinen eikä koskaan mitään ratsastukseen liittyvää ongelmaa. Muut sen varsat samoin erittäin helppoja kaikin puolin. Sen puoleen oletan luonteen liittyvän isältä saatuun geeniperimään. Muutoin liikkuu hienosti ja pärjätty mutta luulen että kokemattomissa käsissä saattaisi jäädä tekemättä.
Aika pitkälle varsan tulevaisuuteen vaikuttaa ne kokemukset jotka varsana on saatu ihmisten kanssa. Ongelmattomia tulee jopa niistä konstikkaammista tapauksista jos on osattu oikoa ajoissa. Tamman merkitys varsan käytökseen on myös iso.
Kasvattaa kannattaa vain itselleen joten hyvä miettiä mikä itselle sopiva, mihin tähtää ja missä määrin on mahdollista hankkia ammattilaisia apuun uralla.

Lähettäjä: Unelma 
Päivämäärä:   28.3.26 22:21:23

Kiitos vinkeistä. Olen googletellut sukutauluja ja näistä ehdotuksista löytyy järkivalintoja!

Ostin aikanaan varsan (nykyinen tammani) vaikka olin vannonut, että en osta varsaa, koska en ollut koskaan kouluttanut varsaa. Sen jälkeen vannoin, että en astuta tammaani. Ei kannata vannoa.

Varsani kasvoi normaaliksi hevoseksi kanssani tulematta hulluksi. Ammattilainen ratsutti sen – en ole ratsuttaja enkä ole tulevaisuudessakaan. Olen tavallinen harrastaja, joka haluaa itselleen yhtä fiksun hevosen kuin tammani on. Luotan siihen, että tervepäinen tammani antaa hyvän hevosenmallin varsalleen. Ja kyllä – unelmavarsa jää itselle, jos se joskus syntyy.

Orilta toivon parempaa laatua kuin tammani rakenne ja tammani on palkittu 1. palkinnolla. En usko, että kukaan valitsee tammalleen rakenteeltaan ja luonteeltaan huonompaa oria kuin tamma on.

Orin luonnetta painotan valinnassa eniten. Lähtökohtaisesti orin luonne pitää olla 10, laukka ja käynti voisi olla ysejä, ravin ei tarvitse olla niin fancyä (vitsi-vitsi-vitsi), mutta lähdetään kuitenkin luonteesta – se pitää olla 10. Etsinnässä ori, jonka kanssa elää itkemättä ja pelkäämättä arjessa normaalihevosmiesnais-taidoilla. En etsi oria, jonka koulutukseen ja ratsastukseen tarvitaan olympiamitalistit ja superhevoskuiskaajat.

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   29.3.26 00:36:17

Ratsastus -palstalla ehdotettu ruotsalainen Zafferano voisi tosiaan olla hyvä vaihtoehto, varsinkin jos et hae kilpahevosta terävimmälle huipulle. Kuuleman mukaan hyväluonteinen ja 50% varmuudella orista saa myös nätin voikkovärin jos sellaisesta sattuu tykkäämään.

Päivämäärä:   29.3.26 06:36:22

Instertanz tuli minullakin mieleen.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   29.3.26 07:53:53

Mites isoista ponioreista?

Lähettäjä: Iik 
Päivämäärä:   29.3.26 09:08:55

Zafferano on hyvä ehdotus!

Saksassa hyvää luonnetta ja ratsastettavuutta on liitetty ns B-linjaan eli Black Sky xx-Bolero-orista lähteneeseen linjaan. Sen edustajia on esim täällä juuri toisessa keskustelussa mainitut Bon Coeur ja Benicio. Toinen tästä tunnettu linja on ollut F-linja, jonka edustaja Florentinus valitettavasti menehtyi juuri. Tästä on tullut erittäin suosittu suku, erityisesti Furstenballin ja For Romancen poikia on monta hienoa. Sosathilla on näistä kaksi hyvää vaihtoehtoa, Federer ja For Dance. Myös Fidertanzista oleva Foundation on ollut tunnettu hyvästä luonteestaan.

Aiemmin tätä sarjaa edusti R-linja eli Rubinsteinin pojat. Niiden keskuudessa on käynyt kova kato, mutta tuota nimeä kannattaa bongata emän puolelta. Esim varsin hankalasta isästä Millenniumista oleva Morricone tunnetaan enemmän hyväpäisenä hevosena. Sen emällä on lähellä R-verta kahdesti.

Instertanzin isä Insterburg on erittäin hyvää luonnetta jättävän Caprimond-Hohenstein -linjan edustaja. Nämä orit edustivat ennemmin hyvin ratsastettavaa, jaloa trakipuolta, eivätkä ne olleet samanlaisia isoliikkeisiä "mörssäreitä" kuin nyt valtaori Easy Gamen jälkeläiset. Myös Instertazin emänpuoli on enemmän vanhanaikaisempaa allrounder-verta Westfalenista, ei niinkään näyttävää ja räjähtävää modernia kouluverta.

Jos Suomesta Legend Black Jack on käytössä, se voisi olla hyvä vaihtoehto luonteen puolesta, sen isä on Finest.

Kaikki nämä luetellut orit ovat muuten keskenään hyvin erityyppisiä, eli tamman rakenne, muut ominaisuudet ja suku ratkaisevat paljon. Tosiaan monella F-linjan valtaorilla on linjattuna jo paljon Donnerhall-verta, joten niitä ei ehkä loputtomiin laittaisi tammoille joilla on myös suvussa Donnerhall.

Lähettäjä: mies 
Päivämäärä:   29.3.26 22:11:30

Vitalis.

Lähettäjä: Quuk 
Päivämäärä:   30.3.26 20:26:11

Mulla on varsat Instertanzista ja Finestistä, eri tammoista. Molemmat on todella järkeviä ja kilttejä.

Lähettäjä: ss 
Päivämäärä:   31.3.26 11:43:49

Intertanzista täällä todella upeasti liikkuva ja tosi kiva luonteinen ja positiivinen varsa.

Myös Legend Blackjack on todella hyväluonteinen ja toimiva, tietoja löytyy siittolan sivuilta ja voi toki soittaa Kyrölle ja kysellä. Jälkeläiset mitä tiedän myös tosi hyviä käsitellä.

Päivämäärä:   31.3.26 12:32:48

Legend Blackjack

Lähettäjä: ++ 
Päivämäärä:   31.3.26 13:11:39

Hippoksesta löytyy Suomessa astuvien oriiden arvostelut oripäiviltä. Ehdotetuista näyttää ainoastaan Legend Blackjackilla olevan luonne 10.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.