Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kannattaako?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.3.26 14:29:44

Minulla olisi tänä vuonna 17v kääntynyt tamma. Ei ole aiemmin edes koitettu astuttaa, mutta minä haluaisin kokeilla. Kannattaako tuon ikäistä suomenhevosta enää koittaa? Olisi siis ensisynnyttäjä 18v... Tammalla on tosi hyvä suku siksi mietiskelen.

Re: Kannattaako?

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   11.3.26 14:35:18

Kannattaa tutkituttaa kohdun kunto + samalla saat eläinlääkärin näkemyksen asiaan. Alkuperäisrotuinen 17v ei kuitenkaan ole *super*vanha jos on muuten hyväkuntoinen.

Päivämäärä:   11.3.26 15:00:57

Kiitos! Tietenkin tamma tutkitaan ja eläinlääkäri saa antaa arvionsa. Tammalla on kuitenkin I palkinto kantakirjassa niin himottaisi kyllä edes yrittää yhtä varsaa.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   11.3.26 15:30:35

En tiedä miten paljon suomenhevoset ja puoliveriset eroaa tässä asiassa, mutta minä astutin 16-vuotiaan puoliverisen, joka ei ollut aiemmin varsonu.
En sen kummemmin tutkituttanut ennen siemennystä. Tuli kerrasta tiineeksi ja kaikki meni hyvin.

Paljon kuulin ja luin että "ei noin vanhaa kannata"... Varmasti tammoissa paljon eroja, niinkuin meissä ihmisissäkin, mutta suosittelen kokeilemaan!

Lähettäjä: ,) 
Päivämäärä:   11.3.26 17:11:27

Anti mennä vaan terve ja kaikkea hyvää yritykseen💖

Lähettäjä: samaa mieltä 
Päivämäärä:   11.3.26 17:16:57

Alkuperäisrotuinen 17v ei kuitenkaan ole *super*vanha jos on muuten hyväkuntoinen.

👍👍👍

Tänäkin vuonna esim 22v varsoneitakin onnistuneesti!

Päivämäärä:   11.3.26 20:06:19

En tutkisi sen kummemmin vaan siementäisin (nimenomaan siementäisin, en astuttaisi) ja katsoisin kuinka käy.

Lähettäjä: samaa mieltä 
Päivämäärä:   12.3.26 20:38:50

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 11.3.26 20:06:19

En tutkisi sen kummemmin vaan siementäisin (nimenomaan siementäisin, en astuttaisi) ja katsoisin kuinka käy.

Just näin💕

Lähettäjä: Apina 
Päivämäärä:   12.3.26 22:56:53

Kyllähän tuota kokeilla kannattaa, ei siinä muuta menetä kuin rahaa jos ei sitten natsaakaan. Hevonen on siitä kiva eläin, että luonto yleensä hoitaa niin että jos kunto ei syystä tai toisesta kelpaa varsaa kantamaan, ei tamma sitten myöskään tiinehdy. Jos tiinehtyy hyvin, niin yleensä itse tiineys ja varsominen eivät tuota ongelmaa. Ja moni siitostammahan tekee tyytyväisenä ja hyvällä menestyksellä varsoja pitkälle päälle kaksikymppisenäkin, jos vaan yhä tiinehtyy.

Päivämäärä:   13.3.26 08:23:33

"Jos tiinehtyy hyvin, niin yleensä itse tiineys ja varsominen eivät tuota ongelmaa."

Itseasiassa iäkkäällä tammalla varhaisluomisen riski on kohonnut nuorempiin verrattuna.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   13.3.26 09:34:05

Antaa mennä vaan, luonto on viisas.

Päivämäärä:   13.3.26 10:21:31

Ei kannata mitään kohtua tutkituttaa, ihan turhaa hommaa. Käytä se raha mieluummin astutusmaksuun joka saattaa olla turhaa mutta hyvinkin voi onnistua. Ainoa riski tuossa on siis menettää ne astutuskulut jotka suokeilla ei kovin isot ole. Synnytys ei ole mikään ongelma. Koita ihmeessä jos ei 500e menetys haittaa.

Lähettäjä: näin on 
Päivämäärä:   13.3.26 22:00:37

Lähettäjä: Apina
Päivämäärä: 12.3.26 22:56:53

Kyllähän tuota kokeilla kannattaa, ei siinä muuta menetä kuin rahaa jos ei sitten natsaakaan. Hevonen on siitä kiva eläin, että luonto yleensä hoitaa niin että jos kunto ei syystä tai toisesta kelpaa varsaa kantamaan, ei tamma sitten myöskään tiinehdy. Jos tiinehtyy hyvin, niin yleensä itse tiineys ja varsominen eivät tuota ongelmaa. Ja moni siitostammahan tekee tyytyväisenä ja hyvällä menestyksellä varsoja pitkälle päälle kaksikymppisenäkin, jos vaan yhä tiinehtyy.

Niin tämä!

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   16.3.26 10:30:35

Mä aikanaan astutin 19v varsomattoman, toki tärkeää että on fyysisesti hyvässä kunnossa. Varsoi ongelmitta 20 vuotiaana ekan varsansa.

Muuta tutkimusta ei tehty, kuin ennen orin maksuja eläinlääkäri ultrasi ja katsoi että tekee normaalia kiimaa. Ei suositellut elli sitä koepalaa kohdusta, sanoi etä tulos on satavarmasti luokkaa 30-40% mahdollisuus tiinehtyä ja se ei hänen mielestään kerro mitään. Kuulemma lähes aina oli nuori tai vanha tamma, tulos on 30-50%

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.