Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Salmiakki Poika

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   2.3.26 13:00:02

Onko Salmiakki Poika jättänyt mitään relevanttia, kun ainakin kaikki somessa vastaan tulleet jälkeläiset on olleet ihan poikkeuksellisen huonorakenteisia ja hankalasti liikkuvia? Eikä ole nyt tarkoitus leimata oria vaan aito kiinnostus asiaan. Tunteeko kukaan kevyesti ja hyvin liikkuvaa tai edes selvästi hyvärakenteista salmiakkipoikalaista?

Re: Salmiakki Poika

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   2.3.26 13:08:21

Onnipoika on jättänyt kummallista liikettä. Tulisko liikkuminen sieltä?
Toki joukossa hyvin liikkuviakin, mutta sitten toinen puoli on jotain ihan muuta.

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   2.3.26 15:01:20

Niillä jälkeläisillä on myös emä. Kannattaa tutkia, millaisia ne hirviöitä tehneet tammat ovat.

Lähettäjä: erg 
Päivämäärä:   2.3.26 15:03:48

Mulla on mielestäni toistaiseksi ainakin ihan kivannäköinen Salmiakki Poikalainen, mutta se on toki vasta 1-v. Kiltti kun mikä ja liikkuu asiallisesti.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   2.3.26 16:05:45

Kaverilla iso tamma, jonka isä SP. Liikkeet tavanomaiset. Rakenne jokseenkin raskas. Luonne oikein kiva.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   2.3.26 17:32:49

En pidä periyttäjänä, monesta muusta orista saat paljon varmemmin laatua. Ja kyllä, varsalla on myös emä, mutta erinomainen periyttäjäori tekee laadukkaan varsan tammasta kuin tammasta, heikko ei. Jos kriteerinä on ainoastaan takuuvarmaa tummaa väriä niin sitten Salmiakki Poika.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   2.3.26 17:35:23

Meillä hienosti liikkuva, kevytrakenteinen ja kevytliikkeinen Salmiakkipoikalainen. Muutkin, mitä olen nähneet, ovat olleet hyvin liikkuvia ja kevyitä.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   2.3.26 19:58:09

Aikoinaan orisuorassa jäänyt mieleen koko orisuoran fiksuimmat jälkeläiset joilla aivan asialliset rakenteet. Ori ei enää ole edes käytössä, kummallinen topikki.

Päivämäärä:   2.3.26 20:15:35

Jep, ei ole käytössä enää. Onko havaintoja kuinka toimii emänisänä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.3.26 21:25:20

Isoja, raskaita, kilttejä. Monilla Onnipojan huono lanneselkä.

Lähettäjä: Huppista 
Päivämäärä:   3.3.26 09:00:42

Myönnän, etten muista nähneeni yhtään aikuista Salmiakki Pojan jälkeläistä livenä, mutta laatuarvosteluikäisinä ja kasvattajakilpailussa eivät selvästi ole olleet parhaimmillaan. Vaikuttavat kasvavan isoiksi ja kehittyvän hitaasti, joten ymmärrettävää etteivät loista nuorten luokissa. Muutamalla on kieltämättä ollut hieman mielenkiintoinen liikemekaniikka.

Näyttelyissä olen useita nähnyt, eikä nämä nyt hullumman näköisiä ole. Vähän raskaita osa ja valitettavan paljon onnipoikalaisia sapelijalkoja. Olen kiinnittänyt huomiota myös lyhyisiin vuohisiin ja isoihin kavioihin. Monella jälkeläisellä on aika pystyt/korkeakantaiset kaviot.

Onnistumista emänisänä vaikea vielä sanoa. Heilan mukaan emänisänä 13:lle hevoselle, joista kuusi sama Friisin-yhdistelmä. Varsat on vielä nuoria ja muutaman näyttelytuloksen perusteella ei voi vetää vielä mitään johtopäätöksiä.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   3.3.26 12:56:20

Mulla on aikuinen tamma Salmiakki Pojasta. Ei oo mikään "liikeihme" mutta suokiksi ihan asiallinen ja erityisesti laukka on hyvä ja kolmitahtinen.

Rakenteessa ei oo paha sanottavaa; vois sillä olla enemmän jaloutta mutta kaula on hyvin asettunut ja pitkä, eikä missään nimessä raskas ole. Lanneselästään on vähän pitkä, se on totta.

Se mikä tässä on parasta on luonne. Se tekee töitä 100% aina ja on maailman fiksuin ja helpoin sekä rohkein. Kaikki käy tapaus jota saa vietyä ratsastuksellisesti eteenpäin juuri tästä syystä helposti.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.3.26 20:39:48

Salmiakki Poika itse on kyllä todella tyylikäs ja ryhdikäs ori. Toivottavasti saa jatkajan vielä suvulleen. Varsat myös kivan luonteisia.

Päivämäärä:   3.3.26 20:51:29

Kovin montaa oria SP:stä ei enää näytä olevan. Suurin osa ruunattu.

Lähettäjä: Hop 
Päivämäärä:   4.3.26 05:46:17

Eikös viime vuoden kasvattajakilvan 2 ole SP jälkeläinen?
Millaisia viimeisen ikäluokan varsat?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.3.26 08:13:01

"Ori ei enää ole edes käytössä, kummallinen topikki."

Kuinka niin kummallinen, kysymyshän on "Onko Salmiakki Poika jättänyt mitään relevanttia..."?

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   4.3.26 09:41:22

"Onnipoika on jättänyt kummallista liikettä. Tulisko liikkuminen sieltä?"
Itse taas olen todennut että poikkeuksetta jokainen Onnipoikalainen on ollut ainakin satulaan erityisen miellyttäväliikkeinen.

Hyvää luonnetta SP ainakin on periyttänyt oman kokemuksen mukaan. Yhtään sekopäätä ei ole tullut vastaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.3.26 10:15:33

Hirveän epätasaista jälkeä ori on jättänyt, mutta muutamia selvästi jälkeläisiä yhdistäviä ominaisuuksia löytyy. Leimallista monille varsolle on onnipoikalainen pitkä runko, jossa on pitkä lanne ja sään takaa painunut selkä.

Muutaman jälkeläisen tiedän ihan live-elämästä ja ainakaan näiden luonnetta ei voi moittia. En itse asiassa muista, että kukaan koskaan olisi maininnut Mikin varsaa hankalaksi.

Lähettäjä: Mn 
Päivämäärä:   4.3.26 17:57:48

Onnipoika on jättänyt jopa tölttääviä suokkeja oisko se sitä kummallista liikettä

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   4.3.26 20:49:40

” Onnipoika on jättänyt jopa tölttääviä suokkeja oisko se sitä kummallista liikettä”

Tätä tarkoitin, lähemmäs peitsiä kuin tölttiä tai jotain kummallista sekoitusta. Ja
Tiedän useamman onnipoikalaisen tämmöisen. Tietysti kuolleita ovat jo.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   5.3.26 12:58:34

Kiitos tosi asiallisista vastauksista! Jään seuraamaan ihan mielenkiinnolla tuleeko näistä romuluisista kasvun myötä kauniimpia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.