Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mikä suokki ori jättää jalkaa

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   8.1.26 18:59:19

Tamma on iso 160cm. Mutta on todella raskas rakenteeltaan. Varsat saaneet näyttelyistä kommenttia matajalkaisuudesta.

Re: Mikä suokki ori jättää jalkaa

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   8.1.26 20:31:21

Rannan Ruhtinaalla on kevyet, jalkavat varsat.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.1.26 20:54:28

Frans. Jos ei ravisuku haittaa. Siitä on h#tokseen hienoja korkejalkaisia jälkeläisiä.

Lähettäjä: Kummallista 
Päivämäärä:   9.1.26 06:42:42

Hessin Leevi jos kookasta kaipaat. Samalla saat myös kaulaa.

Lähettäjä: Rv 
Päivämäärä:   9.1.26 07:27:48

Hessin Leevi tai sen poika Rauhalan Teodor.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   9.1.26 10:44:01

Ryhlyn Peikonlehti

Lähettäjä: Päistär 
Päivämäärä:   9.1.26 10:56:01

Hessin Leevi ja poikansa voivat tuoda kokoa, mutta tuskin tiiviimpää runkoa ja korkeampaa sivuprofiilia. On jälkeläisillä toki jalkaakin, mutta myös pitkä runko, joten en itse käyttäisi pitkärunkoiselle tammalle. Jalka-asennot kannattaa myös huomioida.

Rannan Ruhtinaalla on keveämpiä jälkeläisiä, joilla ei ole kovin pitkä runko. Oriin jälkeläisten liikemekaniikka ei kaikilta osin ole mieleeni, mutta mielipiteitä on monia ja täydellistä ei olekaan.

Herkko Hurmauksen poika Ryhlyn Peikonlehti tuskin kovin keventää ja sen periyttämiskyky on vielä epävarma, mutta isänsä perusteella voisi tuoda lisää jalkaa eikä pidentäisi runkoa. Voi tulla 160-senttiselle tammalle kyllä jo liikaakin kokoa. Toinen HH:n poika Toivolan Valekro olisi hieman pienempi, mutta emänisä Corleone on jättänyt jonkin verran matalaa, pitkää tyyppiä eli se saattaa TV:nkin jälkeläisissä näkyä, vaikka ori itse on sopusuhtainen. Oriin somessa jossain vaiheessa oli pohdintaa, että selvittelevät mahdollisuutta jalostuskäytölle vuodelle 2026 eli itse pitäisi oriin mielessä.

Vauhti-Wiljo on itse korkeajalkainen ja sillä on jatkamisen arvoinen suku. Periyttämiskyvystä ei vielä ole tietoa ja ei varmasti sovi ihan joka tammalle. Jalka-asennot kannattaa erityisesti miettiä.

Lakeus Kingin pojista Kuninkaan Paluu voisi tuoda nätimpää tyyppiä, vaikka ei ole erityisen korkeajalkainen. On pienehkö, mutta toisaalta 160-senttiselle tammalle ei ehkä haittaa, ja on toki suvultaan omaa kokoaan isompi. Suvussa toki makkaroita jättäneet Onnipoika ja Kelmi, joten vain tulevaisuus näyttää mitä KP itse jättää. Toinen poika Kaskisavu on hieman raskaampi ja emänisänsä Knuutilan Veikko on jättänyt vaihtelevaa runkoa eikä välttämättä kovin jalkavia varsoja. Hieno ori kuitenkin ja harkitsisin ainakin sopivuutta.

Onko pakaste vaihtoehto? Ratsu Reimaa ja Rodrikia saisi pakasteena ja kumpikin on korkeajalkainen ja urheilullinen. RR on jättänyt jalkavuutta myös eteenpäin eli se voisi olla varmempi valinta. Ei ehkä hirveästi kevennä, mutta ryhtiä ja jalkaa voisi tulla.

Hiljalan Fantomin käytöstä ensivuonna ei ole vielä tietoa (ei toki juuri muistakaan oreista), mutta ori on kevyt, urheilullinen, ei-pitkärunkoinen ja jalkava ja se on ainakin jossain määrin myös jättänyt näitä myös eteenpäin. Miinuksena useamman varsan kohdalla lievä passikäyntisyys, mutta isommat ikäluokat ovat vasta tulossa ratsastusikään ja laatuarvosteluissa on näkynyt myös laatua eli voi olla periyttäjä, vaikka täällä ori on jo lytätty.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   9.1.26 11:22:57

Kuninkaan Paluusta semmoinen huomio, että on arvosteltu eli mitattu vasta 4-v, joten saattaa vielä sentin-pari kasvaa korkeutta. (Jos joku tuota pientä kokoa pelkää.)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.1.26 11:41:59

Itse sain matalahkojalkaisesta, raskaasta tammasta Fantilla pitempijalkaisen ja kevyemmän jälkeläisen. Emällä vahva käynti, ja tämä ei ole passitahtinen, mutta lienee emän ansiota. Fantin kohdalla huomioisin tamman luonteen, sen mitä olen muita Fantin varsoja nähnyt niin ne ei ole luonteelta mitään kyntöruunia. Meillä tasaluonteisesta tammasta tuli avoin mutta ajatusmaailmaltaan vähän enemmän adhd-tyyppinen varsa. Tämä oli meillä se ainoa yhdistelmä millä on haettu kevyempää urheiluhevosta, joten en osaa verrata mihinkään muuhun oriiseen.

Päivämäärä:   9.1.26 11:51:10

Kuninkaan Paluun lähisuku on tosiaan oria itseään suurempaa (pl. Kelmi), joten voi olla että ori itse on vielä kasvanut/kasvaa tai jättää itseään isompaa. En varsinkaan isommalle tammalle jättäisi käyttämättä vain koon takia.

Hessin Leevistä vielä, että sen poika Rauhalan Teodor on emänisältään Priorilta perinyt neliömäisen rakenteen. Teodorin omissa jälkeläisissä on vaihtelua ja jälkeläismäärä on pieni ja jälkeläiset nuoria, mutta täältä saattaisi saada neliömäisempää rakennetta, jos tuuri käy. Emänpuolen suku on sellainen, että sen soisi jatkuvan.

Hessin Leevin toinen neliömäisempi poika Hasselpähkinä valmistautuu somen perusteella kevään oripäiville eli ehkä jopa käytössä tänä vuonna? Hieno, laadukas nuori, jolla suomenhevoseksi paljon joustoa ja elastisuutta, sekä hyvä luontainen tasapaino. Iso plussa myös kilpaillut ja menestynyt emä eli suorituskykyä molemmin puolin. Kesäihottumariski mietityttää itseä, kun riskiperiyttäjiä sekä emän että isän puolella. Tälläkin neliömäisempi rakenne tulee emän puolelta ja periytyminen tietysti epävarmaa, kun Hessin Leevi kummittelee taustalla. Jos tulee tänä kesänä käyttöön, niin jonkunhan se pitää kokeilla että mitä jättää. Voisi tulla sitä aloittajan toivomaa jalkaa ja on kivan kevytkin rakenteeltaan.

Päivämäärä:   9.1.26 12:50:41

Niin joo, neliömäisiä ovat myös Vihi-Totin/Pörnä-Pojan perikunta. Likan Legenda raskaampi ja lyhytkaulainen. Prinssinen kevyempi, urheilullisempi ja Hessin Leevi tulee sopivasti läpi. Mielenkiintoista että mitä jättää, kun yhdistelmä kahta niin eri tyyppistä hevosta. Kirjaamaton Vihi-Totti-Pilven Poika-Kelmi yhdistelmästä oleva Saaren Kiho oli myös viime tarjolla luomuna Vuoren tilan kautta. Mitä itse olen nähnyt, on Saaren Kiho Vihi-Totin pojista ehkä parasrakenteisin, kuitenkin neliömäinen. Voisi myös keventää, ehkä, jälkeläisiä on tosin vasta vain muutama.

Lähettäjä: Kummallista 
Päivämäärä:   9.1.26 13:04:43

Piensuokeista Voinokka neliömäinen, ryhdikäs ylälinjaltaan, ainakin meillä korjasi jalkojen asentoa ja vuotias vaikuttaa korkeajalkaiselta. Nokan kesäihottumaherkkyys ainakin testattu kun kesäisin laiduntaa varsinaisessa ötökkälandiassa. Komiat on karva ja jouhet.

Lähettäjä: Hyväsukuinen 
Päivämäärä:   9.1.26 13:52:23

Frans ehdottomasti. Sieltä saa myös näyttävät liikkeet ratsulle ja ryhti

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   9.1.26 14:56:41

Entäs laukka?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.