|
Lähettäjä: Päistär
Päivämäärä: 9.1.26 10:56:01
Hessin Leevi ja poikansa voivat tuoda kokoa, mutta tuskin tiiviimpää runkoa ja korkeampaa sivuprofiilia. On jälkeläisillä toki jalkaakin, mutta myös pitkä runko, joten en itse käyttäisi pitkärunkoiselle tammalle. Jalka-asennot kannattaa myös huomioida.
Rannan Ruhtinaalla on keveämpiä jälkeläisiä, joilla ei ole kovin pitkä runko. Oriin jälkeläisten liikemekaniikka ei kaikilta osin ole mieleeni, mutta mielipiteitä on monia ja täydellistä ei olekaan.
Herkko Hurmauksen poika Ryhlyn Peikonlehti tuskin kovin keventää ja sen periyttämiskyky on vielä epävarma, mutta isänsä perusteella voisi tuoda lisää jalkaa eikä pidentäisi runkoa. Voi tulla 160-senttiselle tammalle kyllä jo liikaakin kokoa. Toinen HH:n poika Toivolan Valekro olisi hieman pienempi, mutta emänisä Corleone on jättänyt jonkin verran matalaa, pitkää tyyppiä eli se saattaa TV:nkin jälkeläisissä näkyä, vaikka ori itse on sopusuhtainen. Oriin somessa jossain vaiheessa oli pohdintaa, että selvittelevät mahdollisuutta jalostuskäytölle vuodelle 2026 eli itse pitäisi oriin mielessä.
Vauhti-Wiljo on itse korkeajalkainen ja sillä on jatkamisen arvoinen suku. Periyttämiskyvystä ei vielä ole tietoa ja ei varmasti sovi ihan joka tammalle. Jalka-asennot kannattaa erityisesti miettiä.
Lakeus Kingin pojista Kuninkaan Paluu voisi tuoda nätimpää tyyppiä, vaikka ei ole erityisen korkeajalkainen. On pienehkö, mutta toisaalta 160-senttiselle tammalle ei ehkä haittaa, ja on toki suvultaan omaa kokoaan isompi. Suvussa toki makkaroita jättäneet Onnipoika ja Kelmi, joten vain tulevaisuus näyttää mitä KP itse jättää. Toinen poika Kaskisavu on hieman raskaampi ja emänisänsä Knuutilan Veikko on jättänyt vaihtelevaa runkoa eikä välttämättä kovin jalkavia varsoja. Hieno ori kuitenkin ja harkitsisin ainakin sopivuutta.
Onko pakaste vaihtoehto? Ratsu Reimaa ja Rodrikia saisi pakasteena ja kumpikin on korkeajalkainen ja urheilullinen. RR on jättänyt jalkavuutta myös eteenpäin eli se voisi olla varmempi valinta. Ei ehkä hirveästi kevennä, mutta ryhtiä ja jalkaa voisi tulla.
Hiljalan Fantomin käytöstä ensivuonna ei ole vielä tietoa (ei toki juuri muistakaan oreista), mutta ori on kevyt, urheilullinen, ei-pitkärunkoinen ja jalkava ja se on ainakin jossain määrin myös jättänyt näitä myös eteenpäin. Miinuksena useamman varsan kohdalla lievä passikäyntisyys, mutta isommat ikäluokat ovat vasta tulossa ratsastusikään ja laatuarvosteluissa on näkynyt myös laatua eli voi olla periyttäjä, vaikka täällä ori on jo lytätty.
|