Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  tilausvarsa

Lähettäjä: mitenon 
Päivämäärä:   24.11.25 12:24:56

Haluaisiko joku avata vähän, millaisilla sopimuksilla olette tilausvarsoja tehneet/ostaneet? kuka maksaa ja mitä maksaa, onko tullut halvemmaksi vs jos ostaisi kasvattajalta jo syntyneen varsan? tamman kulut tiineyden ajan, kuka hoitaa? kaikki astutukseen ja varsaan liittyen varmaan tilausvarsan ostaja, mutta onko lisäksi pyydetty vielä jotain summaa itse tamman lainaamisesta?

Re: tilausvarsa

Lähettäjä: HS 
Päivämäärä:   24.11.25 13:05:52

Itse maksoin tamman kulut tiineyden ajan, varsa-ajalta ennen vieroitusta puolet kuluista (asui kasvattajan omassa tallissa, oli uudelleen tiine), orin kulut sekä tiineyteen ja varsomiseen liittyvät ell-kulut. Varsan hinnaksi tuli ehkä vähän keskivertoa kalliimman rotuaan edustavan maitovarsan hinta. Minulle tämä oli ihan sopiva tapa hankkia varsa juuri niistä vanhemmista, joista toivoin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.11.25 15:21:06

Melko todennäköisesti valmis varsa on halvempi kuin tilausvarsa.

Lähettäjä: EM 
Päivämäärä:   24.11.25 15:37:25

Oliko HS sinulla kasvattajaoikeuksia varsaan? Kuulostaa liisaukselta.

Itse olen paria tammaa lainannut tilausvarsan tekoon niin, että jos kasvattajaoikeus jää kokonaan minulle, maksaa tilaaja ensimmäiseltä kesältä astutuskulut ja haluamansa oriin maksut. Tamman elatuskustannuksia en ole tilaajilta ottanut lainkaan, mutta ovat maksaneet varsan synnyttyä varsamaksun lisäksi sopimuksen mukaisen könttäsumman minulle. Varsojen kokonaishinnat ovat olleet hieman halvempia kuin mitä olisin (aiemmassa taloustilanteessa ja aiemmilla markkinoilla) varsan vapailla markkinoilla myydessä saanut, mutta toisaalta varsan ylläpitokulut ovat heti syntymästä asti kuuluneet tilaajalle eikä minun ole tarvinnut nähdä myyntirumban vaivaa.

Päivämäärä:   24.11.25 16:14:24

Kaikki kulut tamman astutuksesta varsan vierotukseen, niinkuin omaasi astuttelisit.

Lähettäjä: Auts 
Päivämäärä:   25.11.25 07:34:48

Paljon vaikuttaa sekin jääkö kasvattajaoikeus minulle. Jos ei jäisi niin tamman kulut myös ostajalle. En kyllä yleensä luovu kasvattajaoikeuksista. Allekirjoitan tuon EM:n vastauksen.

Päivämäärä:   25.11.25 11:07:18

Meillä minä tilaajana maksoin kaiken varsan tekoon liittyvän (ultrat, siemennykset jne) ja varsan kulut (ell, tunnistus, rekisteröinti jne), ja kasvattaja tamman normaalit kulut. Tamma oli kasvattajalla myös ihan normaalissa ratsastuskäytössä sen ajan mitä pystyi ja kasvattajaoikeus pysyi hänellä jne, eli minusta oli ihan reilua että hän maksoi sen normikulutkin. Varsan synnyttyä maksoin vielä könttäsumman niin, että kokonaishinta oli hiukan ostovarsaa pienempi ja sisälsi ylläpidon vieroitukseen asti kuten ostovarsallakin. Jos varsa olisi kuollut tms niin en tiedä mitä olisi tehty, ei ollut kirjallista sopimusta (heh).

Tamman kulut jos maksaisin niin haluaisin sen ns. kokonaan itselleni ylläpitoon omalle tallille ja mahdollisuuksien mukaan oikeuden ratsastaa, ajaa tms tiineys- ja varsa-aikana.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.