Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  1-v ori ja tiine emä yhdessä?

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   14.11.25 17:17:21

Orivarsa tuli kotiin syksyn tullen, emä on uudestaan tiine. Lisäksi yksi ruuna. Onko tammalle haittaa että kaikki yhdistettäisiin samaan tarhaan? Tietysti murehdin sitäkin, että jos tamma onkin luonut ja orivarsa pääsisikin astumaan emänsä :D

Re: 1-v ori ja tiine emä yhdessä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.11.25 17:48:54

Sinne vaan, varsallekin kullan arvoista sosiaalistumista jos tamma pitää sen kurissa.

Lähettäjä: Himmennin 
Päivämäärä:   14.11.25 20:53:57

No mä tarkastaisin vielä kertaalleen, et on varmasti tiine, jos tarkastettu vain alkutiineydessä

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   15.11.25 11:56:12

Ultraa tamma ja jos on tiine niin ehdottoman hyvä ajatus. Mun paras ja fiksuin orini eli aikoinaan ensimmäiset kesänsä orilaitumilla, ja talvensa pikkulaumassa johon kuului myös sen siitoskäytössä ollut emä joka oli tiine siis talvet. Ori oppi käytöstavat tammoja kohtaan täydellisesti. Astuvana aikuisena orinakin osasi olla kun muisti miten käy jos ei osaa, ja tarhasi talvisin oman tiineen rouvansa kanssa hyvin kauniisti.

Lähettäjä: Sunni 
Päivämäärä:   16.11.25 18:33:45

Miten pitkään orivarsaa uskallatte pitää sekalaumassa? Ensimmäisen vuoden, laitumelle ei enää?

Päivämäärä:   17.11.25 05:34:59

No meillä ole vanhin ori 16v. joka sekalaumassa. Ei siihen mitään ikärajaa ole

Lähettäjä: Mooo 
Päivämäärä:   17.11.25 05:56:01

Itse tiedän 8 kk orivarsan, joka sai emänsä tiineeksi. Harvinaista, mutta mahdollista. Onkohan aikaisin tietty tapaus 6kk.

Päivämäärä:   17.11.25 16:14:44

Entäpä heinäkuussa syntynyt orivarsa, vuotta vanhempi tammavarsa ja emä jota ei astutettu, koska erilleen?
Orivarsa vasta tammikuussa 6kk jolloin voisi vieroittaa, nyt jo tämän vuoden varsat mennyt lähiseudun pihattoihin joissa pääluku täynnä.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   17.11.25 16:37:15

Orivarsa on lisääntymiskykyinen aikaisintaan 8 kk vanhana, tämä tieto hyvin kokeneelta lisääntymistieteisiin erikoistuneelta eläinlääkäriltä.

Lähettäjä: Äiti 
Päivämäärä:   18.11.25 22:52:02

Mulla oli vuonna 2013 suokkitamma tiineenä oman 1,5v tuhman oripoikansa kanssa, toimin näin jatkossakin mikäli tilanne vaatii :D Ai että kuinka oli iloa silmälle kun tuhmapoika saapui kotiin oripihatosta kun oli siellä rellestänyt kuninkaana paikalla. Kyllä laittoi mamma kuriin ja nuhteeseen, siitä tulikin sitten oikein mukava käsiteltävä ;)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.