Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Varsan ostaminen ennen sen syntymää

Lähettäjä: Varsa 
Päivämäärä:   10.9.25 08:33:23

Jos ostan ensikesäisen varsan jo ennen sen syntymää, millaisia kustannuksia ja vastuita siitä minulle on odotettavissa? Olemme ekaa kertaa ostamassa varsaa ja haluan juuri tämän tietyn varsan, joten siksi on pohdinnassa ostaa se jo nyt.

Olisi kiva kuulla kokemuksia.

Re: Varsan ostaminen ennen sen syntymää

Lähettäjä: lilla 
Päivämäärä:   10.9.25 08:43:54

Tilanteessahan voi sopia kaupasta eri tavoin. Eri tavoilla on erilainen hinta. Vähän riskiä- paljon hintaa, ja toisinpäin.

Lähettäjä: HS 
Päivämäärä:   10.9.25 08:57:17

Riippuu sopimuksesta. Itse maksoin tamman tiineysajan ja varsa-ajan tallivuokran (omistajan tallissa) ja tiineyteen liittyvät ell-kulut (ylimääräiset rokotukset jne.) mutta varsinainen kauppahinta oli lähinnä nimellinen. Yhteenlaskettu hinta varsalle oli kys. rodun kohdalla ehkä vähän keskimääräistä korkeampi, mutta huomattavasti kalliimpiakin varsoja myydään, ja toki riski minulla, olisin maksanut kulut joka tapauksessa, vaikka varsa olisi esim. syntynyt kuolleena.

Lähettäjä: kesäheinä 
Päivämäärä:   10.9.25 09:54:35

Riippuu sopimuksesta. Maksoin vasta kun varsa oli syntynyt ja olin hyväksynyt tulokkaan. Varsa vielä sai olla samaan hintaan emän alla vieroitukseen saakka. Ja jos varsa olisi menehtynyt, ei olisi tarvinnut maksaa mitään. Summa mitä maksoin oli kasvattajan määrittämä, ja tyydyin siihen. Omasta mielestäni diili oli minulle edullinen - puhutaan kuitenkin useammasta tonnista.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.25 15:16:21

"Yhteenlaskettu hinta varsalle oli kys. rodun kohdalla ehkä vähän keskimääräistä korkeampi, mutta huomattavasti kalliimpiakin varsoja myydään, ja toki riski minulla, olisin maksanut kulut joka tapauksessa, vaikka varsa olisi esim. syntynyt kuolleena."

Tässähän ei ole mitään järkeä. Varsan hinta sitä edullisempi mitä enemmän sopimus sisältää riskejä.

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   10.9.25 16:45:12

Maksoin varausmaksun, kun sovittiin kaupasta ja loput kauppasummasta, kun varsa oli syntynyt ja terveeksi todettu. Tamman kuluihin en osallistunut. Hinta oli sama, kuin jos kauppa olisi tehty syntymän jälkeen. Halusin kuitenkin juuri tämän varsan, joten ostin mahaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.9.25 09:03:44

Näin minäkin voin varsan myydä jo mahaan. Varausmaksu ja sitten loput kun varsa on viikon ikäinen. Muunlainen soppari tulee kyseeseen sitten, kun varsa ei vielä edes mahassa kasva ja silloin käytetään myös tilaajan valitsemaa oria. Tällöin tilaaja maksaa viulut ja kantaa riskit, lisäksi sovittu provikka tamman käytöstä varsan tekoon, varsotuksesta sekä tamman ja varsan hoidosta vieroitusikään saakka.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.