Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pikkuvarsan lastaus ja kuljetus

Lähettäjä: Pikki 
Päivämäärä:   31.8.25 12:06:40

Hyvät vinkit?

Re: Pikkuvarsan lastaus ja kuljetus

Lähettäjä: Hanna 
Päivämäärä:   31.8.25 13:21:48

Me otetaan väliseinä ja kaikki puomit pois. Tamma kiinni seinässä ja varsa irti. Varsa eka koppiin ja tamma perässä. Näin kuljettu nytkin koko kesä oriasemalla.

Lähettäjä: Katta 
Päivämäärä:   31.8.25 14:44:57

Monissa trailereissa puomit ovat osa trailerin jäykistävää rakennetta, jolloin puomeja ei saa poistaa. On hankittava pitkät puomit.
Myös äkillisissä liikennetilanteissa ei ole turvallista eikä tammalle reilua jos ei ole puomeja mihin nojata.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.8.25 20:22:00

Joo ei kannata ilman puomeja ajella, esim joissain bökkiksissä antaa kattoperiksi alareunasta jos ajaa edes ilman takapuomeja (kokemusta asiasta on).

Lähettäjä: Hanna 
Päivämäärä:   31.8.25 22:32:06

Ei meidän kopissa puomit tukena ole.
Kamerasta kun seuraa normaali tilanteessa hevosia niin todella harvat nojaavat etupuomiin vaikka miten jarruttaa. En tarkoita että jarruttelen mutta joskus tulee tilanteita jossa tulee napakampi jarrutus. Kyllä nelijalkainen eläin aika tukevasti alustaan maadoittaa itsensä. Tämä oli minullekin yllätys. Olen ajanut hevosia 33 vuotta. Kamera ollut vasta vuoden.

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   1.9.25 13:33:06

En ole itse tamma+varsaparia kuljetellut mutta ne mitä olen nähnyt kuljettavat pitkillä puomeilla/väliseinä pois. Ja hevosautossa samoin, väliseinä pois. Joskus olen kuullut että tamma+varsaparia kuljetettiin väliseinä vinossa ja ilman takapuomia, väliseinä oli silloin sidottu jotenkin traikun seinään.... mutta tästä on varmaan 15v aikaa.
Takaluukku jäykistää traikun takaosaa ihan hyvin, enkä nyt ihan heti keksi mikä saisi ajaessa hevosen horjahtamaan voimakkaasti taaksepäin päin takaluukkua. Takapuomi taitaa olla pitkälti ihmisten turvallisuutta varten, ettei takaluukku lennä päälle jos hevonen peruuttaa vauhdilla ulos heti kun luukkua raottaa. Etupuomitta en haluaisi aikuista isoa hevosta kuljettaa. Laittaisin traikun etuosaan myös heinää/olkipaalin ettei varsa jää jumiin etupuomin alle tai eteen.

Lähettäjä: Linnea 
Päivämäärä:   2.9.25 11:43:59

Meilläkään eivät ole osa traikun rakennetta väliseinä ja puomit, tämä hyvä varmistaa ennen kun lähtee kuljettamaan. Puomin alle heinäpaaleja jotka tukee varsaa ja estää puomin alle menemisen mahdollisessa kolaritilanteessa. Etupuomi ehdottomasti tammalla hyvä olla, jo kolaritilanteenkin vuoksi, jolloin saa tarvittaessa tukea. Heinäverkko tarpeeksi ylös jos sellaisen laittaa, mieluummin ei.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   2.9.25 21:05:26

Pitkät puomit koppiin. Tamma kiinni, varsa irti.
Jos sivuoven lukitus epäilyttää, ollaan laitettu ulkoa kuormaliina sivuoven yli varmistamaan, ettei varsa saa ovea uaki

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   2.9.25 21:27:13

Olen kuljettanut kahden hepan kopissa väliseinän kera. Paaleilla etuosa tukkoon, ettei mene etupuomin ali tai ylikään. Purku sujuu varsan puolelta, kun tamma kytketty sopivasti. Varsan juotto toki ennen matkaa niin nukkuu todennäköisesti matkan. Ei koskaan mitään ongelmaa ollut näin ja varmistaa sen ettei tamma vahingossakaan astu päälle.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.9.25 07:28:12

Minkä ikäisistä varsoista on kyse? Miten olette saaneet lastattua?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.