Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  1v ruokinta

Lähettäjä: varsuli 
Päivämäärä:   27.8.25 18:55:05

Jos ei ole mahdollista saada heinästä analyysiä kun ei ole oma paikka kyseessä, mitä syöttäisitte hoikahkolle pv tammavarsalle? Nyt syönyt tietääkseni vain Racing varsarehua pari litraa. Heinää saa vapaasti ja sitä syö hyvin. Säkä ehkä 135-140, ei ole superlaiha, mutta kylkiluut hieman tietyssä kulmassa näkyy.

Re: 1v ruokinta

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   28.8.25 15:54:42

Varsarehu täydelle syöttömäärälle ja melssileikettä kylkeen.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   29.8.25 12:41:32

ihan normaalia että 1v voi vähän kylkiluut vilahtaa, en olisi huolissani jos peppu on pyöreä ja muuten lihaksia, kyllä tammavarsat yleensä pyöristyy helpommin sitten talvella jos on vapaa heinä.
2l racing junior prota on hyvä, tarvittaessa vähän kivennäistä kylkeen esim. 2dl mineral p hayplus

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.8.25 18:28:32

Ehkä Suomessa "normaalia" että varsoilla ja nuorilla vilkkuu kylkiluut. Ei muualla. Nykyinen ruokinta selkeästi ei ole toiminut pidempään aikaan. Eli enemmän ruokaa ja kannattaa myös suu tarkistuttaa kaiken varalta.

Lähettäjä: Veepee 
Päivämäärä:   1.9.25 09:08:20

Proteiini lisä esim rypsiä 1l kokeeks
Varsarehu on kivennäisiä pääosin ei auta paljoa proteiinin tarve niin korkea 1v
Onko ca korkea ca p suhde 2? Lusäkslkki 1 rkl jos ei tietoa
Onko d vitamiini korkea lisää ade rae mutta varo seleeni yliannostusta 0.25dl korkeintaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.9.25 23:50:29

Teetä itse analyysi? Varsarehu ja tarvittaessa esim. Soija (pieni syöttö määrä), samoin kauraa. Asuuko varsa pihatossa vai karsina tallissa?

Lähettäjä: Varsuli 
Päivämäärä:   2.9.25 19:56:04

Kiitos tähänastisista. Varsa on nyt kesän ollut yötä päivää laitumella, talveksi siirtyy karsinatalliin. Edelleen kuitenkin jatkaa samassa kaverilaumassa kokopäivän ulkoilua.

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   2.9.25 21:30:05

En tekisi suurta ruokinnan muutosta. Lisäisin nykyistä rehua viikko kerrallaan puolella litralla annosta kasvattaen täyteen syöttömäärään ja jos sitten yhä tarvis, varovasti lisää proteiinia ja ripaus enemmän kivennäistäkin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.9.25 06:25:16

Heinäanalyysit voi ottaa myös ihan itse. Ja tänä vuonna se ehdottomasti kannattaa, koska valtaosa heinistä tänä vuonna erittäin matalalla valkuaisella.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   3.9.25 21:04:30

Mä ainakin oon laittanut menee ihan oman näytteen heinistä aina, maksaa sen jonku 40€.
Mulla
yksiveet syövät vapaasti heinää, mutta vapaasti myös kauraa ja kivennäisen+suolan. Varsoille syötetään erikseen valkuiasrehuannos/vrk.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.