Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  maitovarsan ostaminen/myyminen ennen vieroitusta

Lähettäjä: Kiti 
Päivämäärä:   5.8.25 16:56:06

Millaisia käytäntöjä teillä on ollut maitovarsan myymisessä ja ostamisessa kun puhutaan hinnan suorittamisesta?

Maksaako ostaja heti kauppasumman myyjälle, vai käsirahan? No jos maksaa koko summan ja jotain tapahtuu varsalle, niin onko vain luotettava eläinlääkärin mielipiteeseen onko varsasta vielä alkuperäiseen tarkoitukseen vai ei. Kumpi ottaa vakuutuksen?

Vai onko reilumpaa ostaa vasta vieroitettu?

Re: maitovarsan ostaminen/myyminen ennen vieroitusta

Lähettäjä: cnv 
Päivämäärä:   5.8.25 18:18:29

Itse olen maksanut varausmaksun kauppakirjojen allekirjoittamisen yhteydessä ja loput ennen kauppakirjaan kirjattua hakupäivää. Vakuutuksen otin omaan piikkiin kun varausmaksu oli maksettu ja kauppakirjaan oltiin kirjattu että olen muutenkin mahd. eläinlääkärikuluista vastuussa, poislukien madotukset ja perusrokotteet.

Lähettäjä: lilla 
Päivämäärä:   5.8.25 21:10:36

Voihan kaupat tehdä myös heti loppun asti. Kasvattaja sitten hoitaa varsaa sovittuun ajankohtaan asti, vaikka 3-vuotiaaksi asti. Jossakin kohtaa hoitopaikka muuttuu maksulliseksi. Vaaranvastuu siirtyy silloin kun kaupasta lyödään kättä päälle. Ostaja voi vakuuttaa varsansa niin halutessaan.

Lähettäjä: Varausmaksu 
Päivämäärä:   5.8.25 21:14:45

Olen maksanut varausmaksun ja on tehty kirjallinen varaussopimus. Vieroituksen yhteydessä sitten tehty lopullinen kauppakirja ja maksettu kauppahinta, josta on vähennetty varausmaksu.

Varaussopimuksessa oli, että jos en varsaa osta, varausmaksu jää myyjälle. Jos varsa kuolisi ennen vieroitusta, myyjä palauttaisi varausmaksun. Lisäksi oli maininta, että jos varsa loukkaantuu tai siinä muuten todetaan suunniteltua käyttöä haittaava vika, myyjä palauttaa varausmaksun.

Ostajana oli tuohon sopimukseen tyytyväinen.

Lähettäjä: Orkkis 
Päivämäärä:   5.8.25 22:13:08

Maksoin varausmaksun 1/10 osa kauppasummasta muutaman päivän ikäisestä varsasta.
Ell-tarkastus ja kauppakirjojen allekirjoitus ja vaaran vastuun siirto ja loppukauppasumma vieroituksen yhteydessä ja vein varsan toisaalle kasvamaan.
Kasvattaja hoiti omalla kustannuksellaan ja riskillään varauksesta kaupantekoon asti. Minä maksoin rekisteröimismaksun.
Nämä asiat on sovittavissa, mikä sopii kellekin myyjälle niin siten toteutetaan kauppa. Ostaja voi sitten päättää ostaako niillä ehdoilla.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.25 00:08:23

Minä maksoin n. 1 kk varsasta täyden summan ja siirtyi paperilla täysin minun vastuulleni, eli hoidatin omaan laskuun kun loukkasi itsensä ym. Madotuksia en muista maksaneeni, mutta rokotukset, rekisteröinnin ja sen sellaiset kyllä. Se toki huomioitiin kauppahinnassa, että kasvattajan ei tarvinnut maksaa noita. Ylläpito ja kavioiden hoito sisältyi kauppahintaan ja kasvattaja hoiti ja varasi mm. ne madotukset ja muut toimenpiteet, minulle tuli vain lasku niistä mistä tuli.

Lähettäjä: Rw 
Päivämäärä:   6.8.25 00:30:49

"Maksaako ostaja heti kauppasumman myyjälle"
Maksaa.

"No jos maksaa koko summan ja jotain tapahtuu varsalle, niin onko vain luotettava eläinlääkärin mielipiteeseen onko varsasta vielä alkuperäiseen tarkoitukseen vai ei."
Varsan omistaja voi käyttää ihan mitä elliä haluaa.

"Kumpi ottaa vakuutuksen?"
Ostaja, hänhän sen hevosen omistaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.