Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Valittavat orinpitäjät

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.8.25 09:49:01

Vihaako kaikki orinpitäjät tammanomistajia? Mukavaa lukea facebookista kuinka kirjaamattomien orien omistajat valittavat kuinka p*rseestä ovat tammanomistajat. Mieltä ei ilmeisesti saisi muuttaa tai muuttujia tulla, siinäkin tapauksessa valitetaan jos varausmaksu maksettu ja sitten ei käytetäkään oria, haloo sait rahan kuitenkin ns. tekemättä mitään! Tai ainakin suht vähällä vaivalla. Ja siitäkin pahoitetaan mieli, jos orista kysellään keväällä mutta ei sitten käytetäkään.

Sanottakoon myös että yksi orinomistaja kommenteissa myös päivitteli kuinka hänen oria keväällä kyseltiin mutta sitten ei tullutkaan yhtään tammaa. Katsoin maksuja, liekö värilisää vai mitä, mutta muihin samanrotuisiin verrattuna aika paljon kalliimpi. Ja tämä kallis ei ole kilpaillut tms. ja muut, kilpailleet orit paljon halvempia.

Sen ymmärrän, että ns. ghostaaminen ja oharit ärsyttää, jos ei siis ilmoiteta suunnitelmien muuttumisesta. Tässäkin kuitenkin asialla on kaksi puolta, osa hevosenomistajista on sen tyyppisiä ihmisiä että tulevat paremmin toimeen hevosten kuin ihmisten kanssa ja ulosantikin on vähintään erikoista. En siis yhtään ihmettele jos joillekin omistajille ei yhtäkkiä huvitakaan puhua.

Itse kun lähdin omaani tekemään, oli muutamiakin orinpitäjiä joilta kysyin onko ori x käytössä tänä kesänä, vastaus oli että ei vielä varmuutta, palaa asiaan kuukauden sisällä, mutta sitten ei koskaan enää kuulunut mitään. Suutuinko tästä ja aloinko kirjoittelemaan faceen kuinka kaikki orinpitäjät on ihan typeriä? No en. Siirryin vaan seuraavaan. Sitten löytyikin sopiva ori, varasin, maksoin, astutin, ja nyt on tuo ihana pikkutamma tuossa kasvamassa. Pian siinä iässä, että voi astuttaa, ja tiedoksi vaan te orinpitäjät jotka facessa puhutte p*skaa tammanomistajista, pidän kyllä mielessä että kenen oria en tule käyttämään :D Puhuitte myös mustasta listasta, ymmärrän kyllä miksi tuntuu siltä, mutta kannattaa muistaa että tammanomistajia on kuitenkin häviävän pieni määrä, joten suosittelen harkitsemaan kuinka monta niistä haluatte rajata pois.

Re: Valittavat orinpitäjät

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   3.8.25 10:21:24

Ugh, olet puhunut.

LähettäjäKaisuV 
Päivämäärä:   3.8.25 10:31:23

Minä en kyllä nyt valittanut. Totesin vain että siirtoboksit on maailmalla kaikki. Ja niitä onneksl lähti palaamaan. Joitain jopa vuodelta 2023.
Halusin tuoda esille asian että ilman noita bokseja se siemen ei liiku. Aina välttämättä tällaista asiaa ei edes ymmärretä/tiedosteta ilman että sen vaa kokonaisuudessaan. Jostain syystä se että kertoo suoraan speksit niin otetaan aika usein henkilökohtaisena mollaamisena ja sitä se ei lähtöään kyllä ole ainakaan mun tapauksessa.
Mielestäni jo vuosia on ollut outo asenne olla "napit vastakkain" oriinpitäjä vs tamman omistaja. Molemmat on kuitenkin yhteisellä asialla. Tekemässä varsoja. Se projekti tarvitsee molemmat, oriin ja tamman.
Miksi pitää lytätä toista? 🤔

Päivämäärä:   3.8.25 11:05:47

Kaisu, nyt ei puhuttu sinusta.

Oli todella ala-arvoinen julkaisu piekkariorin omistajalta. Joutaa itse mustalle listalle.

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   3.8.25 12:02:56

Näin yhtäkkiä mietittynä niin kyllä tammojen omistajat taitavat haukkua enemmän oreja ja niiden omistajia, kuin toisinpäin. Kuten nyt tämänkin ketjun aloittaja teki.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   3.8.25 12:03:32

Missä moinen julkaisu?

Päivämäärä:   3.8.25 12:21:31

Joo en missään nimessä tarkoittanut sua Kaisu. Et ollut osallistunut tuohon keskusteluun facessa.

Olet oikeassa, pitäisi olla vähemmän napit vastakkain ja tehdä tätä projektia yhdessä. Mun heppaa tehdessä oli vähän haasteita, ei tiinehtynyt heti. Oli ihanaa kuinka orinomistaja ja oriaseman henkilökunta oli koko sydämellään mukana siinä urakassa että saatiin tamma tiineeksi. Ja lopulta saatiinkin. <3

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   3.8.25 13:09:14

Olis kyllä syytä meidän kaikkien nukkua yön yli ennen kuin someen laitetaan mitään voimakkaita kommentteja. Itekin ilmettelin aloittajan tarkoittamaa kirjoitusta, ja olin että hups, ehkä tuo ei oo ollenkaan paras tapa saada niitä tammoja. Mutta sit toisaalta, hyvä jos sai sydäntään purettua, ja parasta, jos tammanomistajat ymmärtäis, miten tärkeää on laittaa viestiä, jos asiat tai mieli muuttuu. Tässä kohtaa vaikka se pieni valkoinen valhe, jotta kaikki säilyttävät kasvonsa. Kun nää hevoset on omistajilleen enemmän kuin tärkeitä. Tunteita herättää, jos ns. "ei kelpaa".

Tammanomistajana sanoisin, että mulle oria valitessa tärkeää on myös kilpailutulokset. Että jos haluaa tammoja ja mahdollisuus on, niin sit niitä kisatuloksia kannattaisi hankkia. Toki mulla ei oo piekkaria, että en tiedä onko heille tulokset niin tärkeitä?

Orin valinnassa ensin rakenne ja terveys, sitten suku, sitten kilpailutulokset, missä ja miten homma hoidetaan ja sitten se orinomistaja ;) on mun valintajärjestys. Kaikki nuo siis verrattuna tammaan, jolle oria valkkaamassa.

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   3.8.25 13:29:56

Ainakaan itse en käyttäisi kirjaamatonta oria jos on mahdollista saada syksyllä tuota varsarahaa. Sen yksi kriteeri on kirjattu isäori.

Päivämäärä:   3.8.25 13:49:23

Mulla särähti pahiten korvaan kun ko. piekkarin omistaja ulvoi siitä kun varannut tamma siemennettiin toisella orilla eikä hänen oriillaan. Ja kun ei nyt ilmotettu etukäteen et ollaan menossa klinikalle. Haukkui ohimennen toisen orin katkeruudesta. Ei taida tuo ainakaan positiivista mainosta tuoda..

Aina se ei tammankaan kanssa ole niin helppoa. Mullakin männävuonna kiimassa ollessaan erittäin ilmaiseva tamma yks kaks päätti ettei juhannuksen jälkeen tehdä oikein mitään, ja olikin yhtäkkiä ongelma kun kotiin ei saa ketään ultraamaan kovin tiheään. Ori hyppäs asemalla jonka täyshoitomaksu on sellanen ettei pysty seisottaan tammaa siellä potentiaalisesti jopa kuukautta, mutta oli myös täysi mahdottomuus ajaa eestaas asemalle ja takas 6h/päivä. No, ei siinä auttanu ku heittää jokerina luomuori jonka kanssa tamma voi olla laitumella. Ei saanu onneks orin omistaja kohtausta...

Päivämäärä:   3.8.25 15:16:56

"Mulla särähti pahiten korvaan kun ko. piekkarin omistaja ulvoi siitä kun varannut tamma siemennettiin toisella orilla eikä hänen oriillaan. Ja kun ei nyt ilmotettu etukäteen et ollaan menossa klinikalle. Haukkui ohimennen toisen orin katkeruudesta. Ei taida tuo ainakaan positiivista mainosta tuoda.."

Jep. Tämä oli törkeätä.

Hepan perusteella tosin näyttää, että kyseinen ihminen on harrastanut korkeintaan keppihevosten kasvatusta, joten ymmärrys käytännön hevoskasvatukseen puuttuu kokonaan.

Lähettäjä: no joo 
Päivämäärä:   3.8.25 15:23:41

“Tässä kohtaa vaikka se pieni valkoinen valhe, jotta kaikki säilyttävät kasvonsa. Kun nää hevoset on omistajilleen enemmän kuin tärkeitä. Tunteita herättää, jos ns. "ei kelpaa".“

Ei näin. Ei ole tammanomistajan asia pitää orinomistajia mielillä eikä perustella päätöksiään. Astutustoiminta kannattaa jokaisen osapuolen nähdä liiketoimintana - sitä ostetaan ja sillä hinnalla josta tunnetaan saatavan omalla mittarilla eniten.

Päivämäärä:   3.8.25 22:14:55

Uskomatonta käytöstä kun haukkui toista piekkarioria ärrältä myytäväksi purukumiksi. Ihme tyyppi, tietääpä kenen oria en tule ainakaan käyttämään

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.8.25 22:35:33

Oli kyllä melkoista settiä se keskustelu. Ei nyt ihan mainoksena kyllä toimi, ehkä päinvastoin. Aika jännä ettei tiennyt sukupostin orikuvaston ilmoitus mahdollisuudesta.

Lähettäjä: Vicky 
Päivämäärä:   3.8.25 23:27:32

Siis missä tällainen keskustelu on?

Lähettäjä: Jijo 
Päivämäärä:   3.8.25 23:39:17

Tämä kyseinen naishenkilö haukkuu kaikki, kyttää jatkuvasti muiden toimia ja katkerana jauhaa paskaa pitkin kyliä kuukausia. Hän myös hakkaa hevosiaan ja huutaa niille pitkin päivää.

Tämä musta lista oli kyllä hieno veto, ihan varmasti riittää jatkossa tammoja kyseiselle orilla, kun puhuu tuollain tammojen omistajista ja haukkuu kyljessä vielä oritkin.

Hänen kanssaan kaikki on hyvin niin kauan kun asiat menee kuten hän tykkää ja heti kun yksi asia ei mene, niin tämä on lopputulos.

Kaikki, omisti minkä tahansa sukupuolisen hevosen, voisi pistää nimen korvan taakse ja vältellä loppuun asti, niin säästyy paljolta!

Onnea hänelle jatkoon!

Lähettäjä: Tyhmä ihminen 
Päivämäärä:   3.8.25 23:42:03

Sillä on kyllä ihan @!#$ vaikea elämä, kaikkien juttujen perusteella. Kaikki on aina muiden syytä...

Lähettäjä: Tyhmä ihminen 
Päivämäärä:   4.8.25 00:01:52

Suomenhevonen, paras hevonen-ryhmässä taisi olla keskustelu.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.8.25 00:35:15

Kys ihminen vaikutti tosi hankalalta varustekaupoissakin, en itse hänen oriaankaan käyttäisi.

Lähettäjä: Vihdoin 
Päivämäärä:   4.8.25 02:37:51

Huh huh, täytyy yhtyä edellisiin. Tästä on kuullut sen verran maukkaita juttuja et pitäs kaikki julkistaa nii osaisi ihmiset välttää ihan kaikkea kontaktia viimeisee asti. Muija hakkaa eläimiää ja hylkää lapsensa, jos joku tekee pientäkää vääryyttä ni tosiaa levittää valheellist tietoa ja kehittää aivan pimeitä juttuja omien sanojen tueks. Edes mies ei näitä juttuja sulata mut o sellases nuhtees että ei uskalla sanoa mitää vastaan. Tietäispä ite vaa ku kaveritki nauraa sen sekoiluille selän takana eikä usko murto osaa sen selityksistä. Eikä tosiaa ole aiva kohillaa aivokemiat. Suljettu osasto on ainut paikka mihi tää sopii. Kuulostaa katkeran puheelta mut tosi asioita, ei tarvii ku pikkase seuraa menoa sivust ni valkenee kyl jokaiselle. Yks hyvä oli muute ku meni asiakkaan heittää pihalle, anto 6pvää aikaa vaihtaa mestaa, huus pitkin kyliä hevosesta mitä sekopäisimpuä juttuja ku ei yllättäe tullu omistajan kans toimee. Omistaja ku etti paniikis paikkaa Facen kaut ilma et mainitsi nimeä tallin pitäjäst ni tää sankari meni ite kommentoimaa sitä paniikki ilmotust ja sit raivos siitä et häne nimi o nostettu esille. Ei oo se penaalin toisiks tylsinkää kynä. VÄLTTÄKÄÄ KAIKKEE KONTAKTIA ja toivokaa parast ettei tiet kohtaa. Säälittää se ratsuttajaki, hyvä ridaa ja asiakkaita ois, tosi seki taitaa ottaa pimeenä rahat näistä, mut kuitenki et joutuu tollast kestää et voi kilpailla keskiverto pullaponilla. Hevosil ei oo mitää virikkeit, seisoo heinälaatikol ja sit möllöttää lopuaja mahollisimman etäällä eukost että ei saa turpaansa ku hengittää väärää suuntaa, ukollee huutaa ja alistaa sitä ihmiste edes. Ei ihme et äijälle viina maistuu, ei tollasta kukaa kestä kyl kkänniskää.

Lähettäjä: Vihdoinpa 
Päivämäärä:   4.8.25 03:45:51

Vihdoin: oon kuullu näist kans iha lähipiirilt eli ei oo ees kusetust. Toise tallin pitäjä joutu kuskaa se muksun himaa ku ei ois muuten päässy kotiisa millää keinolla. Mä seurasin sillo sitä "ei nyt oo mikää kiire lähtee, mut jos 6 päivän päästä et oo lähteny menee ni pistän hevosen joka ikinä ollu viettänyt karsinas aikaa lukkoje taa. Hevoselle ois ollu paikkoja siellä mihin laittaa ja mihi rajata tarhakaistale, mut ei ku hevosen piti seistä 24h vuorokaudest sisäl. Hevosia hakkaa nyrkillä päähä vaikka käyttäytyis mite hienosti. Tää asiakas sano et hevone laihtu siel paris viikossa siihen kuntoon missä ikinä ollu, kylkiluut näky selvästi ku liikku. Kehitti hyvän ambulanssikeikan kans mut lääkäris löytyny mitää ja sitä nauro kaverit ja mieski sille esitykselle.

Iha oikeesti kuka menee julkisesti puhuu muista ihmisistä tollai ja se musta lista oli sellane huutelu et on varmaa tammoja jonoksi asti. Siinä o kyllä tyhmä ihan seki tyyppi joka.

Säälittävä selittäjä. Mä myös kannustan välttelee koko tyyppiä. Huvittava ja viihdyttävä hahmo seurata sivusta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.