Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Siemenlaatikon palautus - kenen vastuulla?

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   1.8.25 10:27:14

Tammani astutettiin kesäkuussa ”avaimet käteen” tyyppisesti: vein tamman oriasemalle, siellä hoitivat ultrat, tilasivat siemenet, hoitivat siemenet tammaan ja 14vrk ultran jälkeen hain tamman kotiin. Oriaseman ja ell:n laskut olen maksanut, eikä laskuriveillä ollut muuta kuin astutukseen ja täysihoitoon sekä ell toimenpiteisiin liittyviä kuluja.

Nyt näin somessa yhden oriaseman päivityksen, jossa pyydettiin palauttamaan siemenlaatikoita ja jos laatikoita on useampia, vinkattiin että ne kannattaa teipata yhteen, jolloin lähettäjä selviää yksillä postikuluilla.

En liity postauksen tehneeseen oriasemaan mitenkään. Hevostani ei astutettu siellä eikä hevoselleni valittu ori ole kyseisen aseman listoilla.

Jäin kuitenkin miettimään, että olisiko minun tamman omistajana pitänyt huolehtia (tai edes maksaa) siemenlaatikon palautus? Mainitaanko jossain hinnastossa tai sopimuksessa, että siemenlaatikko pitää palauttaa lähettäjälle omalla kustannuksella? Onko tammojen omistajilla (varsinkin ensimmäistä kertaa astuttavilla) ihan yleisesti tiedossa, että laatikko kuuluu palauttaa? Olenko vain elänyt jossain tynnyrissä, kun asia oli minulle uusi?

Re: Siemenlaatikon palautus - kenen vastuulla?

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   1.8.25 10:48:35

Oriasema hoitaa tuossa tapauksessa palautuksen. Jos tammaa laitellaan kotona, pitää palautus huolehtia itse.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   1.8.25 11:17:24

Olet elänyt tynnyrissä, mutta sinun tapauksessasi asema hoitaa palautuksen. Kyse on näistä kotisiemennyksistä, joissa asia on tammanomistajan vastuulla.

Lähettäjä: Hessa 
Päivämäärä:   1.8.25 12:57:57

Onneksi en valinnut tota oriasemaa, kauheeta asiakkaiden mollaamista siellä kommenteissakin. Joka toki varmaan ihan aiheellista, mutta mustamaalaa kaikki asiakkaat siinä samalla. Tuskin kaikki asiakkaat kuitenkaan ihan perseestä on, eiköä hoida mitään...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.25 13:12:20

Mikä asema?

Lähettäjä: Tarja17 
Päivämäärä:   1.8.25 13:41:17

Itse olen kyseisen aseman asiakas tältä kesältä. Kirjoitus ei mitenkään mustamaalaa minua, koska minulle on päivän selvää että laatikko palautetaan! Haluatteko maksaa siirtokuluista laatikon hinnan lisää? Sekin varmaan pyytäessä onnistuu. Tämän oriaseman kanssa oli erittäin mieluisaa asioida!

Lähettäjä: Ajatuskatko 
Päivämäärä:   1.8.25 14:14:00

Lähettäjä.

Päivämäärä1.8.25 13:12:20

Mikä asema?
-----

Polestar kertoi somessa, että heillä on siemenlähetykset vaarassa koska laatikoita on palauttamatta yli 100. Jos tilaa uusia, on toimitusaika 1-2 viikkoa, eli sinä odotteluaikana ei voi laittaa pakettia matkaan. Mielestäni oli aivan asiallinen postaus ja ihmisten herättely, koska harva tajuaa että se yksittäinenkin laatikko voi olla tärkeä. Ilmeisesti toimi, kun oli saanut 9 laatikkoa takaisin ajoissa.

Jos olisin itse asiakas ja hoitanut asian kunnialla, tai laittanut viestiä miksi palautus ei syystä x onnistu, niin en ottaisi itseeni.

Lähettäjä: äly hoi taas 
Päivämäärä:   1.8.25 14:17:58

Oon vieny laatikon heti postiin. Pois nurkista pyörimästä. Vai tarviitteko te itte sitä styrox-boksii johonkin? Ennen kuin tilaa siementä, on ihan hyvä lukea ne ohjeet, miten oriaseman kanssa asioidaan.

Lähettäjä: äly hoi taas 
Päivämäärä:   1.8.25 14:18:58

Ja jos tamma asemalla, asema hoitaa.

Lähettäjä: Hessa 
Päivämäärä:   1.8.25 14:44:56

Sopivasti poistettu se kommentti facesta, jossa asiakkaat kerrotaan päin naamaa valehtelijoiksi.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   1.8.25 14:57:08

Myös Sundvikilla samanlainen päivitys.

Päivämäärä:   1.8.25 15:50:26

Hessalla kolahti?

Päivämäärä:   1.8.25 16:06:47

Se taho hoitaa, jonka vastuulla tamman siementäminen on. Eli jos on tamma viety oriasemalle siemennettäväksi, niin SILLOIN ORIASEMA HOITAA!

Nimimerkillä meillä nytkin pyörii nurkissa lastikoita jotka vaan asemalta lykätty vaimolle mukaan. Eikö niistä perkeleistä pääse eroon vaikka niitä jo täytenä saanut kuljetella pitkin Suomea?

Lähettäjä: Taina 
Päivämäärä:   1.8.25 16:17:11

Hessa, olet idiootti

Lähettäjä: Henna Ahonen-Väisä 
Päivämäärä:   1.8.25 16:40:21

Tuli tämä keskustelu Polestarin ig:ssä vastaan, joten pakko oli tulla etsimään tämä keskustelu ja kommentoimaan 😅 Ihan tälleen omalla nimellä.

Yleinen käytäntö on, että siemenlaatikko palautetaan. Asia on tammanomistajan vastuulla, jos tamma siemennetään kotona. Ulkomaalaisista tilauksista en tiedä, sellaisia me ei olla tehty kotona, mutta kotimaassa lähtökohtaisesti laatikot palautetaan (pl. muutama asema, mutta aina kannattaa varmistaa erikseen). Laatikossa siemenlähetyksen mukana tulee selvät ohjeet, miten laatikko palautetaan, ja paljonko oriasema veloittaa, jos laatikkoa ei palauta.

Sanoisin, että kun itse ostin laatikolle kotiinkuljetuksen, se maksoi oliko ~30€. Tämän summan ei pitäisi ylittää varsaa yrittävän henkilön kipukynnystä. Pieni summa kokonaiskustannuksissa siis.

En ole nähnyt kommentteja, missä ko. oriasema mollaisi asiakkaitaan (onko sellaisia kommentteja edes oikeasti olemassa?), mutta itse ainakin olin erittäin tyytyväinen tänä kesänä heidän palveluunsa. Ja laatikonkaan palautus ei vaatinut suurta ponnistelua 😅 Kauppareissulla postiin ja that's it. Voisihan oriasemat laskuttaa muiden kulujen ohessa myös laatikon, ajatuksella että niitä ei palauteta, vaan aina ostetaan uudet. Mutta ihan jo ekologisuudenkin kannalta arvostan sitä, että jokaista lähetystä varten ei osteta Kiinasta uutta boksia.

Päivämäärä:   1.8.25 17:01:57

Se palauttaa laatikot, joka on ne siemenet tilannut.

Samanlainen "Laatikot loppu. Sata laatikkoa maailmalla." päivitys on ollut nyt kolmella eri oriasemalle. Samaan aikaan valitetaan, että tammoja ei siemennetä. Joku ei täsmää.

Lähettäjä: Kurko 
Päivämäärä:   1.8.25 19:22:43

Jos esim oriasemalla on 7 astuvaa ori ja jokaisella siemennetään 1 tamma x 2. Tekee se jo 14 laatikkoa. Et äkkiä se 100 boksia isommalla ori määrällä hupenee.

Päivämäärä:   1.8.25 19:26:07

Polestarilla 11 oria.

Lähettäjä: Ajatuskatko 
Päivämäärä:   1.8.25 22:07:57

"Samanlainen "Laatikot loppu. Sata laatikkoa maailmalla." päivitys on ollut nyt kolmella eri oriasemalle. Samaan aikaan valitetaan, että tammoja ei siemennetä. Joku ei täsmää."

Sundsvikin päivityksistä selviää, että osa viimevuotistakin laatikoista on jäänyt palauttamatta, ja pelkästään yhdellä viikolla lähetettiin matkaan 41 pakettia. Eli tuo 100 pakettia voi tulla täyteen jo kolmessa viikossa, etenkin jos asemalla on Välähdyksen kaltaisia huippusuosittuja ravurioreja. Suomenhevosratsujen astutusmäärät on ilmeisesti olleet todella pieniä, mutta sama taantuma ei välttämättä näy lämppäriravurien ym. tilastoissa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.