Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Arka varsa

Lähettäjä: Arkis 
Päivämäärä:   30.7.25 18:54:57

Mulla ensimmäinen varsa, nyt 2 kk. On todella arka, säpsyy asioita ja on vähän huolestunut ilme naamalla kaiken aikaa. Ei myöskään pidä ihmisen kosketuksesta ja väistää kun menee sen luokse. Riimun laitto on ihan kamala juttu, samoin jalkojen nostelut. Silloin haluaisi poistua paikalta ja nopeeta. Joka päivä kuitenkin on ihmisen kanssa tekemisissä ja rauhallisesti yritetään totutella käsittelyyn.

Pitääkö olla huolissaan? Onko muilla vastaavaa kokemusta? Millaisia muiden 2 kk varsat on? Ja ennen kaikkea miten tämmösen varsan kanssa pitäis toimia, jos esim. laitumelta pitäis saada kiinni ja menee vain karkuun? Emän perässä tulee mutta kiinni ei todellakaan anna.

Somessa näen vain reippaita varsoja joiden kanssa kaikki helppoa.

Harmittaa että ekasta omakasvatista tuli tällainen.

Re: Arka varsa

Lähettäjä: lop 
Päivämäärä:   30.7.25 19:45:37

Arkojen varsojen omistajat ei ehdi eikä viitsi päivitellä someen. Mun eka kasvatti oli vähän "syntymässä säikähtänyt" ja niin arka, että ensimmäisen kerran sain sille riimun päähän 5 kk:n iässä. Toki jos olisi ollut tarve, niin olisi jollain keinolla riimu laitettu aiemmin, mutta oli onneksi terve ja suorajalkainen ja asui paikassa, jossa oli suht turvallista kulkea irti emän perässä, joten menin pitkän kaavan kautta. Näihin aikoihin varsakarvan alkaessa irrota yleensä rapsutus alkaa kelvata aremmillekin varsoille, jolloin sitä pääsee käyttämään positiivisena vahvisteena. Rehua olen myös syöttänyt aroille kädestä ja kädessä olevasta kiposta. Vaatii vain paljon kiireetöntä aikaa hevosten seurassa, että saa varsan pitämään ihmistä positiivisena juttuna.

Lähettäjä: Moi 
Päivämäärä:   30.7.25 22:41:50

Olen tänne ennenkin kirjoittanut johonkin ketjuun, mutta minun eka varsa oli just tuollainen. En pakottanut mihinkään, kesän mittaan rapsuttelin minkä antoi ja pikkuhiljaa se siitä kesyyntyi. Riimu oli päässä ekan kerran joskus ehkä 5 kk ikäisenä. Varsasta tuli loppujen lopuksi erittäin sosiaalinen ja ihmisten seurassa viihtyvä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.25 23:11:42

Vierotuksen jälkeen yleensä viimeistään kesyyntyvät ja ihan normaaleja hevosia niistä pääsääntöisesti tulee.

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   31.7.25 11:34:53

Älä hätäile, vaikka harmittaahan se kun näkee muut kivassa varsakuplassa kesyjen kanssa. Anna aikaa, älä ainakaan pakota, kyllä se siitä. Teet vaan sen emän kanssa asioita, niin varsakin jossain vaiheessa kiinnostuu.

Lähettäjä: Kyllä 
Päivämäärä:   31.7.25 12:41:45

"Vierotuksen jälkeen yleensä viimeistään kesyyntyvät ja ihan normaaleja hevosia niistä pääsääntöisesti tulee."

Kyllä, edellyttäen että tuollainen jätetään ensimmäiseksi talveksi talliin asumaan päivittäiseen käsittelyyn. Jos aran varsan vie vieroituksen jälkeen johonkin varsalaumaan pihattoon ja siitä laitumelle, niin olet ongelmissa vuoden päästä. Arkuudesta päästäkseen se tarvitsee heti vieroituksen jälkeen paljon enemmän ihmiskontaktia, kuin hyvässäkään pihatossa tulee.

Tavallisen varsan laittaisin vieroituksen jälkeen pihattoon, mutta aran ensimmäiseksi talveksi aina talliin. Tietysti tarhakaverit ja riittävän isot tilat on löydyttävä, vaikka tallissa asuisikin. Puolivuotias arka on kuitenkin paljon helpompi totuttaa ihmiseen ja käsittelyyn, kuin 1,5-vuotias arka.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.