Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oletteko pettyneet varsan väriin?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.7.25 11:57:27

Miten käsitellä pettymystä varsan väriin ja ulkonäköön? Täällä tuli muuta kuin tilasin. Nyt tuntuu etten haluaisi pitää tätä varsaa vaan yrittää samaa yhdistelmää uudestaan.

Onko muilla tullut pettymyksiä tänä kesänä? Tai vaikka edellisinäkin kesinä.

Re: Oletteko pettyneet varsan väriin?

Lähettäjä: Nähty. 
Päivämäärä:   24.7.25 12:10:59

Kirjavien shettisten omistajat / kirjavalla astuttavat pettyvät jos saavatkin mustan varsan..

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   24.7.25 12:26:36

Älä aloittaja astuta uudelleen, todennäköisesti joudut pettymään toisenkin kerran.

Mä astutin muinoin tamman, jolla oli ehkä maailman kaunein pää ja ilme ja varsalla olikin sitten jäätävän ruma kyömypää. En silti ollut pettynyt, olin onnellinen, että tuosta tammasta varsan ylipäätään sain, mutta tapaturman takia se jouduttiin lopettamaan 3-vuotiaana.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   24.7.25 12:39:10

No vähän petyin. Tamma liinahtava, ori hprn, varsa tavis prt pienillä merkeillä. No meni se onneksi kaupaksi.

Päivämäärä:   24.7.25 12:54:01

Myyttekö varsan joka oli tarkoitus pitää jos petytte sen väriin? Itsellä nyt se mielessä.

Päivämäärä:   24.7.25 13:42:33

No, käytä hevosten oikeaa väritystä äläkä lyhenteitä kun ei kukaan ymmärrä

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   24.7.25 14:01:45

Hopearuunikko
Punarautias

Päivämäärä:   24.7.25 14:11:33

Ihan on yleisesti käytettyjä lyhenteitä nuo.
Prt = punarautias
Hprn = hopearuunikko

Yleisesti
rt = rautias, kirjain tai kirjaimet edessä kertoo sävyn
rn = ruunikko, edessä olevat kirjaimet samoin kuin edellä
m = musta ja silläkin voi olla etuliitteenä sävy

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   24.7.25 14:12:19

Minulla oli vaalean rautias liinakko tamma.Haaveilin yhdestä erikoisemmasta väristä.Oriin käytäminen ei onnistunut ja käytin vaalean rautias liinakko (kantakirjakirja) oria.Ori oli hieno ja varsakin ihan odotusten mukainen.
Tuo toinen väri poltteli haaveissa ja kun tuo oriin käyttäminen,josta haaveilin tulikin mahdolliseksi möin tuon ensimmäisen varsan ja tamma teki minulle vielä toisen tuosta erikoisemmasta väristä. Sen halutun värin sain ja siitä tuli minun käytöön sopiva ja rakas.
Tuo ensimmäinen varsa rakenteeltaan tosi paljon parempi ja siitä tuli mahtava liinakko vaaleanrautias tamma.Tuo ensimmäinen orivalinta oli muutenkin paljon laadukkaampi.
Eli minä menin väri edellä rakenteeltaan huononpaan.

Päivämäärä:   24.7.25 14:13:45

Värilyhenteet pitäisi jokaisen osata.

Odotin erikoisväristä omasta kasvatista, ei tullut. On kuitenkin mieleinen ja oikeastaan kiva että tuli tuollainen kuin tuli.

Lähettäjä: galloppi 
Päivämäärä:   24.7.25 14:41:16

Jos varsa muuten on mieleinen niin myyntipäätökseen asti pettyminen vain värin takia tuntuu hieman liioitellulta.

En pidä pitkistä korkeista sukista. Yhdelle kasvatilleni tuli neljä korkeaa sukkaa, vaikka emällä ei ollut yhtään ja isällä vain yksi matala vuohissukka. Petyin hieman sukkiin mutta varsa oli muuten ihan pirun hieno ja juuri sitä mitä olin toivonut niin nopeasti pääsin yli. Valitettavasti tämä kuoli tapaturmassa varsana ja vieläkin surettaa, niistä sukista huolimatta.

Viime kesäinen kasvattini on se paljon toivottu tamma. Vanhemmat ruunikoita päänmerkillä (ja ilman sukkia) ja varsasta olisin mieluiten ottanut ruunikon päänmerkillä. Varsa on kuitenkin merkitön rautias, vieläpä jotenkin "sävytön" ja kieltämättä todella tylsän värinen. Valehtelisin, jos väittäisin etten ollut pettynyt väriin, mutta se väri on lopulta niin pieni ja mitätön osa sitä hevosta, että jos väri on hevosen ainoa vika niin helpolla pääsee. Tämäkin varsa on muuten tosi mieleinen ja olen jo unohtanut sen tylsän värin :)

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   24.7.25 14:55:15

Samaa mieltä nyt kuin galloppi eli minun kohdalla ainakin harmittanut tuo pelkkä värin haaveilu.Rakas on tuo nykyinen se erikoisemman värinen,mutta olen monesti miettinyt ja harmitellut kuinka pelkkää väriä haaveilin.

Päivämäärä:   24.7.25 16:18:15

Kimo tamma astutettu kimolla oriilla => rautias
kimo tamma astutettu mustalla oriilla => rautias
kimo tamma astutettu voikolla oriilla => rautias
voikko tamma astutettu mustalla oriilla => rautias
voikko tamma astutettu kimolla oriilla => rautias

On jossain kohtaa ollut hieman pettymystä ilmoilla. Eipä siinä, kivoja, hyvänrakenteisia ja toimivia varsoja olleet muuten.

Lähettäjä: mitä 
Päivämäärä:   24.7.25 17:44:08

jos oíkea kasvattaja pettyy varsan väriin, on hänellä ollut elämässään liian vähän ongelmia ja murheita. mitä jos kumpikin tamma ja varsa tai toinen olisi kuollut varsomiseen? olisi varmaan tällöinkin sen kuolleen varsan väärä väri harmittanut tosi paljon.. ? :O

kyllä ihminen on turhamainen.

Päivämäärä:   24.7.25 17:49:03

Neljä tammaa, väreiltään rautias ja ruunikko, ovat tehneet "värioreilla" varsat, kaikki aina emän värisiä, osa tehnyt kolme, osa kaksi varsaa.
Ostin mieluistan värisen hevosen ja se varsoi nyt. Tuli tavallinen rautias :) ja kumpikaan vanhemmista ei ollut rautias, eikä isovanhemmista.
Eli luovutan väreistä haaveilun.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.7.25 17:54:30

Myykää pois, jos väri ei miellytä. Ku valmiiks on asenne, että tää varsa ei miellytä, eipä se sitä sit tule koskaan tekemäänkään. Myykää jollekin, joka sitä varsaa arvostaa, väreineen päivineen.

Mulla tuttu, joka arvostaa merkkejä jne erikoisuuksia. Mä taas arvostan rakennetta ja käyttöominaisuuksia. Kyllähän sitä joskus keskusteluissa toisiamme ihmetellään, mutta jokainen tavallaan.

Jos haluais olla ilkeä, niin minäkin ihmettelisin, että hyvä jos ei muuta murhetta ole varsojen kanssa ollut kuin väri.

Päivämäärä:   24.7.25 18:00:01

12 varsaa ja yhtään ongelmaa ei ole ollut. Ei kai se ole keltään pois jos joku haluaa tietyn värisen tai ei ole ollut ongelmia?

Lähettäjä: naisen logiikkaa 
Päivämäärä:   24.7.25 19:51:42

"Jos haluais olla ilkeä, niin minäkin ihmettelisin, että hyvä jos ei muuta murhetta ole varsojen kanssa ollut kuin väri."

Jos väri on ongelma, miten se poistaa muut ongelmat?

Päivämäärä:   25.7.25 05:22:23

Itsestä tuntuu niin vieraalta tämä kaikenlainen ”tällainen ja tällainen varsa tilattu” -ajattelu. Eräskin ketä seuraan aina muistaa kirjottaa jälkeen vielä sanat ”… mutta kuitenkin tulee merkitön ruunikko/rautias”

Sääliksi käy näitä varsoja jotka eivät sitten vissiin ole ihan niin rakkaita kun mitä olisi jos olisi esim isommat merkit tai muuten erikoisen värinen.

Lähettäjä: Liinukka 
Päivämäärä:   25.7.25 08:57:00

No ihan vähäsen, vanhemmat molemmat loistoliinakoita, toisella kaunis läsi ja sukkia, toisella pienet valkoiset merkit. Varsa on muuten kaikin puolin aivan ihana ja juuri sellainen kuin haaveilin, oikeaa sukupuoltakin, mutta sitä läsiä ei tullut, eivätkä jouhet ole kokonaan valkoiset, liinahtavat toki. Mutta on kyllä erityisen hienoluonteinen ja muutenkin omaan käteen sopivan oloinen, ettei ole käynyt mielessäkään myydä.

Lähettäjä: Pilkku 
Päivämäärä:   25.7.25 10:40:45

Yhden varsan olen kasvattanut ja ruunikon olisin halunnut, mutta rautiaalle tammalle sopi paremmin eräs rautias ori niin rautiashan varsastakin tuli :) Eli meni muut ominaisuudet edelle jo varsantekovaiheessa eikä kaduta, sen verta hieno varsa tuli väristään huolimatta. Ehkä jos sen joskus astutan, niin etsin hyvän ruunikon orin. Tai jos ei löydy, niin laitan taas rautiaalla... :)

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   25.7.25 10:48:54

Unelmissa tprt ori, tuloksena ruunikko tamma. Sukupuolen takia kuitenkin myin, en värin.

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   25.7.25 11:39:33

Voi herran jestas minulle väri on niitä viimisiä huolen aiheita...

Lähettäjä: Pettymys 
Päivämäärä:   25.7.25 12:47:19

Odotin orivarsaa, isoa ja kimoa. Molemmat vanhemmat siis isoja ja isä kimo. Väristä olisin voinut tinkiä.. tuli tamma, pieni ja ruunikko. Vähän vielä tempperamenttinenkin.
Nyt 2v. Onkin aika iso ja karvan väri alkanut nyt vaihtua harmaaksi. Eli saa nähdä mitä tulee. Ja oon siihen kiintynytkin : D

Lähettäjä: Tee 
Päivämäärä:   25.7.25 13:36:07

En väriin mutta kun tämmönen lyhyen läntä mummo haaveili pienestä hevosesta niin eiköhän molempien tammojen varsoista kasvaneet jokainen +170cm. Onneksi oli kysyntää niin pystyin jatkamaan yritystä.
Mutta enään ei varsoja tule, näyttää siltä että tämä mummo saa nauttia noista mummohevosistaan vielä useita vuosia.

Päivämäärä:   25.7.25 13:51:34

Musta isä, ruuninko emä. Mustaa toivoin, rautiaan sain. :'D Mutta meillä on varsa edelleen 11-vuotiaanakin väristä huolimatta.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   25.7.25 23:05:43

Universumilla tuntuu olevan näppinsä pelissä, sillä meilläkin tälläistä;

Aivan upea ruunikko tamma pitkillä polven yli sukilla ja isolla pää merkillä astutettiin kimolla orilla>> toivoin kimoa tammaa pitkillä sukilla ~~ tuli ruunikko orivarsa jolla tähti päässä, ruunusukat joka jalassa vain sen verran että kaviot on valkoiset (huutonaurua)
— tämän seuraava varsa joka meni eri kasvattajalle oli upea rautias tamma pitkillä sukilla ja hienolla päämerkillä

I-palkittu ruunikko (este)tamma astutettiin mustalla orilla >> varsoi ruunikon tähtipäisen orin

Toinen ruunikko koulu tamma astutettiin myös mustalla orilla >> varsoi myös ruunikon tähtipäisen oriin

Mikään meidän kasvateista ei ole toisilleen sukua, silti ne voisi helposti varsa kuvissa sekottaa toisiinsa kun väritys ja päänmerkit niin samanlaiset. Ei haittaa, kaikki on hienoja, ja ominaisuuksiltaan varsin toivottuja. Ollaan vaan tuomittuja saamaan ruunikoita tähtipäisiä orivarsoja

Lähettäjä: Savosta 
Päivämäärä:   25.7.25 23:45:29

No, jonkinlaista "tummaa" varsaa toivoin kun tamma edellisessä paikassa niitä jätti ja useasta eri oriista. Käytin vieläpä mustaa oria 

Noh, tuommoinen vaaleanpunarautias siitä sitten tuli... Rakenne kuitenkin näyttää olevan kohdillaan ja suorat jalat, joten jäänee meille.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.7.25 23:55:28

Värigenetiikassa lähes joka yhdidtelmässä on todennäköisyydet selvillä jo ennen kuin aloitetaan, niin en ole kyllä koskaan pettynyt kovin karvaasti. Arpomistahan se on aina, eikä aina voi voittaa, ei edes joka kerta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.