Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Varsan pieni koko

Lähettäjä: Jommin 
Päivämäärä:   5.7.25 10:09:26

Mietin kun korupojan varsa on todella pieni, onkohan se ihan ok.
Syntyykö usein noin pieniä varsoja, täysi-aikaisina?

Re: Varsan pieni koko

Lähettäjä: Hjaa 
Päivämäärä:   5.7.25 10:16:32

Syntyy ihmislapsiakin pienikokoisina, mutta eipä se aikuiskoossa mitenkään korreloi. Oma isäkin oli syntyessään 2,5 kg mutta kasvoi parimetriseksi lihaksikkaaksi aikuiseksi.

Lähettäjä: Hjaa 
Päivämäärä:   5.7.25 10:18:53

Niin ja jalostaminen on aina geenilottoa. Tosin yhden piensuokin tiedän jonka omistaja kertoi sen jääneen pieneksi kilpirauhasongelmien takia.

Lähettäjä: HS 
Päivämäärä:   5.7.25 10:31:27

Usein tuollaiset pienet syntyy täysi- tai yliaikaisina, vaikka voivat olla hyvinkin alikehittyneitä, syynä voi olla esim. istukan ongelmat. Tutulla syntyi suomenhevonen n. 158 ja 165 vanhemmista täysillä vuorokausilla, mutta tosi pienenä. Jalat oli alkuun niin löysät, että ylösnouseminen oli vaikeaa, mutta jäntevöityi parissa päivässä ja on ollut täysin terve. Jäi kuitenkin piekkarikokoiseksi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.7.25 10:54:25

Somen videoiden perusteella varsa näyttää rakenteeltaan erittäin hyvältä ja terhakalta jo kaksi päivää vanhassa videossa. Ja emä tamma on yli 180cm. Sekin varmaan hämää tottumatonta. Eläimiä nyt vaan on eri kokoisia. Ja jos olisi ollut jotain ongelmia, niin ei noin nuori varsa olisi ulkona eikä noin hyvässä kunnossa.

Lähettäjä: Kyykkäri 
Päivämäärä:   5.7.25 11:13:19

Eihän toi vaikuta mitenkään erikoiselta?

Mutta pakko tulla sanomaan että Arvin 2v on muuten ihan perkeleen hieno. Olin samaan aikaa kyykkäreissä Boeassa ja tuomarit oli ihan myyty. Kiinnitin myös huomion miten hyvin varsa oli koulutettu. Käveli mm koppiin suorilta, odotti kopissa, oli rento jne. Arvin instassa on video tuomarin arvostelusta.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.7.25 13:01:55

"Ja emä tamma on yli 180cm."

177 cm näkyy olleen kantakirjauksessa, liekö enää noilla kilometreillä kasvanut.

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   5.7.25 14:13:51

Ihan normaalikokoinen varsa. Tulee tosissaan iso.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.7.25 14:58:10

No mutta iso emä on joka tapauksessa. Näyttää tietty pienemmältä sellasen vieressä. Ihan normaali varsa tuo kyllä on. Lapset vaan ovat eri kokoisia joskus ja eikös tämän isä ollut vähän pienempi. Muista että Arvi olisi joskus puhunut että yrittää jalostaa tammaa pienempää hevosta koska tamma oli vähän liian iso kenttään.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.7.25 15:29:36

Mistä Aaltis tiedät että tulee iso??

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.7.25 15:37:40

Minä taas veikkaan, että tulee matalahko, maksimissaan 165 cm.

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   5.7.25 15:55:53

Eikös Arvi just halunnut jalostaa vähän pienempää kenttähevosta itselleen. On näköjään julkassut uuden videon varsasta jossa kertoo sen olevan viikon ikäinen. Näyttää kyllä mun silmään oikeinkin tasapainoiselta ja sopusuhtaiselta varsalta. Hyvä jalka-asennot ja lennokkaat liikkeet.

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   5.7.25 16:04:37

Kyllä tuolla on sen verran jalkaa että veikkaan kasvavan isoksi. Hyvännäköinen varsa!

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   5.7.25 17:11:54

Arvin varsahan on älyttömän hyvän näköinen. Eikä mun silmään ainakaan mitenkään poikkeavan kokoinen. Ehkä joo ei isoin, mutta ei kyllä normaalia pienempikään.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   5.7.25 19:53:16

Ai 165 säkänen suokki matalahko? Just.

Lähettäjä: Softis 
Päivämäärä:   5.7.25 20:25:06

Mä: Nämä hevoset joista tässä puhutaan ovat puoliverisiä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.7.25 20:27:59

Mikä suokki? Arvin varsa on puoliverinen, ja 165 puoliverinen on pienehkö puoliverinen.

Lähettäjä: Arvaus 
Päivämäärä:   5.7.25 20:30:03

Itselläni samaa kokoluokkaa oleva emätamma ja sen varsa oli niin pieni, että mahtui kulkemaan emänsä mahan ali ihan helposti. Aikuisena tuo varsa on nyt 166 cm. Eli veikkaan, että tämä varsa jää myös emäänsä pienemmäksi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.