Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Paljonko lypsätte?

Lähettäjä: Tyhmä 
Päivämäärä:   4.6.25 14:46:38

Tamma on alkanut tiputtamaan maitoa. Vuorokausia vähän alle 320. Paljonko lypsätte pakastimeen?

Re: Paljonko lypsätte?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   4.6.25 14:57:14

Miksi ihmeessä sitä pitää lypsää?

Päivämäärä:   4.6.25 15:10:05

Ternejä talteen

Lähettäjä: Kasvattaja 
Päivämäärä:   4.6.25 15:42:16

Viisaampi varmaan ostaa terniä pakkaseen varmuuden varalle ja koittaa antaa tamman tissin olla ettei pahenna ternin haaskausta,voi alkaa lypsämisestä herumaan kunnolla niin että suurin osa menee hukkaan. Toki jos on jo ihan suihkutissi nii voi olla jo myöhästä.

Päivämäärä:   4.6.25 15:48:08

Kiitos kasvattaja. Tätä mietin myös. Tiputtelee toistaiseksi ainakin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.6.25 16:12:21

"Viisaampi varmaan ostaa terniä pakkaseen varmuuden varalle"

Ensinnäkin, tamma tekee ternimaitoa oman ympäristönsä taudinaiheuttajia vastaan. Se on siis varsalle "täsmälääke" juuri siinä ympäristössä, toisessa ympäristössä valmistunut terni ei ole yhtä tehokasta.
Toisekseen, mistä saa ostettua kotimaista, alle vuoden vanhaa ternimaitoa?

Aloittajalle: Varsominen saattaa olla hyvin lähellä. Jos ei ole, lypsä 2-3 desiä jos tiputtelua on niin paljon, että on pakko. Oke huolellinen ternin sulatuksessa ja lämmityksessä kun juotat varsalle. Tsekkaa varmuuden vuoksi varsan vasta-ainetasot varmuuden vuoksi.

Lähettäjä: Kasvattaja 
Päivämäärä:   4.6.25 19:30:03

Täsmä lääke oman emän terni tietenkin on. Mutta pienen tiputtelun takia en itse lähtisi vielä lypsämään juuri herumisen välttämiseksi, vaan varsomisen aikaan itse teen aina brixin ja mulla on omaa termiä pakkasessa. Yksittäisessä tapauksessa suosittelen kääntymään lähimmän kasvattajan/siittolan puoleen heillä yleensä on pakkasessa.
Tapoja toki yhtä monta kuin varmasti tamman omistajaa :)

Päivämäärä:   4.6.25 21:38:36

Kiitos vastauksista. En lähtenyt hätäilemään asian kanssa vaan jäin asiaa selvittämään. Keskustelin tänään eläinlääkärin kanssa aiheesta ja hänen ohjeensa oli samat mitä kirjoititte. Luulen myös varsomisen olevan lähellä. Tamma tuli aiemmin maitoon kun talliin tuli toinen varsa. Aiemmissa tiineyksissä näin ei ole käynyt, mutta tämä tamma on varsonut aina ennen ensimmäisenä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.