Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pikkuvarsan määritelmä?

Lähettäjä: Polka 
Päivämäärä:   1.6.25 17:33:16

Minkä ikäiseksi varsa on "pikkuvarsa"?

Esimerkiksi pikkuvarsan normaali ruumiinlämpö on korkeampi kuin aikuisen hevosen, missä vaiheessa se raja alkaa laskemaan?
Tai pikkuvarsa ei piehtaroi, minkä ikäisenä varsat alkaa piehtaroimaan?

Re: Pikkuvarsan määritelmä?

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   1.6.25 17:37:50

Alle vuotias.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.6.25 17:54:23

Pikkuvarsa = emän alla oleva, vierottamaton.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   2.6.25 06:48:37

Ai lähes vuotias vielä pikkuvarsa? Itse mieltäisin pikkuvarsaksi alle 6kk ikäisen, mutta nyt kyllä itseäkin alkoi kiinnostamaan esim. tuo ruumiinlämpö, että miten menee virallisesti. Itse olen kyllä nähnyt varsan piehtaroivan laitumella jo ensimmäisenä kesänään ja tiettävästi terve varsa oli. Ei toki samaan malliin pyörien kuin aikuiset, mutta kyllä se selällään kävi. Ilmeisesti ötököitä hankasi pois.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.6.25 19:31:19

itselläkin useita omakasvatteja ja ovat kyllä piehtaroineet syntymästään asti. Eivät samalla tavalla kuin aikuiset, mutta kuitenkin käyneet maassa ja muutaman kerran möyrineet ja sitten nousseet ylös. Kellään ei ole ollut mitään vikaa vasta-aineissa, lämmöissä, sontimisessa jne eli tuskin ovat kipuihinsa pyörineet. Terveiksi urheiluhevosiksi ovat kasvaneet.

Lähettäjä: Polka 
Päivämäärä:   2.6.25 21:11:44

Kiitos vastauksista, varsinkin P ja pisterivi.
En itsekään nyt ihan vuotiaaksi ajattelisi varsan olevan pikkuvarsa. Ja vieroittamaton on laaja käsite myös, jokuhan voi olla 1,5vuotiaanakin emänisä tississä kiinni jos uutta varsaa ei ole tullut.

Jos joku saa selville tuon ruumiinlämmön kohdan niin tulkaa kertomaan!

Minulla ei siis ole itselläni varsaa eikä hevostakaan, niin ei ole eläinlääkäri kontakteja keneltä kysyä.

Lähettäjä: Tii 
Päivämäärä:   3.6.25 00:41:56

P: Varsa kääntyy vuotiaaksi 1.1. Jos se on syntynyt huhtikuussa, on sen todellinen ikä silloin 8kk. Jos se on syntynyt heinäkuussa, todellinen ikä on 5kk. Minusta alle vuotiaiden määrittely pikkuvarsaksi on ihan hyvä.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   3.6.25 06:54:03

No tässä yhteydessä en kyllä määrittelisi vuotiasta noin, vaikka noinhan se virallisesti menee. Mutta kuten itse sanot eroa oikeassa iässä voi olla jopa lähes vuosi joten minusta tuollainen määrittely ei taas ole ”ihan hyvä”.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.6.25 08:25:03

"Minusta alle vuotiaiden määrittely pikkuvarsaksi on ihan hyvä."

Kyllä, koska varsa syntymävuottaan seuraavan vuoden alusta ON vuotias.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.