Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Varsan liikkeet ei näy?

Lähettäjä: Apua 
Päivämäärä:   8.5.25 11:05:09

Onko muita, jolla selkeät varsan liikkeet uupuu? Kuinka yleistä tämä on? Jotain vähän on, mutta silti vähän huolettaa. Tammalla yli 300vrk ja on ensikertalainen. Maha on kyllä iso, eikä murheita muuten.

Re: Varsan liikkeet ei näy?

Lähettäjä: it 
Päivämäärä:   8.5.25 11:09:38

Meillä syntyi varsa pari viikkoa sitten ja yritin erityisesti siinä viime päivinä nähdä/tuntea liikkeitä mutta ei mitään havaintoja. Samoin aiempien kokemusten perusteella ei välttämättä juurikaan näy.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   8.5.25 11:35:53

Sikiön ollessa jo todella suuri ja siirtyneenä kohti synnytyskanavaa ei liikettä juurikaan näy. Oman kokemukseni mukaan viimeisen kuukauden aikana hiljenee lähes täysin, kunnes vuorokautta paria ennen varsomista saattaa jotain liikettä näkyä. Ehkä tämäkin liike enemmän kohdun supistelun kuin sikiön liikkumisen takia tamman valmistautuessa varsomiseen.

Lähettäjä: Kesärengas 
Päivämäärä:   8.5.25 12:28:40

Mulla on tamma, joka nyt neljättä kertaa tiineenä ja sillä en ole ainoassakaan tiineydessä nähnyt mitään liikettä ulospäin mahassa. Joskus olen tuurilla tuntenut jonkun liikkeen, kun olen pidempään ehtinyt seistä kädet mahalla. Tämä on isohko, pitkärunkoinen tamma, joten ilmeisesti varsat vain "hukkuu" sen runkoon. Terveitä, normaalikokoisia varsoja tehnyt, sekä oreja että tammoja.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   8.5.25 12:59:07

Yhden kerran olen selkeästi nähnyt kun varsa potkii mahassa. Mutta olen nähnyt myös -ei tiineen tamman varsanpotkuja :).

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.5.25 13:11:03

300+ vrk liikkeitä harvemmin tuntuu, sillä tilaa on niin vähän.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   8.5.25 13:47:10

Meillä yksi tamma odottaa viidettä varsaansa, en ole koskaan saanut tältä kiinni varsan liikkeitä missään vaiheessa tiineyttä (yrityksistä huolimatta), mutta kaikki on kyllä elossa ja hyvinvoivina syntyneet :)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.5.25 17:55:14

Meillä toinen tamma ei koskaan edes näytä tiineeltä, saati että potkuja näkyisi/tuntuisi.
Toinen taas joka suuntaan iso, välillä näyttää siltä että varsa poikittain. Kumpikin samaa rotua 10v ja kaksi varsaa ollut.
Silti suunnilleen samankokoiset varsat syntyessään.

Lähettäjä: Apua 
Päivämäärä:   8.5.25 21:28:48

Ihania, kiitos! Tamma on normaalisti hoikka, nyt iso kun mikä. Ihan selkeä varsamaha. Joulukuussa viimeksi ultrattu ja varsan todettu olevan mukana. Jossai 270vrk kohdilla olin näkevinäni jotain liikettä, mutta toisaalta harvemmin tuijotan ei-tiineitä, joten liekkö vaan mahan normaalia liikettä.

Jotenkin ahistanut, kun muut laittaa kunnon bileistä videota kun varsat liikkuu. Jospa kaikki olisi hyvin meillä, vaikkei ulospäin liikkeet näykkään.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   8.5.25 22:11:46

Ensikertalaisella on niin tiiviit vatsalihakset, että todennäköisimmin ei näykään juuri mitään. Toista on monta kertaa varsoneilla tammoilla jotka eivät tee työtä ja ovat ehkä jo ikääntyneitä, niillä liikettä on helpoimmin nähtävissä kun vatsalihaksisto on vähemmän tiivis. Helpoimmin sikiön liikettä näkee kun tamma juo ahneesti kylmää vettä, se tuntuu kai sikiöstä epämiellyttävältä ja usein se alkaa sätkiä. Noilla vuorokausilla ei ehkä kuitenkaan enää näy.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   9.5.25 21:27:01

Mun tamma varsoi neljännen varsansa ja kolmesta ensimmäisestä en ikinä nähnyt yhtään liikettä. Toki asui silloin tiineysajan pihatossa niin ei ihan samalla tavalla saanut seurattuakaan kuin nyt karsinassa. Tämä neljäs potkikin sitten aivan valtavasti. Nyt viimeisen kuukauden aikana ei enää liikkeitä näkynyt, ison terveen varsan varsoi.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   10.5.25 16:19:35

Meillä oli tammalla kahden varsan jälkeen 10 vuoden tauko varsomisissa, ja kuvittelin nähneeni jotain liikettä. Pöh, seuralaisruunan vatsassa möyri ihan samanlailla. Epäilin koko ajan, että varsa on jäänyt matkalle, mutta niin vain syntyi varsin iso varsa. Tamma on rotuisekseen pitkäselkäinen ja leveäluustoinen.

Valokuvista huomaa, että oli se sinä keväänä vähän erimallinen kuin tavallisesti, muttei sitä livenä huomannut.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.