Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Laatuarvostelukarsinta vol 3

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   7.5.25 22:40:06

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=15&i=1473559&t=1473559

Jatkuu tähän

Re: Laatuarvostelukarsinta vol 3

LähettäjäKaisuV 
Päivämäärä:   7.5.25 22:55:33

Elina, mistä sait mieleen vihan? Sitä ei ole kyllä mulla. Täysin tunteeton fiilis näistä tapahtumista. Ammatti minä näitä pähkäilee, typerä vaan kun oon niin oman nimen takaa tunnistettavasti.

Ja mitä tulee sijoituksiin, pisteisiin tai muuhun niin tuumasin että mun mielestä ei ole 0 hevonen jos suorittaa aloituskorkeuden.
Jatkossa hoitakoot joku muu nämä miettimiset, onhan tässäkin monta kirjottajaa joilla sana hallussa. Hippos (Tea Niemi) odottaa vinkkejä ja jeesiä hommaan, tulevaa palaveria varten, kaapatkaa joku siitä jatkot mun tilalta jos koette tarpeelliseksi.

Tuusaan vaan näitä omiani ja nyt keskityn varsojen tekemiseen. Enkä enää ota näihin julkisesti kantaa.
Ihanaa kevään jatkoa jokaiselle. :)

Lähettäjä: OHJEET: 
Päivämäärä:   7.5.25 23:03:02

"Aloituskorkeus on C-osalla 70 cm ja sitä korotetaan vähitellen hevosen kykyjen mukaan.
Apuesteiden korkeudet ovat: A-osa n. 50 cm ja B-osa n. 70 cm. Enimmäiskorkeus 3-vuotiailla on 95 cm ja 4-vuotiailla 105 cm.

Arvostelukohdat sekä 3- että 4-vuotiailla ovat: 1. Tekniikka, 2. Kapasiteetti ja laukka 3.
Asenne ja yhteistyöhalukkuus."

Lähettäjä: OHJEET: 
Päivämäärä:   7.5.25 23:08:48

Osaavatko tuomarit lukea vai eivätkö vaan vaivaudu lukemaan ohjeita vaan keksivät omiaan? Eli suoritukseen riittää 70cm. Siinä ei pisteillä loista mutta suoritettu on. Tekisin protestin ihan periaatteesta jos hevoseni olisi saanut nollarivin vaikka olisi hypännyt aloituskorkeuden.

Lähettäjä: ^ 
Päivämäärä:   7.5.25 23:29:14

Nyt pitää kyllä tämän kevään jälkeen saada laatarikarsintoihin sellaiset rautalankaohjeet niin tuomareille kuin hevosten valmistelijoille ja esittäjille, että niissä ei ole mitään epäselvää ja tulkinnanvaraa, ja sitten tätä touhua organisoiva taho pitää huolen että jokaisella karsintapaikalla toimintatapa on täysin sama. Kyllähän nyt täytyy hevosta valmistellessa tietää mitä sen pitää esittää (minimi ja maksimi) ja millä perustein sitä arvostellaan. Nyt on ihan tuurista kiinni mikä on käytäntö missäkin.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   8.5.25 07:28:44

Tuomarithan ovat tehneet näitä arvioita vuosikaudet ilman vastaavaa hälyä.

Lähettäjä: Kesärengas 
Päivämäärä:   8.5.25 07:38:25

Mielestäni joka vuosi viimeistään finaalien jälkeen tästä samasta asiasta keskustellaan.

Harjussa nollarivit on väärin tuomaroitu. Ihan suoraan sanottuna. Nolla annetaan silloin, jos hevonen ei mene lainkaan kujaan eli ei näytä yhtään mitään, mitä arvostella. Sama kuin kouluradalla. Ruukissa vastaavat tilanteet tuomaroitiin oikein ja hevonen, joka ei hypännyt C-estettä kertaakaan okserina (vai meniköhän kerran aloituskorkeudella), sai rivin nelosia ja vitosia, kun tuli kujan kuitenkin ja ylitti jotain. Ei mennyt lähellekään maksimia eikä tarvinnutkaan nelosia ja vitosia saadakseen. Näin olisi pitänyt toimia myös Harjussa. Nolla tarkoittaa ettei ole esittänyt mitään.

Lähettäjä: kumma 
Päivämäärä:   8.5.25 07:42:35

Olihan Ypäjälläkin jokunen, joka ei hypännyt maksimia tai edes kokeiltu hyppyyttää maksimia. Silti saivat edes pikkupisteet, ei nollarivejä. Nämä siis eri tuomarilla.

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   8.5.25 08:08:11

Olen tuosta ohjeistuksesta samaa mieltä.
Jos alotuskorkeus tai vähän enemmän on suoritettu, pitää se arvoida vaikka sitten matalammilla pisteillä kuin maksimin ylittänyt.
Ja ilmoitettua maksimia ei ylitetä. Maksimi on se suurin korkeus. Ei voi mennä niin että tuomari päättää nostaa esim 3vuotiaalla 120 ihan vaan koska haluaa ja lyödä nollat tauluun kun hevonen ei suoritakaan.
Tuo maksimikin on hieman hassu siinä suhteessa että se vaaditaan myös piekkareilta siinä missä 25cm suuremmiltakin hevosilta. Näkyykö se kapasiteettipisteissä?
Tuntuuhan se 95 alle 136säkäisellä hieman suurelta verrattuna 165 säkäiseen joka lähes astuu yli. Piekkareilla vaatimus voisi olla 10cm vähemmän.

Sillä en tietenkään vähättele että onhan piekkareissa näitä isoja luokkia hyppääviäkin, mutta harvassa ovat. Ja laatareissa kuitenkin kyse 3-4 vuotiaista. Nuorista hevosista! Joille tilaisuuden pitäisi olla mukava ja tulevaisuuteen auttava. Ei lyttäävä, maksimikykyjen metsästys tai epäonnistumisien sarja.

LähettäjäTerhi 
Päivämäärä:   8.5.25 08:29:57

Esitän nyt oman näkökulman eiliseen, siltä osin, mitä itse ehdin seurata. Oma kasvattini oli yksi nollan saaneista, enkä osaa siitä olla pahoillani. Hevonen tuli ensin hieman turhan paineissaan kujaan ja esteiden noustessa kun askel ei sitten sopinut tästä johtuen, se tuli epävarmaksi. Ei siis sen suurempaa draamaa, eikä hevosta laitettu epäreiluun tilanteeseen vaan helpotettiin heti kun nähtiin, että nyt ei suju. En olisi itsekään tuon päivän suorituksen perusteella edes halunnut hevoselle epäedullisia arvioita, vaan "ei voida arvostella tänään" kuulostaa minusta jopa reilummalta kuin huonot numerot. Toki se vaikuttaa alentavasti kokonaistulokseen, mutta eipä ne huonot pisteetkään nyt siellä sen paremmalta näytä. Tärkeintä olisi tietysti että kaikkialla pystyttäisiin tekemään arviointeihin joku yhtenäinen linja ja itse tapahtumasta jäisi nuorille hevosille positiivinen ja opettavainen kokemus.

Lähettäjä: BB 
Päivämäärä:   8.5.25 09:53:57

Se "ei voida arvostella tänään" ei vain ole sääntöjen mukainen jos hevonen on suorittanut kaiken muun paitsi maksimikorkeuden. Se maksimi ei ole vaatimus, se on vain ylin mihin ko ikäluokalla voidaan esteitä nostaa mikäli hevonen vaikuttaa kyvykkäältä.

Pari vuotta sitten esitin tälle tuomarille yhden hevosen joka oli todella hyvä metriin saakka, sitten se säikähti ja pysähtyi vikalle okserille. Yhteistuumin todettiin että harmi, laskettiin este alas ja tuli vielä kerran. Sai huonot pisteet, ei nollia. Kumpikaan ei minusta ole oikein sääntöjen puitteissa, ei vitonen eikä nolla jos hevonen toimii kuin kello, sillä on laadukas hyppy ja laukka, mutta se ei hyppää maksimikorkeutta.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.5.25 10:25:59

Ypäjän karsinnoissa tämä tuomari oli kyllä parhaiten kartalla arvosteluissa koko viikonloppuna. Ja on kuitenkin pitkän linjan ammattilainen ja näitä tehnyt vuosikaudet.

Mutta onhan se kiva nyt huudella kun on haukkunut oripäivien jälkeen tuomarit ja tehnyt julkisen jutun niin kas kummaa kun rupesi pisteitä tulemaan nyt karsinnoissa edustamansa orin jälkeläisille 🤷

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   8.5.25 11:28:53

^ .. siis esittää että tuomari oli puolueellinen?

Päivämäärä:   8.5.25 11:30:37

Kiitos Terhi. Hyvä kuulla mielipide muiltakin kuin huutelijoilta.

LähettäjäKaisuV 
Päivämäärä:   8.5.25 11:41:51

Eli kaikki on hyvin, tämä pääasia. Ilmotan eteenpäin että suokki porukka on tyytyväisiä. Tämä piisaa mulle infoksi ja oon super tyytyväinen jos ei ketään väsytetty tms.
Kuuntelin myös suurimman osan lausunnoista sekä Ypäjä että Harju ja olin niistä samaa mieltä ja teki hyvää työtä läpi tapahtumien. Noi nolla rivit vaan mietitytti että mitä käynyt mutta hyvä jos nekin on kaikki kunnossa olevia.
Jatketaan samaan malliin elämää siis, tuomarit osaa hommansa ja olin väärässä kun kyseenalaistin toimintaa alunperin. Opiskelen siis lisää ja treenaan hevoset valmiimmaksi ja entistä paremmaksi jos tuon.
Nyt keskitytään kesään ja varsojen tekoon.

Päivämäärä:   8.5.25 11:45:15

No ei ole suokkiporukat tyytyväisiä kun ei ole samat säännöt kaikille ja ennenkaikkea tapahtumissa ei noudateta ohjeistusta.

LähettäjäKaisuV 
Päivämäärä:   8.5.25 11:50:44

Näihin yritin panostaa ja heräättää keskustelua. Harmi että se kääntyy mun niskaan noin kuten tässäkin aiemmissa kommenteissa. Jatkakoot joku joka ehtii paneutua paremmin, meillä kausi alkanut.
Btw mun edustaman orin jälkeläiset on todellakin käyttäneet skaalaa koska pisteet 5-10 välillä. Ei jätä kylmäksi kyllä ketään ne. :)

Päivämäärä:   8.5.25 12:47:06

Keskustelua kannatan. Täällä vaan kaikki lähtee laukalle ja menee haukkumiseksi.

Päivämäärä:   8.5.25 12:57:25

Sepä. Henkilökohtaisesti ei tätä pidä ottaa.

Mutta onhan se väärin jos suorittaa aloituskorkeuden, eli hypätty on. Se näkemänsä tekniikka ym pitäisi siinäkin arvostella kuten kouluratsastuksessa. Jos suoritat tai yrität edes jotenkin, saat ala-arvoisia pisteitä. Jos et suorita mitään, silloin se on nolla.
Lopputuloksen kannalta ei tietysti ole väliä jos ne pisteet ovat ala-arvoisia, se vie listan hännille. Mutta pisteet pistäisi olla muuta kuin nolla, jos kokonaan ei ole keskeytetty esim ontuman vuoksi. Arvostellaan se mikä nähdään.

LähettäjäTerhi 
Päivämäärä:   8.5.25 13:04:13

Minun kommenttini oli tosiaan tarkoitettu vaan yhdeksi näkökulmaksi ihan tarpeelliseen keskusteluun. Olematta kenenkään puolella tai vastaan, on ilman muuta hyvä miettiä miten tapahtuma palvelisi parhaiten osallistujia,joista moni näkee paljonkin vaivaa valmisteluissaan.

Lähettäjä: Huh 
Päivämäärä:   8.5.25 13:06:23

Kyllä nollarivit herättää kummeksuntaa. Ja hypoteettisesti jos olisin varsaa ostamassa ihmettelisin laatariarvostelun nollariviä. Nolla on paljon huonompi kuin esim. vitonen mikä voi olla varsalla sen päivän tulos syystä tai toisesta.

LähettäjäTerhi 
Päivämäärä:   8.5.25 14:47:30

"Kyllä nollarivit herättää kummeksuntaa. Ja hypoteettisesti jos olisin varsaa ostamassa ihmettelisin laatariarvostelun nollariviä. Nolla on paljon huonompi kuin esim. vitonen mikä voi olla varsalla sen päivän tulos syystä tai toisesta."

Hypoteettisessä varsakaupassa siitä suorituksesta voisi sitten varmaan kysellä tarkempia tietoja tai vaikka videoita myyjältä.

Olisiko sitten niin että itse arvostelukohdat kaipaisivat päivittämistä, mikäli tuntuu, että arviot eivät korreloi suoritusten kanssa, ja karsintapaikkakuntien kesken tulee liian suuria näkemyseroja tuomareista riippuen? En tiedä.

Lähettäjä: Sh 
Päivämäärä:   8.5.25 14:55:11

Ymmärrän pointin että joku mieluummin ottaa 0, kuin huonon numeron. Tällöin ajatus on että hevonen on esim hypännyt ekat kierrokset, menettänyt itseluottamusta, kieltäytyy menemästä jne. Tällöin omistaja voi keskeyttää suorituksen ja jos keskeyttää niin silloinhan arvostelua ei siitä kohdasta saada/haluta. Vrt. Keskeytys kisasuorituksessa jos ei halua huonoa tulosta.

Ongelma on siinä jos nämä ensimmäiset kierrokset hypänneet ovat saaneet 0 niin että siitä ei ole keskusteltu esittäjän/tuomarin välillä. Koska kuten aiemmat ovat kommentoineet suoritushan ei voi olla 0, jos alla on onnistuneita hyppyjä. Numeroissa taasen pitää näkyä jos kapasiteetti, asenne tai itsevarmuus ei riitä

Lähettäjä: Sh 
Päivämäärä:   8.5.25 15:01:44

Lisäyksenä oma tammani vuonna 2016 samalla tuomarilla karsinnoissa suoritti hyvällä asenteella kaikki hypyt ilman yhtään pudotusta maksimikorkeuteen saakka. Pisterivi oli 6,75-6,5-6,75 ja muistaakseni maininta että ei esitä mainittavaa kapasiteettia. Että itselläni on näistä tuomaroinneista varsinkin yhteistyöhalu pisteytyksen osalta ollut jo vuosia ihmettelyä. Mielestäni asenne ja yhteistyöhalu pisteiden pitäisi arvioida juuri niitä, ei kapasiteettia. Oletteko kertaakaan nähneet hyviä asenne ja yhteistyöhaluinen pisteitä, vaikka ei hyppäisi maksimia? Toisaalta jopa vaarallisesti käyttäytynyt (yhmisten päälle kujassa hyökkivä) on saanut jopa 9 yhteistyöhalusta samoissa karsinnoissa.

Ehkä siis olisi tarpeen tarkentaa ja kirjoittaa auki arviointikohtia julkisesti, niin että tuomarit ja hevostenomistajat molemmat tietävät mitä arvioidaan.

Ja on hevosiin mennyt myös finaaliin parhailla askellaji ja estepisteillä, eli kirjoitukseni ei pohjaudu katkeran häviäjän pahaan mieleen :D
Olen vain jo vuosia näitä linjauksia tuomaroinnissa ihmetellyt

Lähettäjä: Huomio 
Päivämäärä:   8.5.25 16:15:26

"yksi nollarivin joukoista totesi itse, että hein hevosen tuominen kujaan ei ollut järkevää vaan yhteistuumin totesivat, että arviota ei voi tehdä. Hevonen ponnisti okserille liian kaukaa olisi päätynyt takapuomin päälle.

Itse kiinnitik katsomossa huomion, että tuomari oli kyllä rakentamassa tehtäviä hevosille yhdessä taustajoukkojen kanssa. Ohjeisti tuomaan kujaan tarvittaessa raihallisemmin , okseria säädettiin jos joku menetti itseluottamuksensa (hypättiin pystynä välissä).
Kaikkia en nähnyt, mutta luulen, että ei olisi ainut syy jättää arviotta jos ei nouse maksimiin?

Huomioin, että useampi kujassa epäröinyt oli askellajikokeessa tahdittava tai jopa ep. Useammalle siinä tuomari sanoi, että esim ravin tahti ei säily kaarteissa. Totta, voi olla voimattomuutta, mutta kyllä niitten nuortenkin pitäs puhtaasti liikkua myös kaarevalla uralla. Juokseehan ne ympyrällä liinassakin puhtaasti...
Useamman veisin omistajana vetcheckiin. Ei siellä nyt sellaisia ollut, jotka olis vihellyksen arvoisesti ontuneet. Mutta useammalle voisi vetcheck ja ehkäpä pikku huoltokin tehdä tässä kohden hyvää."

Lähettäjä: kumma 
Päivämäärä:   8.5.25 17:28:36

Tuo yhteistyöhalun pisteytys ihmetyttää myös täällä. Näin monta rauhallista, ihmisen kanssa läsnäolevaa ja hyvin kuuntelevaa nuorta, jotka saivat huonot pisteet, koska eivät rynnänneet esteille. Sitten oli jyrääviä ja rajuja nuoria, jotka saivat hyvät yhteistyöpisteet, koska imivät kujaan. Tämä ok, jos se on se pointti, mutta ehkä kohdan uudelleen nimeämistä voisi harkita. Nyt fokus selkeästi vain asenteessa. Pisteet eivät myöskään monen kohdalla korreloi sanallisten arvioiden kanssa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.5.25 17:43:12

Meidän hevonen ei esiintynyt kujassa "käsittelymielessä" parhaalla tavalla, mutta sai silti todella hyvät arvostelut. Koitti siis ryntäillä, kävi kuumana. Kotona on kiltimmin. Kuitenkin pysyi käsissä ja pystyi esiintymään.

Toisaalta, hevonen imi hyvin kujaan, oli sen neljäs kerta kujassa eli jonkin verran "uutuuden intoa" vielä hommassa, se kuja on nimenomaan se karkki.

Samoin myös vireystila korkea, kun vieraita hevosia, oreja, tuulee ja sataa ym.

Mielestäni ei kuulukkaan olla idea siinä, että arvostellaan kenen hevonen ravaa narun päässä kauneiten. Jos hevonen ravaa liian hitaasti ja ns. ylikontrollissa, sen askellajit eivät tule esille hyvin. Imua tarvitsee, jotta suoriutuu esteistä.

Itse kiinnitin huomiota, että moni nuori oli selkeästi LIHAVA. Metabolinen. Silloin ei voida puhua urheiluhevosesta.

Päivämäärä:   8.5.25 17:43:41

Ja käsittelyharjoitukset jatkuu kotona... Syksyllä sitten paremmin. :)

LähettäjäKaisuV 
Päivämäärä:   8.5.25 18:43:07

Luonne ja yhteistyö pisteet kysyin joskus kun ihmiset alleen jyrännyt ori sai paremmat kun se kiltti nöyrästi toimiva tamma. Kumpikaan ei ollut mun mutta kiinnosti miten se arvostelu käytännössä menee. Tästä toki on jo vuosia.
Silloin perustelut oli että siinä arvostellaan hevosen asennetta ja halua tehdä ne tehtävät ja kykyä toimia siellä kujassa jonne ihminen sen päästää. Arvostelu käydään vain näistä kohdista ja vain siitä kun pääsee irti sinne vikan esteen jälkeen pari askelta.
Näissä ei arvostella perus luonnetta ja ihmisen kanssa olemista. Vaan kokonaisuutta jossa suurin painopiste on siellä kujassa.
Meidän tamma sai just täyden 10 tästä osa-alueesta ja se toimii kyllä todella oppikirjamaisesti kaikessa.
Se on myös hypännyt 3v iässä 130 tehtävät korvat pystyssä eli on aidosti todella hyvällä asenteella siellä työssä mukana. Jos olisi ori niin olisi just sellainen mitä tykkäisin näyttää oripäivillä, ei haittaa vaikka nousee tehtävät tolpan yläreunaan, se vaan parantaa kun korkeus nousee.

Lähettäjä: HH 
Päivämäärä:   8.5.25 19:11:29

^ tämä selvitti paljon. Joskus olen tuon arvostelukohdannpisteitä ihmetellyt.

LähettäjäKaisuV 
Päivämäärä:   8.5.25 19:32:38

Laukka ja kapasiteetti kohta on vähän hämärä koska siinä pitäis nähdä se laukka miten pyörii esteillä, kaarteissa, suoralla, erilaisilla väleillä. Pystyykö venyä perille ja koota siellä välissä. Miten laukka toimii läpi sen kujan, kuinka hevonen käyttää kroppaa ja päätään siellä kaikilla tehtävillä. Se laukka on aina olemassa hyppää se eli ei. Haluaisin itse että arvostellaan se kaikki miten laukka toimii. Esteviisaus ja kyky säädellä sitä laukkaa...
Kapasiteettia pitäisi arvioida niistä tehtävistä mitä nähdään sen eläimen suorittavan. Ei se että tekee puomin tai jopa kiellon pitäisi tuoda laaukkaa tai kapasiteettia alas. Hyvässä irtohypytys tilaisuudessa kapasiteetin määrittää se miten hevonen muovautuu tehtäviin.
Irtohypytys on tilaisuus missä nuorelle hevoselle esitellään aina tehtävät niin että se haluaa todella syödä ne ja mennä sinne hyppäämään.
Tämä on ensikontakti siihen hyppäämiseen.
Kapasiteettia arvioidaan sen nähdyn perusteella. Mulle itselleni esm tulee semmonen tietty fiilis selkärankaan ja koko kroppaan kun näen sen hienon hyppääjän ja kyseessä voi olla 60cm esteet. Sen vain näkee ja tuntee siihen maahan kun on poikkeuksellisen laadukas yksilö kujassa.

Päivämäärä:   8.5.25 19:51:14

Tuo luonnejuttu on kyllä jännä. R-suunnalla se tarkoittaa eteenpäinpyrkivyyttä ja Tk-suunnalla helppoa käsiteltävyyttä ja järkevyyttä. Tk on mielestäni se oikea suunta.

Päivämäärä:   8.5.25 19:59:53

Urheiluhevonen on urheiluhevonen. On kyseessä LAATUarvostelukarsinta, jossa kartoitetaan tulevaisuuden URHEILUHEVOSIA.
Tätihevosen ei tarvitse olla suorittaessa eteenpäinpyrkivä, räjähtävä.
TK ei voita se, jolla on nopein aika ja eniten lennokkuutta.

Suomenhevosesta om onneksi moneen.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   8.5.25 20:16:58

Niin. Mitä siltä suomenhevoselta halutaan. Minusta LAATU ja HYVÄ LUONNE eivät sulje toisiaan pois millään lailla. Päinvastoin.

Päivämäärä:   8.5.25 20:26:40

Ei tietenkään, mutta jos on hyvä luonne ja keskinkertainen, niin se ei valitettavasti riitä näissä nuorten karkeloissa. Myöhemmin voi koulutuksen myötä riittääkin.

Päivämäärä:   8.5.25 20:31:02

"Arvostelussa kiinnitetään huomiota muun muassa hevosen tasapainoon, yhteistyöhalukkuuteen ja ratsastettavuuteen."
Ei kyllä mainita räjähtävyydestä mitään. Mielestäni laadukas suomenhevonen ei saa olla mikään aikapommi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.5.25 20:54:10

Jos haluat tahallaan ymmärtää väärin, niin ok.
Hevosesta voi tulla hieno suoritushevonen, vaikka se ei pärjäisi laatuarvostelussa.

LähettäjäKaisuV 
Päivämäärä:   8.5.25 21:04:12

Rannan Ruhtinas yksi esimerkki tästä. Sama tuomari on sitä katsellut nuorena. Lausunnot kaikki kohtalainen, keskinkertainen jne jne ... Seiskaa rivit. Jopa kutosta.
Kuinkas vaan kävikään.
Eli älkää pistäkö yhdelle laatarille liikaa painoarvoa, se on vain yksi päivä. Uskokaa omaanne ja tehkää siitä hieno just siihen teidän käyttöönne.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   8.5.25 21:24:26

Samaa mieltä Kaisun kanssa, että se pisterivi yhden 15min perusteella ei ketään hevosta arvota tulevaisuuden suhteen.

Laatuarvostelut nostaa esille niitä nimenomaan urheilullisia, jopa ylihyppääviä ja ylivirtavia. Toki muutakin, mutta se että joku tyynen rauhallisesti laukkaa maksimikorkeudey niihin koskematta ilmekkään värähtämättä versus superinnokas ylihyppääjä. Ääripäät sinänsä, mutta jotenkin tuntuu että se vaivaton suorittaja voi olla aikuisena parempi suorittaja, kun se joka ylihyppää ja esim kieltää mahdollisesti herkemmin.

Nää on vaan näkökulmia ja myös lohtua niille, joiden mitään sanomattomat sai keskinkertaisen arvostelun. Ne saattaa silti olla niitä tulevaisuuden tähtiä <3

Samaa mieltä ylipainosta! Mutta toisaalta se ei ole este esille tuontiin, ehkä jopa herätys taustajoukoille että jotain on tehtävä. Mulla ensimmäinen nuori nyt, joka kerännyt selkeesti liikaa massaa. Asia on kokoajan mielessä ja liikunnan/ruokinnan yhteisvaikutuksesta koitetaan saada hoikemmaksi. Kasvuvaihe myös erityisen haastava. Etuosa iso ja massava, takaosa suorastaan varsamainen vielä.

Lähettäjä: Kerä 
Päivämäärä:   8.5.25 21:29:38

Jos on nuorena menestyv niin kyllä siinä jalostusaines eroaa akanoista. Vanhemmalla iällä ihmisen tekemä koulutus tuo hevosen urheiluominaisuudet esiin. Niillä on sitten taas yleensä se hyvä luonne ja ratsastettavuus. Eli vastakohdat toisilleen, lapsitähti tasaiselle tammalle, ihmisen paras työmyyrä sille viljakkalle rakennekuningattarelle.

Lähettäjä: Urhå 
Päivämäärä:   8.5.25 22:06:14

3v ja 4v karsintojen jälkeen alkaa olla merkitystä myös sillä miten niitä hevosia treenataan. Uskallan väittää, että monen hevosen kohdalla ei ol riittävästi asiaan osaamista. Nuoren hevosen laittaminen on aivan eri asia kuin ratsastaa valmiilla koulutetulla hevosella.

Päivämäärä:   9.5.25 00:10:27

” Mielestäni ei kuulukkaan olla idea siinä, että arvostellaan kenen hevonen ravaa narun päässä kauneiten. Jos hevonen ravaa liian hitaasti ja ns. ylikontrollissa, sen askellajit eivät tule esille hyvin.”

Mielestäni ravit tulisi esittää vapaana kujassa kuten laukkakin.

Mutta totta se että tämä on vain 10min suoritus nuoren hevosen elämästä. Joskus onnistuu, joskus jännitys vie voiton.

Lähettäjä: Elina 
Päivämäärä:   9.5.25 10:30:56

Eihän tuomarit näe tulevaisuuteen, he arvostelevat sen päivän. Se millaisia hepat on ollut kotona ennen tai tulee olemaan tulevaisuudessa ei kuulu laatuarvosteluun ja siksi jotkut saanu huonoja pisteitä nuorena ja silti tullut hyviksi kisahevosiksi. Tuomarit voivat vain arvostella sen yhden päivän perusteella ja arvioida tulevaisuutta mutta se mitä siellä tulevaisuudessa oikeasti tapahtuu niin eihän kukaan sitä tiedä. Niin minusta on ihan turha tuoda esille että mun hepalle on annettu kutosta vaikka sitten tulikin menestynyt kaveri.

Lähettäjä: Elina 
Päivämäärä:   9.5.25 10:32:55

Ja muutama vuosi sitten ypäjällä oli eri tuomarit ja yhdessä ryhmässä melkein kaikki suokit sai ysejä ja kymppejä niin missä nämä hepat nyt sitten on? Jos yksi päivä kertoo millaisia ne on tulevaisuudessa niin eikö meillä pitäisi nyt olla useita huippuhyppääjiä?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   9.5.25 10:37:26

"Niin minusta on ihan turha tuoda esille että mun hepalle on annettu kutosta vaikka sitten tulikin menestynyt kaveri."

Ei kai se pointti ollutkaan väittää etteikö arvio olisi silloin ollut nähdyn mukaan ihan oikea, vaan kannustaa niitä kutosen saaneita juuri siksi että se on sen yhden päivän tilanne, eikä huono numero/arvio ole mikään lopullinen tuomio.

Päivämäärä:   9.5.25 10:52:46

Toisaalta kun minä katselen vanhemman hevoseni laatarituloksia, siellä mukana olleita hevosia, on niistä lähes jokainen tuttu nimi minulle kilpakentiltä. Osallistujia tosin oli kolmasosa mitä tänä päivänä.

Onko laatareista tullut enemmän ”joka pojan” tapahtuma? Ei niinkään se kilpakentille tähtäävien. Tuodaan pienemmällä kynnyksellä riittämättömästi valmistelemattomat hevoset näytille. Ja tulokset on sitten ala-arvoisia.

Lähettäjä: Urhå 
Päivämäärä:   9.5.25 11:14:23

Miusta on hienoa, että ovat jokapojan tapahtumia.
Eikä se miusta suoraan tarkoita, että hevonen on huonosti valmisteltu, jos se suorittaa huonosti arvostelupäivänä. Ne on nuoria, kaikki on mahdollista valmistelusta huolimatta.

Lähettäjä: Yks 
Päivämäärä:   9.5.25 11:17:33

Sehän on vain erittäin hyvä jos osallistumiskynnys on matala. Tapahtuma on kaikille avoin!
Snobit voivat painua golfkentälle nyrpistelemään nokkaansa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.5.25 11:19:54

Matala osallistumiskynnys on just se kansallishevosemme juttu.

Lähettäjä: Heidi 
Päivämäärä:   9.5.25 14:23:22

Matala kynnys on hyvä juttu, näkee ikäluokan tason. Mutta täytyy myös oppia ottamaan vastaan huonot arvostelut, kaikki ei voi olla huippuja.

Päivämäärä:   9.5.25 15:37:53

En ole snobi, eikä kommenttini tarkoitus ollut sen suuntainen, päinvastoin.

Vaan nimenomaan se että sinne on tuotu lähes valmistelemattomia hevosia, somesta seurattuna, käyneet kujassa just sen pari kertaa kokeilemassa ja sitten ei suoritetakaan vaadittua tasoa etenkään vieraassa paikassa. Eikä sitä siinä tilanteessa tulisi vaatiakaan jos tekemätön 3 vuotias viedään kylmiltään.
Tottakai voi epäonnistua hyvin valmisteltukin, nuori siinä missä aikuinen hevonenkin. Mutta epäreilu tilanne nuorelle pistää se suorittamaan täysin kokemattomana.
En minäkään vie hevostani sinne ajatuksella että on sillä jotain ristikkoa ravattu selästä, sitten sen pitäisi ratsastajan kanssa yhtäkkiä hypätä reilun metrin rata.

Hyvähän se on että moni uskaltautuu paikalle. Yleisestihän suokkitapahtumat ovat olleet matalan kynnyksen tapahtumia.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   9.5.25 17:15:15

Ainahan noita on ollut, ei vain ole ollut somea mistä niitä seurata.

Oma mutu on että tänä päivänä nimenomaan on niitä ammattilaisten valmistelemia enemmän, siis hevosia joita omistajat ovat vieneet muille laitettavaksi, ei (vain) ammattilaisten omia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.