Lähettäjä: Miia
Päivämäärä: 24.5.25 14:52:51
Hei.
Vastaan tähän omalla nimelläni siksi, että minulla on nolla toleranssi selän takana p"#&(# puhumiselle.
Tunnistin itseni tekstistä nimikirjaimista ja luulen että moni muu osaa saman tehdä ja siten löytää hevoseni ja kuvia hänestä. Kuvissa on sekä harjan puolelta kuvia että harjattomalta puolelta kuvia ja ne ovat 1-8 vuotta vanhoja. Olen huono kuvaamaan mitään someen ja yleensä kuvat on jonkun muun ottamia kuin itseni, kuvat jotka löytyvät ovat kaikki yli vuoden vanhoja.
Mutta asiaan. Minulla on todellakin irlannin cob ori joka astuu vuosittain muutaman tamman. Jos edellä väitetysti näitä rahoja kipeästi tarvitsisin keksisin useampiakin halpompia keinoja tienata euroja, astutushomma (tai hevoshomma ylipäätään) ei kovinkaan rahakasta hommaa ole ja astutuksessa on aina omat riskinsä, varsinkin orin näkökulmasta.
Aloittajalla ei taida olla astutus haaveita? Tässä nimittäin vähän aliarvioidaan myös tammojen omistajien osaamista ja kykyä valita isäorit. Irlannincob piirit ovat lisäksi niin pienet että jos aloittajan huoli olisi aiheellinen niin siitä varmasti olisi tietoa jo jollakulla muulla kuin hänellä. Tamman omistajat tutustuvat oriini huolellisesti ja ompa ollut tammanomistaja joka koeratsasti hevoseni ennen päätöksen tekoa joten luulen että aloittajan huoli on tässä suhteessa aiheeton.
Hevoseni on väriltään ruunivoikko, oikaistaan sekin.
Aloittaja oli siinä oikeassa että leikkasin harjan kokonaan pois hevoseltani, koska pääsi hinkaamaan sen loppukesästä laitumessa olleeseen kiveen joka oli katkonut lähes koko harjan. Kivi oli myös rikkonut ihoa jossa oli infektio ja lääkerasvan ihollepääsyn varmistamiseksi karvaa piti vähentää ja reilusti.
Me näimme aloittajan kanssa muutaman kuukauden ajan, mutta tämä hevonen on ollut minulla 8 vuotta ja väitän että minulla on vähintäänkin kohtuullisesti kokemusta hänestä ja siitä miten kesä ja ötökät häneen vaikuttavat. Ensi kerralla aloittaja voi tulla esittämään huolensa suoraan minulle kun kerran tunnetaan, keskustellaan tilanteesta niin ei tarvitse tänne tulla pahaa puhumaan.
Näyttelyistäkin tuossa mainittiin joten niistä muutama sana. Irlannincob näyttelyissä arvostellaan karvan, hännän ja harjan sekä jalkakarvojen lisäksi runko, kaulalinja, rinta, jalkojen asento, pää ja suu ja kaviot ja annetaan arviointi rotutyypistä sekä liikkeestä. Harjasta ja hännästä täydet pisteet olisivat 5 eivätkä vaikuta dramaattisesti arviointiin jos harja olisikin lyhyt. Erikseen näissä näyttelyissä arvioidaan myös luonne, jota itse pidän tärkeimpänä ominaisuutena hevosessa.
Viimeiseksi kesäihottumasta muutama sana, tai oikeeastaan on parempi että käytte itse tutustumassa aiheeseen esim. näiltä sivustoilta:
heppalaakari.fi/kesaihottuma/
solheds.com/kesaihottuma-2/
Aina siis automaattisesti ei ole kyse kesäihottumasta jos hevonen reagoi jollain tavalla hyttysiin, polttiaisiin tai mäkäriin.
Lopuksi toivon että seuraavalla kerralla aloittaja (tai kuka tahansa muu jota hevoseni hyvinvointi kiinnostaa) ottaisi puheeksi itseä mietityttävät asiat. Voidaan jutella vaikkav ensi keskiviikkona kun tulen toisissa asioissa käymään tallilla jossa asutte.
Aurinkoista alkukesää,
Miia
|