Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Varsominen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.4.25 09:01:20

Viime hetken vinkit varsomiseen. Mitä varaatte varsomista varten talliin? Mitkä merkit teillä ennakoineen varsomista (nää perus vahatipat yms tiedossa)? Millaisia ongelmia teillä on tullut ja voiko niihin ennalta varautua?

Kaikki sinänsä faktateoria tiedossa, mutta ensimmäisen omakasvatin kohdalla jänskää.

Re: Varsominen

Lähettäjä: Buhuu 
Päivämäärä:   28.4.25 09:11:40

Oih, muistan tuon ensimmäisen oman kasvatin syntymän ja sitä edeltäneen jännityksen! Olin valvonut muiden tammoja aiemmin, mutta se ensimmäinen oma - se jännitti ihan eri tavalla. Tsemppiä siihen! Toivottavasti sinulla on apuvoimia olemassa.

Varsomisen merkit ovat hyvin tammakohtaisia. Meidän tämän hetken siitostammoista toinen ei näytä yhtään mitään merkkejä - yhtäkkiä vaan varsominen alkaa. Jos en itse tätä olisi jo kolmena kesänä valvonut, en uskoisi, että näin ilman mitään merkkejä voi edes varsoa. Tämä tulee maitoonkin vasta varsomisen yhteydessä. Ei ole edes varsonut samoilla vuorokausilla, vaan on aika paljon vaihdellut (325-348 vrk, jos oikein muistan), joten väkisinkin valvomista tulee paljon. Toinen tamma on tehnyt nyt kaksi varsaa tismalleen samanlaisilla ennakkomerkeillä: varsomista edeltävänä päivänä ei halua olla ulkona, vaan pyytää jatkuvasti sisälle (ramppaa portilla ja huutaa), vahatipat ovat tulleet täsmällisesti n. 12-14h ennen h-hetkeä ja varsomista edeltävänä iltana lähinnä maistelee iltarehuja ja heiniä. Tämän kanssa ei ole tarvinnut toisena kesänä enää turhia öitä valvoa ja aika luottamuksella suhtaudun tähänkin kesään, ettei tarvitse turhaan kukkua hereillä.

Lähettäjä: PP 
Päivämäärä:   28.4.25 09:18:25

Meillä kaikki varsoneet suhteellisen huomaamatta, ilman huomattavia ennakkomerkkejä. Vahatipatkin ilmestyy joillekin useampi päivä ennen varsomista.

Viimeksi kun pääsin valvontakamerasta varsomisen näkemään, niin tamma oli hetken hieman levoton ja näykki kylkiään ja nosteli häntäänsä, sitten lorautti vedet lattialle ja kohta näkyikiin varsan kaviot hännä alta. Sitten meni makuulle ja työnsi varsan ulos. Koko toimitus kesti ehkä viitisen minuuttia, sattui hyvä tuuri, kun oli kamera juuri silloin auki.

Meidän varsoista 8/9 on syntynyt illalla, yksi aamuyöllä.
Ihan ensimmäisen kasvatin kanssa oli pahimmat ongelmat, tammalla jäi jälkeiset sisälle, ja oli kuolla siihen. Neljä päivää taisteltiin niiden kanssa kunnes lopulta putosivat.

Päivämäärä:   28.4.25 10:48:33

Onneksi on kyllä apujoukkoja. Tammakin on ensikertalainen, joten tuplajänskää. Koittaa vaan haalia mahdollisimman paljon tietoa, jotta osaisi sitten toimia oikein tosi paikan tullen.

Miten teillä on tapana, jos/kun kamerasta huomaatte varsomisen alkavan. Annatteko rauhassa tehdä varsaa vai menettekö joka tapauksessa auttamaan vaikkei apua näytä tarvitsevan? Ja missä vaiheessa menette?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   28.4.25 12:02:40

Annetaan varsoa rauhassa ja mennään auttamaan vasta vain jos näyttää että homma ei etene tai jos tamma on oikein huonossa asennossa. Yksi esimerkiksi alkoi ihan seinää vasten niin eihän siitä tullut yhtään mitään, ohjattiin parempaan asentoon ja sitten heti ihmiset ulos tallista, niin tamma hoiti homman loppuun itse.

Kun varsa on syntynyt, niin sittenkään sinne talliin ei juosta koko apukäsilauman kanssa, vaan tamman ja varsan annetaan olla rauhassa siihen asti että varsa nousee jaloilleen. Kun varsa on jaloillaan, niin sitä voi tarvittaessa vähän ohjata tissille jos se ei itse meinaa löytää sinne, kunhan se ei häiritse tammaa.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   28.4.25 14:48:41

Mun tamma on varsonut aina ihmisen läsnäollessa ja tuntuu oikein odottavan, että ihminen tulee paikalle ennen kuin puskee varsan ulos. Yhden teki ulos kun tehtiin aitoja vieressä, muut syntyneet illalla karsinaan. Muuten ollut tosi vaihtelevat merkit, maitoontulo vaihdellut ym. Nyt vahdin kameroista, laskettu aika lähipäivinä.

Päivämäärä:   28.4.25 15:14:00

Jos näkyvyys kamerasta on hyvä niin ensisijaisesti annetaan tamman olla rauhassa. Lähistöllä (satulahuoneessa) olen kuitenkin, jos apua sitten tarvitaan. Kun varsa on ulkona, käyn aika nopeasti tarkastamassa, että on saanut kalvot rikki (jos en näe tätä aivan varmaksi kamerasta). Tässä toki riski, että tamma häiriintyy ja nousee liian aikaisin eli turhaan sinne ei mennä. Minulla tammat on tuttuja vuosien ajalta, eikä yksikään ole häiriintynyt, kun olen paikalle mennyt, mutta tätä ei tietenkään voi ensikertalaiselta tietää.

Päivämäärä:   28.4.25 15:15:55

Niin ja viimeistään siinä kohden, kun tamma nousee ylös, käyn ovensuussa kysymässä, että onko kaikki ok ja, jos tamma sen sallii, niin jään siihen ovelle seuraamaan ja tarvittaessa auttamaan. Meillä ei ole yhtään omalle ihmiselle (minulle) ggressiivista tammaa osunut, mutta tähänkin kannattaa ensikertalaisen kohdalla varautua. Lähtökohtaisesti kuitenkin mahdollisimman vähän tamman ja varsan häirintää.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.4.25 15:28:59

Ensikertalaisella tammalla voi olla ihan fiksua pitää riimua päässä, jos onkin puolustuslinjalla varsomisen jälkeen ja tilanne sellainen, että toimenpiteitä on kuitenkin on tehtävä. Jos kaikki on hyvin, saa suojeleva tamma tietty hoitaa itse jälkikasvunsa ilman häiriöitä, mutta jos tamma/varsa tarvitsee hoitoa niin kivempi pyydystää tamma riimun kanssa kuin ilman. Yleensähän nämä tasoittuvat ajan kanssa, eli siihen asti mahdollisimman vähän häiriötä ja ennen kaikkea käsittelijöiden turvallisuus ykkösprioriteettina. :)

Lähettäjä: rutiini 
Päivämäärä:   28.4.25 15:32:27

Ihan rutiinisti käyn auttamassa sen verran, että vedän etujaloista pään ja lavat ulos. Tämän jälkeen varsomisen kriittinen piste on ohitettu ja aikaa on edetä rauhassa. Kun tammaa hankalimmassa paikassa hiukan avustaa, se jaksaa hyvävoimaisena huolehtia myös varsasta.

Lähettäjä: ^v 
Päivämäärä:   30.4.25 21:54:46

Minkä vuorokausien mukaan laskette lasketun ajan?

Päivämäärä:   1.5.25 20:10:44

340

Päivämäärä:   1.5.25 20:11:18

paitsi niillä, jotka on varsoneet jo aiemmin ja tietää, millä vuorokausilla varsovat. Sit voi olla vaikka 330 tai 350 jne

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.