Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Uudet valtaoriit

Lähettäjä: Hilulainen 
Päivämäärä:   27.4.25 14:16:11

Toisessa ketjussa oli puhe neljästä valtaoriista ja mitä jättävät. Mutta entä nykyiset?
Mistä oreista voitaisiin noiden neljän jälkeen puhua valtaoreina eri linjoilla? Ja joko näistä pystyy yleisesti puhumaan mitä jättävät?

Re: Uudet valtaoriit

Lähettäjä: Pelttu 
Päivämäärä:   27.4.25 14:25:16

Joskus joitakin vuosia sitten oli Jalostuspäivillä puhe, että (ainakin ravipuolella) erisukuisuuden määritelmä pitäisi päivittää ja "uudet" valtaorit olisivat Viesker, Turo, Kihin-Muisto ja Liising. Nykyään välillä näkyy ravioria kutsuttavan erilaisen sukuiseksi, jos sillä ei ole Turoa tai Vieskeriä suvussa.

Ratsupuolella kanta on hieman laajempi mutta siellä "valtaoreja" voisivat olla ainakin Kelmi ja Pilven Poika. Pellervo ja Onnipoika ovat myös yleistyneet.

Pienhevospuolella Jessimoa voi kutsua valtaoriiksi. Onneksi se alkaa olla jo varsin kaukana suvuissa.

Lähettäjä: Haapa 
Päivämäärä:   27.4.25 15:41:09

Tuohon listaan lisäisin myös Suikun Eron valtaoriksi.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.4.25 16:40:35

Viesker, turo, liising jälkeläismäärien ja suvuissa esiintyvyyden takia

Lähettäjä: __ 
Päivämäärä:   27.4.25 18:53:02

Pitäisi tehdä ihan tilastoa ja analyysiä kokonaisista ikäluokista, että voisi sanoa paremmin kuin orikohtaisten jälkeläismäärien perusteella. Esim. Turon puoliveljetkin kun lisäävät Marinen suvun nimien määrää rodussa.

Lähettäjä: Tipetit 
Päivämäärä:   27.4.25 19:02:44

Vieskeristä voi ainakin puhua jo mitä jättää, ja se on arkuus. Oman parin hevosen otannan perusteella sitä saattaa tulla edelleen myös poikansa Välähdyksen kautta. Turolla kai maine hyvänä emänisänä pikemmin kuin isänä?

Lähettäjä: Sh 
Päivämäärä:   27.4.25 19:25:25

Jos ajatellaan ratsupuolen hevosia, niin vaikka jäljeläismäärät on pienempiä, alkaa olla suvuissa vallalla KÄ, PP, Hermeli, Pellervo ym.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.4.25 19:52:55

Etenkin Tk-puolen tultua on kyllä vaikka minkälaista sukua tarjolla jalostukseen. Suomenhevosen uhka nro 1 tällä hetkellä ei ole mielestäni valtaoriit, vaan varsomattomat ja jälkeläisettä jäävät tammat. Etenkin ne harvinaisen/vanhan sukuiset tammat pitäisi varsottaa!!!

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   27.4.25 20:40:53

Pelttun kanssa samaa mieltä uusista valtaoreista.

Päivämäärä:   27.4.25 22:52:21

TK kirjaus lisää kyllä hyvin jalostukseen tarjottavia, kun vaan löytyisi käyttäjiä/tammoja kaikille. Noiden käyttö pelastaa paljon, mutta on ehtinyt syntymään jo muutama suvussa yleisesti esiintyvä nimi kaikilla linjoilla. Pelttu hyvin niitä mainitsikin. Kuitenkin ei ole olemassa mitään nimeä, mitä pitäisi geneettisen monipuolisuuden säilymisen vuoksi vältellä, tärkeää katsoa kokonaisuutta. Neljä sukupolvea eri nimillä on aika hyvä sääntö, vaikka siellä olisi jokin valtaorikin seassa.

Päivämäärä:   27.4.25 23:01:08

LähettäjäTipetit

Päivämäärä27.4.25 19:02:44

"Turolla kai maine hyvänä emänisänä pikemmin kuin isänä?"

Nimenomaan näin. Voitaneen sanoa, että i. Viesker ei. Turo oli oman aikansa golden cross.

Päivämäärä:   27.4.25 23:05:56

Lähettäjä.

Päivämäärä27.4.25 19:52:55

"Etenkin Tk-puolen tultua on kyllä vaikka minkälaista sukua tarjolla jalostukseen. Suomenhevosen uhka nro 1 tällä hetkellä ei ole mielestäni valtaoriit, vaan varsomattomat ja jälkeläisettä jäävät tammat. Etenkin ne harvinaisen/vanhan sukuiset tammat pitäisi varsottaa!!!"

Kehtaisin väittää, että kyllä tammoja varsotettaisiin ja jopa niitä harvinaisemman sukuisiakin, jos vaan kauppa kävisi. Nyt se varsakauppa vain ei valitettavasti käy ollenkaan. Sille ei siis oikein mitään mahda eikä mikään porkkana tehoa riittävästi, ennen kuin markkinoita varsoille taas on. Ja siihen taas ei auta kuin ihmisten yleisen taloustilanteen koheneminen, etenkin maaseudulla.

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   28.4.25 07:19:48

Mulla hiljaisessa haussa nuorempi hevonen. Mulle kelpaisi varsa suoraan emän alta, mua ei kiinnosta noista yleisimmistä suvuista olevat. Mä olen huvikseni tässä tutkaillut niitä menneiden aikojen tuttujen suokkitammojen tilannetta, esimerkiksi mun ensimmäisen hevosen siskon jälkeläisiä ja jälkeläisten jälkeläisiä. Kavereiden hoitohevosten kohdalka tein saman. Jälkikasvua ei ole elossa lainkaan vaikka kaverin hoitohevonen 80/90- luvun taitteesta esimerkiksi sai 5 tammavarsaa niistö yksikään ei varsonut.

Päivämäärä:   28.4.25 09:16:27

Näin se on, että tammoja ei varsoteta, koska varsoille on aika vähän ostajia. Suomenhevosen ostajakunta taitaa mieluummin hankkia pikakoulutetun ex-ravurin kuin varsan.
Onko ratsastamaan pääseminen nykyharrastajalle tärkeintä hevosharrastuksessa? Varsan voi opettaa ajolle ja sillä voi ajaa, mutta ilmeisesti nykyharrastajat eivät arvosta varsan kanssa puuhailua? Itse ainakin ajattelen niin että varsan kanssa puuhailu on tosi mielekästä, koska niistä näkee niin pian koulutuksen edistymisen. Keskimääräinen sh-varsa on harrastajankin opetettavissa ajolle jos on vähän apukäsiä saatavilla.

Lähettäjä: Tirli 
Päivämäärä:   28.4.25 09:27:11

Mitä on sitten järkevää varsottaa? Minulla on tamma, joka on Vokkeriton, mutta suvusta kyllä löytyy Suikut, Vieterit ja Hilut. Emän puolelta on kuitenkin harvinaisempaa, "vanhanajan" linjaa. Onko tällaisen varsottamisessa mitään järkeä? Ja ennen kaikkea, kuka tällaisen varsan sitten haluaa, kun on suvultaan vähän sitä sun tätä? Oman kokemukseni mukaan ravihevosta halutaan huippuravusuvuista ja puskaratsukin parhaista ratsusuvuista. Tällaisia joka paikan höyliä, joilla voi tehdä mitä vaan, mutta jotka eivät välttämättä loista missään, ei halua enää kukaan.

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   28.4.25 11:42:05

^ kyllä tekee kauppansa harrastehevosena, kun astutat ratsuorilla, millä ei valtaoreja ole kaikkia takana. Tuo Vokkerittomuus on jo iso plussa.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   28.4.25 12:11:05

"Suomenhevosen ostajakunta taitaa mieluummin hankkia pikakoulutetun ex-ravurin kuin varsan."

Niin, johtuisiko tämä siitä, että suomenhevosen keskimääräinen ostajakunta on pääosin harrasteratsastajia jotka haluaa harrastaa ratsastusta, eikä käyttää ensin vuosia siihen varsan kouluttamiseen ja kasvattamiseen?

Varsojen ja nuorten hevosten pito on ainakin ht.netin mukaan salatiedettä jota tavallinen kansalainen ei voi ymmärtää saati osata, ja siihen rinnalle tarvii avuksi raviammattilaisen ajo-opettajaksi, hevoskuiskaajan kouluttamaan varsalle perusasiat, ratsuttajan laittamaan sen satulaan, ammattiratsastajan viemään sen laatuarvostelukarsintoihin, kasvattajakilpailuun jne, ja sitten se nuori pitää tietty myös jalostusarvostella, ori täytyy pitää orina, ja tamma täytyy suomenhevosrodun jatkumisen varmistamiseksi varsottaa viimeistään viisivuotiaana. Varsan kanssa ei saa tehdä juuri mitään ennen kolmevuotissyksyä, paitsi se tietenkin pitää käyttää siellä ammattilaisella ajo-opissa, muuten sen kuuluu olla vain laitumella ja pihatossa ikätovereiden kanssa ettei harrastaja lääpi ja läärää sitä pilalle.
Samalla sillä hevosella kuitenkin pitäisi 5v ikään mennessä olla tuloksia vähintään heA-tasolta, varsinkin tammoilla, jotta saadaan hienoja tammoja näytille orien sekaan. Mutta tammaa ei missään nimessä saa unohtaa varsottaa nuorena. Ruunat on turhia, ja suomenhevosen ruunaaminenhan pitäisi oikeastaan kriminalisoida. Tammat ja orit sitten pitää saada jo nuorena näytille ammattilaisten laittamina ja esittäminä, kun tavallisilla harrastajillahan ne menee aivan hukkaan harrastehevosina.

Eli onko mikään ihme, että harrastajat ostaa mieluummin niitä pikakoulutettuja ex-ravureita?

Päivämäärä:   28.4.25 13:14:59

--: noinhan se monesti menee. Mä olen sitä ikäpolvea joka kävi hoitamassa hevosia ravitalleilla sen lisäksi että ratsasti. Kavereilla monilla sama juttu. Eli varsojen kanssa on tullut pelattua. Se on tosi että ei meikäläisen omilla taidoilla hevosta mihinkään kansallisten kisoihin kouluteta ilman apua mutta ei se varsan opetus mitään ylipääsemättömän hankalaa ole kunhan kyseessä on jalat maassa tyyppinen monitoimipollenalku eikä hyperherkkis helikopteri.

Ravipuolella amatöörit itse laittaa hevosensa varsasta asti, samoin useampi kaveri on opettanut niin ajolle kuin ratsastukseen niin suokkeja kuin erirotuisia poneja vaikka eivät ole mitään ammattilaisia.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   28.4.25 14:11:59

Niin, ja minulla itselläni on siis varsana ostettu suomenhevonen, joka on vastoin kaikkia ht.netin ohjeita ihan itse koulutettu, ihan itse sisäänratsastettu. Juu, se ei ole "ikäisensä tasolla", eli en kiidä sillä vielä nelivuotiaana laattareissa tai seuramestaruuksissa, eikä sitä ole edes tarkoitus astuttaa lähitulevaisuudessa.

Ja kyllä muuten on ihan helkkarin raskasta lukea jatkuvasti somesta ja ihan erityisesti ht.netistä sitä, kuinka harrastajat pilaa ne varsansa ja nuoren hevosen elämä on aikalailla pilalla ja se on täysin arvoton jos se on harrastajan harrastehevonen eikä ikäluokkakarkeloita varten huippuunsa ammattilaisen avulla trimmattu jalostuseläin.

Niin kauan kun varsojen omistamista ja laittamista pidetään salatieteenä, on ihan turha itkeä sitä että varsat ei mene kaupaksi ja harrastajat ostaa mieluummin niitä ex-ravureita, jotka joku muu on jo "pilannut".

Lähettäjä: Tamman omistaja 
Päivämäärä:   28.4.25 14:24:44

Kyllä minä voisin oman tammani astuttaa, mutta varsalle ei ole tarvetta eli se pitäisi saada eteenpäin vieroituksen jälkeen. Tamma on ns. ratsusuvusta, Vieteri löytyy 6.polvessa pariin kertaan, muuten on valtaoreista vapaa.

Päivämäärä:   28.4.25 14:58:07

Se on ihan käsittämätöntä kuinka ht.netissä saa koko ajan lukea siitä kuinka varsoja ei voisi tavallisilla hevosenkäsittelytaidoilla oleva ihminen hankkia! Tämä jos mikä vähentää varsan ostajien määrää.

Muistakaa, että VARSAT ON HEVOSIA, ei mitään huippuvaikeita yksisarvisia. Itse ainakin olen päässyt pitkälle sillä ajatuksella että pidän varsoja hevosia, jotka on vielä lapsia.
Oman ekan varsan hankin päälle parikymppisenä tavallisella harrastajataustalla ja erittäin hyvin sen kanssa pärjäsin.

Lähettäjä: Jestas 
Päivämäärä:   28.4.25 19:48:03

Kyllä on negatiivista. Kaikki on myyty mitä alulle laitettu. Ihan hyvään hintaan. Uusille syntyville on jo ostajat. Joten. Älkää jauhako paskaa. Lisää suomenhevosia maailmaan. Ja harrastajille. Ihania koteja on Suomi pullollaan. d

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   28.4.25 20:12:27

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 28.4.25 19:37:

Niin, siihen se homma kompastuu, kun et tule varsastasi eroon pääsemään. Ellet myy alennusmyynnissä tonnilla, jolloin se sitten päätyy jonnekin jossa ei oikeasti ole varaa sitten edes ylläpitää sitä hevosta. Nyt vain yksinkertaisesti ei markkinoita ole, joten minä henkilökohtaisesti en voi suositella varsottamista kenellekään, jolla ei omaa tarvetta ole. Eroon ei varsoista pääse, paitsi soittamalla teuraskuljetus.

ÄLÄ YLEISTÄ!!!😒

Päivämäärä:   28.4.25 20:54:35

No ihan on yleinen trendi alalla tällä hetkellä, että se siitä "yleistämisestä"!

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   28.4.25 21:41:18

Vedetään vaan ranteet auki kaikki vai mitä piste.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   28.4.25 21:42:34

Lähettäjä: Niin
Päivämäärä: 28.4.25 21:41:18

Vedetään vaan ranteet auki kaikki vai mitä piste.

REPS😆

Päivämäärä:   28.4.25 21:48:55

No siinähän varsotat sitten. Mutta älä tule tänne itkemään kun ei varsalle ilmaannukaan ostajaa.

Päivämäärä:   28.4.25 21:49:13

Että varoitettu on!

Päivämäärä:   29.4.25 10:29:16

Dark Jedille piti vielä kommentoida, että jos mieluista varsaa ei löydy, kannattaa teettää semmoinen itse.

Lähettäjä: M.H. 
Päivämäärä:   29.4.25 10:42:26

Minkälaista varsaa Dark Jedi on vailla? Meille odotetaan kolmea valtalinjoista poikkeavaa varsaa syntyväksi tänä vuonna.

Päivämäärä:   29.4.25 11:04:45

Tätiharrastajalle monipuolista harrastehevosta jolla voi tehdä vähän kaikkea mutta jonka ei tarvitse olla huippuhyvä missään. Pienikokoinen (noin 145-155), työhevostyyppinen. Edes hyvä laukka ei kuulu ykkösvaatimuksiin jos muuten on "juuri oikea". Ainakin tällähetkellä vain tuleva ruuna tulisi kyseeseen, sitten kun poni poistuu muonavahvuudesta tammakin olisi mahdollinen.

Tilausvarsakaan ei tietenkään ole poissuljettu. Tässä pitää alkaa tämän ketjun innoittamana tutkiskella tammalinjoja.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   29.4.25 11:12:53

Voi että, mulla ois Dark Jedille sopiva erisukuinen ja pienehkö, työhevostyyppinen tamma jonka saisi varsantekoon. Laita jotain sähköpostia näkyviin jos haluat.

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   29.4.25 14:22:36

Kyllä se vaan niin on, että "tavallisen" suomenhevostamman varsaa et saa myytyä niin, että edes omat kulut peittyisi.

Mulla on tosi kivaluonteinen 6-vuotias omakasvatti tamma, joka on ollut tähän asti ravitreenissä, emä oli ratsukantakirjassa. Sukusiitosprosentti on pieni, sukukatokerroin 100. Valtaoreista kolmessa polvessa on ainoastaan Suikku kerran.

Kellä astuttaisin, jotta varsa menisi kaupaksi? No ei se mene, joten astutan vasta sitten, kun pystyn pitämään varsan itse.

Päivämäärä:   29.4.25 20:37:07

Ei kannata olla niin kauhean pessimistinen. Joka ikinen syntyvä ei jää myymättä. Kyllä edelleen on ihmisiä, jotka ostavat varsoja.

Markkinoilla tuntuu pyörivän enimmäkseen (keskenään saman sukuisia) J-suunnan varsoja, eli taitaa olla se ravipuoli, joka ei nyt vedä. Muiden suuntien varsoja on markkinoilla aika vähän. Jos etsii jotain poikkeavan sukuista varsaa, vaihtoehdot on vähissä.

LähettäjäDark Jedi 
Päivämäärä:   30.4.25 07:18:49

L : nyt on osoite

Päivämäärä:   30.4.25 09:03:44

Kyllä minullakin on vuotias komea ratsusuunnan orivarsa edelleen myymättä. Kohta vuoden jo tykittänyt myynti-ilmoituksia.

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   30.4.25 12:15:11

Mä olen täysin eri mieltä kaupaksi menevistä varsoista kuin nimimerkki No. Ravikuninkaiden ja kilpailleiden ravitammojen varsat menevät kaupaksi hyvällä hinnalla, mutta tavallisten tammojen ja harvinaisempien orien varsat eivät mene.

LähettäjäDark Jedi 
Päivämäärä:   30.4.25 13:19:57

Osin varsat ei mene kaupaksi jos vaatimus on että kelpaa vain aktiivinen ravikoti, esille tuova koti tai orivarsan kohdalla myydään vain orina pitävälle. Tottakai ostaja voi valehdella mutta jos kyseessä on kaupallisesti ei- niin-kiinnostava varsa jolle ei hirmuisesti ole kysyntää varsan saa pitää itse jos esittää ostajalle isoja vaatimuksia. Mä kyselin tässä erästä pitkään myynnissä ollutta varsaa koska on minusta suvullisesti kiinnostava. Eivät myyneet kun minulla on aikomus tehdä vatsasta "vain" puskaharrastehevonen, he etsivät ravikotia. Ja voin sanoa että saavat etsiä loppuikänsä, varsan suku ei raviharrastajia kiinnosta.

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   30.4.25 20:38:59

^^ kröhöm juuri suvulla ne ravivarsat myydään...

Päivämäärä:   30.4.25 21:26:38

Lähettäjä: Sohvapöytä
Päivämäärä: 30.4.25 12:15:11

"Mä olen täysin eri mieltä kaupaksi menevistä varsoista kuin nimimerkki No. Ravikuninkaiden ja kilpailleiden ravitammojen varsat menevät kaupaksi hyvällä hinnalla, mutta tavallisten tammojen ja harvinaisempien orien varsat eivät mene."

No ei kyllä tasan näytä näin olevan asia. Tiedossa on pelkästään Parvelan Retusta aika monta viime kesäistä varsaa toinen toistaan paremmista kilpailleista emistä ja ilmoituksia näkynyt useimmista näistä vähintään viime syksystä lähtien. Silti varsat yhä myymättä. Ja jopa vanhempia kuin vuotikkaita osa näkyy olevan.

LähettäjäDark Jedi 
Päivämäärä:   30.4.25 23:15:27

Päivi: niin. Jos varsan suku ei kiinnosta raviharrastajia on aika turhaa odottaa että joku ravihatrastaja sen ostaa.

Jos varsa herättää edes yhden potentiaalisen ostajan kiinnostuksen (joka ei tinkaa tai ehdottele vaihtoa ties mihin) kannattaako kasvattajan olla turhan ronkeli sen suhteen mitä suunnitelmia ostajalla on varsan varalle?

Päivämäärä:   1.5.25 09:21:41

Sehän riippuu aivan varsan suvusta ja sitä kautta odotusarvosta pärjäämisestä radoilla. Tavallisemman sukuisen ravivarsan voisinkin myydä ratsuksi, mutta sitten kun tullaan varsaan jossa vaikka kuninkaallista verta molemmin puolin, niin en tasan myisi paikkaan joka ei ole varsaa tuomassa vakavalla mielellä raviradoille.

Lähettäjä: Hep 
Päivämäärä:   1.5.25 09:34:34

Puolensa ja puolensa. Jos kasvattajalla on visiona kasvattaa ns. erisukuisia ravureita ja varsalla on edes jonkinlaisia edellytyksiä joskus päästä radoille vaikka suku ei olekaan myyvä, ja kasvattajalla itsellään on mahdollisuus vielä pitää varsa ja jäädä odottamaan sitä oikeaa ostajaa (tai ehkä myöhemmin itse valmentaa ja/tai kilpailuttaa), ei se harrastehevoseksi myyty kasvatti edistä ollenkaan tätä tavoitetta - se ei tuo emätammalle/-linjalle näyttöä joka voi taas aikanaan edistää muiden varsojen myyntiä. Eli vaikka sen oikean kodin löytäminen voi olla todella vaikeaa etenkin näinä aikoina, se on kuitenkin edellytys toiminnan jatkuvuudelle.

LähettäjäDark Jedi 
Päivämäärä:   1.5.25 09:59:10

Hep: mutta sitten ei pidä itkeä että varsoja ei saa kaupaksi ja että ketään ei kiinnosta ostaa varsaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.5.25 12:04:11

^^ no onko tämä henkilö itkenyt? Anna olla ja katsele muita varsoja.

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   2.5.25 12:12:36

Mulla on hyvin ravi valtasukuinen 2 vuotias rohkea varsa joka taitaa jäädä piekkariksi...en jaksa edes yrittää myydä sitä..nyt llaitetaan aikanaan satulaan...Jos sitten tas menis kaupaksi..edellistä ei niin hot-isästä elikkä erisukuisesta ei kukaan edes kysynyt mitään ravi puolelle mutta meni kaupaksi hyvään hintaan ja viellä ns"tiskin alta"ei tarvinnut ilmoittaa missään..Tulipas sekava teksti...

Päivämäärä:   4.5.25 11:23:30

Hiukan ahdistaa katsella myös laatarikarsintojen hevosten sukuja. Alkavat myös olla niin samansukuisia että hirvittää. Tuota menoa ratsupuoli on kohta samassa jamassa kuin ravipuoli. Käyttäkää niitä harvinaisempia oreja!

Päivämäärä:   4.5.25 11:28:46

Yleensä sitä kasvatetaan, mitä halutaan ostaa. Hevosharrastus on niin hurjan kallista, työlästä ja aikaa vievää, että ei kannata pihakoristeita kasvattaa. Nytkin on useita erisukuisia tammoja ilmaantunut tarjolle tilausvarsan tekoon. Siitä vaan astuttamaan näillä harvinaisemmilla oreilla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.