Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Varsan vasta-ainetasot, otetaanko verinäyte itse

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.4.25 21:20:07

Varsan vasta-ainepitoisuuden mittaamiseenhan tarvitaan pieni määrä verta varsasta. Onko tähän tarkoitus kutsua ell paikalle, vai voiko jostain katsoa, miten verinäyte otetaan oikein ja ottaa sen itse? Ei siis nyt ole varsaa tallissa odottamassa, vaan etukäteen selvittelen.

Joskus olen tammaan tuikannut ellin ohjeiden mukaan ainetta ja ei ollut niin tarkkaa, miten sen tekee. Tarvitaanko varsan verinäytteen ottamiseen siis paljonkin tietotaitoa?

Re: Varsan vasta-ainetasot, otetaanko verinäyte itse

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.4.25 21:57:05

Itse olen pyytänyt ell ottamaan. Voi ottaa itse, jos osaa, mutta todella vaikeaa, varsa räpiköi ja pieni suoni.

Lähettäjä: Ell 
Päivämäärä:   20.4.25 22:12:14

Hei,

Luotettavan varsan vasta-ainetason määrittämiseksi verta tulee ottaa oikealla tekniikalla, oikeaan näyteputkeen ja oikea määrä. Näyte tulee ottaa myös mahdollisimman aseptisesti tulehdusriskin välttämiseksi. Suosittelen jättämään näytteenoton eläinlääkärille (tai mahdollisesti ihmisille, jolla on runsaasti kokemusta verinäytteen otosta hevosella), samalla varsalle voidaan suorittaa terveystarkastus.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   20.4.25 22:36:03

Ehdottomasti vain lääkäri, hullua kuvitellakkaan muuta, jää kyllä tavan varsanomistajalta ottamatta aikuiseltakin saati varsalta.

Lähettäjä: Ihmettelen 
Päivämäärä:   20.4.25 23:31:03

On kyllä väärä paikka säästää tuossa kulussa! Muutenkin kannattaisi ottaa rutiinisti ne vasta-aineet, pieni kulu täss kokonaisuudessa ja valtavan suuri merkitys hevosen tulevaisuudelle. Eläinlääkäri vaan paikalle!

Päivämäärä:   21.4.25 06:46:47

Ihmettelen: Vedä henkeä, ei ole tarpeellista taas pöyristyä. En ole sanonut, että säästömielellä kyselen. Juurihan sanoin, että vasta-ainetesti otetaan, ja kun niitä on myynnissä hevostarvikeliikkeissä, tuli mieleen kysyä, kannattaako sellainen ostaa ja sanookohan ell minulle, että ota ihan itte vaan, jos hänelle sitten aikanaan soittelen ja kyselen kiireidensä keskellä ottamaan näytteen. Samoin nimimerkki Mä voisi vastata asiallisemmin kuin sanoa, että kysymys on hullu.

Nimimerkit piste ja Ell antoivat asiallisen vastauksen. Kiitos, eli soittelen eläinlääkärin paikalle sitten.

Lähettäjä: Pelttu 
Päivämäärä:   21.4.25 11:44:49

Verikokeen ottaminen pikkuvarsasta on todella vaikeaa. Aika rutinoitunut verinäytteenottaja saa olla, että ylipäätään onnistuu saamaan verta ulos varsaa tai verinäytettä vahingoittamatta. Suosittelen ehdottomasti eläinlääkäriä siihen.

Yleisesti myytävät vasta-ainetestit ovat maidon vasta-ainestestejä. Niillä testataan ternimaidon vasta-ainepitoisuus eivätkä tietenkään kerro sitä, että onko varsa saanut riittävästi ternimaitoa tai onko vasta-aineet imeytyneet varsaan.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   21.4.25 12:00:36

Pelttu: Ternimaitotestit ovat eri asia kuin varsan vasta-ainetestit. Näitä molempia siis myydään kaupoissa. Sillä minä juuri kyselin, että ottavatko omistajat varsan verinäytteitä vasta-ainetestiin yleisesti itse. Mutta ylempänä jo kerroinkin, että sain jo sen vastauksen mitä hain (eli että verinäytteen ottaminen varsasta on vaikeaa ja siksi kannattaa ellin ottaa).

Päivämäärä:   21.4.25 12:01:01

Tuli väärä nimimerkki, eli ylempi hmm = ... = aloittaja.

Lähettäjä: Pelttu 
Päivämäärä:   21.4.25 12:10:44

Ahaa, itselle ei ollutkaan aiemmin vastaan kotikäyttöisiä vasta-ainetestejä verestä. Näköjään sitä voi oppia uuttakin täällä. Näkköjään tarvitaan vain pieni määrä verta mutta en silti itse uskaltaisi lähteä sitäkään verimäärää pikkuvarsasta niistämään.

Lähettäjä: Katta 
Päivämäärä:   21.4.25 14:23:27

Ei se verinäytteen otto niin vaikeaa ole pikkuvarsastakaan. Mutta ei tietenkään kannata lähteä yrittämään ellei joku asiantunteva ole opettanut ensin ja et ole päässyt hommaa harjoittelemaan useasti.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   21.4.25 16:43:44

Itse ollaan otettu. Vaan ei ole ihan yhtä näppärää kuin aikuiselta hevoselta. Ihan pienelle saa olla ainakin 2 avustajaa. Isommalta vaatii sitten jo avustajilta papua saada varsa pysymään paikoillaan.

Lähettäjä: Kasvattaja 
Päivämäärä:   22.4.25 11:08:22

Riippuu paljon myös varsasta, osalta saa aika helposti veren otettua jos verinäytteenotto on tuttua hommaa, mutta vaikka itse paljon otan näytteitä aikuisista niin mielelläni käytän eläinlääkäriä varsojen kanssa.
Samalla eläinlääkäri pystyy kuuntelemaan keuhkot ja sydämen sekä tekemään yleistarkastuksen.

Lähettäjä: Pikatesti 
Päivämäärä:   24.4.25 08:47:38

Meille yksi ell antoi välineet näytteenottoa varten, mutta ei lähdetty itse ottamaan. Aikuiselta on helpompi ottaa, mutta varsalle pyydettiin ell ottamaan näyte. Meillä pikatesti antoi ihan päinvastaisen tuloksen, kuin labrassa samasta näytteestä tehty mittaus. Joten ihan kaikkiin pikatesteihinkään ei ole luottaminen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.