Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Myitkö sh ratsuvarsan?

Lähettäjä: Suokkitäti 
Päivämäärä:   5.4.25 17:30:26

Pohdinnassa astuttaa oma ratsusukuinen tamma, jolla mm. terveys ja rakenne kohdillaan. Sukukin sellainen että toivoisi sen jatkuvan. Mutta jos päätyy siihen ettei varsaa pitäisikään itse, niin saako niitä kaupaksi? Markkinat on huonot ja tappiolle jää väkisin, mutta löytyykö ylipäätään ostajia ratsusuunnan varsoille?
Myitkö vieroitusikäisenä, vuotiaana vai vasta vanhempana?
Itsellä ei kiinnostusta kisameriittejä hankkia ja laadukas varsa olisi kiva myydä hyvään kotiin, käyttöön ja näyttöön.

Re: Myitkö sh ratsuvarsan?

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   5.4.25 18:53:01

Ei löydy. Täälläkin terve R kirjattu ja R ktk vanhemmista. Olen tarjonnut asuen meillä tai muulla...ei juurikaan kyselyä asiallisiin paikkoihin... omille kirjaamattomille oreille kylläkin kysytään.
Kun tamman eteen nähty vaivaa niin sen oman tarjottavan orin voisi käydä edes kuvauttamassa.
Joten täälläkin tamma todennäköisesti jää puskaratsuksi

Lähettäjä: = 
Päivämäärä:   5.4.25 20:42:29

Kyllä olen myynyt. Eikä ollut edes pilkkahinta, emän alta ennen vieroitusta 6000e, sis. asumisen kasvattajalla laidunkauden alkuun asti.

Toisen möin juuri 4v kääntyneenä, ratsukoulutettu ammattilaisen toimesta, hintaluokka n.10k.

Muitakin olen myynyt vuosien varrella, mutta tuossa viimeisimmät. Toistaiseksi ei ole yhtään ns turhaa jäänyt käsiin, vaan kaikki on mennyt kohtuullisessa ajassa kaupaksi. Toki itsellä on mahdollista pitää varsoja useampi vuosi ja myös resurssit riittää ratsukoulutukseen, eli ei ole pakko saada myytyä heti emän alta.

Lähettäjä: Kasia 
Päivämäärä:   5.4.25 21:56:56

Myin 2-vuotiaana 7t€, meni alle 5min myynti-ilmoituksen laittamisesta kun kaupat oli sovittu ja varsa seuraavana päivänä haettu.
Toisin sanoen; jos ostaja haluaa ostaa nimenomaisen myynnissä olevan varsan, niin se ostaa sen, oli hinta/ suku melkein mikä hyvänsä.
Että good luck vaan oikean ostajan löytymiseen, ei se muusta ole kiinni.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   6.4.25 08:16:12

Myin pari vuotta sitten tammavarsan emän alta hintaan 6000 e. Laatuvarsa, jolla timanttinen suku myös emän puolelta.

Lähettäjä: Kasvattaja 
Päivämäärä:   6.4.25 08:24:30

Pari vuotta sitten oli eri ajat. Kaikki varsat menivät vieroitusikäisenä. Kyllä ne myytyä saa nytkin, kun muutaman vuoden pitää,mutta hintaa ei saa olla yhtään enempää kuin pikkuvarsalla, vaikka siihen on mennyt rahaa jo joitakin tonneja.
Siinäpä se kasvatuksen ongelma. Kasvattajalle kasautuvat kaikki kulut koska kukaan ei halua ostaa nyt pikkuvarsoja. Se tietysti ymmärrettävää, koska hevosenpito on niin kallista. Kasvattajat eivät voi teettää varsoja ja astutusmäärät putoavat vaan.

Päivämäärä:   6.4.25 11:42:09

Oon sitä mieltä että ratsupuolen suokeista on kyllä parin vuoden sisällä pula, koska ratsusuunnan astutukset viime vuonna laskivat huomattavasti. Ne jotka arvostaa ratsusuokkeja, ymmärtävät, että hyviä harvemmin on aikuisena myynnissä (ainakaan kohtuullisella hintalapulla), vaan ne kannattaa ostaa varsoina ja tehdä itse.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.4.25 22:17:08

Vielä pari vuotta sitten meni kaikki kaupaksi suoraan vieroituksesta, osa jo mahaan. Nyt mikään ei mene kaupan ei ratsu- eikä yhtään sen paremmin ravipuolellakaan. Enempää ei voi varsoja teettää, paikat loppuu. Eli en astuta tulevana kesänä ainoatakaan tammaa! Enkä suosittele kenellekään muullekaan!

Päivämäärä:   7.4.25 08:15:26

Itse ainakin jaksan ajatella niin, että kyllä hevosia tässä maassa tarvitaan jatkossakin. Kahta varsaa yritetään tänä vuonna alulle. Toinen tosin tulee lainatammasta, joten ei sitten haittaa vaikka varsa jäisikin itselle, koska tamma kuitenkin lähtee sitten takaisin omistajalleen. Tammavarsoja ainakin pidän oikein mielelläni itsellä, koska ne voi jo 3-vuotiaana astuttaa.

Päivämäärä:   7.4.25 08:54:40

Itselläni pieni ahdistus, kun ei mene kaupaksi.

Päivämäärä:   8.4.25 11:24:52

Ei käy kauppa, suomenhevonen rotuna kuolee.

Lähettäjä: Hyväsukuinen 
Päivämäärä:   11.4.25 08:04:47

Nyt ei liiku mikään ,täydelliset koulutetut hevoset tarvis antaa puoli ilman. Varsoja ei mene kaupan. Yhtään tammaa en laita tiineeksi .kilttejä koulutettuja hevosia ja silti pitäis olla ilmaisia. Ihmetellään kun ei ole myynnissä pommin varmoja kolmella tonnilla

Lähettäjä: jaha 
Päivämäärä:   13.4.25 16:03:33

Miksette tarjoa vatsaan myytäviksi? Ostaja valitsisi orin ja maksaisi kulut ja te vaan huolehtisitte tammasta? Jäisi omat kulut vähemmälle ja tuleva kasvattaja/omistaja hoitaisi varsan menot heti alusta asti. Tietty näissä vaaditaan rehellisyyttä molemmin puolin ja tamman omistajalta sitä, ettei ala kelkkaa kääntelemään kun varsa syntyy.

Päivämäärä:   13.4.25 16:40:31

No kun ne ostajat haluu sen 3v+ jolla voi jo harrastaa eikä mahavarsaa

Päivämäärä:   13.4.25 19:06:52

Mulla ei ainakaan ole resursseja alkaa pitämään varsoja +3v. Nuorempien kysyntä täys nolla, niin pitää vissiin lopettaa kasvatus.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.