Lähettäjä: Riikka
Päivämäärä: 3.4.25 12:44:24
"
Joo. Ilman sarvia kirjottelin tämän alotuksen vaikka toki ht.netissä ei ehkä aina paras paikka kysellä :D Tiedän kyllä että hän on paljon varsottanut ja hoitaa hyvin, itse ainoa asia mitä en arvosta on kirjaamattomien risteytysten käyttö ”jalostuksessa”. Mutta joo, kaippa hän tietää mikä on paras vaihtoehto. Tuntuu vaan itsestä niin vieraalta ajatukselta näin aikaisin varsottaa pihattoon."
Ilman sarvia ja hampaita, en itse arvosta netissä nimettömänä huutelua. Kertoo enemmän sinusta kun muista.
Terveisin sen "kirjaamattoman" orin omistaja
Ori on ollut kotimaassaan 12 vuotta kasvattajalla, josta tullut minulle Suomeen. Ollut siellä jalostuskäytössä ja vaelluksilla. Hevosia harvemmin oman ikänsä vuoksi, koska vanha mies kyseessä. Ulkomailla kun on erilaisia käytäntöjä, mitä hevosen tiedoissa on tai ei ole.
Mielestäni on aika noloa huudella asioista, joista ei tiedä. Ja vielä nimettömänä. Ja kyllä tämänkin orin käyttöön oli ihan muut kriteerit kuin väri, vaikka sekin kiva lisä olisi, mutta varsoista voi tulla pilkulla yks, kaksi, kolme tai ei yhtään.
Jos seuraisi tätä asiaa oikeasti, olisi tiedossa, että jokaiselle tammalle on myös lämmin karsinapaikka valmiina.
Kameroista on todettu esim, et jos kaikki kolme alkaa varsomaan samaan aikaan jostain syystä, sitten ei ole tarpeeksi kameroita pihatossa.
Oriani on vuosia kyselty siitokseen, mutta aiemmin en ole antanut. Nytkin useita kyselyitä tullut ja isoja tekijöitä ovat rakenne ja ennen kaikkea luonne. Harvalla orilla voi ratsastaa 11v vaikeasti kehitysvammainen lapsi, jonka kehitystaso noin 5v. Saati että sillä orilla voi ratsastaa, vaikka kiimassa oleva tamma olisi vieressä.
Siihen on monta syytä, minkä vuoksi päädyimme kyseisen tamman omistajan kanssa "kimppaan" tähän hommaan. Ja hän on ollut orista kiinnostunut jo vuosia sitten.
Olen todella tarkkaa siitä, kuka hevostani edes hoitaa, ratsastaa tai käsittelee, saati kenen haltuun annan sen 2kk Ilman, että ei ole lähellä kotia.
Tästä ihmisestä tiedän, että hän hoitaa hevoset paremmin kun moni muu. Oli omia tai ei. Jokainen hänen tekonsa on harkittu ja mietitty, hevosia ajatellen.
Myös siksi varsomismahdollisuus on suotu pihattoon, joka on hevosille se stressaamattomin, tuttu paikka. Hän kuitenkin päivittäin tekee päätökset, miten edetään asian kanssa.
Yksi varsoista on minun, yksi tamman omistajan ja yksi kolmannen osapuolen. Eli tiedämme ja luotamme 110% siihen, mitä tammojen omistaja tekee.
Tässä on tiivistämme yhteistyötä tehty nyt päivittäin.
Jos itselleni kävisi jotain, olen ilmoittanut, että tämä puhuttu tamman omistajan on ainut, minne hevoseni saa viedä.
Ja orin en ole myöskään halunnut nyt antaa toistaiseksi uudestaan käyttöön, koska haluan nähdä itse, minkälaista jälkeläistä jättää.
Ja se, että on tilastona suomessa, koska hei, jopa friisiläiseni on ollut tilastona suomessa, ihmettelen miten se jonkun takapuolta hiertää, että sitä käytetään jalostuksessa? Hevonen on terve, sen eläinlääkärikäynnit koostuvat kaikki aikalailla normi raspauksista, rokotuksista ja muuten tapaturmista, joissa yleensä muut hevoset ovat sitä potkaisseet tai ollut muita tapaturmia. Rokotuksilla oli herkkä aluksi, mutta nekin jo ok.
Eli siis terve 21-vuotias ori.
Tämä oli muuten myös on tarhannut orien ja ruunien kanssa. Se tarhaa kaikkien kanssa, niin miniatyyrien, shettisten kun isojen puokkien kanssa.
On tarhannut hetkellisesti jopa kiimattomien tammojen kanssa samassa laumassa syystä X.
En olekaan hötönettiin eksynyt vuosiin, mutta ihan yhtä noloa puskista huutelua tämä on, kun 20 vuotta sitten.
Häpeisitte ihmiset. Ilman sarvia ja hampaita tietenkin.
Aikuisten ihmisten luulisi voida kysyä suoraan, jos joku mietityttää, koska aika monella ihmisellä on toiminnalleen syy, miksi jotenkin toimitaan. Jos et ole aikuinen, joka voi suoraan omalla naamalla keskustella, jätä tällaiset mauttomat anonyymit huutelua lapsille. Heiltä sen vielä jotenkin ymmärtää...
|