Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Varsa aloittelijalle?

Lähettäjä: Auli 
Päivämäärä:   20.2.25 13:37:09

Houkuttelisi ostaa itselle suokkivarsa. Nuorista hevosista on jonkin verran kokemusta mutta tämä olisi ensimmäinen ihan oma projekti. Tutuissa on ammattilaisia kasvattajista ratsuttajiin ja hierojiin eli tukea kyllä saan ja ikinä ei ole ollut ongelmaa kysyä apua viisaammilta. Kysyisinkin siis kokeneemmilta, minkä ikäistä varsaa suosittelisit aloittelijalle? Haluaisin varsan jonka kanssa yhteistä elämää saisi aloitella ihan rauhassa tutustumalla ilman paineita ikätasoisesta kehityksestä. Ja oma kotitalli kentällä ja laitumilla löytyy.

Re: Varsa aloittelijalle?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   20.2.25 13:53:25

Noilla spekseillä vähintään 3v, koska et pysty tarjoamaan varsalle ikäistänsä seuraa ympäri vuoden. Toki jos pistät sen varsapihattoon ja laitumille, niin silloin nuorempikin käy, mutta kotiin et voi pikkuvarsaa ottaa ilman samanikäistä seuraa (eikä siihen riitä 1).

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.2.25 13:54:06

Kyllä juuri vieroitettu varsakin sopii ensimmäiseksi omaksi nuoreksi (aloittelija on ehkä tässä yhteydessä vähän huono termi), tyhjä taulu jonka saa tehdä itse alusta asti. Jokaisella on joskus se ensimmäinen ja apua saa aina. Mutta miettisin myös sen kautta, millaiset olosuhteet = erityisesti kaverit voit varsalle tarjota, mitä nuorempi varsa, sen tärkeämpää. Ja tietysti merkitsee myös mikä itseäsi kiinnostaa, haluatko päästä mahd. nopeasti "itse asiaan" (ratsastukseen) vai innostaako juuri se että pääsisit ihan alkeista tekemään varsaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.2.25 13:56:16

"kotiin et voi pikkuvarsaa ottaa ilman samanikäistä seuraa (eikä siihen riitä 1)"

Kyllä riittää.

Lähettäjä: Auli 
Päivämäärä:   20.2.25 14:31:32

Hei hyvä tarkennus, kotona mulla on kaksi aikuista hevosta eikä muita olisi varsan lisäksi tarkoitus hankkia. Ratsastus ei ole minulle se tärkein juttu tässä kun voin kuitenkin noilla vanhemmilla harrastaa, eli ennemminkin kiinnostaa tässä se matka eikä niinkään määränpää.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.2.25 15:06:39

Pikkuvarsaa en kyllä hankkisi vain aikuisten seuraan, jos ei ole joku veikeä ja leikkisä poniruuna tms. laumassa mukana, joka vähän aktivoi myös varsaa. Paitsi henkisesti tärkeää että varsa (tammakin, vaikka orille tietysti ihan ehdotonta) pääsee nujuamaan jonkun kanssa joka jaksaa sen leikit, fyysisen kehityksen kannalta on omaehtoinen liikunta on kriittistä että varsasta kasvaa terve ja kestävä hevonen. Ympeät aikuiset tammat ehkä huonoin mahdollinen vaihtoehto, yksinään varsa ei liiku ja leiki vaan passivoituu ja ehkä kokee itsensä henkisestikin vähän "kiusatuksi" jos ei oikein pääse porukkaan sisään.

Päivämäärä:   20.2.25 15:35:37

Varsoja on nyt pilvin pimein tarjolla.
Osta keväällä tai laidunkauden jälkeen, ilman omaa varsapihattoa ensimmäinen pitovuosi on kallis.
Opeta ajolle tai vie ajo-opetukseen ja pääset hommiin heti, ei se ole vaikeaa mutta vaatii aikaa ja sitoutumista enemmän kuin aikuinen hevonen.

Lähettäjä: Omistaja 
Päivämäärä:   21.2.25 09:24:40

Käy katsomassa ja osta sellainen rauhallisen oloinen varsa. Näin tein itse vastaavanlaisena "aloittelijana" ja tosi kivan hevosen sain. Se on ollut minulla nyt jo vuosia. Kävin katsomassa muutamaa. Yksi oli tosi hieno, mutta ensimmäiseksi varsaksi se tuntui turhan reaktiiviselta. Luulen, että oli hyvä päätös ottaa se rauhallisemman oloinen kakara ensimmäiseksi omaksi varsaksi.

Itse ostin silloin 1-vuotiaan, mutta 2-vuotiaskin olisi voinut olla ihan hyvin. Halusin varsan nimenomaan siksi, että sen kanssa ehtii tutustua ja puuhata kaikenlaista ennen ratsuttamista.

Päivämäärä:   21.2.25 16:34:51

Vuosikkaaksi kääntyneen ostaisin, hyvin kerkeät vielä hyödyntää parhaan iän opettaa perusasiat ja ensi syksynä pääsee ajo-opettamaan ja kehittämään kestävän urheiluhevosen kroppaa.

Lähettäjä: Kums 
Päivämäärä:   21.2.25 17:24:48

Osta ihmeessä! Mulla on ollut varsa+varsa, varsoja parin aikuisen kanssa ja yksi varsa + yksi aikuinen. Kaikki toimineet hyvin. Parhaiten niin että on sekä aikuisia ja varsoja, saa leikkiä mutta joku pitää kuria. Huonoiten pelkät varsat kun ei ole aikuista näyttämässä miten ollaan. Kyllä ne aikuisetkin leikkii vaikka ei (onneksi) painiin ryhdy.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   21.2.25 21:55:56

Minulla ollut useampi tammavarsa ilman varsaseuraa, aikuisten kanssa. Ei ole ollut mitään terveys/käytösongelmia vaikkei ikäistensä seuraa ole ollutkaan.

Orivarsa voi toki olla haastavampi jos painikaveria ei ole, mutta jos nyt sattuu itselle joskus orivarsa syntymään niin kotona saa sekin olla (aikaisin ruunattuna) vaikkei minulle ikinä synny kuin yksi varsa kerrallaan. Saa vapaasti kivittää, mutta itselle tärkeintä kasvatuksessa on seurata ja olla mukana varsan kasvussa ja se että tiedän tasan tarkkaan miten varsaa on hoidettu ja käsitelty. Joten ikinä en omaa varsaa vieraalle veisi.

Joten aloittajalle, vaikka täällä aina teilataan ”yksinäisten” varsojen pito niin ihan hyvin voit ostaa vaikka suoraan vieroituksesta vaikkei varsaseuraa olisikaan tarjolla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.