Lähettäjä: Päistär
Päivämäärä: 4.2.25 11:19:58
Kuninkaan Paluu on suvultaan mielenkiintoinen mutta kun ensimmäisessä kolmessa polvessa on ratsuoreista Onnipoika, Pilven Poika ja Kelmi, tulee ratsutammojen kanssa helposti kertauksia. Kelmiä olen jonkun verran nähnyt kerrattavan 3+4 tai 4+4, mutta omasta mielestäni mikään näistä kolmesta orista ei ole kovin hyvä kerrattava. Näkemäni 3+4 Kelmi-kertaus näytti pitkältä possulta tikkujalkojen päällä ja laukka oli heikko, eli juuri Kelmin sukulinjan heikkoudet kertyneet samaan hevoseen. Tuuriahan se toki aina on mutta mielestäni tarpeettomia riskejä. Kuninkaan Paluu on kyllä kivannäköinen, vähän ehkä raskaahko omia tammojani ajatellen (ei. Säkkärän Sälli näyttää tulleen paljon läpi).
Takalan Bonoa (ei. Lorentso) ihastelin myös syksyllä laatuarvostelussa. Sillä sivussa toki sama kuin Kuninkaan Paluulla (Onnipoika, Pilven Poika, Kelmi) ja lisäksi vielä Vokkerkin mutta sentään jo neljännessä polvessa.
Turhan Kimmosa on tyypiltään hieno. Kiinnitti huomion karsinnoissa, vaikka muuten ei ehkä edukseen esiintynyt, eikä finaaliin päässyt. Pojat on poikia, mitä videoita olen myöhemmin nähnyt niin laadukas ja vireä nuori ori. Harmillisesti Suikku tuplana, mikä ei itseä oikein sytytä, varsinkin kun emän puolella jo neljännessä polvessa (Lakeus Kingiltähän Suikku tulee kolmannen emän isän Turon kautta eli jää kauas). Emän puolen suku ei muutenkaan ehkä ihan omaan makuun. Mutta hieno ori ja mielenkiinnolla odotan miten kehittyy! Ei ehkä sellainen ori, mitä itse suvun takia heti käyttäisin, mutta toivottavasti joku muu käyttää ja jos jälkeläiset on sitten omaan makuun niin ehkä sitten jälkeläisnäyttöjen jälkeen voisin käyttää, jos vielä käytössä on.
Kaskisavu (ei. Knuutilan Veikko) ei tyypiltään ehkä yhtä komea kuin kaksi edeltävää mutta mielenkiintoinen silti ja Kelmi puuttuu suvusta. Todella harvinaiselta emälinjalta! Onnipojan vanhemmat Mallipoika ja Oona kerrattu 4+4, mutta ainakaan Mallipojan räikeimpiä rakennevirheitä ei näytä perineen.
Olikohan myös Taikaukko (ei. Voiveikko) valmistautumassa kirjaukseen (Tk jos oikein muistan), näin muistelisin jonkun videon nähneeni. Tämä on samalta emälinjalta kuin mm. Taikatumma ja Lokson Taikautu. Oritta en sen enempää ole nähnyt tai tunne.
Onkohan Klassikko (ei. R.T. Sankari) tai Eljakselan Eemeli (ei. Jaapeli) vielä oreina? Suvullisesti mielenkiintoisia.
|