Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Varsan loimitus?

Lähettäjä: Kookos 
Päivämäärä:   1.10.24 17:10:16

Mitä mieltä olette maitovarsojen loimituksesta? Itse en ole laittanut jos ei sada eikä tuule. Toisen varsan omistaja on sitä mieltä, että ehdottomasti laitettava myös minun varsalleni kun on alle 15 astetta. Pääsevät säänsuojaan. Sateella ja tuulella loimitus minulle ok, mutta en haluaisi suotta loimittaa ok säällä. Toisen varsan omistaja on sitä mieltä, että eivät muuten opi pitämään loimia. Välillä on loimittanut minunkin varsaani ja sen emää, vaikka olen sanonut, että ei tarvitse. Ovat menossa pihattoon talvella, joten senkin puolesta minusta olisi hyvä että kasvattaisivat nyt karvaa. Vapaalla heinällä, eivät ole olleet ikinä mitenkään viluisen oloisia. Toinen omistaja laitaa jo 200grammaisia loimia, itse käyttäisin max. kuoriloimia, toinen omistaja kaivanut minunkin hevosilleni 100g loimia. Tallinomistaja ei halua ottaa kantaa kun ei nyt ihan överiksi mene, on vain sanonut, että omiaan ei näillä säillä loimita. Varsat enemmän pyöreitä kuin hoikkia ja tosiaan pääsevät halliin tuulensuojaan, hallissa myös paksu olkipeti. Ovat puoliverisiä, noin 5kk ikäisiä.

  Re: Varsan loimitus?

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   1.10.24 17:44:30

Ottaisin omat loimet pois, ei tarvitse vielä loimittaa. Huonolla ilmalla joo

  Re: Varsan loimitus?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   1.10.24 17:51:20

Sh-varsoja, loimitan jos sataa kunnolla vettä/räntää/lunta sellaisille asteille että kastelee. Näinä aikoina 50 g HW varsaloimi varalla oikein rankkasadepäiville (kevyet kuurot ilman), vähän kasvettua n. 100-150 g loimia odottamassa. Kuivilla keleillä saa olla ilman pakkasillakin, sitten aivan paukkupakkasille on paksumpaa toppista mutta silloinkin vähän varsan mukaan kuka näyttää tarvitsevan. Eivät ole pihatossa (omia syntyy 1-2 vuodessa, joista tammoja jää kotiin), mutta ulkoilevat talvellakin n. 16 h.

Ovat oppineet pitämään loimia tällä reseptillä. Kaikki ylimääräiset "liikkuvat osat" on aina jonkinlainen riski varsojen kanssa, että senkin puolesta loimitan mahd. vähän niin tammoja kuin varsoja.

Karvan kasvuun ei juuri loimitus vaikuta, eli siinä ei auta "karaistaminen" jos karva ei meinaa kasvaa ja toisaalta loimitus ei kasvua hillitsekään. Kylmän sietoon varmaan jossain määrin, jos 24/7 vällyihin tottunut tyrkätään sitten pihattoon ilman.

  Re: Varsan loimitus?

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   2.10.24 08:11:57

Puoliverisillä loimitus kyllä vaikuttaa siihen, että karva ei kasva. Jos tiedän, että varsa on menossa pihattoon, loimittaisin mahdollisimman vähän. Etenkin jos jo nyt on säänsuoja käytössä. Eri asia jos varsa on sairas tai hoikka, varsoilla on usein vähän rasvaa ja energia menee kasvuun -tällainen varsa voi saada etua loimituksesta.

  Re: Varsan loimitus?

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   2.10.24 12:38:52

Täällä tällä hetkellä vuotias ja kaksi keväällistä varsaa eikä tulisi mieleenkään loimittaa niitä(Täällä nuoriso on aina luullut että loimissa lukee revi heti) ja loimen kanssa solmussa oleva varsa ei oo kivä juttu..Talvitarhasta löytyy katollinen ja seinällinen rakenne....

  Re: Varsan loimitus?

Lähettäjä: Kirsti 
Päivämäärä:   3.10.24 17:30:57

En loimita kun oikeasti huonolla säällä, laitoin ensin varsalle loimen kuten emällekkin mutta huomasin että varsalla tulee kuuma todella helposti. Joten nyt vain jos oikeasti sataa niin paljon että kastelee ja on kylmä.

  Re: Varsan loimitus?

Lähettäjä: Kiva 
Päivämäärä:   3.10.24 18:49:51

Mä oon laittanut 50g jos sataa koko päivän kunnolla. Katos on ja kuiva pohja siellä, mutta kivempi jos ei nökötä siellä koko sadepäivää. Talvella oon loimittanut kovalla lumi/räntäsateella ja kovalla pakkasella ja tuulella. Aloittajan tapa kuulostaa järkevältä, sanot että päätät itse varsasta loimituksesta. Ja toisen varsan Loimien pitää istua niin hyvin, että sun varsalla on minimaalinen riski loukkaantua sen takia, että pujottelee itsensä toisen varsan loimiin.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.