Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tamman liisaus

Lähettäjä: Flatbread 
Päivämäärä:   25.7.24 13:05:22

Minulle tarjottiin tammaa varsotettavaksi. Tämä ei ollut varsinaisesti suunnitelmissa, mutta olen alkanut lämpeämään ajatukselle. En ole ollut ollenkaan mukana kasvatustouhuissa, joten yritän nyt selvittää asioita etukäteen.

Tamma tulisi minulle heti ja jäisi vierotukseen asti. Nämä ovat toki sopimusasioita, mutta miten yleensä toimitaan:
Tuleeko tamman kulut kokonaan minulle vai omistajalle kunnes varsominen lähestyy? Jos omistajalle, niin missä vaiheessa kulut siirtyvät minulle? Varsomisen jälkeen tamman kulut kuuluvat kokonaan minulle niin kauan kuin varsa on alla? Mitä muuta olisi hyvä pohtia keskusteluun läpikäytäväksi? Ell kulut ja vahingot kuuluvat kai hallinnassani minulle.

  Re: Tamman liisaus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.7.24 13:58:37

maksat kaiken siihen asti kun varsa on vierotettu.
jos saat omistajan osallistumaan kuluihin niin hyvin olet asiasi neuvotellut.

  Re: Tamman liisaus

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.7.24 14:49:52

Pidät kuin omaasi, eli maksat kaikki kulut. Usein tamman saa varsotukseen ilmaiseksi, joskus pitää jopa maksaa vuokraa. Se, kenen nimi tulee varsan kasvattajaksi, on sopimus asia. Meillä on liisattu niin että liisaaja on kasvattaja, mutta monesti tamman oikea omistaja haluaa nimensä kasvattajaksi, tai joskus molemmat.

  Re: Tamman liisaus

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   25.7.24 15:35:08

En suostuisi siihen, että omistaja on kasvattaja

  Re: Tamman liisaus

Lähettäjä: Tups 
Päivämäärä:   28.7.24 14:50:36

Minä taas en tammaani antaisi minnekkään ilman, että kasvattajaoikeus jäisi minulle. Se on aika usein se ”maksu” tamman lainaamisesta. Pahimmillaan tamma kuolee tai tulee kehnossa kunnossa takaisin jne.
Muutamasti omaani on kysytty liisinkiin, mutten vielä ole asiasta innostunut.

  Re: Tamman liisaus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.7.24 15:36:10

Astutuksesta varsan vierotukseen KAIKKI kulut liisaajalla, joka on myös varsan kasvattaja. Tamman menehtyessä korvaus siitä luonnollisesti omistajalle. Eli kuten omallasi tekisit, reilua vai mitä?

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.