Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tamman kantakirjaus - hippos keneltä kysyä

Lähettäjä: w 
Päivämäärä:   22.7.24 11:53:58

Nyt olen niin vieraalla maalla kun olla ja voi.

Mulla kesän alussa varsonut tamma ja tamman tahtoisin saada kantakirjattua. Missä tämä onnistuu ja koska?

Tai keneltä hippoksessa voisi asiasta kysellä?

  Re: Tamman kantakirjaus - hippos keneltä kysyä

Lähettäjä: [-] 
Päivämäärä:   22.7.24 12:08:38

Ilmoita tamma mukaan tamma- ja varsanäyttelyyn. Hippoksesta löytyy näyttelykalenteri.

  Re: Tamman kantakirjaus - hippos keneltä kysyä

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   22.7.24 13:35:35

Tamman rotu on aika oleellinen tieto, eri roduilla on eri näyttelyt ja vaatimukset.

  Re: Tamman kantakirjaus - hippos keneltä kysyä

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.7.24 13:50:09

Juu rotu on olennainen, kaikkia ei todellakaan kantakirjata (jalostusarvostella) varsa alla.

  Re: Tamman kantakirjaus - hippos keneltä kysyä

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.7.24 14:01:41

Ratsastuspuolen viestien perusteella aloittaja yrittää saada puoliveritammaa ulkomaiseen? kantakirjaan, mutta ei itsekään tiedä mihin, tai riittääkö jalostusarvostelu siihen mitä on hakemassa.

  Re: Tamman kantakirjaus - hippos keneltä kysyä

Lähettäjä: sop 
Päivämäärä:   22.7.24 14:02:59

Sanna Uotila neuvoo ratsu- ja ponirotujen näyttelyasioissa, Soila Lehmusvaara suomenhevosten ja lämminveristen ravihevosten näyttelyasioissa. Vastuualueet on kerrottu Hippoksen yhteystietosivuilla.

  Re: Tamman kantakirjaus - hippos keneltä kysyä

Lähettäjä: Hepo 
Päivämäärä:   24.7.24 22:42:40

Mä en tiedä ollaanko ollenkaan samalla asialla, mutta miten tamman (tai edes sen varsat) saisi fwb -kantakirjaan? Tamma on Suomessa syntynyt puoliverinen, ei kuulu itse mihinkään kantakirjaan.

  Re: Tamman kantakirjaus - hippos keneltä kysyä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.7.24 22:59:05

Mitä tarkoittaa "ei kuulu itse mihinkään kantakirjaan."?
Missä se on ensirekisteröity, Suomessako?

  Re: Tamman kantakirjaus - hippos keneltä kysyä

Lähettäjä: äffä 
Päivämäärä:   24.7.24 23:23:54

Sinulle vastattiin jo siellä ratsupuolen topikissa moneen kertaan ja annettiin linkit hippoksen sivuille.

  Re: Tamman kantakirjaus - hippos keneltä kysyä

Lähettäjä: Ra 
Päivämäärä:   25.7.24 01:30:02

Hippoksesta on turha kysyä yhtään mitään kun ei sieltä kysyvä kuitenkaan vastausta saa.

  Re: Tamman kantakirjaus - hippos keneltä kysyä

Lähettäjä: Hepo 
Päivämäärä:   25.7.24 21:13:45

"Lähettäjä.

Päivämäärä24.7.24 22:59:05

Mitä tarkoittaa "ei kuulu itse mihinkään kantakirjaan."?
Missä se on ensirekisteröity, Suomessako?"

Kyllä, rekattu Suomen hippokseen. Passissa lukee "ei rekisteröity hevoseläin".

  Re: Tamman kantakirjaus - hippos keneltä kysyä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.7.24 21:27:07

Täältä löytyy vaatimukset eri osioihin joista jälkeläisten on mahdollista nousta seuraavaan. "Ei rekisteröidystä hevoseläimestä" itsestään ei FWB:tä saa, mutta tutki vaatimuksia tulevien polvien suhteen, josko myöhemmin onnistuisi.

https://www.hippos.fi/suomalainen-lamminverinen-ratsuhevonen-fwb/

  Re: Tamman kantakirjaus - hippos keneltä kysyä

Lähettäjä: oona 
Päivämäärä:   27.7.24 01:17:10

Kysy Hockus Wahlmanilta, se tietää kaiken siitä miten hevosen saa FWBksi. Hippoksen tytöt ei todellakaan tiedä mitään muista kuin suokeista.

  Re: Tamman kantakirjaus - hippos keneltä kysyä

Lähettäjä: fwb 
Päivämäärä:   28.7.24 22:28:37

Jos Hippoksen perustiedoissa lukee, että ei kantakirjakelpoinen, niin silloin sen polveutuminen ei ole riittävä ja sitä ei saa mihinkään kantakirjaan. Siis jos isät kolmessa polvessa ei ole hyväksytyssä kantakirjassa. Kannattaa nämä selvittää ennen hevosen varsottamista, jos kantakirjakelpoisen haluaa. Jossain vaiheessahan siitä sitten tulee kantakirjakelpoinen.
Sukua tietämättä ei voi sanoa mitään. Joillakin ei rekisteröintiä tehty suvulla, kun haluttu muutema kymppi säästää. Kannattaa kysyä Hippoksesta Sanna Uotiselta, mikä on tamman tilanne. Onko sen rekisteröinti korjattavissa ja missä sukupolvessa jälkeläiset kantakirjakelpoisen.
On se vaan jännää, että nämä asiat on niin vaikeita ymmärtää ja selvittää.

  Re: Tamman kantakirjaus - hippos keneltä kysyä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.7.24 22:33:52

Tamman polveutumisessa saattaa olla muitakin syitä kuin hyväksymättömät isät jotka estää kantakirjakelpoisuuden, esim. puoliverihevoselle kelpaamattomia rotuja mm. lv, kylmäverihevonen ja ponit.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.