Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko varsasta seuraa tammalle?

Lähettäjä: aloittaja 
Päivämäärä:   30.5.24 19:21:08

Minulla on kaksi hevosta kotitallilla. Kolmaskin, tyhjä karsina on, mutta tarkoitus ei ole pitää kolmea hevosta kuitenkaan kuin korkeintaan aivan väliaikaisesti, jos on pakko.

Toinen hevoseni on hyvä tamma ja olen harkinnut sen astuttamista. Toista hevosta taas saattavat vihreät laitumet kutsua tänä tai ensi vuonna. Haluaisin, että tämän lopetettavan hevosen tilalle tulisi tämän hyvän tamman varsa. Miten käytännössä tällainen siirtymä menisi pikkutallilla? Minkäikäisestä varsasta on emälleen sillä lailla seuraa, että erillistä seurahevosta ei enää tarvita? Varsa pitää toki vieroittaakin, mutta senhän voi tehdä siirtämällä eri karsinaan, sitten vähän kauempaan karsinaan, eri tarhaan ym. ja varsa voi kuitenkin jäädä asumaan samalle tallille.

On sitten tietysti sekin, että varsalla olisi hyvä vieroituksen jälkeen olla joku nuori painikaveri. Paljon mietittävää, miten homman saisi parhaiten toimimaan.

Varsomisesta, varsoista ja koulutuksesta kokemusta kyllä on, sisäänratsastan aina itse omat hevoseni. Ensimmäistä kertaa joudun tällaista kuviota kuitenkin miettimään pikkutallin näkökulmasta.

  Re: Onko varsasta seuraa tammalle?

Lähettäjä: Ra 
Päivämäärä:   30.5.24 19:28:57

Niin, ennemminkin mietittävä, onko tammasta seuraa varsalle. Varsinkin jos varsa on rasittava poikalapsi.

  Re: Onko varsasta seuraa tammalle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.5.24 19:58:23

Jos tulee tuurilla tammavarsa, niin tuossa kuviossa ei ole mitään ongelmaa. Ori- (ja ruuna-)varsa tarvii painikaverin.

  Re: Onko varsasta seuraa tammalle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.5.24 08:29:11

Onko pakko edes vieroittaa, jos varsa jää omalle tallille? Esim del-horses pitää nykyään varsat tammojen kanssa 2-vuotiaaksi asti. Tamma voi toki palata normaalisti töihin jo ennen sitä, mutta muuten voisivat hyvin elää yhdessä. Del-horsesin facesta löytyy lisää tietoa. 6kk vieroitusikä on ihmisen keksintö, ei biologiaan tai hevosten tarpeisiin perustuva :)

  Re: Onko varsasta seuraa tammalle?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   31.5.24 08:38:58

Tamma kyllä vieroittaa varsan itse sitten kun aika on.
Mutta jos tallilla on vain kaksi hevosta (emä ja varsa) niin väitän että riski läheisriippuvuuteen on vielä suurempi kuin kahden hevosen laumoissa yleensä.

  Re: Onko varsasta seuraa tammalle?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   31.5.24 08:43:18

Mutta vielä lisähuomiona, jos annat tamman vieroittaa varsan itse, niin huolehti että tamma saa varmasti riittävästi ruokaa. Varsa imee tamman helposti ja nopeasti kuivaan kuntoo ja tamma voi päästää varsan tissille silti vielä pitkäänkin.

Itse olen myöhään ruokkinut näitä "luonnollisesti vieroitettuja" parivaljakkoja kuin ruokkisin kolmea hevosta, jotta emä varmasti saa tarpeeksi ruokaa, ja väkkäreiden annon ajaksi olen erottanut ne.

  Re: Onko varsasta seuraa tammalle?

Lähettäjä: Huu 
Päivämäärä:   31.5.24 20:32:32

Tammalla on aika stressaava kesä varsan kanssa, jos ei pääse itse koskaan makuulle nukkumaan. Siihen tarvitaan toinen aikuinen hevonen, että hevonen saa levättyä laitumella

  Re: Onko varsasta seuraa tammalle?

Lähettäjä: öö 
Päivämäärä:   31.5.24 20:54:15

Ei hyvä.
Vaikka syntyisi tammavarsa, niin meinaatko vieroittaa varsan jättämällä sen yksin? Yksin karsinassa ja yksin tarhassa? Jotkut tammat päästävät tissille kuukauden eron jälkeenkin.
Jos taas orivarsa, tarvit ruunan tai toisen orivarsan jo ennen puolta vuotta. Ei tamma jaksa yksinään jatkuvasti selkään hyppivää tai painivaa kakaraa, jossain vaiheessa se komentaa ja kunnolla. Vielä huonompi vaihtoehto taas on vieroittaa vaikka 8kk orivarsa yksin, ilman painikaveria. Se olet sitten sinä jonka kanssa nujutaan.

  Re: Onko varsasta seuraa tammalle?

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   31.5.24 23:22:47

Ei kaikki orivarsat ole nujuavia

  Re: Onko varsasta seuraa tammalle?

Lähettäjä: Tiitu 
Päivämäärä:   1.6.24 06:30:55

Meillä ei ole yksikään tamma vieroittanut varsojaan itse, kyllä siinä ihmistä on tarvittu. Varsa tarvitsee seuraa ja leikkikaverin. Minä sanoisin, että tee varsa ja kun se on syntynyt, osta esim vuotikas varsa sille kaveriksi.

  Re: Onko varsasta seuraa tammalle?

Lähettäjä: bb 
Päivämäärä:   1.6.24 11:24:35

Ori varsan joutuu vierottamaan ajoissa ennenkuin alkaa yrittää astua emäänsä. Jatko riippuu sitten varsasta. Ruunata varmaan joutuis aika nopeaan, että voi pitää jatkossa yhdessä. Eri asia sitten sekin miten emä sitä jatkossa sietää.

  Re: Onko varsasta seuraa tammalle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.6.24 12:05:26

Minusta tamma tarvitsee ensimmäisenä kesänä ainakin yhden aikuisen, luotettavan hevosen, laitumelle seuraksi. Muutaman nähnyt näitä yksin varsan kanssa olevia, ja melkosta stressiä on ollut ne viikot ennen tammavarsalaitumeen menoa.

Maitovarsalle tärkeää olis myös leikkikaveri. Näät kun seuraat varsoja keskenään, niillä on ihan omat jutut. Mutta riittää kyllä joku leikkiväinen ruunakin siihen, että varsa pääsee opettelemaan hevosena oloa ja purkamaan energiaa. Ja liikkumaan!

Sitten kun varsa on vuotias, jos sattuu olemaan tamma, tai sit aikaisin ruunattu, niin on jo mahdollisuuksien rajoissa pitää vain niitä kahta. Mutta näistäkin pareista tiedän aika monta, jotka on sitten tulleet kovin läheisriippuvaisiksi. Ja mites sit onnistuu opetus? Kun pitäis saada mukava lähtö opetella takaa-ajoa, ajoa, ratsuhommia. Niin mieti miten ne toteutat, jos sulla huutaa tamma tallissa tai tarhassa yksin, ja sä koitat pitää varsan/nuoren mielen tasaisena uusia asioita opetellessa.

  Re: Onko varsasta seuraa tammalle?

Lähettäjä: aloittaja 
Päivämäärä:   1.6.24 15:21:26

Kiitos viesteistä. Aika paljon miettimistä tosiaan on, miten tämän kuvion saisi onnistumaan. Sekin on yksi vaihtoehto, että kun varsa syntyisi, toinen hevonen lähtisi vihreämmille laitumille ja toinen sitten varsansa kanssa vaikka puoleksi vuodeksi muualle sellaiseen paikkaan, jossa on varsaseuraa. Kotona mieluusti kuitenkin pitäisi.

Ajatuksena on pitää tammavarsa ja myydä orivarsa vieroituksen jälkeen.

Yksi vaihtoehto olisi tarjota toiselle varsalliselle tammalle laidunpaikkaa, että saisi kesäksi tammalle ja varsalle kaverit, mutta sitä ei tietysti voi varmistaa, tulisiko kukaan, ja vieroitusikään mennessä laidunkausikin olisi jo ohi ja tallissa pitäisi olla tilaa. Mutta nyt on vain se kolme karsinaa, ei enempää. Ääh...

Molemmat tammat eivät taas oikein voi saada varsaa yhtäaikaa, koska toista tammoistani ei kannata varsottaa sen terveysongelmien vuoksi.

Jos pitäisi jonkin aikaa kolmea hevosta yhtäaikaa niin, että on kaksi aikuista ja yksi varsa, vieroitusaika menisi helpommin ja tamma saisi toisen aikuisen hevosen seuraa. Mutta sitten ei olisi varsalla leikkikaveria.

  Re: Onko varsasta seuraa tammalle?

Lähettäjä: Tiitu 
Päivämäärä:   1.6.24 15:49:06

Kannattaa ottaa myös huomioon, että vieroitettua orivarsaa voi olla hankala saada kaupaksi ja sen varalle pitää olla myös suunnitelma. Todella hyväsukuiset menevät lajista riippumatta heti, mutta suurin osa varsoista ei.

  Re: Onko varsasta seuraa tammalle?

Lähettäjä: aloittaja 
Päivämäärä:   1.6.24 16:14:10

Se kolmas karsina on kotona siltä varalta, että sitä tarvitaan jonkin aikaa. Ei siis ole pakko mennä mahdollisen orin heti kaupaksi. Mutta sitten jos toisaalta ei mene heti, sille olisi painikaveri oltava tarhaan.

  Re: Onko varsasta seuraa tammalle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.6.24 16:49:14

Meillä oli poni tamman kaverina kunnes tammavarsa syntyi, varsan ollessa parin kuukauden vanha poni lähti takaisin omistajalleen. Seuraava kesä sitten kaverin tamma tuli tänne oman tammani kaveriksi ja varsa lähti vieroittumaan oman ikäisten joukkoon, toki oli sitä ennen jo harjoitellut mm. Hoitotoimiin lähtemistä yksin. tamma kaveri oli kesän ja sen jälkeen tuli uusi eri ponikaveri, joka leikkisä ruuna ja jaksaa tuota nyt 2v ikäistä leikittää.

  Re: Onko varsasta seuraa tammalle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.6.24 16:51:03

Varsa/nuori on kyllä vielä nykyäänkin sen tyyppinen, että tulee välittömästi langoista tamman perään, jos olisi ihan vain emänsä kanssa. Ei edes ole erityisen läheisriippuvainen, kun ei kerkee edes huolestumaan, kun tulee perästä..

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.