Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Punkkikausi alkaa taas, jalkoihin suoja?

Lähettäjä: aurinko 
Päivämäärä:   18.5.24 09:20:43

Punkkikausi alkaa taas. Laitumella 15 hevosta. Olisiko ehdotuksia geelimäisistä tms. ötökkämyrkyistä jotka häätävät myös punkkeja?
Entäs jos tekee itse.

  Re: Punkkikausi alkaa taas, jalkoihin suoja?

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   18.5.24 17:48:45

Farrier tuotteet
Mustakavio

  Re: Punkkikausi alkaa taas, jalkoihin suoja?

Lähettäjä: Ripa 
Päivämäärä:   18.5.24 19:38:25

Olen ollut hevosten parissa 20 vuotta enkä ole koskaan kuullut kenenkään suojaavan hevosten jalkoja punkeilta. Tietysti punkkien määrä on viime vuosina lisääntynyt tosi paljon, joten epäilemättä sitäkin täytyy ruveta tekemään.

  Re: Punkkikausi alkaa taas, jalkoihin suoja?

Lähettäjä: aurinko 
Päivämäärä:   18.5.24 21:10:17

Parin hevosen kainalosta ja yhden turvasta olen punkit nyppinyt viime kesänä. Asutaan rannikolla.

Kissoista ja koirista punkkeja saa nyppiä joka päivä.

  Re: Punkkikausi alkaa taas, jalkoihin suoja?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.5.24 08:11:12

Veikkaan että punkit uskoo esim ultrashieldiä ihan hyvin (koirien punkkihuiveissa samoja aineita). Tai perus pikiöljy. Onneksi Itä-Suomessa ei vielä ole tarvinnut irrotella yhtään punkkia hevosista, hyi että.

  Re: Punkkikausi alkaa taas, jalkoihin suoja?

Lähettäjä: aurinko 
Päivämäärä:   19.5.24 11:45:01

Kyselen jalkoihin suoja-aineita, koska sitä kautta punkit kiipeävät hevoseen. Tietysti turvassa ollut punkki oli hypännyt ruohosta hevosen syödessä, mutta turpaan en viitsi mitään aineita laittaa. Hevosen päästä näkee helpommin onko punkkeja. Monen hevosen käpälöinti päivittäin, kainalot, nivuset (eräs hoitopaikalla oleva hevonen on aika kipakka potkimaan) on aika työlästä.
On tämä punkkiasia ikävä kun ei sitä hevoselle borrelioosia haluaisi.

  Re: Punkkikausi alkaa taas, jalkoihin suoja?

Lähettäjä: ~ 
Päivämäärä:   19.5.24 20:19:39

Kysypä elliltä, onko Suomessa vielä hevosille hyväksyttyä punkkeihin tehoavaa systeemistä ulkoloislääkettä. Eli sellaista kuin fluralaneeri (Bravecto) koirille. Ei häädä, mutta tappaa kiinnittyneen punkin sen verran nopeasti, että borrelian tarttumisen riski vähenee lujasti.

  Re: Punkkikausi alkaa taas, jalkoihin suoja?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   19.5.24 23:34:58

Mä olen tervannut hevosen jalat, ei ole punkkeja näkynyt

  Re: Punkkikausi alkaa taas, jalkoihin suoja?

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   20.5.24 04:03:58

Eikö teidän hevoset ikinä makaa laitumella? Ei ne punkit vain jalkojen kautta hevosiin tartu.

  Re: Punkkikausi alkaa taas, jalkoihin suoja?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   20.5.24 10:31:41

Meillä oli täällä pohjoisessa viime kesänä ekaa kertaa punkkeja hevosissa. Laitumella makoillessa todennäköisesti kiinnittyneet kun olivat pakaravaossa ohuen ihon alueella.
Jaloissa ei ole ollut.

Pitäisi kerran kulottaa koko Suomi päästä varpaisiin niin helpottaisi näiden ällötysten kanssa hetkeksi.

  Re: Punkkikausi alkaa taas, jalkoihin suoja?

Lähettäjä: aurinko 
Päivämäärä:   24.5.24 19:43:17

Nyt selvisi, että turpaan punkin saaneella hevosella on borrelioosivasta-aineet koholla. Voi vi...

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.