Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vastaako trakehner täysiveristä?

Lähettäjä: Apua 
Päivämäärä:   24.4.24 15:25:37

Kysymys otsikossa. Jos miettii keventävää vaikutusta tai urheilullisuutta kenttään, vastaako trakehner täyttäverta?

  Re: Vastaako trakehner täysiveristä?

Lähettäjä: Pilvi 
Päivämäärä:   24.4.24 16:05:03

Ei mun mielestä kyllä vastaa, täysin erilaisia niin rakenteeltaan kuin luonteeltaan. Toki sekin vaikuttaa kuinka paljon sitä täyttä verta sitten trakehnerissa on.

  Re: Vastaako trakehner täysiveristä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.4.24 18:48:09

Ei vastaa, mutta voi keventää ja ennenkaikkea jalontaa peruspuoliveristä. Vaikka trakin muutaman sukupolven perusteella laskettu täysveriprosentti sukusivustoilla ei näyttäisi kovinkaan korkealta, sivustojen ohjelmat laskee vain puhtaat täykkärit suvussa ja täyttä verta on todellisuudessa laskennallista prosenttia enemmän. Trakehner on suljettu kantakirja ja uutta verta on kautta rodun historian otettu vain x-, ox- ja xx-kantakirjojen hevosten kautta, rotua voidaan siis pitää "täysverisimpänä" hevosrotuna heti edellämainittujen jälkeen.

  Re: Vastaako trakehner täysiveristä?

Lähettäjä: spjspj 
Päivämäärä:   25.4.24 13:41:43

On mun mielestä jopa parempi kuin täykkäri kenttähevosen sukuun.

  Re: Vastaako trakehner täysiveristä?

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   25.4.24 18:19:57

Parhaimmat yksilöt vastaa.

  Re: Vastaako trakehner täysiveristä?

Lähettäjä: Jenny 
Päivämäärä:   25.4.24 19:48:27

Ihan mielenkiinnosta, millä tavalla ovat erilaisia rakenteeltaan ja luonteeltaan? Käsittääkseni traki on melkein 100% täykkäri, kun kantakirja on suljettu mutta täykkäriä voi sinne lisätä?

  Re: Vastaako trakehner täysiveristä?

Lähettäjä: bibban 
Päivämäärä:   26.4.24 00:43:31

Mun trakissa on itse asiassa enemmän arabia kuin täykkäriä suvussa, toki niitäkin. Täykkäri on maailman yleisin hevosrotu, niitä on eniten, eli siitä joukosta takuulla löytyy aivan kaikenlaisia ihan joka lähtöön.
Esteillä trakilla ei ehkä ole niin laaka hyppy kuin täykkärillä, ja kouluratsastuksessahan trakit on pärjänneet ihan maailman huipulla, monikertainen arvokisavoittaja Dalera on traki, Terhi Stegarsin Axis oli traki, Totilas oli puoliksi traki jne. Eipä näy täykkäreitä kouluradoilla kuin alhaisilla tasoilla.
Mun mielestä traki on monipuolisempi ja terveempi, täykkärit on jalostettu vain yksi asia mielessä, juosta kovaa.Ja niiden ura on niin lyhyt ettei terveyteen ja kestävyyteen tarvinnut kiinnittää huomiota, riittää jos juoksee kovaa muutaman vuoden.

  Re: Vastaako trakehner täysiveristä?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   26.4.24 19:28:15

"On mun mielestä jopa parempi kuin täykkäri kenttähevosen sukuun."

Tämä. Omistimpa yhden mielettömän kenttäsuorittajatrakinkin. Meni läpi vaikka harmaan kiven, koskaan ei 10 vuoden aikana kieltänyt. Luonnetta oli. Kevyt ja jalo, nopea ja kestävä. Hippoksen täysiveriprosentti oli olematon, sitä ihmettelin, sillä itse olisin olettanut olevan käytännössä täysiverinen. Koska tyypiltään ja suoritusominaisuuksiltaan hyvinkin sellainen.

  Re: Vastaako trakehner täysiveristä?

Lähettäjä: Liikaa 
Päivämäärä:   26.4.24 21:50:11

Mun Traki on maailman paras hevonen. Ei helppo mutta älykäs. Voin luottaa siihen melkein 100%. Trakeja täytyy ymmärtää sitten kaikki onnistuu. Jos itse on kovin tapoihinsa kangistunut niin en suosittele mutta jos on joustava ja halua oppia niin ehdottomasti. Minä pidän!

Tämä trakien ”luonne” on juuri se että niitä pitää ymmärtää, kertoa niille asiat mitä haluaa, sen jälkeen suorittaa ongelmitta koska on viisaita. Ehkei sovi kaikille mutta kun yhteistyö pelaa niin parasta!

Mutta linjoja on monta, kenttään ehkä kannattaa katsoa niitä jotka hyviä esteillä. Kaikki ei ole.

  Re: Vastaako trakehner täysiveristä?

Lähettäjä: luu 
Päivämäärä:   27.4.24 23:53:53

Nimenomaan. Mulla on ollut paljon pv hevosia mutta trakit on just viisaita. tai älykkäitä. Ei ollenkaan parane komentaa - erityisesti trakitammaa - mutta ystävällisellä ja asiallisella kohtelulla ne on maailman suurimpia aarteita.

  Re: Vastaako trakehner täysiveristä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.4.24 23:57:21

Allekirjoitan ylemmät trakien omistajana. Paras hevonen ikinä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.