Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Älkää tehkö ilmaiseksi muiden hevosia

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.4.24 17:47:45

Vähän väliä näkee diilejä jossa kasvattaja etsii hevoselleen ratsastajaa ja kilpailuttajaa, mutta ei ole valmis maksamaan hevosen viemisestä eteenpäin ja kilpailutuloksien hankkimisesta. Jotkut myös tekee tämän antamalla hevosen ylläpitoon muutamiksi vuosiksi ja ottaa sitten itselleen myytäväksi tai jalostukseen.

Älkää olko niin typeriä kuin minä. Itse luotin, sisäänratsastin, tein pari vuotta, hevosen arvo tuplaantui. Alun perin oltiin suullisesti sovittu että ostan hevosen sen alkup. arvolla (joka oli n. 5t) sitten parin vuoden päästä, kun ensin ratsastan sitä hieman eteenpäin, ja sitten kasvattaja tekee varsan, sitten tamma on minun sillä hinnalla joka oli sovittu alkujaan. Maksoin hevosen kulut ja treenasin, rakastin sitä tammaa. Luulin että pystyin luottamaan tuttuun ihmiseen, kunnes sitten yhtäkkiä hän ei halunnutkaan enää tehdä sitä varsaa ja halusi heti myydä sen. Kyljessä komeili kymppitonnin hintalappu. Kun vaadin oikeuttani hintaan joka oli sovittu vuosia sitten, niin hän totesi ettei hänen tarvitse noudattaa sitä suullisesti sovittua asiaa. Olin todella idiootti kun suostuin tuohon diiliin, joku muu sai myytyä hienomman harrastehevosen joilla oli kilpanäyttöjä.

Älkää olko niin naiveeja kun minä. Kun nämä kasvattajat ehdottaa näitä diilejä, kannattaa aina pitää mielessä että loppuviimein se hevonen jota teet eteenpäin on jonkun toisen. Joku toinen saa ne rahat kun menet ja voitat kasvattajakisan. Tottakai jokainen satulassa vietetty sekunti ja jokainen kilpailu on arvokasta kokemusta, mutta silti. Tietenkin harrastelevalle, ei ehkä niin kokeneelle ihmiselle voi olla hyväkin diili ratsastaa toisen hevosta, mutta jos sulla on yhtään taitoa viedä sitä hevosta eteenpäin niin muista että se on aina jonkun toisen pussiin. Ei sinun. Ootko valmis maksamaan jonkun toisen hevosen elämisen ja kilpailuttamisen, että kasvattaja voi sitten myöhemmin tehdä sillä varsoja jotka on arvokkaita sun ansiostasi? Uskalla pitää oikeuksistasi kiinni. Älä solmi diilejä jotka ei ole reiluja myös sua kohtaan. Uskalla sanoa että oot tehnyt kovan työn hevosen kanssa, koska se on ihan taivaan tosi että se joka siellä selässä on istunut, on ihan yhtä lailla sitä työtä tehnyt kans. Ei pelkästään se kaikkivaltias kasvattaja.

Joitakin diilejä katsoessa on kyllä oikeesti vaan pistäny miettimään, että miksei tuossa tilanteessa se ratsastaja jo ostais itelleen omaa. Jos se vie sitä hevosta eteenpäin ja maksaa viulut, niin kyllä sillä sit pitäs jo vähän oikeuksiakin siinä hommassa olla.

  Re: Älkää tehkö ilmaiseksi muiden hevosia

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.4.24 17:48:52

Hups, siis naiiveja*

  Re: Älkää tehkö ilmaiseksi muiden hevosia

Lähettäjä: Koopa 
Päivämäärä:   17.4.24 17:53:48

Sopimukset. Paperille. Aina.

  Re: Älkää tehkö ilmaiseksi muiden hevosia

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.4.24 18:01:58

Toden totta. Minä opin kantapään kautta. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis…

  Re: Älkää tehkö ilmaiseksi muiden hevosia

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   17.4.24 18:19:15

No olipa kyllä veemäinen temppu kasvattajalta. Olen pahoillani puolestasi.

  Re: Älkää tehkö ilmaiseksi muiden hevosia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.4.24 18:36:19

Ei pidä olla niin hölmö, että tekee tuollaisen diilin ilman kirjallista sopimusta.

  Re: Älkää tehkö ilmaiseksi muiden hevosia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.4.24 18:52:17

Ei ilman nimeä saa kultapossua kannettuna eteen

Se pitää itse tehdä, nähdä vaivaa, vaikka ilmaiseksi

Paljon edullisemmin pääset kasvattajan kanssa diilin tehdessä kisahevoseen kiinni kuin hankkimalla oman

Itse olen erittäin kiitollinen niille kasvattajille, joiden 3-6v hevosia olen saanut rakentaa. Tein kympin tunti ja kolmella kympillä kuusi hevosta. Myös omistaja näki vaivaa varustaessaan minulle hevoset, viedessä kisoihin ym. Sekään ei ole ilmaista. Ja valmennukset omasta pussista.

  Re: Älkää tehkö ilmaiseksi muiden hevosia

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   17.4.24 19:14:06

Ja piste taas niin hukassa kuin olla ja voi. Mene muualle mölisemään.

  Re: Älkää tehkö ilmaiseksi muiden hevosia

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.4.24 19:18:12

Juu ei, jos taitoa on tehdä niin silloin sitä ei tehdä ilmaiseksi. Itsekin monta kertaa kantapään kautta oppineena että jää vain paha maku suuhun jos uskoo hevosen omistajaa. Yleensä hevonen viedään alta kun homma alkaa maistua ratsastukselta, vaikka oltais mitä sovittu.

  Re: Älkää tehkö ilmaiseksi muiden hevosia

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.4.24 19:18:38

On ehdottomasti olemassa myös reiluja diilejä joista on etua molemmille osapuolille! Ja tällaisille kasvattajille kaikki arvostukseni. Mutta ikävä kyllä sitten on myös niitä jotka haluaa että teet heille hevosen ilman maksua tai kiitosta. Mutta joo, olin nuori ja typerä tuolloin, typerä oon edelleen vaan ehkä vähän jotain oppinu. Halusin kirjoittaa tämän koska haluan, että myös ratsastajat arvostavat itseään ja omaa työtään jonka hevosen kanssa tekee :)

  Re: Älkää tehkö ilmaiseksi muiden hevosia

Lähettäjä: Duu 
Päivämäärä:   17.4.24 19:25:53

No mitäs ihmettä. Todellakin olisin nuorena tarttunut riemusta kiljuen tuollaiseen tilaisuuteen. Olisin itse saanut alle laadukkaan hevosen mihin todellakaan ei olis ollut muuten varaa ja päässyt kisaamaan ja tekemään mieluista. Miksi kukaan myisi alkuperäisen hinalla hevosen jota olet saanut käyttää ilmaiseksi kaksi vuotta omistajan kuitenkin pitäessä riskin itsellään jos hevosen arvo on noussut? Ei noihin diileihin onneksi ole pakko tarttua mutta jollekin tuollainen voi oikeasti olla elämää muuttava tilaisuus saada alle laadukas hevonen ilmaiseksi.

  Re: Älkää tehkö ilmaiseksi muiden hevosia

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   17.4.24 19:31:56

Miksi olisi pitänyt saada 2v aikaa maksaa 5tonnin hevonen?
Eikö nykyään sanota ostajillekkin, että pankista saa lainaa..
Jos sitä taitoa on, ostaa halvan nuoren ja myy itse sillä kympillä eteenpäin.
Win-win tilanne molemmille. Kasvattaja saa heti rahat, sinä hevosen.

  Re: Älkää tehkö ilmaiseksi muiden hevosia

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.4.24 19:37:46

Mulle monta monta kertaa lupailtu että saa kilpailla jne, mutta heti kun hevonen ollut siinä mallissa että oltaisi voitu ajatella kisoja niin hupskeikkaa on mennyt hevonen kaupan. Toki omistajana ymmärrän että jos ei itsellä käyttöä hevoselle niin tottakai myy, mutta miksi lupailla jos ei aio pitää lupauksiaan. Nuorelle ja nimettömälle tekijälle olisi enemmän kuin hyvä kun olisi saanut käydä kisoissa itse tekemällään hevosella ja saanut itselleenkin näyttöä sillä, mutta ei.

Ja kyllä, nykyään ratsastan muiden hevosia enää harvoin. Ostin oman nuoren jonka kanssa saan tehdä just niin kuin tahdon, ainoat pelot sairastuminen tai kuolema.

  Re: Älkää tehkö ilmaiseksi muiden hevosia

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.4.24 19:42:57

Jep, itselläkin on nyt nuori joka on ihan oma. En enää tee hevosia muille, oon tehnyt niitä koko elämäni tähän hevoseen asti. Ja aina käynyt samoin, alta ne aina lähtee.

  Re: Älkää tehkö ilmaiseksi muiden hevosia

Lähettäjä: Gikko 
Päivämäärä:   17.4.24 19:48:55

Kasvattajana tein diilin ylläpitän kanssa. Jos myyn, hänellä on etuosto-oikeus hintaan x ja se hinta ei muutu,vaikka joku muu maksaisi enemmän.

Tamma varsoi mulle viiden vuoden kuluttua haluamani jälkeläisen ja yp osti tamman omakseen.

Näihin diileihin on hyviä sopimuspohjia shkl:lla. Hankkivat hintansa. Ei mitään suullisen sopimuksen varaan.

  Re: Älkää tehkö ilmaiseksi muiden hevosia

Lähettäjä: Hippo 
Päivämäärä:   17.4.24 19:55:57

Joo, niinkun tää eräskin kasvattaja nyt etsii ratsastajaa joka ”ei koe työnä tai palveluksena” ja ”ei sano jälkikäteen miten on tehnyt paljon töitä”. Siitähän varmaan tääkin teksti tuli mieleen kirjottaa? Ratsastaja ei siis saa itse arvostaa tekemäänsä työtä vaan pitää tehdä töitä suu kiinni ja maksaa. Vuokraajankin pitäs satula ostaa itse. :D ja sitten vielä maksaa siitä ratsastuksesta.

  Re: Älkää tehkö ilmaiseksi muiden hevosia

Lähettäjä: Aino 
Päivämäärä:   17.4.24 20:24:00

Ihan oikein pyytää kyllä maksua työstä, jota tehdään. Ei muutkaan ilmaiseksi hevosia laita eteenpäin ja hae kisatuloksia. Meillä aina diili kasvattajan kanssa että saan 10% myyntihinnasta. Kyllä tuolla hyvin toimeentulo on turvattu kun hevosten myyntihinta yli 10t.

  Re: Älkää tehkö ilmaiseksi muiden hevosia

Lähettäjä: KaisuV 
Päivämäärä:   17.4.24 21:06:59

Hippo: tämä kyseinen kasvattaja antoi Rannan Ruhtinas oriin ilmaiseksi hoitajalleen joka tehnyt oriin kanssa töitä.
Sama kasvattaja tarjosi Piitsin Pääskynen tammaa sille kuka sen laittoi satulaan ja teki pari vuotta töitä sen kanssa, ilmaiseksi. Mutta ei halunnut ottaa vastaan.
Juuri annoin pari varsaa hyviin koteihin koska miksi ei?
Eli ennen kun tiedät mistä kirjotat niin ota selvää taustoista.
Minä en ole se joka myy hevosen alta Mutta voin antaa sen jos se joka sen on tehnyt tekee työnsä kunnolla.
Eli ei me kaikki kasvattajat/omistajat olla mulkeroita.

  Re: Älkää tehkö ilmaiseksi muiden hevosia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.4.24 21:56:47

Toiset osaa. Minusta yksi parhaiden joukossa oli se, kun keräsit yksityis lahjoituksia hevosen pelastamiseksi ja sitten sen jälkeen tarjosit hevosta kunnon hinnalla ostettavaksi samassa ryhmässä minkä olit apuun rientäneille lahjoittajille tehnyt.

  Re: Älkää tehkö ilmaiseksi muiden hevosia

Lähettäjä: KaisuV 
Päivämäärä:   17.4.24 22:02:56

Piste on katkera siitä yhä? Tiesitkö että se hevoseen meni minulta rahaa kaikkineen lähes viisinkertainen summaitä myydessä siitä sain.

Ei tullut sieltä osallistujista ketään joka olisi halunnut ostaa sen, jos olisi edes yksikin tullut ostamaan olisin antanut ilmaiseksi. Mutta koska kukaan sitä ei halunnut niin koin oikeudeksi myydä sen omiin nimiini.

Sinällään varmaan ihan hyvä veto koska sieltä löytyi lisää ongelmia myöhemmin ja meni monttuun enivei eli suurin opetus siitä tapauksesta oli että älä koskaan pelasta mitään mihin tarjotaan ulkopuolista rahaa mutta yhtä iso opetus myös se että turha yrittää synnynnäistä vikalistaa parsia kuntoon.

  Re: Älkää tehkö ilmaiseksi muiden hevosia

Lähettäjä: KaisuV 
Päivämäärä:   17.4.24 22:07:59

Ja hyvällä vedolla tarkoitan sitä ettei kukaan osallistujista halunnut sitä vaivoikseen ottaa silloin. Edes ilmaiseksi.
Myin gp ridaajalle jos sais mahiksen tulla esille ja ne osallistujat kauempaa seurata sen uraa. Mutta ei tullut edes sieltä.
Kaikki raha-asiat avasin julkisesti silloin porukalle. Jokainen euro meni operaatioihin eikä läheskään riittäneet edes. Omasta lompakosta kaivoin lisäksi tonneja.
Moniko muu keräyksen tehnyt jäljemmin on avannut tulot ja menot?
Eli eikö ole jo aika todeta että meni jo?

  Re: Älkää tehkö ilmaiseksi muiden hevosia

Lähettäjä: KaisuV 
Päivämäärä:   17.4.24 22:26:52

Ja se oppi mitä tästä Risto touhusta sain on myös se jotta nykyään kaikki ammutaan ensin ja sitten vasta nettiin muistovärssy.
Ikinä en enää etukäteen ilmota että harmittaa koska varsan lopetus. Jos oisin tän tiennyt että vielä vuosia sen jälkeenkin kun leasing aika oli jo päättynyt en saisi sitä myydä... Niin ois ammuttu puhumatta kellekkään mitään klinikalla kotiutumisen jälkeen.
Eli kyllä, tässä tapauksessa oli vaivainen lopetus tuomion saanut hevonen ainoastaan leasing käyttöön sille sakille jotka sitä halus auttaa. Sen leasing ajan jälkeen se siirtyi minulle ja julkiseen myyntiin, yksi ainoa ostaja. Ja jäin paljon tappiolle. Osan myyntirahoista pistin myös suorilta hyväntekeväisyyteen lapsille.

  Re: Älkää tehkö ilmaiseksi muiden hevosia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.4.24 23:52:54

Mikä tää Risto olikaan? Poni?

  Re: Älkää tehkö ilmaiseksi muiden hevosia

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   18.4.24 00:20:55

Risto oli suokki ilman kyynelkanavia.

  Re: Älkää tehkö ilmaiseksi muiden hevosia

Lähettäjä: Hippo 
Päivämäärä:   18.4.24 00:54:16

Minulla vaan nousi karvat pystyyn kun stoorissa luki ettei ratsastaja saa ottaa kunniaa työstään. Eiköhän se oo montaa muutakin vähän ihmetyttänyt, että miksi noin muotoiltu. Anonyymisti pitäisi ratsastella ja treenata hevosta.

  Re: Älkää tehkö ilmaiseksi muiden hevosia

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   18.4.24 01:45:49

Ymmärrän aloittajaa harvinaisen hyvin… ihan junnusta ja vuokrahevosista alkaen aina mennyt hevonen kaupaksi kun alkanut kulkemaan. Jossain kohtaa alko tulemaan näitä super ihania kasvattajia ja omistajia joiden hevosilla sain mennä ja maksaa kaikki juoksevat kulut mutta koska ”olen niin nuori ja osaamaton” niin en saa mitään hyvitystä mistään ja maksan kaiken itse. Viimeinen niitti oli kun omistaja toi hevosen minulle sisäänratsastettavaksi vuokra karsinaan ja pyysin että hän edes osallistuu vuokraan ja vastaus oli ” en mää nyt sulle mitään maksa, oisit vaan iloinen siitä ajasta mitä saat tän kanssa ennen kun myyn sen ” sen jälkeen oon tehny siskolleni pari sisäänratsastusta ja jättänyt koko homman… oma varsa kasvamassa mutta en enää ikinä ratsasta kenenkään muun hevosta kun siskon tai yhden ystävän…

  Re: Älkää tehkö ilmaiseksi muiden hevosia

Lähettäjä: 01 
Päivämäärä:   18.4.24 06:26:09

Sinä sait ratsastaa ja harrastaa toisen hevosella ja ilmeisesti päättää miten sillä toimit. Investointi ja riskit hevoseen on olleet omistajalla ja hän maksanut elättämisen. Meinaatko tosiaan että sinä ole tässä jotenkin saamapuolella? Olisitko sen hevosen silloin ostanut jos olisit sen halunnut. Koeaika tutustumiseen ainakin ollut riittävän ppitkä.
Olet käytön aikana saanut korvaamatonta kokemusta ja kehittynyt ratsastajana (toivottavasti). Tuota pääomaa voit sitten tulevaisuudessa hyödyntää. Muiden näkemykset osuudestasi hevosen hinnan nousussa voi poiketa omistasi, joten hiukan kritiikkiä myös siihen. Ihan itsesi kannalta.

  Re: Älkää tehkö ilmaiseksi muiden hevosia

Lähettäjä: KaisuV 
Päivämäärä:   18.4.24 07:19:14

Hippo, tottakai ratsastaja saa ottaa kunnian ja paukuttaa tekemisiään juuri niin paljon kun tahtoo just siellä missä tahtoo.
Mutta sitten kun kisaura on paketissa ja hevonen palaa takaisin kotiin niin siinä kohtaa en jaksa alkaa ihmetellä enää kuka on velkaa ja mitä kellekkin.
Tähän asti olen aina vastannut kaikista kuluista hevosen osalta. Mutta valmentautumista en maksa, se kun on ratsastajaa varten. Ja kisata saa jos niin tahtoo.
Jokainen varmaan joka yhtään on seurannut minua on nähnyt minun kehuvan aina tiimiä ja siinä mukana olevia tekijöitä. Ei siitä tänne vaan koskaan ole asiaa tuotu esiin. Taisin kehua viimeksi maanantaina aika paljon timantin kovaa tiimiä joka ei sula missään kohtaa samaisella suljetulla kanavalla josta tänne joku ihana jakaa kaiken Mutta ei positiivisia asioita näköjään.

  Re: Älkää tehkö ilmaiseksi muiden hevosia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.4.24 07:30:21

Nuoren hevosen tai ylipäänsä tavoitteellinen kilpailuttaminen vaatii hyvän ratsastajan. Jos ei ole ratsastajaa, ei ole kisoja.

  Re: Älkää tehkö ilmaiseksi muiden hevosia

Lähettäjä: KaisuV 
Päivämäärä:   18.4.24 07:38:23

Ammattilaisia saan kyllä aina näiden selkään. Sanotaanko niin että voin aina laittaa sinne sen työkseen tekevän. Ja paljon oon sitä tehnytkin.
Mutta nyt oli ajatus antaa mahdollisuus jollekkin lupaavalle hevosettomalle tekijälle.
Eilen tuo Pääskynen meni 9-14v tyttöjen kanssa treenin selästä. Taidan jättää niille sen ni saavat harjotella. En kaipaa kisaradoille enää niin paljon että pitäis väkisin tukkia jollekkin minun hevosia. Nuo lapset voi niitä hoitaa ja liikutella tässä ihan kotonakin. Pois se on minun työmäärästä jos ne sen ajaa tai ratsastelee.

  Re: Älkää tehkö ilmaiseksi muiden hevosia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.4.24 07:53:21

En ole katkera mistään kun en näppejäni polta, mutta se ihmetyttää miten moni on valmis kaikenmaailman säätämiseen jos vaan osataan puhua ja selostaa uskottavasti. Enkä puhu kenestäkään erityisesti, kierrän kaikki selostaja hevoskauppiaat ja marttyyri sponsoroijat alalla, juurikin ettei tarvi itse olla katkera.

Asiallisia järkeviä toimijoita alalta vielä löytyy, ne täytyy valikoida. Jos kovasti enemmänkin alkaa löytyä draamaa ja palaneita siltoja niin täytyisi hälytyskellojen jo soida. Toki ammattilainen osaa ja täytyykin osata pitää omia puoliaan ja tehdä hyviä järjestelyitä, mutta jos sopimusehdot on selvillä ja niissä pysytään, on turha valittaa jälkikäteen.

  Re: Älkää tehkö ilmaiseksi muiden hevosia

Lähettäjä: KaisuV 
Päivämäärä:   18.4.24 08:19:59

On tuossa pari ammattilaista myös jotka valmiit tekemään hevoset jos niin tahdon.
Jos silta palaa siksi että pidän omat rajat ja varmistan että kaikilla myös tiimissä on hyvä ja turvallinen olla niin silloin sen sillan on hyvä palaa.
Tai jos se palaa siksi että en suostu laittaa hevosta siihen aikatauluun mitä vaaditaan tai laitan laskut perintään niin silloin se saa palaa.
Oon kieltäytynyt siementämästä esm sairaita tammoja ja suositellut viemään klinikalle, se on hyvä syy myös suuttua.
Jos hevonen voi paremmin sekä pääsee ehkä hoitoon, mutta omistaja suuttuu minulle, voin elää sen asian kanssa.

  Re: Älkää tehkö ilmaiseksi muiden hevosia

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.4.24 09:22:14

Minä olen kasvattaja ja olen antanut nuoria lupaavia hevosia ylläpitoon ratsastajille joilla ei ole vielä nimeä. Mutta olen tehnyt sen niin, että on kirjallinen sopimus jolloin siihen on kirjattu sekä kasvattaja/omistajan että ylläpitäjän vastuut. Ja myös se, että ylläpitäjällä on mahdollisuus ostaa hevonen jos se tulee myyntiin ja millä rahalla se on mahdollisuus ostaa. Tehkää hyvät ihmiset kirjalliset sopimukset!!

  Re: Älkää tehkö ilmaiseksi muiden hevosia

Lähettäjä: Tattinen 
Päivämäärä:   18.4.24 10:43:11

Sellaiselle, kellä ei ole nimeä, ja haaveena toimia ratsuttajana/kouluttajana tulevaisuudessa, loisto diili. Ei sitä sormia napauttamalla pääse siihen tilanteeseen, että sulle maksetaan hevosen tekemisestä. Ja kaikilla ei ole varaa (useampaan) omaan, jolloin kasvattajan kanssa tehty diili järkevä kummankin kannalta. Paperille vaan hyvin ylös, mitkä on kummankin vastuut ja velvollisuudet, miten myynti- tai loukkaantumistilanteessa menetellään ym.

Kyllä minä olisin nuorempana lähtenyt ilomielin diiliin mukaan, jossa olisin saanut laadukkaan hevosen käyttöön x ajaksi, ja mahdollisesti vielä kasvattajan tuen matkalle. Nuorena aikuisena ei ollut varaa laadukkaan 3-4 v. ostoon, ja maitovarsan hankinnassa on monta muttaa matkalla, ennen kuin ne edes ratsastusikäisiä, saati kilpakentillä. Silloin sitä tuli ratsastettua lyhyemmillä soppareilla muiden hevosia, mutta niissä oli tiedossa, että hevonen voi lähteä kesken kauden uudelle omistajalle jos kauppoihin päästään. Toki silloin kulutkin jakaantui enemmän tasan omistajan kanssa.

  Re: Älkää tehkö ilmaiseksi muiden hevosia

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.4.24 12:07:37

Ei siinä sillon ole mitään vikaa, jos sopimus on reilu. Mutta siinä kohtaa kun ratsastajan odotetaan myös maksavan hevosen kulut, niin mennään metsään.

  Re: Älkää tehkö ilmaiseksi muiden hevosia

Lähettäjä: Nii 
Päivämäärä:   18.4.24 12:14:09

Pitkä diili niin saat kasvattajalta vuosiksi käyttöön hevosen ja saat palauttaa sen vanhempana tai jos tulee pidempää saikkua tms niin varsomaan kasvattajalle, jos hyvän saikun jälkeen kunnossa niin saat takaisin taas niin kauaksi kun kisaikää jäljellä. Mun mielestä hyvä diili, kun sovittu paperilla että nuori saa olla täällä ainakin siihen 6-7v asti niin ehtii hyvin päästä kisaileenkin. Ja yleensä jos hyvin pitää saa pitää kyllä pidempäänkin. Ainut että eka varsa tavoitteena maks 10v:nä että voi sitten kisauran eläkkeellä tehdä vielä varsan (jos siis siitokseen lupaava tamma). Oriin kanssa käy sovittuina kesinä oriasemalla tai kasvattajan luona.

  Re: Älkää tehkö ilmaiseksi muiden hevosia

Lähettäjä: ^ 
Päivämäärä:   18.4.24 13:08:28

Minusta taas Kaisu tarjoaa rehellistä diiliä hevosettomalle.
Ottaisin mielelläni käyttööni nyt kun itsellä ei ole kisahevosta, olen vaan liian kaukana eikä tallissani ole tilaa.

Sopimukset tietysti kuntoon aina.
Sopimuksia on niin paljon erilaisia ja eri diileillä, että turha niistä on narista jos ei itselle sovi jokin käytäntö. Jokainen saapi etsiä itselleen mieluisan. Haluaako työstään palkan vaiko tehdä harrastamisen ilosta.

Ja hyvin paljon on näitä hevosia joille on hoitoihin kerätty rahaa, osa selviää osa ei. Kuinkas monelta olette nähneet tilinpäätöksen paljonko sitä rahaa on tullut ja mihin se käytettiin? Minä en ainuttakaan.
Kerättiinhän taikatummallekin ähkyleikkaukseen..
itse en laita euroakaan näihin keräyksiin. Jokainen saisi hoidattaa hevosensa omin rahoin, jos ell kuluihin ei ole rahaa niin laukaus otsaan niin loppuu kulut siihen.

  Re: Älkää tehkö ilmaiseksi muiden hevosia

Lähettäjä: lilli 
Päivämäärä:   18.4.24 13:15:49

Vain hevosihmiset n niin läpityhmiä että tekee kaiken maailman "diilejä" ilman hyvää ja kattavaa kirjallista sopimusta. Ei voisi uskoa että kukaan kasvattaja/omistaja/ratsastaja on niin tyhmä vuonna 2024!
Huomaa että aika monella on taustallaan "elämämkoulu".
Se on sitten voivoi.
Ei se että "olin nuori" tarkoita että pitäisi olla tyhmä.

  Re: Älkää tehkö ilmaiseksi muiden hevosia

Lähettäjä: luuma 
Päivämäärä:   18.4.24 13:20:35

Samaa mieltä. Jos ei itsellä ole varaa hoidattaa hevostaan niin sitten ei pidä ylipäätään hankkia hevosta, tai se pitää sitten lopettaa.

Ja senkin huomaa että vain persaukiset laittaa nuoren hevosensa näillä "jolla ei ole nimeä" eikä yleensä osaamista tai kokemustakaan.
Fiksu hevosenomistaja laittaa nuoren hevosen hyvälle kokeneelle ammattilaiselle ratsutettavaksi. Juu, se maksaa, mutta yleensä myös tulos on ihan toista kuin jonkun amatööriharrastelijan jäljiltä.

Persaukisuus on suurin ongelma hevosurheilussa, siitä seuraa paljon ongelmia ja pahaa.

  Re: Älkää tehkö ilmaiseksi muiden hevosia

Lähettäjä: ^ 
Päivämäärä:   18.4.24 13:31:50

Onko se teiltä pois jos joku haluaa tarjota hevosta amatöörille käyttöön? Tulos voi olla hyvin onnistunut tai sitten vähemmän onnistunut.
Ammattiratsuttaja maksaa, siihen ei kaikilla ole todellakaan varaa. Ei ole minullakaan, siksi olen tehnyt hevoseni itse ja saanut just sellasta kun mun taidoilla on tullut. Ihan mestaruustasolle asti valitettavasti päästy näilläkin taidoilla.

Tietysti voihan sen laadukkaan hevosen pitää pellossakin, sitten on turha inistä kun jätetty käyttämättä niin oriit kuin tammatkin.

  Re: Älkää tehkö ilmaiseksi muiden hevosia

Lähettäjä: Kisuli 
Päivämäärä:   18.4.24 14:16:30

Pääsky on aivan mielettömän kaunis ja hieno tamma. Ottaisin, jos kisaamaton koti olisi mahdollinen. Kilpailut ei enää kiinnosta.

  Re: Älkää tehkö ilmaiseksi muiden hevosia

Lähettäjä: Soppari 
Päivämäärä:   18.4.24 14:26:50

Ei se kirjallinen sopimuskaan aina auta, jos toinen osapuoli vain jättää sitä noudattamatta. Ja kuka jaksaa ruveta siitä riitelemään, tässä maassa muutenkaan oikeusjutut ole varmoja, saatika että sinne asti järkevässä ajassa pääsisi.
Sivusta seurannut kun oli kaikki sopimukset tehty, niin vain kasvattaja ei sopimusta noudattanut.

Ja itse kun olen muiden hevosia sisäänratsastanut ym, olen todennut etten nouse enää yhdenkään hevosen selkään, joka ei ole omissa nimissä. Ihan nimekäs valmentaja kehui työtäni, ja silti sain vain paskaa niskaan omistajalta, sen lisäksi että kaikki kulutkin maksoin itse.
Nuoret hevoset on se mun juttu, mutta ne omistajat/kasvattajat...

  Re: Älkää tehkö ilmaiseksi muiden hevosia

Lähettäjä: ohoh 
Päivämäärä:   18.4.24 15:36:50

No, soppari, sitten et vaan tee enää. Mitä valitat.

  Re: Älkää tehkö ilmaiseksi muiden hevosia

Lähettäjä: KaisuV 
Päivämäärä:   18.4.24 16:56:27

Riston osalta avasin kaikki tilinpäätökset, tulot ja menot. Ei siinä jäänyt muuta kun maksettavaa myös minulle.
Ja kuten totesin, oisin ampunut sen kyllä jos ei olisi ylipuhuttu antamaan leasing käyttöön.

Ja Pääskyn osalta voi lopettaa spekulaatiot. Pistän siementä ränniin ja menkööt tonne peltoon. Hieno ois toki urheiluun mutta voi se seista myös tuolla seurahevosena lapsille.
Mulla riittävä määrä urheilua jo takana että itse en siihen jaksa enää euroja syöttää, en edes siksi että "saisi joku hevonen mahdollisuuden".
Ja koska puhetta ollut näistä tilinpäätöksistä niin laskin kirjanpidosta jonka ulkopuolinen kirjanöitäjä tehnyt että tähän mennessä siihen on kulunut vähintään 50 000e rahaa koska syönyt kokoaika paikan asiakkaalta. Ja aina vaan pitäis syytä lisää... joo ei.
Näillä mennään eteenpäin. Ja varsa jos syntyy niin tulee aikanaan myyntiin kyllä jos joku haluaa ihan itse rakentaa omalla kukkarolla. Tässä kohtaa voi jo vaikuttaa orivalintaankin jos tahtoo osallistua alusta asti.

  Re: Älkää tehkö ilmaiseksi muiden hevosia

Lähettäjä: Mietin 
Päivämäärä:   18.4.24 19:01:41

Sopisiko oriksi Hessin Leevi?

  Re: Älkää tehkö ilmaiseksi muiden hevosia

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.4.24 19:03:50

Hieno tamma kyllä siinä, joku hyväjalkainen ori niin ai vitsi että on kyllä kiva jälkeläinen varmasti tulossa.

  Re: Älkää tehkö ilmaiseksi muiden hevosia

Lähettäjä: Heheh 
Päivämäärä:   18.4.24 19:04:42

Toivottavasti ohoh ei allekirjoita mitään sopimuksia jos sisälukutaito on tuota luokkaa

  Re: Älkää tehkö ilmaiseksi muiden hevosia

Lähettäjä: Aä 
Päivämäärä:   18.4.24 19:10:34

Harmi kun Herkkoa ei enää ole

  Re: Älkää tehkö ilmaiseksi muiden hevosia

Lähettäjä: mmmm 
Päivämäärä:   18.4.24 22:00:04

Erittäin kokeneita ammattilaisiakin löytyy:

https://ratsastus. hevosurheilu.fi/lahikuvat /lahikuvat-ratsastus/kuppi -kahvia-ja-juttutuokio -riittaa-pitkalle-toteaa -jan-liesendahl

Poista välit. Ei taida löytyä montaa ratsuttajaa joilla on tämmöinen kokemus hevosista taustalla.

  Re: Älkää tehkö ilmaiseksi muiden hevosia

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   19.4.24 14:37:26

Älkää antako hevostanne wannabe- ammattilaisten eikä kenenkään muunkaan käyttöön. Jos ette itse pysty kouluttamaan tai ratsastamaan tai rahat ovat lopussa, niin myykää hebbonen, pankaa se lsitumelle tai kuoppaan. Itseään titavaksi luuleva ratsastaja pilaa sen, panee sille gamaanit, höyryttää sen sairaaksi , jättää ruokkimatta ja saatte takaisin puolikuolleen raadon. Ja lisksi vielä laskun muka- koulutuksesta.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.