Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  pihaton koko

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.4.24 10:57:07

Ajatteletteko jollain karkealla määreellä pihaton kokoja? Esim 10 neliötä per hevonen. Toki laumat erilaisia, mutta noin niinkun karkeasti ajatellen. Ruokintapaikat meillä yhdeksälle.

  Re: pihaton koko

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   5.4.24 13:25:13

10 neliötä on mielestäni ihan minimi. Kulkuaukkoja vähintään kaksi.

  Re: pihaton koko

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.4.24 16:18:45

Tähän löytyy Googlella ihan lain minimivaatimukset, oisko ollut 8m2 / hevonen kun aikuisista hevosista puhutaan ja varsoilla vähän vähemmän.

  Re: pihaton koko

Lähettäjä: Ounou 
Päivämäärä:   5.4.24 18:46:52

Liian kittanat vaatimukset. Käytännössä 48m2 on juur ja juur riittävä kolmelle isolle hevoselle.

  Re: pihaton koko

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   7.4.24 08:11:08

Liian usein usean hevosen pihatoissa käy myös niin, että pari hevosta päivystää oviaukoilla eikä muut pääse sisään tai ulos. Olen nähnyt kuinka melko isossa hallissa oli vain yksi oviaukko ja välillä se tasan yksi ovella irvisti muut pysymän ulkona.

Voin sanoa että sen pihaton pitää olla oikeasti iso ja niitä oviaukkoja enemmän kuin kaksi.

  Re: pihaton koko

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   7.4.24 21:34:51

Mulla on 6 x 9,25 kokoista makuuloosia.Asujia 3 aikuista tammaa ja vuotinen.

  Re: pihaton koko

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.4.24 08:07:03

Meillä on kaksi hevosta(150cm), niillä 4 x 4.5m (18m2)hirsinen lämmin rakennus jossa kaksi ikkunaa ja oviaukossa muoviliuskat.
Sitä ei saa lain mukaan pitää pihattona, pitää olla tuulikaappi. Mutta jos ne sulkee sinne, se on hyväksyttävä ryhmäkarsina.
Lisäksi niillä siirtotalli jota ei ole käytetty muutamaan vuoteen kun ei ole tarvinnut sairaskarsinaa tms.

Pieni tuo on pihatoksi jos hevoset ei ole parhaita kaveriksia keskenään, mutta nämä ovat.

  Re: pihaton koko

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.4.24 18:18:42

Ei pihatossa tarvitse mitään tuulikaappia olla. Lain mukaan kolmiseinäinen katos riittää.

  Re: pihaton koko

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.4.24 19:56:32

80m2 kahdella. Aika törmäilyä olisi jos hevosia olisi enemmän.

  Re: pihaton koko

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   13.4.24 16:57:39

Ei sopuisa lauma mitään 40m2/ hevonen tarvitse. Nukkumatutkimuksissa hevoset nukkuivat parhaiten kun niillä oli 20m2 tilaa/ hevonen ja olkikuivitus.
.

  Re: pihaton koko

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.4.24 23:49:40

Yksi vaihtoehto on jakaa tilaa puolikorkeilla väliseinillä, joiden ei tarvitse muodostaa pussinperiä, vaan pääsee kiertämään pihaton takaosasta. Usein rauhottaa toisiaan käskeviä. Lain vaatima mitoitus silti auttamatta liian pieni. Rakentaisin aina koosta riippumatta pihattoon myös varsinaisen hallin ulkopuolelle katosta sen verran, että ne jotka ei ehkä aina mahdu sisään pääsevät kuitenkin sateensuojaan. Toinen vaihtoehto tehdä kaksi makuuhallia, jos se esimerkiksi olemassa olevien latojen tms myötä on mahdollista.

Huomioisin uuden rakentamisessa aina sen, että yksikin hankala hevonen pilaa lauman dynamiikan ja tilojen pitää silti olla turvalliset. Yksi kurja ratkaisu minkä olen nähnyt oli betonilaatat oviaukon ulkopuolella. Tavallaan toimi, mutta koska oviaukossa oli muoviluiskat, tapahtui useampi liukastuminen kun ylempi käski alemman vauhdilla ovesta ulos ja liuskojen takia alempi ei huomannut astuvansa laatalla olevaan paskaan. Ihan oikeasti useampi liukastumis-/kaatumisvamma yhden kevään aikana enkä varmasti ollut edes näkemässä niitä kaikkia tilanteita. Näinkin pieni asia voi vaikuttaa isosti.

  Re: pihaton koko

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   13.4.24 23:53:31

Tyhmin ratkaisu mitä itse olen nähnyt on asfaltoida pihaton edusta ja ruokintapaikka. Aivan älyvapaata ja vaarallista.

  Re: pihaton koko

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.4.24 07:08:54

Pihattoa rakentamassa tänä kesänä. Eniten mietityttää oviaukon leveys. Mikä olisi hyvä? Mieluummin leveämpi kuin lain vaarima? Mietityttää tuleeko siinä juuri osumia jos kaksi änkeytyy samaan aikaan mikäli aukko hieman leveämpi. Kaksi oviaukkoa tehdään molempiin reunoihin.

  Re: pihaton koko

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.4.24 09:11:08

Mihin mahtuu Traktori, 3m ehkä.

  Re: pihaton koko

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.4.24 13:01:50

Itse en pidä pihatossa hevosta joka pomoilee turhia, parhaat laumat on emä eri-ikäisten varsojensa kanssa ja ikänsä yhdessä olleet samanikäiset.
Kaikki lohikäärmeet olkoon yksin.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.