Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: sale 
Päivämäärä:   30.3.24 20:49:32

Jatketaan keskustelua tänne.
Tosiaan tänään on kuulemma RT:n omistaja ilmoittanut orin olevan viimeistä kesää jalostuksessa ja keskittyvän jatkossa muihin juttuihin. Voihan sitä sitten vanhemmalla iällä vielä tarjota tammoille, jos niin tykkää. Eihän päätös tarvitse olla lopullinen.

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: Sitrus 
Päivämäärä:   30.3.24 20:57:37

Eiköhän kaikki järkevät omistajat mene vähän niinkuin kesä kerrallaan ja kaikki järkevät tammanomistajat ymmärtävät että jokaisella voi olla viimenen kesä koska vaan.

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: Päivi 
Päivämäärä:   31.3.24 09:13:55

RT omistaja täällä moi.
Kuten sale tuossa aiemmin mun mielestä tosi fiksusti kirjoittaa, Taaleri jää pois jalostuskäytöstä tuleviksi vuosiksi ja keskitymme kotosalla muihin juttuihin. Se on mulle itselleni äärimmäisen rakas harrastehevonen ja kesäisin on meillä parhaat mahdollisuudet harrastamiseen täällä maalla.
Ajattelen, että kun kahden jalostuskäyttökesän jälkeen sille on syntynyt jo 32 jälkeläistä ja jos ensi vuonna tulee vielä muutama lisää, niin se on ihan riittävä määrä, millä tahansa mittarilla. Se on periyttänyt itseään vahvasti jälkeläisiinsä, uskon että se on se, mitä tammanomistajat ovat juuri toivoneetkin, ainakin sen perusteella, mitä olen nähnyt ja mitä mulle on varsojen kasvattajat kertoneet. Eli toisin sanoen nyt on nähty mitä se periyttää ja siihen ollaan tyytyväisiä. Sen jälkeläisryhmä voitti Kansallisessa poninäyttelyssä oman rotunsa ja palkittiin ykkösellä, niin eipä noita nyt hirveän huonoiksi voi moittia.
Kun Taaleria odotettiin syntyväksi, toivoin tammavarsaa. Kun sieltä tulikin ori, ajattelin, että ruunaan sen heti, kun tarvetta on. Mutta koska se on niin nöyrä, asiallinen ja luotettava orina, en ole nähnyt ruunausta tarpeelliseksi.
Syy, miksi kerroin omilla sivuillani asiasta on se, että minusta se on vain reilua. Viime keväänä sain paljon yhteydenottoja tammojen omistajilta ja heillä harmitus oli suuri, kun Taaleri ei ollutkaan käytössä ja mua harmitti heidän puolesta myös. Tänä kesänä on siis mahdollisuus heillä, jotka sitä haluaa vielä käyttää.
Toivottelen täällä kaikille hyvää kesän odotusta, itse ainakin jo kovasti kaipaan lämpöä.

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: Ajatuskatko 
Päivämäärä:   31.3.24 11:45:39

LähettäjäSitrus

Päivämäärä30.3.24 20:57:37

Eiköhän kaikki järkevät omistajat mene vähän niinkuin kesä kerrallaan ja kaikki järkevät tammanomistajat ymmärtävät että jokaisella voi olla viimenen kesä koska vaan.
----

Niinpä. Onhan se hyvä varoittaa jos ori meinataan ruunata syksyllä, myydä, terveys alkaa heiketä tai muuten vaan jatkossa keskitytään muihin asioihin, ettei tammanomistajat liikaa jahkaile. Kuitenkin mikä tahansa kesä voi olla orin viimeinen, myös näille nuorille. Vanhempien orien kanssa on vielä isompi riski, että "astutan sitten joskus tolla" haaveilu ei toteudu.

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: minttu 
Päivämäärä:   31.3.24 12:52:07

Toivottavasti Taalerilia ei kuitenkaan ruunata, hyväluonteinen ori kuitenkin kyseessä ja toivoisin ainakin itse että olisi joskus myöhemmin vielä käytössä. Minulla vuotias tamma joka olisi Taalerille sopiva jossain vaiheessa.

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.3.24 17:30:34

Tämä tarina on kuultu ennenkin, nyt on tarpeeksi jälkeläisiä, halutaan harrastaa. Sit taas vuoden päästä tarjolla ja taas viimestä kertaa :D toisaalta eipä niillä kummallakaan ihan kauheesti harrasteta, että joutanee tienaamaan.

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   31.3.24 18:25:58

^^Härötin, on taas niin asiatonta idiotismia. Mikä teitä oikein vaivaa?

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: Henna 
Päivämäärä:   31.3.24 18:27:54

Kyllä täällä osataan olla inhottavia. Eikös se ole nyt ihan oriiden omistajien oma asia, antaako jatkossa käyttöön vai haluaako harrastaa välillä jotain muuta? Taalerikin joutuu lähtemään kesätöihin muualle, ei se ole koskaan helppo päätös omaa ystävää antaa vieraalle koko kesäksi hoitoon. Joskaan ei myös ole helppo päätös sanoa tammanomistajille, että nyt ei toistaiseksi enää. Enkä jaksa uskoa hetkeäkään, että tienaaminen olisi edes painava syy .Taaleri ja Velmeri ovat vielä nuoria, ne ehtivät kyllä siitospuuhiin vanhempanakin. Jokaisella olkoot oikeus harrastaa omallansa niinkuin haluaa ja olla antamatta jalostukseen silloin, kun siltä tuntuu, ilman että täytyy täällä kivittää.

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   31.3.24 18:38:39

Apen.

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   31.3.24 18:39:04

Amen.H

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: tintti 
Päivämäärä:   31.3.24 18:40:53

Hyvä Henna! Kumpaan täysin.

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   31.3.24 19:04:54

Voitaisko edes yrittää päästä yks ketju läpi ilman näiden kahden someorin parjaamista? Alkaa jo pikkasen kyllästyttää lukea samaa itkua vuodesta toiseen. Hankkikaa elämä.

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   31.3.24 20:04:20

Veikkaan että lähinnä tässä huvittaa tämä että taas on ”viimeistä kautta käytössä”

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: ni 
Päivämäärä:   31.3.24 20:17:57

mielestäni ilmoitti nyt ensimmäisen kerran. Vuosi sitten ilmoitti pitävänsä välivuoden astutuspuuhista. Ja mitä ihmeen huvittavaa siinä sulle on?

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: Noora 
Päivämäärä:   31.3.24 20:22:13

Minkä takia ihmiset kuvittelevat, että jos jollakin on ori, ori on koko valtakunnan yhteisoikeutta joka täytyy olla joka kesä käytössä? Ja jos orinpitäjä ei halua käyttää koko kesää astutusasioissa vaan antaa orille rennon kesän ilman tammojs, omistaja lynkataan maanrakoon. Sitten kun omistaja haluaakin tarjota hienoa oriaan tammojen käyttöön, orinomistaja vhaukutaan rahanahmeeksi idiootiksi ja orista keksitään tuhatviisistaa virhettä alkaen korvakarvojen väristä. Voimia_ihan_jokaiselle_orinomistajalle.

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: Muistelen 
Päivämäärä:   31.3.24 20:23:57

ni: ilmoitti, kun viimeksi oli käytössä 2022, että nyt kannattaa käyttää, koska jää vuosien ajaksi vain kotiin harrastelua varten. Eli tuo vuosien tauko lyheni yhteen vuoteen.

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   31.3.24 20:57:01

Niin. ”Jatkossa taaleri viettää kesät minun kanssa touhuten” :D

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: Myy 
Päivämäärä:   31.3.24 21:27:41

Pisara Vihtori on näemmä testattu homotsygoottimustaksi ja on tarjolla (ilmeisesti kotitilansa) Vermuntilan oriaseman kautta.

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: Noora 
Päivämäärä:   31.3.24 21:29:02

Muistelen jos omistaja on viime kesänä saanut paljon yhteydenottoja orista, niin miksi ei tarjoaisi?

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: tylsää 
Päivämäärä:   31.3.24 21:37:39

Voisitte otsikoida nämä Taalerikeskusteluiksi....

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: Henna 
Päivämäärä:   31.3.24 21:53:51

Hyvänen aika, tilanteet muuttuu. Suunnitelmat sen mukana. Mitä väliä sillä on? Hyvä, että on vielä tammojen käytössä. Ollaan iloisia siitä. Ja he käyttää, joilla sopiva tamma on. Näiden kanssa kun ei ikinä voi sanoa varmaksi, mikä kesä on se viimeinen.

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: {} 
Päivämäärä:   31.3.24 21:58:53

Taalerista kirjoitettiin että on saanut riittävän määrän jälkeläisiä ja keskittyy sitten harrasteluun, Velmeristä luki sen siirtyvän kilpauralle ja näin ollen käytössä enää tämän kauden. Mikä siinä on kun on nämä kaksi käytössä tai ei niin haukutaan silti hevoset ja omistajat. Eihän noista kumpikaan mitenkään huono ole vaan kivoja nuoria vielä osaamattomia hevosia.

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   31.3.24 22:39:21

No se omistajien jatkuva somehypetys tietenkin! Kauhee mölö oreista, mitkä ei tee mitään. 🤣

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: Noora 
Päivämäärä:   31.3.24 22:43:23

! Sitten kun ne orit tekee "jotakin" ne tekee väärin, vääriä asioita väärien kuskien kanssa ja aina liikaa tai liian vähän. Lopettakaa jo.

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: Ajatuskatko 
Päivämäärä:   31.3.24 23:07:11

Orikuvastosta löytyvät, ja keskustelun seasta ja Facebookin ryhmistä bongatut, käytössä olevat orit. Lisäilkää mitä puuttuu ja korjatkaa jos on vääriä tietoja. Valinnanvaraa alkaa löytyä kaikille paitsi työsuunnalle.

Ratsut:
Anisian Alvar (Murto)
Hiljalan Fantom (Murto)
Hessin Leevi (erilaisen s. Murto)
Hupsis (Uljaanpoika)
Kankalon Morgan (myös P, Uljaanpoika)
Karkurin Samba (eris. Murto)
Kaitaisten Veijari (erilaisen s. Murto)
Maranello (erilaisen sukuinen, Uljaanpoika)
Rannan Ruhtinas (myös Ta, erilaisensukuinen, Murto)
Salmiakki Poika (eris. Murto)
Savelan Hemuli (eris. Murto)
Säämies (erilaisen sukuinen, Murto)
Taikatumma (Murto)
Tilhin Onni (eris. Murto)
Tähden Töminä (Kirppu)
Veeran Taaveri (pakaste, Murto)
Voiveikko (Murto)

Pienhevoset:
Hopeamyrsky (erilaisensukuinen, Murto)
Johan (erilaisens. Murto)
Jules (Murto)
Kankalon Morgan (Uljaanpoika)
Kaspar (erilaisensukuinen, Murto)
Kuoppalan Humu (erilaisensukuinen, Murto)
Merimaan Valtti (Murto)
Paletin Liekki (Murto)
Pikku-Verneri (eris. Murto)
Pisara Vihtori (erilaisensukuinen, Murto)
Riikin Taaleri (Lohdutus)
Tintin Muskotti (erilaisen sukuinen, Murto)
Tintin Sahrami (Uljaanpoika)
Villori (Uljaanpoika)
Väisälän Velmeri (Uljaanpoika)

Käyttösuunta:
Aikamoinen Aarre (Murto)
Alberga Bruno (erilaisen s. Murto)
El Reino (eris. Murto)
Friisin Kuulas (Uljaanpoika)
Hehku Hemmo (eris. Murto)
Ilo Iivari (eris. Lohdutus)
Ilolan Pataässä (Murto)
Kankalon Poseidon (eris. Kirppu)
Kipinän Toivo (eris. Murto)
Multi Tähti (Murto)
Outisen Laakeri (eris. Murto)
Pippurinen (erilaisen sukuinen, Murto)
Taikakingi (Murto)
Valkeakuulas (Murto)
Viirun Veikee (Murto)
Vires (Murto)
Ypäjä Rokki (eris. Murto)

Ei (vielä) jalostusarvosteltu:
Loiste Priimus (erilaisen sukuinen, Murto)
Morkooli (eris. Kirppu)
Murron Eke (eris. Kirppu)
Pihlajamäen Aatos (erilaisen sukuinen, Murto)
Poutapäivän Aatos (Uljaanpoika)
Saaren Kiho (erilaisen sukuinen, Kirppu)
Toppilan Salama (erilaisen sukuinen, Murto)
Tussarin Muisto (eris. vanhaa sukua, Lohdutus)

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: Ajatuskatko 
Päivämäärä:   31.3.24 23:21:57

Lähettäjä!

Päivämäärä31.3.24 22:39:21

No se omistajien jatkuva somehypetys tietenkin! Kauhee mölö oreista, mitkä ei tee mitään. #
----

Ehkä muiden orien omistajien kannattaisi sitten ottaa mallia? Kuvata videoita siitä miten orin kanssa treenaa lapsiratsastaja, miten se toimii asiakasajeluissa, miten valjakkoajossa tai tukkimetsällä, miten se vahtii nuorempia varsoja pihatossa jne. Ei yritysmaailmassakaan valiteta siitä miten muut markkinoivat liikaa, vaan yritetään tehdä paremmin. Muutama mun suosikkiori saa todella vähän tammoja, ja luulen sen johtuvan siitä että orien olemassaolosta ei edes tiedetä. Kaikki eivät seuraa kilparatsastusta niin tarkkaan että löytäisivät sieltä suosikkinsa, eikä niitä omistajan tukkimetsämaastokavereita edes osata etsiä.

Välillä toki näitä oreja tuputetaan silloinkin, kun eivät mitenkään sovi kriteereihin mitä etsitään. Siinä toivoisi vähän tarkkuutta, tarkoitus on tuskin johtaa tammanomistajia harhaan.

Mutta olen samaa mieltä muutaman muun kanssa: jos haluatte keskustella vain näistä kahdesta orista, niin tehkää oma keskustelu. Tarjolla on sellaiset 55 muutakin oria joista keskustella...

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   1.4.24 07:14:02

Sanon saman kun viime vuonna. Oreja on paljon, hyvinkin mukavasti. Uusi kantakirjaus on mahdollistanut useamman esilletuonnin.
Niitä tammoja kun varmasti on vain viime vuottakin vähemmän tarjolla. Näin luulen.

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.4.24 07:41:37

Miksi Lavilan Viljo ei ole käytössä? Luulisi että nyt juuri SM kullan jälkeen olisi kysyntää.

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: pom 
Päivämäärä:   1.4.24 08:05:37

Missä tieto että Lavilan Viljo ei olisi käytössä? Ei kaikista ole vielä ehditty tehdä mainoksia.

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: St 
Päivämäärä:   1.4.24 09:24:31

Osui facebookista silmään, että käyttösuunnalle arvosteltu Tempperature on tarjolla luomuna Limingassa.

Lavilan Viljosta ei ole vielä mainosta julkaistu, mutta ei myöskään ole ilmoitettu, että ei olisi käytössä. Tänne kerätyssä listassa on vain oriita, joiden käytöstä on jo ilmoitettu.

Minulla käy oripaletti kuumana! Harmi kun on vain tuo yksi tamma ja pankkitili niin pitää valita vain yksi ori...

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   1.4.24 11:47:39

Tk-ori Kömin Ruutu saatavilla luomuna Joroisissa. Samalta emälinjalta kuin Lavilan Viljo. Mutta on ihan ravuri.

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: Hep 
Päivämäärä:   1.4.24 15:35:07

Miksi nämä ketjut menee aina väännöiksi jostain marginaalioreista, joita juuri kukaan ei käytä kuitenkaan. Hohhoijaa.

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   1.4.24 22:27:09

Kukaan ei käytä kuitenkaan?? Niin, eihän Taaleri ollutkaan viimeksi kuin käytetyin sh-ori sitten ravureiden jälkeen... että öö..

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: ii 
Päivämäärä:   2.4.24 10:30:48

Olisi tosiaan kiva jos olisi sh-oriketju, joka olisi näistä epäkiinnostavista someoreista vapaa. Niistä kun tuntuu riittävän asiaa, niin eikö niille voisi tehdä omat ketjunsa joka kokoaa fanit ja inhoajat ja someaktiiviomistajansa. Jäisi nämä muut sitten muille oreille.

Lavilan Viljon suhteellisen vähäinen käyttö ihmetyttää itseäni, vaikka sillä olisi sekä väriä, kykyä että myös ilmeisen hyvää luonnetta. Vahva ehdokas omalle tammalle sitten kun astutus ajankohtainen, jos vielä silloin käytössä.

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: Päistär 
Päivämäärä:   2.4.24 11:22:02

Lavilan Viljoahan on käytetty vuosittain aika tasaisesti n. 5-10 tammaa/kausi. Minusta se on ratsuoriille ihan kelpo tulos ja orihan on "vasta" 15-vuotias eli siitosuraakin on vielä jäljellä. Pellervostahan on myös paljon käytetty Knuutilan Veikko, jonka jälkeläisnäytöt ovat Viljoa paremmat.

Viljo on itse hieman raskas, eikä mikään "vau". Erityisesti koulusuokit saavat tammoja ja niin hyväluonteinen ja tasainen kuin Viljo onkin, ei se ole mikään valkoisten aitojen partaveitsi. Rataesteillä ori ei ole tarkka tai älykäs, mikä näkyi kun kilpaili vielä MM kanssa metrissä. Luonne sen sijaan oikein hyvä ja mitä jälkeläisiä tunnen ja olen nähnyt niin sitä on myös jättänyt eteenpäin.

Samoin sen jälkeläisissä on useita hieman raskaita, etupainoisia ja liikkeiltään etupainoisia ja/tai matalia. Joukossa on toki varsin lupaaviakin varsoja, esimerkiksi Viljon Hurmuri, joka varsinkin kolme vuotiaana näytti laatuarvostelussa todella hyvältä ja on saanut tasaisesti hyviä arvosteluita näyttelyistä. Mutta jos minulla olisi hyväluonteinen, laadukas tamma niin keksisin sille useamman muun paremmin sopivamman oriin.

Sen sijaan, jos minulla olisi kevyt, mutta luonteeltaan herkkä, hätäinen, kuuma tai jollain tavalla vaikea tamma, niin Viljo olisi varmasti oikein hyvä vaihtoehto. Viljo on kiva ori ja sillä on paikkansa jalostuksessa, mutta ymmärrän oikein hyvin, miksi se ei ole ollut erityisen suosittu.

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.4.24 11:37:59

Päistär ei olis paljoo paremmin voinut asiaa sanoa. Samaa mieltä.

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: ii 
Päivämäärä:   2.4.24 13:22:01

Hyviä pointteja Päistär. Totta kyllä, että Lavilan Viljo on raskaahko moneen muuhun verrattuna, mutta toisaalta suht ryhdikäs ja ryhdikkyyshän todetaan myös ktk-lausunnossa. Siinä on myös omaan silmään tiettyä suurilinjaisuutta, jota itse orista haen ja jota aika harvalta löytyy. Viime kädessä nämä ovat myös vähän makuasioita ja minulla palveleva ja työteliäs luonne on todella korkealla valintakriteereissä - toki senkin osalta ihmiset hakevat eri asioita.

Yhtä kaikki, on hienoa, että tällä hetkellä on tarjolla laaja kirjo oreja. Löytyy monenlaista vaihtoehtoa erilaisille tammoille ja eri tarkoituksiin.

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: rty 
Päivämäärä:   4.4.24 11:58:11

Käyttösuunnalle kirjattu Palladium Kuu on käytössä. Astuu luomuna kotonaan P-Savossa. Ilmoitus on Facen suomenhevosten jalostusoriit -ryhmässä.

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: mreeta 
Päivämäärä:   4.4.24 12:39:39

>epäkiinnostavista someoreista vapaa

Mitäs hittoa sille voi että yp ei blokkaa sitä tyyppiä, joka ei kykene sitten millään olemaan tuomatta inhoaan RT/VV esille missään ketjussa, jossa mainitaan mitään suokkeihin, värien periytymiseen, jalostusstrategiaan tai orinpitoon liittyen. Jos jostain tulee mieleen yksi piekkari tai toinen, hänen pitää tehdä siitä tikusta asiaa.

Joskus olen aivan varma, että ko. hlö käy pluggaamassa itse jompaakumpaa ketjuihin, joissa kysellään oriehdotuksia, melkein rodusta riippumatta, että pääsee sitten vähän myöhemmin toteuttamaan itseään ja spekuloimaan sillä miten typerin perustein niitä on käytetty/aiotaan/halutaan käyttää ja kuinka yliarvostettuja ovat jne jne. Hlö ei myöskään ilmeisesti osaa edes kommentoida muita hevosia pilaamaamatta ilmaa pikkumaisilla, mihinkään muuhun kuin omaan pohjattomaan katkeruuteensa perustuvilla päähänpinttymillään ja vihjailuillaan siitä miten Muut Hevoset ovat hyviä vaikka eivät olekaan lehmän värisiä, tai ovat jääneet vähälle käytölle/huomiolle koska omistaja ei someta, tai miten oikeasti hyvää ei tarvitse omistajan jatkuvasti kehua, tai miten häntä ärsyttää että joku jakaa somessa enimmäkseen iloisia asioita. Usein hän käy uudessa ketjussa vain happamoitumassa huvikseen, ilmeisesti, siitä kuinka "tästäkään aiheesta ei kuitenkaan varmaan voida puhua" ilman että RT/VV mainitaan. No nyt ei ainakaan, vatipää.

Hänelle sanoisin: veljeni vapahtajassa. Kaikilla alustoilla voi estää tilit, jotka ärsyttävät. Moderneihin selaimiin saa kaikenlaisia lisäominaisuuksia, joilla voi vaikka piilottaa viestit, joissa tunteisiisi menevä nimi mainitaan, tai merkitä tietyt merkkijonot, niin voit välttyä lukemasta niitä. Käyttäydyt lapsellisesti. Jos sinua oikeasti ei kiinnostaisi nämä orit tiimeineen, miksi annat niiden pesiä päässäsi ja viedä huomiosi ja energiasi niiltä asioilta, joista välität?

Jaksat vaahdota, kuinka paljon RT/VV/someponit/jne ja ennen kaikkea niiden ainainen kehuminen ja "turha" mainitseminen ärsyttävät sinua. Tälläkin foorumilla niistä olisi 90% vähemmän puhetta, ellet sinä kävisi joka välissä muistuttamassa kaikkia tästä mielipiteestäsi. Meininkiä jo jokusen kuukauden seurattuani en edes yllättyisi, jos parikin RT/VV täällä tarmokkaammin puolustavaa/esiintuovaa/hehkuttavaa nimimerkkiä tekisi sitä puhtaaksi röllätäkseen sinua.

Taidat olla oikeasti sietämätön tyyppi. Olen halunnut sanoa näitä ajatuksiani sinulle jo aika kauan. Nyt kun olen puhunut suuni puhtaaksi, en aio enää vastata mihinkään postaukseesi, tai mihinkään postaukseen, joka viittaa sinuun tai käytökseesi. En kuvittele, että lopetat vihakommentoinnin ja kitkerän vihjailusi, koska kaltaisesti ihmiset eivät kykene edes harkitsemaan sitä, että voisivat olla jossakin asiassa väärässä. Voidakseen olla aina (mukamas) oikeassa ja aina sekä sankarin että uhrin asemassa, he mitätöivät ympäriltään ja sisään kaiken sen, joka ei kuulu siihen kuvaelmaan. Puolellasi olevat, mielesi mukaan toimivat ihmiset ovat älykkäitä, empaattisia, hyväntahtoisia, hyveellisiä. Kaikki muut voit sivuuttaa, he ovat viallisia ja kunnottomia.

Nytkin olet jo huomaamattasi sepittänyt tusinan tekosyytä sille, miksi sinun ei tarvitse ottaa kuuleviin korviisi mitään tässä tekstissä. Olen hullu tai ainakin epävakaa. Olen typerys. Olen uponnut päälakea myöten someponikulttiin ja hyökkään kuin vähämielinen puolustaakseni hevosta, jota ihannoin naiivisti ja pakkomielteisesti kuin teini idoliaan. Olen joku tuttusi, joka ei uskalla sanoa sanottavaansa nokatusten. Olen mielipidepoliisi. Olen oman elämäni nettipsykologi, joka on juuri löytänyt persoonallisuushäiriöitä käsittelevät sivut Wikipediasta. Olen Päivi. Olen Päivin kätyri. Haluan vain provosoida, puhun lämpimikseni. Haluan tehdä sinusta tarinan pahiksen. Haluan ajaa sinut kokonaan pois koko foorumilta. Haluan pilata päiväsi. Haluan pilata koko suomenhevosrodun. Haluan kaasulamputtaa pääsi sekaisin. Haluan päteä. Haluan satuttaa.

Hyvää loppuelämää.

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.4.24 12:53:31

Huhhuh mikä romaani :Dd

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   4.4.24 12:59:15

Mitä täällä tapahtuu :Ddd

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: Ajatuskatko 
Päivämäärä:   4.4.24 14:07:28

Päistär antoi muuten todella hyvän esimerkin siitä, miten oreista voi keskustella asiallisesti ja rakentavasti! Lisää tuollaista keskustelua.

Ylläpitohan täällä on täysi mysteeri, siinä ei ihan oikeasti ole mitään logiikkaa mitä poistetaan ja mitä ei. Koski sitten hevosia, ihmisiä, politiikkaa tai keväisiä koirankakkoja...

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: Ajatuskatko 
Päivämäärä:   4.4.24 14:30:39

Orikuvastosta löytyvät, ja keskustelun seasta ja Facebookin ryhmistä bongatut, käytössä olevat orit. Lisäilkää mitä puuttuu ja korjatkaa jos on vääriä tietoja. Jos oria ei löydy listasta, se ei vielä tarkoita etteikö se olisi käytössä, vaan etten ole vielä kuullut sen olevan käytössä. Valinnanvaraa alkaa löytyä kaikille paitsi työsuunnalle. Isälinjat ja erisukuisuudet listattu oman uteliaisuuteni vuoksi.

Ratsut (17 kpl)
Anisian Alvar (Murto)
Hiljalan Fantom (Murto)
Hessin Leevi (erilaisen s. Murto)
Hupsis (Uljaanpoika)
Kankalon Morgan (myös P, Uljaanpoika)
Karkurin Samba (eris. Murto)
Kaitaisten Veijari (erilaisen s. Murto)
Maranello (erilaisen sukuinen, Uljaanpoika)
Rannan Ruhtinas (myös Ta, erilaisensukuinen, Murto)
Salmiakki Poika (eris. Murto)
Savelan Hemuli (eris. Murto)
Säämies (erilaisen sukuinen, Murto)
Taikatumma (Murto)
Tilhin Onni (eris. Murto)
Tähden Töminä (Kirppu)
Veeran Taaveri (pakaste, Murto)
Voiveikko (Murto)

Pienhevoset (16 kpl):
Hopeamyrsky (erilaisensukuinen, Murto)
Johan (erilaisens. Murto)
Jules (Murto)
Kankalon Morgan (Uljaanpoika)
Kaspar (erilaisensukuinen, Murto)
Kuoppalan Humu (erilaisensukuinen, Murto)
Merimaan Valtti (Murto)
Paletin Liekki (Murto)
Pikku-Verneri (eris. Murto)
Pisara Vihtori (erilaisensukuinen, Murto)
Riikin Taaleri (Lohdutus)
Tintin Muskotti (erilaisen sukuinen, Murto)
Tintin Sahrami (Uljaanpoika)
Villori (Uljaanpoika)
Voinokka (erilaisen s. Uljaanpoika)
Väisälän Velmeri (Uljaanpoika)

Käyttösuunta (21 kpl):
Aikamoinen Aarre (Murto)
Alberga Bruno (erilaisen s. Murto)
El Reino (eris. Murto)
Friisin Kuulas (Uljaanpoika)
Hehku Hemmo (eris. Murto)
Ilo Iivari (eris. Lohdutus)
Ilolan Pataässä (Murto)
Kankalon Poseidon (eris. Kirppu)
Kipinän Toivo (eris. Murto)
Kömin Ruutu (Murto)
Multi Tähti (Murto)
Outisen Laakeri (eris. Murto)
Palladium Kuu (Murto)
Pippurinen (erilaisen sukuinen, Murto)
Taikakingi (Murto)
Tempperature (Murto)
Valkeakuulas (Murto)
Vapun Voima (Murto)
Viirun Veikee (Murto)
Vires (Murto)
Ypäjä Rokki (eris. Murto)

Ei (vielä) jalostusarvosteltu (8 klp)
Loiste Priimus (erilaisen sukuinen, Murto)
Morkooli (eris. Kirppu)
Murron Eke (eris. Kirppu)
Pihlajamäen Aatos (erilaisen sukuinen, Murto)
Poutapäivän Aatos (Uljaanpoika)
Saaren Kiho (erilaisen sukuinen, Kirppu)
Toppilan Salama (erilaisen sukuinen, Murto)
Tussarin Muisto (eris. vanhaa sukua, Lohdutus)

Sukupostissa Vapun voima näkyy kohdassa "hyväksymään", mutta tiedoissa näkyy kuitenkin hyväksytty kantakirjaus Tk-puolelle. Onkohan vahingossa laitettu väärään kategoriaan?

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   4.4.24 14:59:04

Tuohivirsun pakastetta on saatavilla

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: Ajatuskatko 
Päivämäärä:   4.4.24 15:06:34

Pitäisi siivota, joten katsotaas nyt monta piekkarioria löytyy ilman Jessimoa:
Pienhevoseksi kantakirjatut:
Johan (erilaisensukuinen)
Jules
Kankalon Morgan (ei Jeppoa)
Kaspar (erilaisensukuinen, ei Jeppoa)
Kuoppalan Humu (erilaisensukuinen, ei Jeppoa)
Pikku-Verneri (erisukuinen, ei Jeppoa)
Villori (ei Jeppoa)

Kt-orit:
Hehku Hemmo (erisukuinen, ei Jeppoa)
Kankalon Poseidon (erisukuinen, ei Jeppoa)
Pippurinen (erilaisen sukuinen, ei Jeppoa)

Jalostusarvostelematon:
Tussarin Muisto (erisukuinen, ei Jeppoa)

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   4.4.24 16:09:17

Kiitos mreeta! Sanoit sen mitä moni ajattelee.

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.4.24 07:52:30

Murron Eken voi listasta poistaa. Omistajat eivät ole tiedottaneet mahdollisesta jalostusarvostelusta ja siitokseen käytöstä missään.

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: Ajatuskatko 
Päivämäärä:   5.4.24 09:06:32

Piste, Erisukuiset suomenhevoset -ryhmässä oli alla oleva kommentti ja siksi on listassa. Mutta nyt tuo kyseinen kommentti on poistunut, eli poistetaan nimi seuraavasta listan päivityksestä kunnes tulee uutta tietoa.

"Komea Murron Eke s.2016
i. Murron Titaani e. Miru-mari on jalat puhtaaksi kuvattu ja cem otettu, tk-arvosteluun menossa ja ensi kesänä luomuna tarjolla Ylivieskassa. ISO ja kiltti, jämeräjalkainen läsipäinen tukkajumala.
Todella kevyt ja herkkä ratsastaa isosta koostaan huolimatta. Orimainos tulossa myöhemmin."

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: Jane 
Päivämäärä:   5.4.24 17:10:45

ehkä tarkoittivat ensi vuoden kesää eivätkä tätä kesää

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   5.4.24 18:25:14

No olisi kyllä perin erikoista sanoa että orimainos tulee myöhemmin, jos tällä "myöhemmin" tarkoitetaan vuotta 2025.

Mutta, suunnitelmat voivat muuttua, ei siinä mitään. Toivottavasti tietenkin hevonen on kunnossa, että mistään sellaisesta ei ole kyse.

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.4.24 19:38:21

Ekellä ei ole hepassa merkintää CEM-testistä, että noinkohan on otettu. Vai onko niin, että jos bakteeri löytyy, niin heppaan ei tule merkintää testistä? CEM-testi tietohan tulee sinne suoraan Ruokavirastosta.

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: Myy 
Päivämäärä:   10.4.24 04:08:13

Bugaakohan tämä ketju, kun näyttää etusivulla että viimeisin viesti 09.04.24 10:53 ja täällä vaan aina sama viesti viimeisenä aikaleimalla 5.4.24 19:38:21

Tussarin muisto (Lohdutus). Mahdollisesti Polestarin kautta saatavilla luomuna.

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.4.24 08:34:20

Luultavasti ylläpito poistanut aina viimeisen viestin.

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: Ajatuskatko 
Päivämäärä:   10.4.24 08:44:45

Myy: joko bugi sivustolla tai mun puhelimessa, tai sitten minun ei enää sallita kirjoitella tänne. Ihan vaan orilistaa yritin päivittää, mutta viesti poistui aina puolen tunnin sisällä. Olisin poistanut tuon Murron Eken ja lisännyt Tuohivirsun ja Silvolan Hemmingin, mutta ei sitten.

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: Ajatuskatko 
Päivämäärä:   18.4.24 14:51:16

Taas on näköjään poistunut ihan asiallisia viestejä muilta kirjoittajilta, ärsyttävää.

Yksi suosikkioreistani, Isäntä, on näköjään tarjolla myös tällä kaudella. Toivottavasti nyt saisi enemmän tammoja, on jäänyt niin varjoon kun omistaja ei ole somessa. Varmaan monipuolisin tarjolla olevista oreista, täysin erisukuinen ja Kirppu-linjaa. Työsuunnalle kirjattuja oreja on nyt kaksi tarjolla, koska Rannan Ruhtinas on kirjattu myös työsuunnalle.

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: ^^ 
Päivämäärä:   18.4.24 15:28:46

Antti Armas on käytössä myös.

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   19.4.24 01:36:19

Turkan Veikka löytyy sukupostin orikuvastosta.

  Re: Suomenhevosorit vol 7

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.4.24 09:28:56

Viime päivinä ylläpito on aktivoitunut ja poistanut muutenkin reippaammin kuin koskaan viestejä ja kokonaisia ketjuja. Kevätsiivous?

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.