Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hiekansyöjä siitostammana

Lähettäjä: Mums 
Päivämäärä:   24.3.24 20:55:10

Hankin joitakin vuosia sitten tamman siitoskäyttöön. Se siemennettiin heti alkukeväällä minulle tullessa jonka jälkeen vasta huomasin, että tamma nuolee maata rajusti. Kesällä ja talvella ei ollut ongelmia, mutta keväällä ja syksyllä tamma mussutti maata aina kun silmä vältti.

Noh, seuraavana keväänä syntyi varsa ja kaikki oli hyvin syksyyn asti. Syksyllä tamma opetti varsankin samaan touhuun. Nyt varsa on kolme ja on omaksunut maansyömisen osaksi normaalia toimintaansa.

Meillä on muitakin tammoja jotka eivät maata nuole eikä näiden varsatkaan tee sitä. Eli näyttäisi siltä, että toimintatapa on emältä vahvasti opittua.

Ne joilla on joskus ollut hiekansyöjiä tietävät ongelman vakavuuden. Siksi en ole kyseistä tammaa enää varsottanut.

Mielipiteitä?

  Re: Hiekansyöjä siitostammana

Lähettäjä: Kii 
Päivämäärä:   24.3.24 22:02:22

Hyvä päätös, hiekansyönti on yksi pskimpia asioita hevosilla.

  Re: Hiekansyöjä siitostammana

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   25.3.24 20:52:16

^^Minun mielipide hiukan syöntiin on se syy että näkyvissä kun kattoo peiliin.

  Re: Hiekansyöjä siitostammana

Lähettäjä: Kekkuli 
Päivämäärä:   25.3.24 21:09:03

Kun samalla pitäjällä samoissa oloissa on hiekansyöjä ja useita hiekkaa syömättömiä niin miten tämän selität?

  Re: Hiekansyöjä siitostammana

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.3.24 21:57:56

Kun toisilla on jatkuvasti hiekansyöjiä ja toisilla ei koskaan, niin miten tämän selität?

  Re: Hiekansyöjä siitostammana

Lähettäjä: Lohi 
Päivämäärä:   25.3.24 22:18:39

Mitä sieltä peilistä sitten näkyy? Mitä se naama voisi tehdä eri tavalla?

  Re: Hiekansyöjä siitostammana

Lähettäjä: Mums 
Päivämäärä:   26.3.24 08:32:52

Noh, meillä on ollut hevosia vuodesta -89 täällä samalla mäellä ja hyvin samoin olemme hoitaneet ja ruokkineet ne. Toki heinässä ja teollisissa rehuissa ja kivennäisissä on ollut tullut jonkin verran kehitystä mutta mielestäni parempaan suuntaan.

35 vuodessa siis kymmeniä jopa helposti yli sata hevosta kun mukaan lasketaan tallipaikkalaiset. Ja nyt vuonna 2020 tuli sitten se ensimmäinen hiekansyöjä. Minäkin olin siihen asti uskonut, että tämä on ongelma talleilla joissa ei ruokita riittävästi tai muuten olosuhteissa tai hevosten käytössä on jotain oleellisesti vialla.

Noh, tämä tamma osoitti heti ensimmäisenä keväänä, että maan nuoleminen on sen intohimo vaikka tarha on suuri ja virikkeellinen, on puuta, puskaa, lelua, mäkeä, lajitovereita, vettä ja heinää, katosta. Heinälaatuja on vaihdeltu (kuiva, odelma, esikuivattu kuivahko, esikuivattu kosteampi), myös rehuja ja kivennäisiä, aina sama juttu. Tammaa on liikutettu ja oltu liikuttamatta, yhä nuolee maata. Tamma on lauman johtaja joten käytös ei johdu muiden hevosten ahdistelusta. Kesälaitumellakin olen toisinaan nähnyt, että tamma etsii paljaan kohdan ja jää siihen nuolemaan.

Hevosta on tutkittu paljon, mutta ellit eivät löytäneet tammasta mitään poikkeavaa. Veriarvot normaalit. Sanoivat vaan, että tapa on todennäköisesti opittu varsa-aikana (hevonen tuotu kolmivuotiaana Saksasta Suomeen).

Oli minulle oppimisen paikka myöntää, että kyllä, jotkut hevoset nuolevat maata vaikka hevosenpitäjä optimoisi kaiken hevosen elinolosuhteissa. Niin mieluusti antaisin tämän niille ihmisille kokeiltavaksi jotka eivät tätä ihanuutta ole vielä saaneet kokea.

Varsa on käytökseltään emänsä peili. Se omaksuu emänsä käytöstavat varsinkin syömisen suhteen hyvin varhain eikä ne tavat juuri muutu myöhemminkään. Valitettavasti näin. Emä ja varsa viis veisaavat siitä mitä omistaja näkee peilistään sinne katsoessaan.

  Re: Hiekansyöjä siitostammana

Lähettäjä: jums 
Päivämäärä:   26.3.24 09:46:23

juurikin näin kuten mums kirjoitti.

itse pidän maan tönkimistä myös tekemisen puutteena ja kuitenkin se on myös hevoselle luonnollista toimintaa hamuilla kaikkea. vaikka kuinka yrität estää ja virikkeitä keksiä, ei niille vaan voi mitään, pienehköissä tarhoissa pito ei ole luonnollista ja suuressakin aitauksessa oleva tönkii ja syö maata jos niikseen on.

juoma astia paljastaa tilanteen paljonko on töngitty ja senhän tietää että mahaan sitä menee sitten joka tapauksessa. itse olen lopettanut liian katsomisen mitä ne puuhaa, se alkaa vaan @!#$.. hevonen on eläimenä hyvin hankala pitoinen kaikkine erilaisine lieveilmiöineen.

  Re: Hiekansyöjä siitostammana

Lähettäjä: jums 
Päivämäärä:   26.3.24 09:50:29

itse karsin jalostuksesta äkkiä pois sellaiset jotka syö systemaattisesti maata.

  Re: Hiekansyöjä siitostammana

Lähettäjä: (!) 
Päivämäärä:   26.3.24 12:12:18

Kovasti toivoisin, että hiekansyöjätammat karsittaisiin siitoskäytöstä pois niin voisi ongelma ainakin vähentyä.

Meilläkin hiekansyöjätamma jonka varsa söi hiekkaa. Samaan aikaan kaksi normaalisti käyttäytyvää tammaa joiden varsat eivät syöneet hiekkaa. Kaikki samassa tarhassa ja laitumessa. Normaalisti käyttäytyneet hevoset kävivät välillä ihmettelemässä, että mitä nämä kaksi tekivät ja kovasti jännitin, ettei vaan käytös leviä. Mutta ei, se oli ainostaan hiekansyöjän varsa joka omaksui saman tavan emältään mallioppimisena.

  Re: Hiekansyöjä siitostammana

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   26.3.24 13:31:34

Minulla ei ole ollut yhtään hiekansyöjää ja hevosalalla v-78 ja oma talli vuodesta -92.Saven tai muun MAAN nuoleskelu taas on minusta ihan eri juttu silloin hevonen etsii jotakin itselleen tarpeellista hivenainetta yms.Mutta hiekan popsiminen on neuroosi.Enkä ihmettele että saksasta tuodulla on hiekan popsimista ei siellä kaikissa talleissa pahnakuivitusta ajankuluksi eikä runsaita tarhatiloja..

  Re: Hiekansyöjä siitostammana

Lähettäjä: 01 
Päivämäärä:   26.3.24 14:20:32

Tamma on varsan käyttäytymismalli. Huonot haitalliset tavat siirtyvät mallioppimisella jälkeläiselle. Näistä ikävimmät on imppaus ja hiekan syönti. Imppauksrdta et vieraita millään. Maan syönnistä voi tsägällä päästä vieroittamalla varsa mahd aikaisin pois näköetäisyydeltä. Älä tarhaa hiekkatarhaan vaan joko metsään tai peltoon. Syöty Maa aines kevyempää eikä painu yhtä tiiviiksi massaksi suolistoon kuin hiekka.

  Re: Hiekansyöjä siitostammana

Lähettäjä: Tästä puhutaan 
Päivämäärä:   26.3.24 15:15:07

Hiekan syöminen, maan syöminen, mullan syöminen, saven syöminen, sekä kaiken ed. nuoleminen, näistä kaikista käytetään yleisesti termiä "hiekan syöminen", koska kaikessa maa-aineksessa on hiekkaa ja hiekka on se joka jää painonsa vuoksi paksusuolen alaosaan ja aiheuttaa siellä ongelmia.

Jos jotkut päivit eivät ole 46 hevosvuotensa aikana vielä ehtineet omakohtaisesti kokea näin toimivaa hevosta niin se ei tarkoita sitä, että hän olisi pitänyt hevosiaan niin erinomaisesti ettei niiden tarvitse alentua moiseen. Se tarkoittaa sitä, että hänellä on käynyt mahtava tuuri, joka toki romuttuu heti jos/kun hän sattumalta tulee hankkineeksi tämmöisen hevosen. Tietämättämme me muutkin nämä olemme yleensä hankkineet. Ei tätä tapaa yleensä juuri kaupantekovaiheessa mainosteta.

  Re: Hiekansyöjä siitostammana

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.3.24 16:10:34

Ehkä mitä itse vielä kokeilisin olisi kuonokoppa ja/tai haketarha. Jos ei niilläkään kitkeydy tapa pois niin sit luovuttaisin.

  Re: Hiekansyöjä siitostammana

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   26.3.24 20:19:12

Imppauksesta puheen ollen olen monta hevosta saanut lopettamaan imppauksen Ne hevoset ovat olleet hieman "ei niin hyvän näkösiä".Ovat impaneet KOSKA maha on ollut kipeä,hoitometodi paljon heinää ja tressi niin vähään kuin mahdollista.Minä ostin aikanaan nelivuotiaan joka oli ollut suomessa vuoden.Saksassa ollut varmaan laumakarsinassa/laitumella sitten heitetty 100 hevosen talliin jossa ehkä 1 tarha.Oli ratsastamaton kun tuli minulle heti ekana päivänä maneesiin ja ratsastaja selkään.Sillä ratsastettiin aina ennen tunteja ja sisälle jättö yrityksetjäivät hyvin vähiin kun imppasi kutoi ja pyöri ympyrää....Paksut loimet niskaan ja isoon talvitarhaan joka oli maneesin vieressä imppaus loppui ja kutominen vajaassa vuodessa.

  Re: Hiekansyöjä siitostammana

Lähettäjä: HV 
Päivämäärä:   27.3.24 01:40:59

Ei noille tapasyöjille auta muu kun hake tmv tarha. Sen jälkeen en näe ongelmana varsottaa, kun ei ole mahdollisuutta maan syöntiin.

  Re: Hiekansyöjä siitostammana

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   27.3.24 20:05:23

HMM turvepelto umpi savi paljonko niissä on hiekkaa,kysympä vaan. Hiekassa ei ole mitään ravintoaineita.Mutta mistä te kuvittelette kaiken mineraalit hivenet laitumeen / heinään tulevan vitamiineja unohtamatta.

  Re: Hiekansyöjä siitostammana

Lähettäjä: Häh 
Päivämäärä:   29.3.24 12:03:07

???En ymmärtänyt edellisen kommenttia/kysymystä???

  Re: Hiekansyöjä siitostammana

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   30.3.24 09:01:33

Hiekansyöjä opettaa varsalleen hiekansyönnin ja huonolla tuurilla molemmat kuolevat ähkyyn.

  Re: Hiekansyöjä siitostammana

Lähettäjä: Buu 
Päivämäärä:   30.3.24 09:28:49

Alkaakohan tuo maaninen hiekan syöminen/maan nuoleminen alunperin jostain "henkisestä niksahduksesta", kun hevosella on vaikka olosuhteiden takia kova stressi ja mahdollisesti maha kipeä. Tai ei vaan ole muuta tekemistä kuin maan tonkiminen. Kova stressihän voi saada ainakin ihmisellä aikaan sellaisen tunteen, että on pakko tehdä jotain, että pysyy nahoissaan. Veikkaisin, että hevosilla voi olla sama. Kova stressi voi näkyä esim. tärisemisenä tai jonain pakonomaisena toimintana. Kun hevosella sitten jää tämä toiminta päälle, sen jälkeläisetkin oppivat sen jne.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.