Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Varsoilla isot pömppömahat?

Lähettäjä: Eee 
Päivämäärä:   19.3.24 18:51:15

Mistä johtuu varsojen huomattavan isot pömppömahat? Koko vatsan alue pullottaa, muuten ovat köyhässä kunnossa. Matoja, heinä...?

Ei ole omia. Mietin vain.

  Re: Varsoilla isot pömppömahat?

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   19.3.24 18:56:38

Huonosti pidettyjä. Ei varsan kuulu missään ikä-vaiheessa olla ruma ankanpoikanen. Ruokinta ja hoito virhe.

  Re: Varsoilla isot pömppömahat?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.3.24 19:02:45

Liian matalan D-arvon omaava ja valkuaisköyhä heinä, puutostilat, madot.

  Re: Varsoilla isot pömppömahat?

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   19.3.24 20:38:40

Tuossa yllä ne olikin jo lueteltu.

  Re: Varsoilla isot pömppömahat?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   19.3.24 21:21:09

Joskus saattaa joku varsa sairauden takia mennä huonon näköiseksi mutta jos useampi on, niin ruokinta ei ole riittävä/matoja tms.

  Re: Varsoilla isot pömppömahat?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   19.3.24 21:55:36

Meille tuli 2v ns. rescuena huonosta hoidosta (lantapanssarin peitossa, matoinen) ja 3v keväänä ei vielä ole pömppö kadonnut täysin, vaikka on muuten paremman näköinen. :(

  Re: Varsoilla isot pömppömahat?

Lähettäjä: Elli 
Päivämäärä:   20.3.24 14:58:58

Köyhä rehustus, siis laadullisesti. Ts. varsa joutuu syömään enemmän kuin suoliston tilavuus on saadakseen riittävästi valkuaista/energiaa/jotain. Mahareppu venyy ja muuten on olemus kuin kuivan kesän oravalla.

  Re: Varsoilla isot pömppömahat?

Lähettäjä: hh 
Päivämäärä:   20.3.24 20:29:36

Noita matoisia rescue-tapauksia ei kannata edes ottaa, sääli kostautuu. Niillä voi sisuskalut olla jo niin matojen rasittamia että ongelmia piisaa jatkossakin.

Useampi varsa, niin kyllä se on matoisuus/ruokinta tai molemmat. Jos heinässä ei ole ytyä niin jostain muusta sitä pitäisi sitten saada. Toisaalta korsirehua se on heikompikin heinä ja väkirehujen reilumpi lisääminen ei monia houkuta.

Tai sitten on näitä irtopalojen pelkääjien varsoja..

  Re: Varsoilla isot pömppömahat?

Lähettäjä: Taisto 
Päivämäärä:   20.3.24 22:06:52

Komppaan hh:ta. Meille ostettiin (ihan isolla rahalla) 2v isossa varsalaumassa kasvanut tamma. Piti olla hyvältä kasvattajalta ja hyvin hoidettu. No matoja täynnä. Kaikkia terveysmurheita oli ja tuli. Kovemmassa rasituksessa alkoi hengästyä, ei palautunut, laihtui, puuskutti jne. Lopulta tutkimuksissa selvisi, että keuhkot ovat sökönä. Varsalla ollut 2v niin paljon sisäloisia, että vaikuttanut jo sisäelinten kasvuun/kehitykseen. Siitostammaksi jäi meille. Mitään suurempaa rasitusta ei tule koskaan kestämään.

  Re: Varsoilla isot pömppömahat?

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   21.3.24 07:59:15

Isosta laumasta jos ostaa varsan, kannattaa olla matojen kanssa tarkkana. Tautipaine on suuressa laumassa aina suuri ja madoilta on vaikea välttyä.
Itse ostin 1v syksyllä isolta kasvattajalta varsan ja olihan se matoinen! Kyllä siitä ihan hevonen tuli, mutta ensimmäinen talvi ja kevät meni loishäädössä ja lihottamisessa.

  Re: Varsoilla isot pömppömahat?

Lähettäjä: hh 
Päivämäärä:   21.3.24 08:33:57

Ja minkä verran tähän matoisuteen on joissain tapauksissa vaikuttanut ne lantanäytteiden kanssa pelaaminen?
Aina on vuosikkailta suolinkaisia ainakin tullut madotuksen jälkeen ulos, vaikka hyvän näköisiä olisivat ja se on normaalia. Siis jos ei nyt tolkuttomia tule. Sen jälkeen ei juuri näkynyt. Ja nämä oli sellaisia että kerran kuussa puolivuotiaaksi madotettuja, sen jälkeen joka toinen kk vuotiaaksi. Silloin aivan normaali käytäntö varsojen madotuksessa.

Mihin asti tällä hetkellä varsja madotetaan ennen kuin alkaa se näytteiden perusteella pelleily?

  Re: VarsoilLähettäjä: hh Päla isot pömppömahat?

Lähettäjä: kompataan 
Päivämäärä:   21.3.24 19:32:52

Lähettäjä: hh
Päivämäärä: 21.3.24 08:33:57

Mihin asti tällä hetkellä varsja madotetaan ennen kuin alkaa se näytteiden perusteella pelleily?

Meillä ei koskaan ole pelleilty varsojen madotuksen suhteen näytteiden kanssa, aivan älytöntä!!!

  Re: Varsoilla isot pömppömahat?

Lähettäjä: Varsa 
Päivämäärä:   22.3.24 08:13:54

Kyllä niiden varsojen lantanäytteiden kanssa on ihan hyvä pelata jo varsa-aikana ja varsinkin siinä kohtaa kun alkavat lähestyä vuoden ikää. Ihan turhaa madottaa suolinkaisia vastaan, jos varsalla onkin jo vaikka iso määrä pieniä sukkulamadon munia. Ei toimi samat lääkkeet näihin. Missään nimessä ei lantanäytteiden perusteella saa jättää madottamatta, mutta niiden mukaan voi valita oikean valmisteen.

  Re: Varsoilla isot pömppömahat?

Lähettäjä: HV 
Päivämäärä:   22.3.24 12:08:07

Pahimmillaan voi mennä viisi vuottakin ennen kun madottomuuden saa kuntoon esyhepoilla/huonosti madotetuilla. Aloittajan tapauksessa (tai siis tutun) varmasti matoja sekä yleensä samassa paikassa valkuaisen puutetta.

  Re: Varsoilla isot pömppömahat?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.3.24 12:38:24

Huono ruoka, huonot tarhat, joissa ei pääse liikkumaan jne.

Välillä ekana keväänä on aika kamalan näköisiä ke myöhään kesällä syntyneet vuosikkaat kun varsakarvasta suoraan kasvattivat talvikarvan ja se on pitkä ja epätasainen, mutta pitäisi karvan alta kuitenkin olla hyväkuntoisia.

  Re: Varsoilla isot pömppömahat?

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   22.3.24 14:45:45

Mulla madotetaan 2x vuodessa sellasella metodilla että hevoseni ovat madottomia.Tässä juuri ihailin vuotisen tamman leveää selkää komeita reisilihaksia eikä yhtään pömppömahaa.....;)

  Re: Varsoilla isot pömppömahat?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.3.24 16:04:24

Päivin hevoset nyt on niin tasaisen lihavia ettei ihme että jää pömppömahat piiloon ja on tasainen selkä :)

  Re: Varsoilla isot pömppömahat?

Lähettäjä: kompataan 
Päivämäärä:   22.3.24 19:51:35

Lähettäjä: Varsa
Päivämäärä: 22.3.24 08:13:54

Kyllä niiden varsojen lantanäytteiden kanssa on ihan hyvä pelata jo varsa-aikana ja varsinkin siinä kohtaa kun alkavat lähestyä vuoden ikää. Ihan turhaa madottaa suolinkaisia vastaan, jos varsalla onkin jo vaikka iso määrä pieniä sukkulamadon munia. Ei toimi samat lääkkeet näihin. Missään nimessä ei lantanäytteiden perusteella saa jättää madottamatta, mutta niiden mukaan voi valita oikean valmisteen.

Voihan niitä näytteitä ihmetellä mutta joka tapauksessa ne varsat madotetaan 2 vk.sesta asti säännöllisesti ja ne lääkkeet sen mukaan!

  Re: Varsoilla isot pömppömahat?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.3.24 20:06:35

Jos haluaa tappaa varsansa niin toki jättää madottamatta ja ihmettelee vaan madonmunia. Onneksi tähän ollaan jo vähön alettu taas heräämään, että ne varsat pitää ihan oikeasti madottaa kunnolla ja tiuhaan

  Re: Varsoilla isot pömppömahat?

Lähettäjä: hh 
Päivämäärä:   22.3.24 20:25:49

Siis jos joltain jäi lukematta, niin minä olen oppinut siihen että varsat madotetaan puolivuotiaaksi joka kuukausi. Sen jälkeen vuosikkaaksi joka toinen kuukausi. Sen jälkeen yleisen ohjeen mukaan. NÄIN ennen lantanäytehommia. Muistaakseni Axilurilla aloitettiin ja myöhemmin Ivomec. Näitä vuoronperään, mutta voin nyt muistaa kyllä jo väärin, korjatkaa tarvittaessa.

Katsoin nyt mitä Hevostietokeskus sanoo pikkuvarsojen madotuksesta niin kyllä ne ohjeet poikkeaa tosi paljon siitä tänä päivänä, mitä tekivät jotkut isot kasvattajat noin 15 vuotta sitten. Silloinen työnantaja kasvatteli vähän ja oli keskustellut siis muiden kanssa varsojen madotuksesta ja siellä oli nimenomaan painotettu että ei riitä että 2kk iässä aloitetaan ja joka toinen kuukausi, vaan madottivat kerran kuussa. Liekö sitten matopaine muutenkin kova vai mikä.

Mä en ihan oikeasti uskaltaisi madottaa niitä sen ohjeen mukaan. Vai onko maailma oikeasti muuttunut niin paljon että varsat voi jättää lantanäytteiden varaan ja jätetään madottamatta jos ei " mitään näy". Mitä jos siellä muhiikin kuitenkin,mutta ei nyt sattunut haaviin?

Matoresistenssi.. kuka on törmännyt siihen? Minä en ole kuullut yhdestäkään tapauksesta "täälläpäin", vain varoitteluja että resistenssiä on tulossa jos madotetaan turhaan. Onko sitä jo tullut vai missä mennään??

  Re: Varsoilla isot pömppömahat?

Lähettäjä: kompataan 
Päivämäärä:   22.3.24 20:52:29

Lähettäjä: hh
Päivämäärä: 22.3.24 20:25:49

Siis jos joltain jäi lukematta, niin minä olen oppinut siihen että varsat madotetaan puolivuotiaaksi joka kuukausi. Sen jälkeen vuosikkaaksi joka toinen kuukausi. Sen jälkeen yleisen ohjeen mukaan. NÄIN ennen lantanäytehommia. Muistaakseni Axilurilla aloitettiin ja myöhemmin Ivomec. Näitä vuoronperään, mutta voin nyt muistaa kyllä jo väärin, korjatkaa tarvittaessa.

Katsoin nyt mitä Hevostietokeskus sanoo pikkuvarsojen madotuksesta niin kyllä ne ohjeet poikkeaa tosi paljon siitä tänä päivänä, mitä tekivät jotkut isot kasvattajat noin 15 vuotta sitten. Silloinen työnantaja kasvatteli vähän ja oli keskustellut siis muiden kanssa varsojen madotuksesta ja siellä oli nimenomaan painotettu että ei riitä että 2kk iässä aloitetaan ja joka toinen kuukausi, vaan madottivat kerran kuussa. Liekö sitten matopaine muutenkin kova vai mikä.

Mä en ihan oikeasti uskaltaisi madottaa niitä sen ohjeen mukaan. Vai onko maailma oikeasti muuttunut niin paljon että varsat voi jättää lantanäytteiden varaan ja jätetään madottamatta jos ei " mitään näy". Mitä jos siellä muhiikin kuitenkin,mutta ei nyt sattunut haaviin?

Matoresistenssi.. kuka on törmännyt siihen? Minä en ole kuullut yhdestäkään tapauksesta "täälläpäin", vain varoitteluja että resistenssiä on tulossa jos madotetaan turhaan. Onko sitä jo tullut vai missä mennään??

Oikein hyvä kirjoitus!

  Re: Varsoilla isot pömppömahat?

Lähettäjä: hh 
Päivämäärä:   23.3.24 08:07:28

Tuo kirjoitukseni oli siis omista kokemuksista miten on toimittu aiemmin osassa kasvattajilla. Ja todellakin, vuosikkaissa oli silloin silti aina matoja, suolinkaisia tuli 1v talvella vuodenvaihteen jälkeen madotuksen jälkeen ulos, vaikka varsat olivat tosi hyvän näköisiä. Kasvattaja-pomo sanoi että varsoista aina tulee. Hän ei edes madottanut ihan niin tiheästi mitä sitten teki seuraava pomo. Jolla oli aivan sama homma. Varsoista tuli silti niitä lieroja pihalle, vaikka ne olivat vielä paremman näköisiä kuin edellisessä paikassa. Ja puhun nyt ihan useista ikäluokista ja useammista varsoista per ikäluokka. Sen 1v kevään jälkeen ei matoja enää näkynyt kasvateissa.

Ihan sen perusteella siis minua aidosti kiinnostaa onko lantanäytteiden perusteella madottamiseen siirtymisestä seurannut matoisempia ja huononnäköisempiä varsoja??? Aiemmin varsanäyttelyissä näki olosuhteet mistä kenenkin varsat tulivat. Joillain oli aina rähjäisemmän näköisiä, vuodesta toiseen - madotus, ruokinta, molemmat ( jollain sairastelua takana?)?? Nykyään en ole enää käynyt näyttelyissä joten en oikein osaa sanoa. Ehkä näyttelyistä oltetuista kuvista voisi jotain päätellä.

Aina on toitotettu, ainakin mulle, että jos varsa on ollut oikeasti matoinen ja ulkoapäin myös sille näyttänyt, on isompi riski että sillä tulee olemaan ongelmia mahan ja suoliston kanssa, että matojen tekemät tuhot ovat peruuttamattomia. Ovatko ne?

Ja resistenssiasia, kysymyksenä siis esitin. Ei minulla ole varsinaista tietoa, on vain noita kasvattajien ohjeita ja kokemuksia ja koska varsa-asiat tulee olemaan ajankohtaisia minulle pitkästä aikaa, niin olen vähän tässä kahden vaiheilla että toimiako vanhentuneiden " hyväksi koettujen" ohjeiden mukaan vai noudattaako nykyisiä suosituksia.

Nimittäin, eläinlääkärienkin kesken asia on jakanut mielipiteitä.

  Re: Varsoilla isot pömppömahat?

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   25.3.24 20:46:04

Ompa noita näytteitä otettu eikä lieroja /niiden munia ole tavattu.

  Re: Varsoilla isot pömppömahat?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   29.3.24 13:56:42

Miten useasti madotatte ja minkäikäiseksi tiheämmä tahdilla? Mitä lääkkeitä ja millä rytmillä?

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.