Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Ostaja 
Päivämäärä:   23.1.21 00:33:49

Minulla on aikaisemmin ollut aina fwb tai ainakin Suomessa syntynyt varsa.
Nyt törmään samaan ongelmaan kuin viimeksi varsaa ostaessa.
Kaikki myynnissä olevat varsat on "laadukkaita tulevaisuuden lupauksia" ja jopa huonosti (ei perus tahtia) liikkuvasta varsasta myyjä kehuu liikkeestä näkyvän laatua.
Kaikkien varsojen pitäisi maksaa se alkaen kuusi tonnia, suurin osa yli kahdeksan tonttua.
Mulla on rahaa käytössä lähemmäs kymppi, mikäli oikeasti tulisi se todella hyvä varsa vastaan.
Koska olen paljon laittanut nuoria satulaan, ajattelin voivani ostaa "riskillä" keskinkertaisen varsan ja jos ei vastaa odotuksia niin myydä koulutettuna pois. Mutta sellaisesta, josta en näe itse sitä huippua ja jalka-asennoissa on toivomisen varaa (ei ole huolehdittu huolista) en todellakaan maksa ylihintaa.

Eli onko oikeasti kaikilla kasvattajilla vakava usko, että juuri heidän varsa on tulevaisuuden lupaus?

Itse olen myös kasvattanut pari ja tiedän kuinka kallis harrastus kasvattaminen on. Ja on myös menetetty varsoja.

Ja mulla on nyt kiikarissa pari varsaa ulkomailta, huokeampaan hintaan kuin suomalainen tavis varsa maksaisi. Olisin oikeasti mieluummin ostanut kotimaisen.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Ostaja 
Päivämäärä:   23.1.21 00:35:28

huolehdittu huolista= huolehdittu vuolusta

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Ssss 
Päivämäärä:   23.1.21 00:57:47

Jos oikeasti etsit hyvää varsaa, tiedän monta täällä ja ulkomailla. Alkaen 15 000. Saaneet yksilöllisen ja kunnollisen hoidon, ei mitään massabroilereita joita voi ostaa halvalla.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: yökyöpeli 
Päivämäärä:   23.1.21 04:54:16

Maitovarsaako aloittaja on etsimässä jos maksimi budjetti on 10 000?

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Hilla 
Päivämäärä:   23.1.21 07:03:12

Jos kerran ulkomailta on löytynyt sopiva varsa, niin osta sieltä.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Yes 
Päivämäärä:   23.1.21 07:23:16

Tietenkin ostat mistä haluat. Kasvattaminen on ulkomailla halvempaa. Kun täällä hoitaa kaiken vimpan päälle, on varsaan mennyt syntymähetkellä jo yli se kymppitonni. Niitä todella hyviä varsoja tuskin edes myydään mistään hinnasta. Tai voit palata aina kasvattamaan itse jos kuusi tonnia on sinusta reilu hinta.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Ilo 
Päivämäärä:   23.1.21 07:29:48

Onko sinulla ostoilmoitus jossain? Meilläkin on varsoja, mutta en ole saanut aikaiseksi laittaa myyntiin. Ehkä jonkun tilaisuuden jälkeen helpompi kun on kuvat ja videot järkeviä.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Lappulippu 
Päivämäärä:   23.1.21 08:44:44

Hyvä maksaa. Oletko valmis maksamaan 10-20.000e.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: mojito 
Päivämäärä:   23.1.21 08:51:41

"huolehdittu huolista="

^kiitos päivän piristyksestä =D (ihana autocorrect)

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   23.1.21 10:37:32

Kuusi tonnia, onks tää jotain stand uppia? Ongelma on se, että kaikki haluaa potentiaalisen gp-hevosen, omat taidot heA ja budjetti 6 tonnia.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.1.21 10:52:48

Hyvästä varsasta ei aina tule hyvää ratsua.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   23.1.21 10:57:26

Näistä kommenteista näkee, että niiden kirjoittaja ei ole myynyt yhtään varsaa.

"Kun täällä hoitaa kaiken vimpan päälle, on varsaan mennyt syntymähetkellä jo yli se kymppitonni."

Kuluilla ei ole mitään merkitystä, ne ei kiinnosta ostajaa eikä niitä voi siirtää varsan hintaan.

"Niitä todella hyviä varsoja tuskin edes myydään mistään hinnasta."

Jokaisen, joka ei ole kasvattanut sitä itselleen, varsalle löytyy myös hinta. Ja kymppi on ihan kovaa valuuttaa jokaisesta Suomessa syntyneestä varsasta joka myynnissä on. Vaikka pyynti olisi jotain muuta hyvä tarjous kannattaa hyväksyä, seuraavaa kun saattaa joutua odottamaan pitkään.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Yes 
Päivämäärä:   23.1.21 11:01:15

Hyvä jos tiedät asian paremmin kuin minä. Halvin maitovarsani lähti 12000€:lla. En tiedä miksi pitäisi sponssata muiden harrastamista omaan piikkiin. Onneksi on niitäkin ostajia jotka tajuaa laadun päälle!

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Ihaa 
Päivämäärä:   23.1.21 11:39:35

Jos etsit koulusukuista niin kyllä ne vaan Suomesssa maksaa enemmän kuin sen 6

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: :'D 
Päivämäärä:   23.1.21 11:47:35

Halvin maitovarsani lähti 12000€:lla.

^ Ja sitten heräsit ja muistit ettet ikinä ole kasvattanut yhtään varsaa.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Omalla 
Päivämäärä:   23.1.21 11:51:23

Väännetään nyt vielä rautalangasta. Jos varsantekokustannukset on noin 10t€ kun emä on ruokittu, hoidettu ja madotettu oikein, miksi joku myisi hyvän ja terveen varsan 40% alle tekokustannusten? Kai niinkin hölmöjä ihmisiä on. Itse ostaisin mieluummin kasvattajalta, jolla on ollut ajatustakin hommassa.

Esim. emän tiineysajan ruokinta vaikuttaa todella paljon varsan kestävyyteen ja terveyteen. Näen mielelläni faktaa, että ruokinta on laskettu oikein. Emän rokotukset ja madotukset on oltava kunnossa. Jos varsa on vielä vakuutettu sikiönä sen parempi kun vakuutuksessa ei poissuljeta mitään.

Tai sitten voi koittaa olla onnekas ja ostaa halpoja varsoja ja katsoa tuleeko niistä mitään. Äkkiä mennyt sen laatuvarsan hinta :)

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Fwb 
Päivämäärä:   23.1.21 11:51:37

Meillä pientä kasvatusta, lähinnä omaan käyttöön ja joskus joku varsa myyty maitovarsana. Halvin maitovarsa lähtenyt 15.000e. Olen kustannukset laskenut ja alle 12.000e ei yksinkertaisesti kannata myydä. Ellei nyt ole jotenkin epäkurantti yksilö josta "haluaisi eroon".
Kustannukset eivät ostajaa tietysti kiinnosta mutta sitten on turha ihmetellä kun ei ostettavaa löydy, siis jos laadukas varsa pitää saada

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   23.1.21 12:49:38

Mulla myös 12000-15000 on sellainen järkevä hintahaitari. Sillä saa jo hyvän varsan. Kasvattaja ei rikastu tosin, mutta saa edes jotain vaivanpalkkaa.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Eräs 
Päivämäärä:   23.1.21 13:08:29

Ei hyvän varsan ostaminen ole yhtään vaikeaa. Käy katselemassa sopivia ja tekee tarjouksen mieluisasta! Tosin budjetti kannattaa tuplata.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.1.21 13:22:22

Miten voi mennä 10 000 euroa kuluihin? Olisi kiva nähdä tästä laskelmaa.

Minulla menee rahaa omassa tallissa noin 150 euroa kuukaudessa per hevonen sisältäen rehut, kuivikkeen, veden, sähkön, lantahuollon, laidunten uusintaa 4 vuoden välein, hiukan aitatarvikkeita ym. kuluvaa tavaraa, madotukset, rokotukset ja raspaus. Minulla on laadukkaat rehut ja vapaa heinä, mutta tähän rahaan ei voi ostaa kuivikkeita pienissä säkeissä ja joka syksy uusia loimia kaikille. Emän alla oleva varsat ei lisää kustannuksia juuri lainkaan (4 kk laitumella). Työlle en laske hintaa tämä on harrastus. Vuolen itse. Lasketaan varsan kuluiksi tiineysaika 9 kk + varsan ikä vieroittaessa 6 kk = 15 kk, eli tästä tulee 2250 euroa. Oriasemalle menee siementäessä se tonni. Varsamaksu minun käyttämilläni oreilla on 2000 - 3000 euroa. Ratsuoriit näyttää olevan vielä hirveän halpoja, suurimmalla osalla alle tonnin varsamaksu? Lasketaan vielä, että tulee varsomisessa joku pieni ylläri ja kutsutaan päivystävä ell, lisätään 500. Yli 7000 en saa kulumaan millään. Jos astutan edullisella oriilla, tekokustnnukset alle 5000. Yleensähän kaikki menee hyvin. Tällöin 10 000 on oikein kelpo hinta.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Eräs 
Päivämäärä:   23.1.21 13:31:59

Realistinen hinta/kk on esim 400€/kk ellet ole perinyt tilaa, peltoja jne eikä karsinaa siivota jne. Huomioi myös rokotukset, raspaukset, kavionhoito, vakuutukset, rehut jne.

Sen kun myyt edullisesti etkä laske kenenkään työlle hintaa. Ainakin ok-seudulla kymppitonni on jo halpa hinta vuoden ylläpitoon, siitostammallekin.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   23.1.21 13:41:59

Jo matkat oriasemalle tulee maksamaan todella paljon! Ne teki jo tonnin meillä viime kesänä... Jaloa ettet laske työllesi mitään hintaa. Siivoat ja hoidat 365 päivää vuodessa, vuolet itse ja valvot keväällä kun varsa syntyy. Kyllä omalle tytöllekin pitää laskea hinta, vaikka kyse olisi harrastuksesta.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Kasvattaja 
Päivämäärä:   23.1.21 13:43:38

Ostajan kannattaa miettiä itse mitä tarkoittaa korvaukset investoinneista, kuluista -ja riskeistä.
Jollei ymmärrä tätä kombinaatiota, kannattaa kokeilla pääsisikö halvemmalla kun tekee itse. Silloin saa ainakin juuri haluamansa kun on itse tehty -jos saa.
Siitä vaan ostamaan se tamma, elättämään, ultraamaan, etsimään sopivaa oria, siementämään, siementämään uudelleen ja uudelleen, ultraamaan uudelleen ja uudelleen -hyvässä lykyssä tässä vaiheessa sulla on elätettävänä tamma joka on tiine - tai sitten tyhjä. Sen jälkeen elätät tiinettä 11kk -jos pysyy tiineenä. Ruokit tammaa, huolehdit loppuajan lisäruokinnoista, valvot varsomiset pahimmassa tapauksessa kuukauden, varsotat ja saat sen elävän varsan -jos saat. Kyllä näitä joka vuosi käy niinkin että menee varsa, tai menee tamma -tai molemmat.

Ja tässä vaiheessa ostaja tulee kalkulaattorin kanssa sulle laskemaan että siemennykset ja siemen on maksaneet 400+600e eli maksan tonnin, niinkö?

Suomessa tämä kasvatus ei ole ihan niin yksinkertaista eikä varsinkaan halpaa muutenkaan. Täällä joudutaan ostamaan pussista se mikä keskieuroopassa saadaan suoraan laitumilta. Onneksi laatu on sentään parempaa, ja täällä on PAKKO pitää tammosta ja varsoista tarkemmin huolta kuin siellä missä varsoilevat metsälaitumille oman onnensa nojassa.

Meillä esimerkiksi ei tingitä koskaan ruokinnasta, valvonnasta, yleisestä hyvinvoinnista saati eläinlääkärikuluista yhdenkaan tamman ja varsan kohdalla. Jokainen menetetty varsa / tamma nostaa kokonaiskuluja ihan riittävästi muutenkin, ja tavoite on kuitenkin tuottaa laadukkaita ja kestäviä, hyviä varsoja.
Yllättääkö että ilmaiseksi en näitä investointeja enkä riskinottamisia halua myydä?
Mutta sehän on tietysti kasvattajien ahneutta jos haluaa työstään mitään korvausta.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Xxx 
Päivämäärä:   23.1.21 13:46:23

Veera Leskeläkin vähän aikaa sit sanoi Hevosurheilussa ettei myy yhtään maitovarsaa alle 9000e niin jos tuntuu et itel on hyväsukuinen ja lupaava varsa niin vaikkei itel oo niin paljoo nimee niin miks pitäis itekkään myydä sen halvemmalla. Itel on tän kesäinen varsa emästä jolla jo vähän jälkeläisnäyttöjä ym, varsa on myös muiden silmään lupaavan ja laadukkaan oloinen, hinta on sen 10000e eikä 6000e koska tottakai jokainen haluaa ees vähän voittoo eikä sponsoroida muiden harrastusta.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.1.21 13:46:38

Eräs, ei kai sentään varsan ostajan tarvitse minun peltojani maksaa. Hevosia ei lähtökohtaisesti kannata vakuuttaa, mikäli ne ovat tavallisia alle 10 000 euron hintaan ostettuja. Minulla ei menee edes kilpahevosten kuluihin tuota 400 euroa. Enhän muuten voisi pitää 2000 euron nettotuloilla neljää hevosta kun muutenkin pitää elää. Rasittavaa vääntää aina samasta asiasta, ettei hevosia muka voisi pitää hiukan edullisemminkin. Uskon, että täällä maaseudulla moni pitää edullisemminkin kuin tuo 150 e. Pk-seutulisää varsoista ei kai tarvitse maksaa.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Eräs 
Päivämäärä:   23.1.21 13:56:19

Kysyit miten kymppitonniin pääsee: helposti kun pitää hevosen hyvin, eikä ole perinyt maita ja mantuja. Täällä edullisin hyvä siitostamman pito ostorehuilla ja kuivikkeilla on min 400€. Eläinlääkärit maksaa, kavionvuolut maksaa, vakuutukset maksaa, rehut maksaa. Älä väännä jos et jaksa, minulla on jokaikinen kuitti tallessa joka varsasta, kymppitonni menee/varsa jos kaikki menee hyvin.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: minäkin 
Päivämäärä:   23.1.21 13:58:45

Jos sinä siemennytät naapurin seminologilla tammasi, käytät naapurioriin siemenet, kasvatat varsasi lihamullien seassa ja hyödynnät omat heinäpeltosi niin että sun varsasi kulut on 700e, niin senkun myyt sillä tonnilla -tai kuudella. Mutta minä en. Mitä varten mun pitäisi myydä laadukkailla rehuilla ja laadukkaissa olosuhteissa kasvatettu ja laidunnettu varsa halvemmalla kuin sen tekokulut on olleet? Tai saamattaa riskistä ja työstä mitään korvausta?
Minä teen tätä hevosbisnestä työkseni -sinä teet sen leipäsi niistä pelloistasi muutoin.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.1.21 14:02:40

Ostakaa ulkomailta jo ratsutettu nuori. Huutokauppoja on netti pullollaan.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Harrastaja 
Päivämäärä:   23.1.21 14:06:35

Juuri näin kun Kasvattaja sanoi: ”Ostajan kannattaa miettiä itse mitä tarkoittaa korvaukset investoinneista, kuluista -ja riskeistä.”

Itse kasvatan vähän harrastuksena. Kuitenkin sikäli ammattimaisesti, että jalostus ja hoitopuoli on ammattimaista. Aina välillä saan yhteydenottoja, että joku haluaisi minulta varsan. Olen ehdottanut tilausvarsaa: tulisi tilaajalle edullisemmaksi kun riski olisi jaettu, eikä koko taloudellinen riski olisi aina minulla. Kukaan ei ole vielä tähän lähtenyt. Pari on yrittänyt ostaa halvalla hyviä varsojani, en ole myynyt. Ovat ostaneet halvalla idästä, mutta kalliiksi on tullut ell:t ja saikuttaminen.

Mikä sitten loppupeleissä on halpaa? Kestävä suoritushevonen vai kevyessä treenissä hajonnut hevonen jolla ei ole siitosarvoakaan?

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Minna 
Päivämäärä:   23.1.21 14:22:00

Olen minäkin myynyt yhden varsan viidellä tonnilla. Koska se meni sisarelle, sisälsi vain juoksevat kulut ilman tamman ylläpitoa.

Vieraille en oikein näkisi järkeä myydä tällä diilillä.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   23.1.21 14:25:27

Kuviota sotkee se, että ihmiset ei ymmärrä miten varsa voi olla kalliimpi kuin peruskiva aikuinen hevonen, joka ei harrastajan mielestä saisi maksaa yli 8 tonnia. Ei ymmärretä, että niitä aikuisia ei myydä enää odotuksilla tai tekokuluilla vaan niiden kohdalla joku on jo jossain vaiheessa todennut, että tämä ei ole erikoinen hevonen ja myynyt halvallla pois. Ts. kapasiteetti on nähty ja riittämättömäksi todettu ja silloin kannattaa myydä äkkiä pois lisätappioiden välttämiseksi. Hyvärakenteinen korrekti varsa hyvästä suvusta, sen näytöt on vielä antamatta ja ei sitä kannata myydä alle tekokulujen. Eikä edes siten, että kaikki työ sen eteen on revitty työnä omasta selkänahasta ilman korvausta (kuten tapahtuu, jos laskee kuluiksi 150 e/kk). Ne huonommat varsat kannattaa ja täytyykin myydä nopeasti ja mahdollisimman halvalla pois, joten sellaisen varmasti saa pienemmelläkin rahalla. Toki kapasiteetti on tulkinnanvarainen asia, joten välillä se hyväkin osoittautuu syystä tai toisesta huonoksi ja toisinpäin.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Minna 
Päivämäärä:   23.1.21 14:38:01

Kyllä, odotusarvo hyväsukuisesta varsasta maksaa. Ja jos varsasta toivoo esim. Prix st. Georges-Inter-Gp, 140-160 tason suorittajaa, niin monelle tämä voi olla ainoa tapa ostaa sellaista hevosta ikinä -valmiit ovat jo sen hintaisia, että niistä on turha unelmoida. Silloin on oikeastaan sama onko hevonen varsana maksanut 6000 euroa vai 16 000 euroa.

Jos tarvitsee ihan tavallisen harrastuspollen, ei kannata ostaa varsaa vaan valmis, josta on huomattu ettei sen suorituskyky riitä.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.1.21 14:41:16

Eräs, älä viitsi, että alle 400 euron ei pysty pitämään siitostammaa hyvin. Edullisemmat kustannukset ei ole yhtä kuin huono hoito. Ihan oikeasti.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Hei! 
Päivämäärä:   23.1.21 15:19:55

Minulla on myynnissä mahaan estesukuinen varsa 5500.
Hinta on omakustanne hinta joten tinkivaraa ei ole.
Jos kiinnostusta laita säpö niin saat yhteystietoni.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.1.21 15:26:49

Kysäise aloittaja Veera leskelä tai Springhill stable. Ehkä vajaa 10k voit saada jotain ja minusta hyviäkin joukossa!

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   23.1.21 15:33:32

"Väännetään nyt vielä rautalangasta. Jos varsantekokustannukset on noin 10t€ kun emä on ruokittu, hoidettu ja madotettu oikein, miksi joku myisi hyvän ja terveen varsan 40% alle tekokustannusten?"

Väännetään vaan.
Luuletko, että hyvien ja terveiden varsojen arvo on kautta linjan 10 000€ koska tekemiseen on mennyt niin paljon? Ei ole, varsan arvo on juuri niin paljon mitä joku siitä on valmis maksamaan. Jostain 5000€, jostain tuplaten, mutta jostain taas ei saa tonniakaan.
Jos tekokustannukset määrittää varsan hinnan, aika moni kasvattaja saa pitää varsansa itse.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.1.21 15:49:37

Mulla siitostammat vieraalla ja just ton 150€ menee kk. Vuolen myös itse ja hevosella käy vuokraaja 200€ kk 6kk. Siemennyksiin meni tallilla 300€. Oriin maksut 950€ kun ratsu. Rekisteröinti jotain 200€ muistaakseni. Eli tekokulut 2500€.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Ihaa 
Päivämäärä:   23.1.21 16:16:39

” Oriin maksut 950€ kun ratsu.”

- Niin, voi olla myös esim. 3500€, kun ratsu.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.1.21 17:28:51

No en taida tietää yhtään 3500e ratsua. Voi toki olla ja varmaan onkin jossain mutta yleensä lähtee tonnilla tai alle. 2000e viimeistään.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Eräs 
Päivämäärä:   23.1.21 18:15:18

150€ on hikiseen heinä ja kuivikkeet. Siihen päälle sähkö, vesi, jätehuolto, karsina ja HOITO. Aika ruusunpunaisten lasien läpi taitaa täällä ostajat kirjoitella muka kasvattajina.

Koska tekokustannukset ovat korkeat, kannattaa kasvattaa laatua.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.1.21 18:15:58

Q puhuu asiaa, mutta ostajan kannalta ongelma on se, että suomalaiset kasvattajat eivät myy niitä tavallisia tai sen alle halvalla pois. Jos tavallisen asiallisesti ratsukoulutetun, mutta ilmiselvästi lahjattoman hevosen hinta on 6-vuotiaana max 10000€, niin se ilmiselvästi lahjaton varsa pitäisi voida ostaa korkeintaan puolella siitä. Ostajallehan jää siinä vielä koulutus ja ylläpito ratsastusikään + riski, että hevonen kuolee jo ennen kuin niin pitkälle päästään. Hyvästä varsasta kannattaa tietenkin maksaa, koska odotusarvoa on ja valmiiden hyvien hinta on kova. Mutta kaikki varsat eivät ole hyviä, ja ne huonommat pitäisi myydä reilusti alle tekokulujen — koska ne eivät ole kulujen arvoisia. Arpapeliähän homma on kaikille, ja joskus kasvattajallekin sattuu huono arpa. Ei voi olla ostajan asia kantaa myös kasvattajan riskiä.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Kokemusta on 
Päivämäärä:   23.1.21 20:34:02

Tämä on se ongelma. "Kasvattajat" luulee, että juuri se heidän varsansa on megagiga, ja sitten 5v on myynnissä korkeintaan satuloitu, ylisyötetty piripää, hinta 6t tai se on jollain harrastajalla juoksemassa helppo g muodossa 1 tason kisoja. Osta ulkomailta, anna näiden haaveilla. Ps. Olen itse kasvattaja.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: kasvattaja 
Päivämäärä:   23.1.21 20:44:56

Kasvattajan ei kannata myydä parhaita varsojaan harrastelijoille jotka eivät kilpaile.
Heille kelpaa pienemmän kapasiteetin hevoset jotka soveltuvat mainiosti harrasteratsuiksi.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Xxx 
Päivämäärä:   23.1.21 20:54:43

Voi se olla niinkin "kokemusta on" tai sit voi olla oikeesti laadukas varsa hyvästä suvusta jonka oikee arvo on siel yli 10000e.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Hop 
Päivämäärä:   23.1.21 21:47:09

Kyllähän varsan ostajan olisi hyvä vähän peltojakin maksaa, kun ei niitä hevosia voi kasvattaa kerrostalossa ja täysihoidossakin kulut nousee vieraalla..

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Hupia 
Päivämäärä:   23.1.21 21:50:07

Mistä löytyy laadukas ori 900e,käytän heti!!

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Fwb 
Päivämäärä:   23.1.21 22:20:50

Itse lasken tuohon "alle 12te ei kannata myydä" ajatukseen että vähän katettakin pitäisi saada, eli n. 2000e tai hyvässä lykyssä 3000e. Tässä sitten ollaankin koko kesä kiinni, valvotaan varsominen ja hoidetaan pikkuinen kunnolla. Minusta tuo 2-3te on aika kohtuullinen vaivan palkka hyvästä varsasta jonka voisi pitää itsekin (koulutus onnistuu omasta takaa, 3v myydään jo 30-35te näitä)

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Fwb 
Päivämäärä:   23.1.21 22:25:59

Ulkomailta voi ostaa hyviäkin halvemmalla, siis maitovarsoja mutta se kuljetus Suomeen vierotetulle on kyllä aika hasardia. Joku varsa ostettu ja kipeänä oli (matoja, mahahaava) ja kalliiksi lopulta tuli. Ei päässyt matkustamaan kun oli sairaana. 2kk myöhemmin onnistui
Kasvattaja oli nimekäs ja hyvä maineinen kyllä.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Fwb 
Päivämäärä:   23.1.21 22:26:50

Siis sairastui oston ja luovutuksen välissä..

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   24.1.21 00:17:56

Ei sitten tullut mieleen tutkituttaa varsaa ennen kauppoja?

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.1.21 00:28:26

schockemöhle, sosath, kaikki Suomessa olevat, zangersheide, esim. Cornet Obolensky 700e.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Fwb 
Päivämäärä:   24.1.21 00:32:51

?
Kyllä ja kuten kirjoitin sairastui kauppojen jälkeen, kasvattajan hoiteissa ennen vieroitusta. Voi käydä tietysti myös Suomessa mutta keskimäärin ehkä ne kunnon kasvattajat täällä ovat loishäädöt antaneet kun näin raportoivat..

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Sissus 
Päivämäärä:   24.1.21 00:50:26

Älä vaan sano että piste olet sama taannoinen tollo joka kasvattelee niitä ravureitaan ja pitää oikein useamman ratsuoriinkin pihassaan plus säästelee jotain oliko se nyt donlarinon tms. pakasteita siihen että saa jalostettua sille tervettä tammakantaansa?
On jo semmoista jalostusvalintaa että oksat pois..
Katselehan ne hinnastot uudelleen ja palaa takaisin maan pinnalle. Esim. CO:n tavaraa myydään jossain liki noilla hinnoilla kyllä. Mutta pakasteena. Ja per YKSI olki.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.1.21 01:14:48

No eikös se ihan sama varsa siitä pakasteesta tule... koskaan en ole yhtä enempää tarvinnut. Linkitä toki mulle joku 3500e ori... kyllä ne ratsut nyt vaan tuohon hintaan saa. Suomessa ei taida olla yhtään yli 1000e oria.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.1.21 01:15:24

Siis ratsua. Ravurit toki kalliimpia.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Eräs 
Päivämäärä:   24.1.21 06:23:51

En taida myydä enää yhtään varsaa. Myydään sitten kun hinta on kuusinumeroinen :)

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.1.21 08:22:02

Jokaikinen tavisvarsa näyttää olevan lähes 10te Suomessa. Koska kasvattajan pinkit lasit... Siksi ostan ulkomailta. Saan laadukkaamman edullisemmin.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.1.21 08:23:21

Ja siis en minäkään millään 6000e ole myynyt vaikka kulut vaan 2500e. 12000e meni tuo. Mutta ei ne kulut tosiaan mitään 10 000e ole vaikka toisten nurkissa kasvattaa.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Kasvattaja 
Päivämäärä:   24.1.21 09:14:20

Pakastetta käytetään km 3 olkea/siemennys. Voihan sitä koko rumban maksamalla pelata upporikasta ja rutiköyhää jos haluaa, mutta melkoinen hannuhanhi saa olla.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: val de fiemme 
Päivämäärä:   24.1.21 09:26:53

"Tämä on se ongelma. "Kasvattajat" luulee, että juuri se heidän varsansa on megagiga, ja sitten 5v on myynnissä korkeintaan satuloitu, ylisyötetty piripää, hinta 6t tai se on jollain harrastajalla juoksemassa helppo g muodossa 1 tason kisoja. Osta ulkomailta, anna näiden haaveilla. Ps. Olen itse kasvattaja."

^tässäpä se on tiivistetty suomalainen ratsuhevoskasvatus..

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: val de fiemme 
Päivämäärä:   24.1.21 09:28:10

Ja tässä vielä piste i:n päälle:

"Arpapeliähän homma on kaikille, ja joskus kasvattajallekin sattuu huono arpa. Ei voi olla ostajan asia kantaa myös kasvattajan riskiä."

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: pritoz 
Päivämäärä:   24.1.21 09:32:07

Ei kannata kiukutella kasvattajien kanssa, jos eivät hintaa laske. Ostajallahan on jalat, ja niillä voi ja kannattaa äänestää. Lahjattomasta (vaikka suvukkaasta) varsasta on turha maksaa hirmu hintaa, jos käyttöhevosta etsii ja nimenomaan etsii sitä lahjakkuutta.

Itsekin ajattelen, että suoritushevosessa suku ei lopulta merkitse mitään (varsinkaan ruunassa todellakaan ei mitään väliä), joten pelkän suvun perusteella kovaa hintaa ei voi suoritushevoseksi tarkoitetun varsan kohdalla selittää.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Tiedoksi 
Päivämäärä:   24.1.21 09:34:55

Euroopan orien katalogimaksuihin tulee verot päälle, jos ei ole firmaa.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   24.1.21 09:34:57

Juurikin näin, markkinat eli ostajat määrää hinnan joka muodostuu laadun, ei tuotantokulujen mukaan.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: ST 
Päivämäärä:   24.1.21 10:04:39

Olihan meillä se kotimainen esteorikin jonka siemen maksoi 3.500. Ja esim. Totilaksen tuontisiemenestä sai maksaa kymppitonnin ennenkuin sen hinta romahti Shockemöhlelle menon jälkeen vajaaseen kolmeen tonniin.

Niin ja tietysti korona laittoi polvilleen myös oriasemat ja yleisestikin romahdutti hinnat. Kyllä ne normikäyttäjien ykkösoriiden siemenet useamman tonnin maksoi vielä ennen viimevuotta. Jopa ratsupuolella.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.1.21 11:06:39

"Jos varsantekokustannukset on noin 10t€ kun emä on ruokittu, hoidettu ja madotettu oikein, miksi joku myisi hyvän ja terveen varsan 40% alle tekokustannusten?"

Siksi koska sitä ei välttämättä saa muuten myytyä. Ostajat ostaa sitten sellaiselta, jonka samanlaisen varsan tekokustannukset ja hinta eivät ole kymppitonnia. Yhdenkään varsan tekokustannusten ei tarvitse sitä olla.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: kasvattaja 
Päivämäärä:   24.1.21 11:53:15

No minä en ole ainoatakaan varsoistani myynyt tekokustannuksilla vaan ihan muilla perusteilla.
Ostaja ei muuten määrittele muutoinkaan varsan arvoa, ei ainakaan myyntihetkellä eikä todellakaan ennen ostotilannetta. Hintaan voi vaikuttaa mutta se on eri asia. Mihinkään periaatekaupusteluun tai tinkaamuseen en ole lähtenyt. Näille on vielä tähän saakka löytynyt molemmille sopiva hinta, mutta ihan muilla meriiteillä kuin ylenkatsomIstaidoilla.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.1.21 12:00:28

Varsan hinnan määrittelee vain ja ainostaan se mitä siitä maksetaan.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.1.21 12:02:57

Kyllähän sen jo tästä keskustelusta huomaa, että ulkomailta se varsa kannattaa hakea. Verdenin huutokaupasta saatat saada 10 000€ jo todella laatupelin, jolla erinomainen suku ja odotusarvoa.

Huomaahan sen jo tästä keskustelusta että suomessa ei osata hinnoitella varsoja laadun mukaan ja täällä jokainen kasvattaja mainostaa varsojaan laadukkaiksi vaikka kyseessä olisi jopa keskivertoa laaduttomampikin varsa. Ei se tyhmä ole joka pyytää, mutta kyllä ostajan kannattaa seurata netistä ulkomaiden laatua ja huutokauppojen hintatasoa ensin. Euroopasta ostetun varsan voi myös jättää kasvamaan saksaan tai hollantiin suht edullisesti ja kotiuttaa sieltä vaikkapa jo sisäänratsastettuna, niin halutessaan.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   24.1.21 12:36:29

"Verdenin huutokaupasta saatat saada 10 000€ jo todella laatupelin, jolla erinomainen suku ja odotusarvoa."

Suku ja se tärkein, emälinja!

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: kokemus 
Päivämäärä:   24.1.21 12:45:33

"Ostaja ei muuten määrittele muutoinkaan varsan arvoa, ei ainakaan myyntihetkellä eikä todellakaan ennen ostotilannetta."

Kyllä hän määrittelee ja usein nimenomaan ennen ostotilannetta, utopistisen hintaista ei edes vaivauduta katsomaan. Jos hinta varsan spekseillä ei ole aivan metsässä, saatetaan kauppaakin lähteä hieromaan. Varsan arvohan on sen myyntihinta eli mitä joku on valmis siitä maksamaan vaikka se kasvattajan mielestä olisikin aivan jotain muuta. Eli ostaja sen arvonkin määrittelee. Näin se vaan markkinatalouden lakien mukaan menee, tuulimyllyjä vastaan on turha taistella.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: joojoojoo 
Päivämäärä:   24.1.21 13:21:30

Varsan arvo, ja varsan hinta ovat kaksi eri asiaa.
Varsan arvo voi olla ihan mitä vaan, hinta on se mitä ostaja maksaa. Ostaja ei arvoa määrittele.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: kasvattaja 
Päivämäärä:   24.1.21 13:30:52

Tottakai pyytää saa mitä haluaa. Varsan hinta on tietenkin se minkä ostaja maksaa. Mutta arvo sensijaan ei riipu ostajasta vaan varsasta.
Väitän voivani sanoa ihan kokemuksesta minäkin.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Eräs 
Päivämäärä:   24.1.21 13:42:16

Kymppitonnin tekokuluilla ei kannata tehdä kuin laatua. Hyvästä emälinjasta jne. Oikeasti hyvälle tatsastajalle voi myydä edullisemminkin.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Xxx 
Päivämäärä:   24.1.21 15:13:37

Ja millähän perusteilla muka tästäkin keskustelusta huomaa et myyjät ei muka osaa hinnoitella varsojaan laadun mukaan ja laadukkaaksi sanotaan jopa keskivertoa heikompia varsoja?? Ootko kiertänyt sit kaikki myynnissä olevat maitovarsat että voit näin väittää? Hevosen laadun parhaiten näkee paikan päällä, pelkkä kuva ei kerro laadusta vielä yhtään mitään

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   24.1.21 15:20:02

Täällä ei oo ongelma ettei olisi laadukkaita varsoja vaan ihmiset on niin typeriä et lähtökohtaisesti dissaa oman maan kasvatusta niinkuin aikaisemmistakin kommenteista näkee. Ei uskota että täälläkin kasvaa todellakin niitä 10-20000e maitovarsoja joita ei todellakaan kannata eikä myöskään pidä myydä alihintaan, vaan parempi sit kaupitella ulkomaille tai pitää niin kauvan et saa minkä ite haluaa. Itsellä pari estevarsaa hinnat 10-15000e ja en oo myymässä niitä halvemmalla vaikka joku tulee kuvan perusteella sanomaan et ei oo riittävän laadukas tohon rahaan.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Juh 
Päivämäärä:   24.1.21 15:49:28

Kasvatus on uhkapeliä, sanoi rodrigo pessoa. Kasvattajat joilla syntyy kymmeniä varsoja vuodessa ymmärtävät sen, että yli puolet huippusukuisten hevosten jälkeläisistä on vaan tavallisia, ehkä melko hyviä. Nämä kannattaa myydä, eikä siinä ole mitään tekemistä tuotantokustannusten kanssa. 10 varsasta ehkä joka 10. Vuosi tulee huippuhevonen, paitsi jos sattuu loukkaamaan tai muuten sairaztumaan. Tämän hevosen myynnistä tulee sitten se palkka kaikista aikaisemmista vuosistakin. Paitsi tietysti suomessa, jossa jokainen syntyvä varsa on se huippu...

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.1.21 16:27:05

"Varsan arvo, ja varsan hinta ovat kaksi eri asiaa.
Varsan arvo voi olla ihan mitä vaan, hinta on se mitä ostaja maksaa. Ostaja ei arvoa määrittele."

Mikä tuo tuollainen hintaan liittymätön arvo on? Joku tunnejuttu?

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   24.1.21 16:27:18

Ennen kaikkea huomaa, että moni ostaja ei ymmärrä jalostuksesta mitään. Jos emä on jättänyt vaikeaa tasoa meneviä varsoja, sen varsojen odotusarvo on kovempi kuin niiden varsojen, jotka on yritetty tehdä vain mahdollisimman halvalla. Kun ostaa varsan, kulut juoksee sitä vauhtia että on ihan sama maksaako keskinkertaisesta 6000€ vai oikeasti hyvästä 15000€. Itse maksan mieluusti enemmän jos emä on ruokittu niin, että varsa tulee kestämään kovaa treeniä ja pystyy suorittamaan vaikeaa. Siinä vasta takkiin ottaakin kun emä on ruokittu väärin, eikä varsa kestä edes nuorten luokkia! Vähän kun jaksaa ottaa selvää, niin hyvät fwb kasvattajat on jopa helppo löytää. En ymmärrä miksi hyviä fwb varsoja olisi vaikea löytää, itse keksin heti monta jotka haluaisin. Aikoinaan ostin paljon maailmalta varsoja, mutta sutta ja sekundaahan ne tänne myy, pitävät itse parhaat... Suhteessa täällä syntyy enemmän hyviä varsoja, vaikka monille se oman maan kasvatuksen kehuminen onkin niin vaikeaa. Häpeällistä kyllä....

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.1.21 16:30:03

Moni ostaja ei ymmärrä jalostuksesta, mutta vielä harvempi myyjä näköjään liiketoiminnasta ja markkinataloudesta.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Asta 
Päivämäärä:   24.1.21 17:28:18

Aloituksessa kerrotaan, että on vaikea löytää hyvää varsaa. Ostajaehdokkaalle kerrotaan realistisesti, että hyvästä täytyy maksaa. Tämän seurauksena täällä taas kerran haukutaan kotimaan kasvatus.

Suomessa kasvatetaan jo riittävästi hyviä varsoja vaan mistä niille saataisiin yhtä taitavat ratsastajat?

Arvatkaa mitä, niin se menee muissakin asioissa, että ostaja maksaa tekokulut, kaikessa. Juu, voitte saada huonoksi menneitä hedelmiä, mutta hyvissä hedelmissä on niiden huonompien menetetty kate mukana :) Ihan liian kauan täällä on myyty varsoja alle tekokustannusten. Hyvä jos asiaan on tullut/tulossa muutos! Samoin hyvän ratsutuksen pitää näkyä hevosen hinnassa. Jos joku haluaa köyhäillä ja ostaa halpaa kakkoslaatua, niin se on ihan okei. Mutta turha vikistä jos kuudella tonnilla ei löydy HYVÄÄ varsaa. Kulut on mitä on, niinkuin ketjussa on jo moneen kertaan rautakangesta väännetty. Se ei vielä ole niin kummoista matikkaa, etteikö jokainen pystyisi ruutupaperilla kun laskee KAIKKI varsanteon kulut mukaan.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Kkk 
Päivämäärä:   24.1.21 17:33:43

Niinpä, vaikka ostajat vinkuu niitä 6000e varsoja niin ei niitä kannata tappiolla mennä myymään vaan pitää sitkeesti kiinni omassa kannassaan niin ehkä ne ostajatkin alkaa pikkuhiljaa arvostamaan kotimaista kasvatusta kun täällä ei lähdetä mukaan tohon halpahinnoitteluun. Hakekoon sit ulkomailta jos sielt saa niin paljon halvemmalla muka hyviä. Täältäkään ei maitovarsat alle 10 lähe ja miksi pitäisikään.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Ei sissus 
Päivämäärä:   24.1.21 18:13:32

Siis ihan oikeastiko teille ei avaudu mikä ero on hinnalla ja arvolla?

Kun ei tarvitse puhua edes tunnearvosta, joka toki on arvo sekin. Taikka oletusarvosta, jolla on silläkin hintansa, vaikka hankalempi määritelläkin. Olemassa silti.

Väännetäänpä rautalangasta.
Saat perinnöksi timanttikorusarjan. Sillä ei ole saadessasi hintaa, et maksa siitä mitään. Jos maksaisit tarvittaessa vaikka perintöveron, korujen arvo on silti jotai muuta kuin maksamasi hinta. Se arvo koostuu kokonaisuudesta, ei hinnasta jonka maksat.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.1.21 18:15:56

Syntyy täällä hyviäkin varsoja. Mutta jokainen varsa ei ole hyvä tai huippu. 90% on vatsin tavallisia. Ne kasvattajan kannattaa myydä äkkiä käsistä vaikka alle tekokulujen

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   24.1.21 18:45:35

Hyvä varsa on helpompi ostaa kuin tehdä....

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Yks 
Päivämäärä:   24.1.21 18:51:51

Jos minulla on hyvä periyttäjätamma jolle käytän hyviä oreja, olisin melko tyhmä jos myisin varsat alle tekokustannusten. Onneksi oikeitakin ostajia on näiden virtuaalivinkujien sijaan :)

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Popcornia 
Päivämäärä:   24.1.21 18:57:33

”Kasvatus on uhkapeliä, sanoi rodrigo pessoa. Kasvattajat joilla syntyy kymmeniä varsoja vuodessa ymmärtävät sen, että yli puolet huippusukuisten hevosten jälkeläisistä on vaan tavallisia, ehkä melko hyviä. Nämä kannattaa myydä, eikä siinä ole mitään tekemistä tuotantokustannusten kanssa. 10 varsasta ehkä joka 10. Vuosi tulee huippuhevonen, paitsi jos sattuu loukkaamaan tai muuten sairaztumaan. Tämän hevosen myynnistä tulee sitten se palkka kaikista aikaisemmista vuosistakin. Paitsi tietysti suomessa, jossa jokainen syntyvä varsa on se huippu...”

TÄMÄ
vaikka Suomessakin tulee hienoja varsoja ei täällä syntyvät kaikki ole huippuja.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: onnenpekka 
Päivämäärä:   24.1.21 19:02:57

No.
Onneksi ei ole vielä tarvinnut ryhtyä kaupittelemaan täällä. Jos näin käy, mielummin pidän sen käsiin jäävän sitten itse, tai lahjoitan sille joka ei vähättele.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: voi elämä 
Päivämäärä:   24.1.21 19:02:58

Miettikääs nyt ihan järjellä tätä asiaa; ostaisitteko tavallista, korkeintaan keskinkertaista varsaa kymppitonnilla, jos sen emä on periyttäjätamma (kyllä, nekin voivat tehdä jopa huonoja jälkeläisiä), isä huippuori (niidenkään jälkeläisten laatu ei ole 100% priimaa) ja kasvattajan kulut sen kympin? Tuskinpa.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Lpoöö 
Päivämäärä:   24.1.21 19:19:57

Mikä hemmetti tässä nyt on niin vaikeaa. Jokaisella hevosella on suku. Ja liikkeet näkee ostaja sekä myyjä. Myyjä asettaa haluamansa hinnan. Ostaja miettii onko sen väärti ja jos ei, niin hakee vaikka Albaniasta sen silmään sekä lompsaan sopivan varsan.
Ette te autokaupassakaan änkytä, et pitäs saada halvemmalla. Sitten voi hakea auton Saksasta. Ihme vikinää puolin ja toisin.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Tähti 
Päivämäärä:   24.1.21 21:17:40

150 e/kk vieraalla :DDDD Anna heti puhnumero niin vien omat atmmat kaikki sinne! Hinta varmaan sis alv!

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.1.21 21:23:37

Jos varsa ei meinaa mennä kaupaksi pyydetyllä hinnalla, niin yleensä se johtuu siitä että hinta ja laatu ei kohtaa.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Ööh 
Päivämäärä:   24.1.21 21:41:16

Aika hauskasti käännätte tämä keskustelu myyjien ongelmaksi, eikös aloittajalla ollut ongelma ostamisessa? Silloinhan kyse on myös siitä ettei ostajan budjetti kohtaa tarjontaa.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: joku 
Päivämäärä:   24.1.21 22:15:11

Mistä aloittaja on etsinyt varsaa?
Jos olet ostohousut jalassa laita ostoilmoitus fb fwb ryhmään siellä on lähes kaikki kasvattajat.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: jepu 
Päivämäärä:   24.1.21 22:54:46

FWB-ryhmässä näkyy olevan useampikin ajatuksella tehty laadukas varsa. Enemmän kyllä kouluvarsoja...

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: hikiä 
Päivämäärä:   24.1.21 23:08:57

Onpa surullista luettavaa:(
No ostakaa ne varsat ulkomailta. Omat tammat löytyy Hippoksen listalta kärkipäästä ja varsatkin sen mukaisia. Oikeesti.
Pidän nämä laatupelit itse ja myyn sitten ulkomaille valmiina ratsuina.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Jesss 
Päivämäärä:   24.1.21 23:16:00

FWB-ratsuille tulossa hyviä palkintoja laatuarvosteluun, 5v derbyyn ja breedersiin. Hieno homma, että kotimaista kasvatusta tuetaan ja kannustetaan kouluttamaan ratsut skaalan mukaan, kuten ne ulkomailla tehdään.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   25.1.21 00:05:13

Mikä on Hippoksen lista jossa voidaan olla kärkipäässä?

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.1.21 07:41:56

150 e/kk vieraalla :DDDD Anna heti puhnumero niin vien omat atmmat kaikki sinne! Hinta varmaan sis alv!

No en anna yhteystietoja, enhän sitten mahtuisi hevosten kanssa sinne itse... ja ei sisällä alv eikä tarvitsekaan. Tuohon siis sisältyy itse ostamani heinä, tallipaikka itsessään 100€

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: hikiä 
Päivämäärä:   25.1.21 08:40:00

Palkitut varsoneet tammat 2020.

  Re: Vaikea ostaa hyvä varsa

Lähettäjä: Asta 
Päivämäärä:   25.1.21 08:52:06

Ei ihme jos hevosihmiset on burn outin partaalla jos täysihoitopaikastakin veloitetaan 100 €/kk. Edes puolassa tai unkarissa ei myydä palveluita tuolla hinnalla. Hyvälle tekemiselle ja työlleen pitää osata määritellä hinta! Ja kuten tämä järjen riemuvoitto kirjoittelija tänne järkeili, niin sillä muiden alihinnoittelulla voi sitten polkea markkinahintoja alas.

Silloin kun kasvatin rotukissoja, rodun kasvattajat sopivat yhdessä pentujen hinnan. Ne maksoivat jokainen 1000€/kpl. Ei väliä oliko lemmikkipentu vai näyttelyvoittaja, kaikki maksoivat saman verran, koska osa ostajista halusi vain kivan, terveen lemmikin ja osa näyttelyeläimen. Tällä hinta"kartellilla" säästyimme turhilta tinkaajilta ja kyselijöiltä. Pennut maksoivat tonnin, piste. Kasvattajien välinen yhteistyö voi olla toimivaakin ja määritellä hintapolitiikkaa tehokkaasti ;)

   Ylös ⇑   


Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.