Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lempi sh-orisi?

Lähettäjä: varsottaisiko...? 
Päivämäärä:   8.1.21 12:32:39

Elikäs kysymys: Minkä suomenhevosoriin jälkeläinen kiinnostaa? Millaiseen tammaan mieluiten yhdistettynä? Perustelutkin kiinnostaa, että mille on kysyntää?

Re: Lempi sh-orisi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.1.21 14:00:19

Haluaisin kuningasässäläisen tammavarsan pellervolaisesta tammasta. Kuningas Ässä vaan ei ymmärtääkseni enää ole käytössä.

Lähettäjä: omm 
Päivämäärä:   8.1.21 14:39:34

Emätamma saisi olla oikein vanhaa sukua ja mahdollisimman erisukuinen ja isäorina joku erisukuinen työhevosori.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.1.21 17:01:34

Ravistelista tammavarsa, jonka emä olisi erisukuinen.

Lähettäjä: Sh tamma 
Päivämäärä:   8.1.21 17:19:00

Meidän omasta erisukuisesta tammasta varsa välähdyksestä ja costellosta.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   8.1.21 17:23:31

Maranellossa on viehättänyt jokin aina. Ratsastettavuus ja ulkonäkö näyttää todella hyvältä.

Lähettäjä: Hep 
Päivämäärä:   8.1.21 17:26:07

Mulla on jo yksi unelmayhdistelmä- varsa toteutettuna.. en kerro sukua, mutta erisukuinen yhdistelmä. Toinen unelmayhdistelmä olis El Reinosta ja tuosta omasta tammasta. Haaveilen vain yhdistelmistä, jotka on yhä mahdollista toteuttaa. Muutenhan käyttäisin ilosta kiljuen El Vihuria tai vaikka Apelia.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.1.21 17:38:06

Maranellon jälkeläisiä on kyllä harvoin tarjolla. Tekeekö kukaan myyntiin? Harjun Kakkosen tammajälkeläinen olisi unelma.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.1.21 17:56:16

Harjun Kakkonen on ollut ruuna jo monta vuotta.

Lähettäjä: Turre 
Päivämäärä:   8.1.21 18:18:42

Elävistä oreista Ravisteli taitaa olla ainoa, joka herättäisi mitään kiinnostusta.

Lähettäjä: Sukufriikki 
Päivämäärä:   8.1.21 19:00:21

Parvelan retu kovasukuinen emä ja isä linjaltaan yhistettynä turolaiseen tammaan jossa saisi olla hilua lisää ja vieteriä emälinjalla ja sanomattakin huippu emälinjalta josta varsinkin viimeisten sukupolvien tuotos huippua ("nouseva, vahvistuva emälinja").

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   8.1.21 19:16:42

Ensi kesän suunnitelmissa Parvelan Retu,Frans ja Välähdys...

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   8.1.21 19:40:37

Minä haluaisin ehtiä varsottamaan vielä oman tammani Tosi-Romeolla. <3

Päivämäärä:   9.1.21 00:32:51

Vili Veikeä ja Corleone.

Päivämäärä:   9.1.21 00:33:47

^ Molemmat vieläpä sopisi omalle tammalle, mutta sen vikalistalla saa varsahommat unohtaa.

Lähettäjä: nainen 
Päivämäärä:   9.1.21 00:46:37

Ois ollut Kiripassi...

Lähettäjä: Suokki 
Päivämäärä:   9.1.21 01:18:39

Savelan Hemuli kiinnostaisi, tai Savelan Taikuri

Lähettäjä.... 
Päivämäärä:   9.1.21 17:31:21

Jalopenolaisen isosta Pellervolaisesta tummasta

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.1.21 18:52:34

Callex kiinnostaisi kovasti, kun olisi vain käytettävissä.

Lähettäjä: Tuuri 
Päivämäärä:   9.1.21 19:00:18

Laitan Silvolan Hemmingillä sekä Valon Veikalla. Tammat täsmätty parhaani mukaan juuri näille.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   9.1.21 19:04:17

Säämiehestä haluaisin (tamma)varsan. Sääli ettei sovi omalle tammalleni. Ensi kesän suunnitelmissa on siis Jutun Aihe.

Lähettäjä: luiska 
Päivämäärä:   10.1.21 00:41:23

Jutun Aihe on kyllä niin kiva ori! Ja 10+ luonne!

Lähettäjä: Luonne 
Päivämäärä:   10.1.21 08:31:39

Rannan Ruhtinasta käytän. Kivoja varsoja.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   10.1.21 13:19:30

E.V. Johtotähden orilinjalta joku. Parempaa luonnetta en ole mistään muualta nähnyt periytyvän, siis parasta mitä voi harrastehevoselle toivoa.

Lähettäjä: ,' 
Päivämäärä:   10.1.21 13:36:18

Täydellinen jalopenolainen, sellaisen toisen voisin ottaa. Nöyrä, kuin ihmisenmieli, emänsä on vähän jörö ja etäinen, mitä ilmeisemmin varsa on tullut isäänsä.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   11.1.21 09:18:17

Täälläkin arvotaan Korkin ja Vili Veikeän välillä. Corleonella alkaa olla ikää, että sikäli sen käyttö kiinnostaisi, VV:llä olisi mielenkiintoisia nimiä taulussa ja liike on kuin Korkilla.

Lähettäjä: erisukuinen 
Päivämäärä:   11.1.21 10:04:14

Saran Sovitus

Lähettäjä: Marja 
Päivämäärä:   11.1.21 10:08:27

"Lähettäjä: -*-
Päivämäärä: 11.1.21 09:18:17

Täälläkin arvotaan Korkin ja Vili Veikeän välillä. Corleonella alkaa olla ikää, että sikäli sen käyttö kiinnostaisi, VV:llä olisi mielenkiintoisia nimiä taulussa ja liike on kuin Korkilla."

Valitse Vili Veikeä!
+ Vili Veikeä on CC, Korkki CA
+ Vähemmän sukusiitetty kuin Korkki ja Vilin suvussa on erikoisia nimiä
+ Vähemmän jälkeläisiä kuin Korkilla -> Korkki jää elämään suomenhevosten sukuihin todennäköisemmin kuin Vili

Lähettäjä: Professio 
Päivämäärä:   11.1.21 11:51:43

Lisäksi Vili Veikeäläisellä voi olla myös keskiravia ja tuo CC on tärkeä.
Korkkilainen tod.näk. parempi ryhtinen ja suurempi kokoinen, mutta jälkeläisissä varsoja, jotka eivät laukkaa hyvin, jos emä CA tai AA
VV matalaryhtisempi.

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   11.1.21 16:46:03

Oma tietenkin ;)

Lähettäjä: Sara 
Päivämäärä:   11.1.21 22:46:12

Lakeus kingi olisi ollut hieno, toivottavasti jälkeläisistä tulee joku hieno ori.
Kulta-ahon kasimirin ekan satsin varsat ovat näyttäneet tosi hyviltä, toivottavasti taas ensi kaudellla avoimesti käytössä

LähettäjäPetra 
Päivämäärä:   12.1.21 07:43:12

Joskus elämässä käy sellainen tuuri, että onnistuu saamaan sellaisen hevosen jolla on luojan luomat ylivertaiset lahjat, liikkeet ja luonne ja jonka kanssa pääsee kokemaan unohtumattomia elämyksiä vuodesta toiseen. Sellainen työkaveri jonka ansioista olen saanut lukemattomia uusia tuttavia ja jopa sydänystäviä elämääni. Sellainen ori jonka kanssa olen opetellut itselleni kokonaan uuden lajin saloja, joka on minulle osoittanut konkreettisesti sen kuinka monipuolinen on vain suomenhevonen voi olla kun sille antaa mahdollisuuden. Sellainen ori josta olen jokaikinen päivä kiitollinen ja jonka jälkeläisiä saan ihastellen seurata toivottavasti vielä vuosienkin päästä. Sellainen 19 vuotias aarre minulla on. Corleone lempi oriini tietenkin.

Lähettäjä: <3 
Päivämäärä:   13.1.21 08:31:00

Edelliselle kirjoitukselle iso peukku <3 Sellaisen hevosen saa vain kerran elämässään, joka nyt vaan on vähän enemmän kuin hevonen. Itsellekin sellainen onnenpotku on kohdalle sattunut ja vaikka tie on välillä raskas kulkea, niin päivääkään en vaihtaisi pois!

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   14.1.21 12:32:57

Kyllä vaan tuollainen Corleone kelpais mullekin.
Ihan vähempikin kävisi <3

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   16.1.21 16:54:51

Välähdys;)

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   16.1.21 16:59:44

Parvelan Retu, Ellin Sisu, Kartier, Köppinen ja Hupsis

Lähettäjä: Maiju 
Päivämäärä:   17.1.21 14:44:35

Joku Lerkkanan pojista kelpaa minulle.

Lähettäjä: Kapu 
Päivämäärä:   17.1.21 17:56:45

Parvelan Retu ja Fiiling.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   17.1.21 19:01:07

Se Reilu Metrin näköinen ori.

Lähettäjä: Grimm 
Päivämäärä:   17.1.21 19:13:30

Petra kirjoitti ihanasti Corleonesta!
Samaa ajattelen omasta oristani, yhteinen aika on ollut arvokasta ja toivottavasti päiviä vielä riittää.

Lähettäjä: Minulle 
Päivämäärä:   17.1.21 19:27:28

Hessin Leevi ja Corleone elävistä oreista.

Lähettäjä: Manni 
Päivämäärä:   17.1.21 20:26:55

Saran Sovitus tai Jutun Aihe yhdistettynä kevyeen, isoon erisukuiseen hyvin hyppäävään tammaan. Ja jos vielä tulisi orivarsa, ostaisin heti.

Lähettäjä: Mulle 
Päivämäärä:   20.1.21 09:51:42

Jotenkin mua on alkanut kiinnostaa kovasti tuo Knut. Ryhdikäs ja tiivis paketti. Erisukuinen, Vieteri ei mua haittaa.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   21.1.21 20:31:14

Saran Sovitus on epätodellisen upea! Sukuineen, ihan kaikkineen. Tuo emälinjakin aika huikea, emä R + 3 työvaliotammaa peräkkäin.

Lähettäjä: SS 
Päivämäärä:   22.1.21 08:00:38

Samaa mieltä Saran Sovituksesta. Niin harmi että se on löydetty vasta viime vuosina tammanomistajien keskuudessa mutta hyvä että edes niin. Toivotaan sille pitkää ikää! <3 Näitä kirjaamattomia upeuksia on varmasti vielä, kun ne vain löytäisi.

Lähettäjä: omm 
Päivämäärä:   22.1.21 08:23:56

Tosi hienoa, että SS on kuitenkin saanut viime vuosina ihan mukavasti tammoja. Viime kesänä peräti 14 tammaa!

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   22.1.21 09:31:27

SS on todellakin siniverinen. Sekä isä- että emälinja tuottanut koko joukon laadukkaita ratsuja. Ilman Kelmiä, Pilven Poikaa, Pellervoa. Ehdottomasti jatkoon!

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   23.1.21 15:21:09

Manni: Saran Sovituksen omistajalle on syntymässä kuvailemasi varsa :) mutta yllätys: hänellä toiveissa orivarsa, jonka pitää itse ;) kannattaa kysyä Sovituksen omistajalta, olisiko ko.tammasta mahdollisuus teettää toinenkin jälkeläinen ;)

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   24.1.21 08:56:08

Tyhmänä täällä kyselen, että miksi Saran Sovitusta ei ole kantakirjattu tai nyk jalostusarvosteltu?

Päivämäärä:   24.1.21 12:56:24

Heh: kysy Sovituksen omistajalta.
Onko sillä kirjaamisella mitään merkitystäkään? Ori on kyllä todistanut olevansa suoritushevonen, eikä rakenteessakaan ole mitään silmiinpistävää, kompakti rakenne. Ja ratsujahan sieltä taitaa tulla, joten eipä sillä ravikilpailuoikeudella niin merkitystä. Jälkeläisiäkin tuolla on, joista pystyy jo sanomaan millaista jättää. ( itse tykkään tämän orin jälkeläisistä)

Lähettäjä: Kevät 
Päivämäärä:   25.1.21 14:02:58

Nyt alkaa pikkuhiljaa orien omistajat ilmoitella ketkä käytettävissä astutukseen tällä kaudella.
Onko tietoa, onko tuo Saran Sovitus käytössä ensi kesänä? Yritin selvitellä minkälaisia jälkeläisiä on tehnyt mutta aika vähän niistä oli kuvia tai muutenkaan tietoa. Kaksi taisi päästä laatuarvostelujen finaaliin viime vuonna.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   25.1.21 14:30:12

"Onko sillä kirjaamisella mitään merkitystäkään?"

On. Onpahan mm. eräs väriori, joka on kahdesti hylätty luonteensa takia jalostusarvostelusta. Ja parikin, jotka eivät mene läpi röntgenien takia - sitä ei vaan tammanomistajille kerrota.

Lähettäjä: SS 
Päivämäärä:   25.1.21 14:47:21

Sovitus on ainakin jättänyt korrektia jalka-asentoa ja luonne on asiallinen. Mutta ei ole sen enempää tietoa miksi ei ole kirjattu. Oon samaa mieltä että kyllä jalostusarvostelulla on paikkansa ja ainakin itse tammanomistajana pidän sitä tärkeänä informaationa.

Lähettäjä: Kasvattaja 
Päivämäärä:   25.1.21 14:59:30

Saran Sovituksen jälkeläisten laadusta kertoo paljon se, että kaikki kolme tammaa (!) jotka ovat laatuarvostelukarsintoihin osallistuneet, on päässeet finaaliin. Viime ja edellisenä vuonna, 3- ja 4v.

Päivämäärä:   25.1.21 16:16:26

---: En tiedä mikä väriori kyseessä, onko suorittanut joskus jotain?Mielestäni se jo orista kertoo paljon, että on suorittanut kansallisella tasolla koulussa ja esteillä, että on asiallinen luonne. Toki olen Saran Sovituksen myös livenä nähnyt, todennut tosi hienoluonteiseksi ja tosiaan myös oikein hyvärakenteiseksi. Okei ei minullakaan röntgensilmiä ole, mutta kyllähän tuo on jättänyt tosi kivoja jälkeläisiäkin. Ja tammathan ovat olleet hyvin vaihtelevan näköisiä/ sukuisia.
Kannattaa kysyä Sovituksen omistajalta siitä kirjauksesta. Kyseinen orihan on vaihtanut omistajaa ja kaikenlaista muutakin ehtinyt kilpauran ja tämän hetken välissä tapahtua. Omistajalla on pääpaino ollut puoliverihevosissa ja käsittääkseni tilanpitokin vie oman aikansa. Jos Sovitus on kunnossa ja vaikuttaa jaksavan ( taitaa olla 22v tänä vuonna) niin eiköhän ole tarjolla. Kuten sanottua, kysykää Anu Julmala- Jäntiltä lisätietoja :)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.