Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: wannabe 
Päivämäärä:   28.11.20 08:40:09

Onko meillä? Ja heti alkuun; ei tarvitse ryhtyä riitelemään! Pidettäisiinkö mölyt mahassa jos on jonkun kanssa eri mieltä, pidetään virtuaalipeukkuja täällä kotimaisille kasvateille?
Ratsastuspuolella nimittäin ei sujunut yksi hyvin alkanut viestiketju aiemmin. Meni jälleen kerran yhden poni- ja lapsiratsastajaperheen asioiden inttämiseksi ja yllättäen jälleen kerran poistui. Pidetäänkö ratsastajat tästä erossa niin saataisiin syksyn kaaoksen/kaamoksen keskelle edes jotain valonpilkahdusta seuraavalle kaudelle?

Onko tasolta toiselle siirtyviä kivoja nuoria kotimaan kasvatteja? Tulossa kokonaan uusia? Olisi kiva seurata edes equipen/liven kautta ja katsella sukuja samalla.

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: Eräs 
Päivämäärä:   28.11.20 10:09:23

Koulupuolen kyvyt esiin ja laatuarvostelun finaalit ainakin antoivat suuria odotuksia. Monessa koulupuolen ikäluokissa ikäluokkakisojen finaaleihin päässeet ovat kaikki potentiaalisia nousevia tähtiä!

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: Gepe 
Päivämäärä:   28.11.20 11:26:16

Estepuolella BP:ssä kesällä oli pitkästä aikaa montakin hevosta joista itse odotan tulevalla kaudella hyviä tuloksia.
Kyykkärivoittaja 3-vuotiaissa hieno, sille myös peukkuja!

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: marjaana 
Päivämäärä:   28.11.20 13:19:37

Nousevia tähtiä ovat kaikki nuoret joilla on riittävästi liikettä, terveyttä ja se hevosen tärkein ominaisuus eli yhteistyöhalukkuus ja riittävä järki asioiden oppimiseen. Jos hevosta ei pätkääkään kiinnosta koko juttu, niin silloin siitä ei koskaan tule kunnollista ja luotettavaa kilpahevosta.
Siihen päälle tarvitaan vielä osaava ratsastaja ja valmentaja.

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   28.11.20 13:41:40

Kysymys taisi ollakin että onkos meillä?

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: lars 
Päivämäärä:   28.11.20 14:25:53

145 cm tasolla kilpailee New Yorker T, Ypäjä Isandra, Birchcape's Wonderland,140 cm tasolla mm clarimolaiset E-Type ja Clarimore, Qualisina. Perässä tulossa monta muuta.

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: marjaana 
Päivämäärä:   28.11.20 18:51:12

Sen onko niitä tietää vasta silloin kun hevosen tehtävät vaikeutuvat.

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: Bad Rabbit 
Päivämäärä:   29.11.20 00:45:51

Onko sulla marjaana tavoite nyt hiljentää keskustelu aiheesta noilla toteamuksillasi? Yksikään vastauksista tai kysymys ei ole ollut aihe riitelyyn. Sun mielestäsikö ne jotka kisoissa hevosia ksentään vielä on katsellut, ei saa keskustella huomioistaan?

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   29.11.20 00:56:16

marjaana se taas pätee itsestäänselvyyksillä.

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   29.11.20 12:41:07

Minusta taas on mukavaa lukea Marjaanan tarkkoja havaintoja :)

Itse asiaan: omasta mielestäni laadukkaita hevosia ja nuoria on. Suurempi ongelma on se, että hevoskulttuurimme on sellainen, että todella hyviäkin nuoria pääsee tipahtelemaan ilman, että olisi terveysongelmia tai ratsastettavuusongelmia.

Itselläni meni melkein yksi hevossukupolvi aikaa opetella tämä touhu niin, että voin olla riittävän hyvä manageri hevosilleni viemään niitä niin pitkälle kuin niistä on. Toisaalta joka hommassa on maksettava oppirahat. Ja jäi siitä ensimmäisestä sukupolvestakin toki pari hyvää siitostammaa, vaikka tuloksia niillä ei juuri ole siksi, että en vielä itse osannut tai tiennyt tarpeeksi.

Toivotaan, että tästä toisesta sukupolvesta nousisi tähtiä korkeimmalle tasolle. Tarvitaanhan siihen aina ripaus tuuriakin. Olen kuitenkin toiveikas!

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   29.11.20 18:35:42

"Sen onko niitä tietää vasta silloin kun hevosen tehtävät vaikeutuvat."

Tarkka havainto😆?

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: eww 
Päivämäärä:   29.11.20 21:23:31

Kylläpä on ihan yhtä pitkä kuin leveä vastaus taas.. Aika harva kai sitä ennustajaksi täällä pystyy ilmoittautumaan. Mutta arvailla sentään saadaan?
Joskus ihmiset saattavat smalltalkata vaikka ensiviikon säästä halutessaan, pitääkö siihenkin käydä kuittaamaassa että sen voi tietää vasta kun ensiviikko on ohi?

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: Ritu 
Päivämäärä:   30.11.20 07:09:32

Onkohan ?? jotenkin yksinkertainen? Puhuttiin tarkkanäköisistä havainnoista ja hän erottaa yhden tästä ketjusta... Itse ainakin ymmärsin, että tässä puhutaan kommenteista vuosien varrella...

Mitä nouseviin tähtiin tulee, en viitsi mainita nimiä, mutta joukossa on varmaan muutama yllättäjäkin. Jopa kansainvälistä laatua.

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: lilla 
Päivämäärä:   30.11.20 11:23:26

Mikään suomalainen ei voi olla toisen suomalaisen silmissä edes nouseva tähti, ennen kuin "tehtävät vaikeutuvat". Kyllähän nyt potentiaalisen tähden tunnistaa jo iihan pienestä varsasta. Mutta perus-suomalainen haluaa ostaa tuhkimotarinan halvalla saadusta rumasta ankanpoikasesta mieluummin, kuin panostaa ilmiselvään laatuun.

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: Anni 
Päivämäärä:   30.11.20 11:34:52

Tuokin on tavallaan totta. Toisaalta kaikkien palasten on osuttava kohdilleen myös ratsain, että hevosen kaikki potentiaali pääsee esiin. Joskus voi olla vaikka miten laadukas hevonen, mutta jostain syystä se ei vain ratsastettuna toimi koskaan niin hyvin kuin mitä odotusarvo antaa odottaa.
Toisaalta sitten taas varmin tapa saada itselleen tähti on panostaa laatuun. Kaikessa tekemisessä. Silloin päästään aina keskimääräistä parempaan tulokseen.

Ja suomalainen kateus on myös totta. Olen itse onnistunut kasvattamaan muutaman oikeasti todella hyvän hevosen (myös tulosten perusteella) ja voi sitä panettelun määrää. Huonompia kasvattejani on kyllä kehuttu, mutta näistä parhaista etsitään vain vikoja. Ihan pikkuvarsoista asti. Onneksi tulokset aikanaan ovat puhuneet puolestaan, mutta väkisinkin tulee mieleen, että miten se olisi keneltäkään pois sanoa jotain mukavaa toiselle? Itse kyllä mieluusti sanon positiivisia asioita muille, siitä tulee hyvä mieli itsellekin. Ikävän harvoin kuitenkaan saa itse kuulla mitään positiivista.

Kasvatus on hemmetin pitkäjänteistä puuhaa. Kallista ja epävarmaa. Jos onnistuu eden pikkuisen, niin sen pitäisi olla iso yhteinen ilonaihe kaikille hevosten ystäville.

Ja vielä sellainen muistutus, että ilman kasvattajia hevosharrastus ei olisi kenellekään mahdollinen! Jos tilannetta vertaa vaikka koirapuoleen niin hyville koirille voi olla vuosien jonot pentueisiin ja silti kasvattaja pääsee valitsemaan haluamansa ostajat. Koirat tekevät monta pentua ja sukupolven välinen aika on lyhyt. Hevoset saavat yhden elävän varsan vuodessa jos hyvin käy, sitten niitä pitäisi antaa puoli-ilmaiseksi huonoille ratsastajille.

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: niinno 
Päivämäärä:   30.11.20 11:53:31

Voisitko Anni nyt itse ihan vaikka listata hevosia joita itse sitten pidät laadukkaina ja joiden tulevaisuuteen uskot? On helppo puhua kateelliseedesta, mutta mielestäni laadun ymmärtäminen voisi olla paljon avoimempaa. Perusongelmamme siis.

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: Anni 
Päivämäärä:   30.11.20 12:13:12

Anni saa kyllä puhua mistä Anni haluaa :D
Kateuskortin otin esiin siksi, ettei tässäkään ketjussa ole tullut esiin kuin pari hassua estehevosen nimeä. Ei yhtä ainutta kouluhevosen nimeä!
Vai onko sitten niin, ettei suomenmaassa ole yhtään nousevaa koulutähteä?
Onhan niitä kun käy treenejä katsomassa. Kisoissa ne lupaavimmat eivät ole vielä minusta esittäneet parasta osaamistaan.

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: lars 
Päivämäärä:   30.11.20 14:40:57

Kouluihmiset tuokaa esille "tulevien tähtien" nimiä ilman ennakkojossittelua. Kuten tiedämme, kaikki riippuu kaikesta. Mutta lahjakkaat hevoset kannattaa aina tuoda framille oli se kentä-, koulu- tai estepuolelta.

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: Jumping Thumb 
Päivämäärä:   30.11.20 20:46:24

Lempparit estehevot:

Peukut näille!
I'm Yours, Crunchtastic, Chagadaga Chinchin

Nämä positiivisia yllätyksiä, seurataan! Nousussa? Isoin peukku!
Porteur De Lumiere, New Yorker T, Bergland's Reventon

Näihin vähän petyin tai vaan odotin liikaa, tsemppiä uudelle kaudelle?
E-Type, Qualisina, Chekkonen

Ketään ei ole tarkoitus haukkua, nämä vain huomioita niistä mitä näin kaudella. Eli yksi mielipide. Enkä ole kateellinen, kouluhevosia ei ole muutamaa kisaa enempää tullut seurailtua. Näyttää että sielläkin on uusia nimiä tulossa.

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: lo 
Päivämäärä:   30.11.20 22:24:47

Muuten ihan hyvä, mutta Crunchtastic ei ole fwb.

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: Hattaraa 
Päivämäärä:   30.11.20 22:44:24

Qualisina pettymys? Olen varmaan itse seurannut väärää hevosta mm. Ainon hallimestaruuksissa..

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: Korroosio 
Päivämäärä:   30.11.20 23:10:02

No eihän se mistään hevosesta huonoa tee jos joku on vain pettynyt, eikö tuossa nimenomaan sanottu että taisi vain odottaa liikoja? Onhan se kuitenkin jo (!) 9v eikä pariin vuoteen hypännyt enää nuorissa. Kipaa kun katsoo, minunkin mielestäni näyttää tehneen vähän epätasaisen kauden. Mutta siis onhan se kiva hevonen! Riittääkö kapasiteetti sitten tuosta eteenpäin?

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: mikään 
Päivämäärä:   1.12.20 11:17:33

hevonen ei ole kone. Tulee sairastumisia ja katkoja kisaamiseen syystä jos toisesta. Pelkkä kipan tuijottaminen ei kerro koko totuutta. Pitää olla itsellä myös vähän silmää, jotta näkee hevosesta asioita ilman että tuijottaa vain kipan 0-ratoja..
Ja en puhu nyt Qualisinasta, joka on minusta erittäin lahjakas hevonen.

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   1.12.20 13:35:21

Kenttähevosista on ainakin hienosti tällä kaudella menestynyt jopa kansainvälisissäluokissa Hedwig Wickströmin Musti.

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: no jaa 
Päivämäärä:   1.12.20 14:03:54

Aika harva sitä pelkkää kipaa tuijottamalla tässä luulisi olevan kommentoimassa.. Mutta kyllä siitä pidemmällä aikavälillä saa kokonaiskuvaa esimerkiksi miten kausi on kokonaisuutena sujunut, jos startteja kerran on enemmän kuin pari. Pelkkä yhteenvetohan se kaudesta on. Näkee suoraan onko taso kohonnut kauden aikana, onko tullut edistystä. So? Virhepisteiden kertyminen tai luokkakorkeuden muutokset näkyy tilastona ja kielii kauden tuloksesta, ei tietenkään ainoastaan lahjakkuudesta tai paremmuudesta. Niin ja onhan siellä kyydissä sekin ratsastaja.

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: criollo 
Päivämäärä:   1.12.20 17:08:55

Kertokaapa ihan nimillä tällä hetkellä 140cm tasolla ja enemmän kisaavat FWB:t sekä koulupuolelta Yrjöä ja ylöspäin kisaavat. Niitä kannattaa tällä hetkellä seurata ja nuoremmat tulevat tietty perässä. niistäkin esimerkkejä.

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: uppi 
Päivämäärä:   1.12.20 18:56:51

Birchcape’s Wonderland,Ypäjä Isandra, Ypäjä Jeremy, Clarimore

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: 140 
Päivämäärä:   1.12.20 19:47:34

Backwoods Challenger
Birchcape’s Wonderland
Clarimore
E-Type
New Yorker T
Porteur De Lumiere
Ypäjä Isandra
Ypäjä Jeremy

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: Ritu 
Päivämäärä:   1.12.20 21:52:04

27 viestiä eikä vielä yhtäkään kouluhevosta mainittu :D

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: surupuku 
Päivämäärä:   1.12.20 23:02:00

Kouluihmiset eivät uskalla nostaa ketään esille? Vai eivät halua kehua kenenkään muun hevosia?

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   2.12.20 05:43:45

Koulupuolella on Hollannissa kilpaillut Pin Rock's Foxfire Blitz GP-luokissa.

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: Anni 
Päivämäärä:   2.12.20 08:16:59

"--
Päivämäärä: 2.12.20 05:43:45

Koulupuolella on Hollannissa kilpaillut Pin Rock's Foxfire Blitz GP-luokissa."

Eiköhän tämä ole jo jonkun luokan tähti, eikä enää nouseva. Ainakin minusta kaikki kv-tasolla gp:tä hyvin tuloksin suorittavat ovat jo tähtiä :)

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: Virtuaalipeukku 
Päivämäärä:   2.12.20 14:52:29

Totta, ei ehkä tämän otsikon alle kuulukaan, mutta voidaan kyllä olla ylpeitä näistä maailmalla jo onnistuneistakin. :)

Uusille nuorille hevosille tulisi toivoa onnistumisia! Koronasta ja sen vaikutuksista ei pystytä sanomaan vielä mitään joten voi vain toivoa että kisoja saadaan kotimaassa ja ulkomaillakin, ja uusilla tasoilla nousevia tähtiä näytille.
Voi kun meillä opittaisiin pitämään peukkuja arvostelun sijaan, myös niille tulevaisuudenlupauksille!

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   4.12.20 08:55:29

Horsemailin otsikko:
"FWB-hevoset ovat tehneet lupaavat GP-tulokset Englannissa kansallisessa tapahtumassa eilen.
Katja Kuistilan kasvattama ja Mikaela Soratien ratsastama Hot Casanova 70%, Anu Sirosen kasvattama ja ratsastama Fioretto debyytissään 67,60%: "

Nuoremmista kotimaassa vaikuttavista itseäni kiinnostavat esim. 8 vuotiaina pyhää yrjöä menevät. Onkohan Catfight mennyt jo interiäkin? Ja Vaurion Dublin esimerkiksi.

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: kasvattaja 
Päivämäärä:   4.12.20 11:57:06

Hienoa! Juuri näitä uutisia maailmalta tarvitaan!

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   4.12.20 12:10:10

Dublin ei taida olla FWB? Koulupuolella harmittavan vähäinen on ollut osallistujamäärä nuorten luokissa. Laatuarvosteluissa oli jo kivojakin FWB-hevosia. Toivoisi vain, että niitä osattaisiin viedä eteenpäin. Kyrön tallissa monta kivaa ja eiköhän Stellallakin kanssa. Nuorille saisi olla enemmän noita sopivia luokkia. Tänä vuonna ei tainnut olla yhtään ryhmäratsastusluokkaa. Nekin olisivat osaltaan helpottamassa kisahevosen uraa ja siinä taas hävitään Euroopan nuorille hevosille.

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: Olli 
Päivämäärä:   4.12.20 13:33:54

Ainahan noissa nelivuotiaiden luokissa on enemmän osallistujia kun vaatimustaso on pienempi. Sitten tulee loukkaantumisia ja muita tai ei kouluteta
pidemmälle, rahkeet ei riitä tms. Breedersissä ei ollut mikään hillitön taso, mutta esim 7-8 vuotissarjassa oli jo oikeasti hienoja. Luulen että parista niistä on gp-hevoseksi.

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: joku 
Päivämäärä:   4.12.20 14:24:31

Laatukisojen kärkipään hevoset olivat ainakin kivoja.

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   4.12.20 14:33:59

Koulussa paljon korkeampi taso kuin esteillä!

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   4.12.20 16:52:19

Itse odotan Tiina Polson ratsastettavia radoille sekä Stellan. Estepuolella ehkä Rautasen Susannan nuoria hevosia

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: Riina 
Päivämäärä:   4.12.20 18:20:43

Mä: catfight näyttää menneen 2 interiä ja olleen molemmissa toinen.

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   4.12.20 22:17:15

Ilmankos Catfight on jäänyt mieleen, hienosti 8 veeltä! Tosiaan Stellan ja Polson hevosilta voi odottaa myös upeita ratoja.

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: Challenger 
Päivämäärä:   8.12.20 00:40:33

Estenuorissa nousussa toivottavasti ensi kaudella haastajina nuoret P de Lumiere ja B. Reventon sekä New Yorker T joka tulee kyllä jo 9.

Uusista nousee esiin oikeastaan tuo kyykkärivoittaja Chacoon's Girl, sen näkisi mielellään radoilla.

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.12.20 12:14:47

Minkäs näkösiä ollut Clarimoren jälkeläiset? Yksi näkyi kyvyt esiin finaalissa ja sijoittui kolmanneksi, hyvä hyppy mutta oliko pienikokoinen vai näyttikö vain?

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: kolikko 
Päivämäärä:   9.12.20 16:18:17

Kaksivuotiaista ei kyllä pysty tuossa vaiheessa sanomaan vielä yhtään mitään, ovat vuoden päästä ihan erilaisia jo.. Kyseinen hevonen jäi itseltäni ainakin aikalailla huomiotta. Muutaman clarimolaisen olen nähnyt, tunnustettava ettei ihan hirveästi ole säväyttäneet. Vähän ovat pienilinjaisia eivätkä mitään liikeihmeitä muutenkaan. Toivottavasti radoille kehittyvät, aika hitaasti heräilevä taitaa olla isänsäkin. Olettaisin kuitenkin että päästää emää aika paljon läpi.

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: Siiri 
Päivämäärä:   9.12.20 17:11:56

Minä olen myös nähnyt muutaman ja ainakin nämä liikkuneet todella hyvin. Jaloja tyypiltään, hyvä lihaksisto takana ja ovat olleet ryhdikkäitä. Näyttelyssä esitetyt ovat saaneet hyvät arvostelut. Mutta aika näyttää niin tämän kuin muittenkin nuorempien oriitten kohdalla, mihin jälkeläiset riittävät.

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: kolikko 
Päivämäärä:   9.12.20 18:21:17

Juu siis minun kommenttini ei ollut tarkoitus moittia sen kummemmin, todellakin toivon että oriin jälkeläisistä tulisi vielä hyviä kilpahevosia -kuten itsestäänkin. Nämä joita minä olen nähnyt, eivät vielä ole itseäni säväyttäneet, mutta kuten kaikkien nuorten kanssa, joku kehittyy nopeammin kuin toinen. Pari ehkä enemmän emänsä oloista, aika terävää on tullut vastaan, jokunen vähän huonossa kasvuvaiheessa oleva myös. Muutaman vuoden sisään varmasti vakuutun minäkin. :)

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: Lomalle lomps 
Päivämäärä:   10.12.20 12:39:22

Uskalletaanko ennustaa isojen luokkien hevosia?

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: Fwb! 
Päivämäärä:   10.12.20 12:48:49

Ei Suomessa uskalleta ääneen toivoa. Eikä varsinkaan jonkun muun hevosesta. Jos joku pitää yhdellekin hevoselle edes peukkuja, täällä lytätään kyllä joukolla ja keksitään kaikki uhkakuvat ja puutteet.
Eipä ne maailmanluokan hevosetkaan ole olleet täydellisiä. Siitä huolimatta joku on niihin aikoinaan uskonut.

Minä uskon että niitä on kasvatettu jo täällä meilläkin jos vain saavat tilaisuutensa. Keneltä se on pois jos toivotaan hyvää? Ja ketä ilahduttaa se ettei uskota mihinkään?

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: Minna 
Päivämäärä:   10.12.20 12:54:07

Pakko kommentoida tohon kolikon kommenttiin että itekkin useemman Clarimolaisen nähneenä niin ovat kyllä ennemminkin suurilinjaisia, pitkäjalkasia ja jaloja, suht isoja et ei ainakaan pieniä, erittäin hyvin liikkuvia ja kyllä se laatu vaan niistä paistaa, ihan suomessakin on muutamia ja yhen maitovarsankin tiedän sekä ulkomailta näät vinon pinon vaikka kattomalla videoita clipmyhorsesta.

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: Xx 
Päivämäärä:   10.12.20 13:08:14

Itse oon mieltynyt noihin Concretolaisiin, tiedän useemmankin laadukkaan 2-3v ja jännä nähä mitä niistä kuoriutuu, sama Ludwigissa

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   10.12.20 13:09:34

Ratsastuspuolella kehuin yhtä nousevaa nuorta FWB:tä ja sen kommentointi olikin sitten niin alatyylistä, että härötin koko ketjun. Toivottavasti omistaja ja ratsastaja ei nähneet sitä ja pahoittaneet mieltään. Tarkoitus oli tosiaan vaan kehua hienoa hevosta ja ennustaa sille loistavaa tulevaisuutta. Opin siitä ettei täällä saa kehua ainakaan nimellä....

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   10.12.20 14:13:39

Kateus suomalaisten perisynti:(

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: Minna 
Päivämäärä:   13.12.20 15:43:02

Näin juuri yhden fwb:n treeneissä ja meni ikäisekseen todella hyvin. Toivottavasti kestää ja tästä kuullaan vielä. Kouluhevonen. Harmi ettei ole isollakaan rahalla myytävänä.

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: Meetoo 
Päivämäärä:   13.12.20 18:26:29

On meillä hienoja. Ainakin esteissä parhaat lähtee ulkomaille, ei niitä tänne myydäkään. EIkä niitä kannata kotisuomessa enää pitää, valitettavasti.

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   13.12.20 19:16:31

Kyllähän näitä kotimaahankin myisi, mutta kun pitää ilman antaa, niin ottaa sitten riskin ja tekee ne ulkomaan myyntiin.

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: Kasvattaja 
Päivämäärä:   13.12.20 20:39:01

Katsotaan nyt miten käy. Mutta kyllä on viimeinen vaihtoehto että kotimaahan kannattaa edes harkita myymistä.

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: Haave 
Päivämäärä:   13.12.20 20:55:15

Myydäänkö meillä kotimaisia, oikeasti maailmanluokan hevosia ja missä hinnoissa tuollaiset liikkuu?

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: joku 
Päivämäärä:   13.12.20 21:41:32

Myydään ja on myyty.

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: Setämies 
Päivämäärä:   13.12.20 23:39:35

Mielenkiinnosta.. Kuka on saanut ostettua kotimaahan sellaisen kotimaisen maailmanluokan hevosen?

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.12.20 06:35:14

Clarimoresta on näemmä muutama varsa esteperiyttäjä emälinjoista, joita ei ole käisttääkseni vielä näytetty missään. Eminä mm. Lahden Sorina ja Crunchtasticin emä Tamina.

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: nojoo 
Päivämäärä:   14.12.20 07:27:50

Minä en jostain syystä oikein lämpene tuolle clarimorelle, en osaa edes sanoa miksi. Vaikutti varsana potentiaalilta ja takuulla kehittyykin tuosta, mutta radoilla ollut aina vähän jotenkin vastentahtoisen oloinen.
Toivotaan että rutiini korjaa tai että olen väärässä.

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.12.20 08:59:39

FWB kasvattajat eivät suomalaisille halua myydä koska eivät ole tarpeeksi taitavia ja rahakkaita ja kotimaan ratsastajat taas hakevat hevoset ulkomailta kun eivät täältä löydä tarpeeksi laadukkaita :D

Toivottavasti tämä asetelma joskus muuttuisi, mutta nyt ainakin vahvasti siltä tuntuu omien kokemusten perusteella...

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: Elli 
Päivämäärä:   14.12.20 10:26:43

Ymmärrän hyvin haluttomuuden myydä tavisharrastajille laadukkaimpia hevosia, siitä seuraa vain onglemia.

Ja sitten toisaalta, laadun näkeminen tuntuu olevan täällä vaikeaa ja vielä vaikeampaa sen säilyttäminen koulutusprosessiin edetessä.

Suomessa juuri kukaan ei haluaisi maksaa hyvästäkään varsasta yli sitä kuutta tuhatta euroa, eli miinukselle menee kasvattaja.

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   14.12.20 14:16:05

Juu puhuttaiskin ees 6000e:D
Omasta hienosti liikkuvasta 1,5v tammasta joka oli esittänyt kujassa jo erittäin hyvää hyppytekniikkaa, emällä jtn jälkeläisnäyttöjä ym niin siitäkään ei tahtonut saada yli 4000e. Sama muissa kasvateissa että joutunut myymään 2-3v sillä 3-4tn eli pilkkahintaan kun ollut pakko myydä et vaikka niissä kuin on laatu näkynyt nii jos ei oo myyjäl nimee ja suku on vähänkään erilaista nii vaikka yksilö on hieno nii kukaan ei maksa mitään. Ihan hullunhommaa täällä tää kasvatus. Nyt on pari tän kesän varsaa jotka pidän vaan itellä/koitan keksiä väyliä ulkomaille et turha tääl on ees yrittää myydä jos et halua sillä muutamalla tonnilla luopua.

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: Piipa 
Päivämäärä:   14.12.20 16:29:10

Ei lähde ne potentiaaleimmat nuorten hevosten luokista alle 100 000€.

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.12.20 12:42:52

Piipa: 5-vuotis derbyssä pärjänneitäkin myydään kolmanneksella tuosta.

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: Omalla 
Päivämäärä:   15.12.20 13:13:53

Jos on terve, nuori ja menee esim. pyhää yrjöä, ei kai kukaan ole niin hullu, että myisi alle sadan tuhannen. Saati jos vielä potentiaalia pidemmälle.

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: kasvattaja 
Päivämäärä:   15.12.20 17:33:02

5-v derbystä on vielä pitkä matka 6- ja 7-vuotiaitten menestyjiin, ainakin niihin joiden potentiaali näkyy siellä vaativammissa luokissa.

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: Tie tähtiin 
Päivämäärä:   16.12.20 09:11:16

Ainakin estehevosissa käytännössä on aivan sama mitä ovat suorittaneet 5- ja 6-vuotiaina kun hevoset on keskenkasvuisia ja esteet edelleen pieniä. Seiskoista jo pystyy näkemään vähän enemmän ja sitten 8- 9 vuotiaina pitäisi laatuhevosen mennä ihan isoakin. Ja tottakai riippuu onko päässyt oikeisiin käsiin, mutta kyllä ne hyvät estehevosetkin Suomesta bongataan, ei huolta. Ulkomailta seurataan hyvinkin tarkkaan tiettyjen hevosten suorituksia, onhan se Havenin ja Ruudun kautta tosi helppoa. Eli ei jää oikeasti hyvät hevoset huomaamatta ammattilaisilta!

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: kasvattaja 
Päivämäärä:   16.12.20 09:35:06

Bulvaaneja liikkuu kyllä siellä missä tulevaisuuden lupaukset ovat esillä, oli jopa kuluneella kaudella vaikka korona.

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   16.12.20 09:36:15

4-6 vuotiaina pärjää usein jo tasaisella suorittamisella, siitä eteenpäin aletaan kouluhevosilta vaatia ihan eri lailla kokoamiskykyä ja kestävyyttä, jotka ehkä ratkaisevat eniten onko hevosista vaikeisiin luokkiin.

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.12.20 13:18:27

Ihan sama juttu se on estepuolellakin, terve, edes jonkunnäköisellä tekniikalla ja koolla varustettu hevonen hyppää sinne 120-130-tasolle helposti kuusivuotiaana ja jopa pärjää. Niitä hyppyhevosia aletaan katselemaan sieltä 140+.

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: Up 
Päivämäärä:   13.1.21 12:51:25

Nostetaanpas tätä..

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   13.1.21 12:58:21

Oon katsonut jo nuorten luokista yhtä koulupuolen fwb:tä sillä silmällä, että siitä kuullaan vielä. Ei ole ehkä vielä täysin räjäyttänyt pankkia, mutta antaa kyllä jatkuvasti lupauksia siitä, että tulee olemaan todellinen superhevonen jos säilyy terveenä. Kansainvälistä tasoa, jos olisi oikea kuski.

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   13.1.21 13:36:35

Aika moni fwb olis ihan kansainvälistä tasoa, jos olis asian osaava kuski ja mangemet ja valmennus. Ja sitten se terveys, kunpa kestäis treenin ja koulutuksen ilman tapaturmia.

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.1.21 16:40:54

Oma nuori esiintyy toisinaan instastooreissa ja kyllä sitä seuraa muutama hevoskauppias ympäri maailmaa.

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: Lo 
Päivämäärä:   14.1.21 16:48:41

Ai esiintyy ihan jossain instassa? Hevoskauppiaatkin seuraa ympäri maailmaa. Piste palaapa reaalimaailmaan!

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: Mk 
Päivämäärä:   14.1.21 23:44:55

Jos nyt nimellä tohtii sano, niin Kiahan Duchess on kyllä hieno ja lupaava. On saanut hyvän koulutuksen yhdellä Suomen parhaista ratsastajista. En ole itse mikään asiantuntija, mutta hevosta kehui myös muuan Carl Hester.

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: ll 
Päivämäärä:   15.1.21 00:11:50

Eikö tämä juurikin myyty viime vuonna ja tuli ihan harrastelukisahevonen?

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: NL 
Päivämäärä:   15.1.21 20:01:31

Estepuolella nuorissa on jokunen hevonen jolla olisi maailmalla menekkiä. Suomessa sitä ei vain ymmärretä.

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: UP! 
Päivämäärä:   22.1.21 00:44:56

Nostan

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: 1+1 
Päivämäärä:   22.1.21 13:30:59

Sangraal nousee Stellan kanssa kohti GP.ta. Anu Sironen on itse kasvattamillaan ja kouluttamillaan mennyt GP.ta, nyt taitaa olla kolmas oma kasvatti tehnyt ekan GP.n. Se on sääli, että osa näistä paremmista nuorista pidetään kotimaassa omassa käytössä keskinkertaisilla ratsastajilla

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: Kalle 
Päivämäärä:   22.1.21 13:47:17

Ypäjällä näkis viikonloppuna nousevia tähtiä. Tarvittais enemmän parempia ratsastajia, muutama ei riitä! Kommentiksi edelliseen.

  Re: FWB - nousevia tähtiä?

Lähettäjä: Veikko 
Päivämäärä:   22.1.21 16:02:36

Sennujen koulu-maajoukkuevalmennukset on la-su, esteratsastajat taas ma-ti.
Enkohan noilla edes nuoria mukana?

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.