Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mistä löytää suomenhevonen?

LähettäjäVilma 
Päivämäärä:   9.9.20 06:16:39

Keneltä kasvattajalta kannattaisin kysellä 4v tai yli suomenhevosta? Tulisi monipuoliseen käyttöön (maastoilu, rekiajelu, tien lanaus, puuhommat).

Re: Mistä löytää suomenhevonen?

Lähettäjä: Sh tamma 
Päivämäärä:   9.9.20 07:20:15

Ei noita taida olla markkinoilla. Ja ne hyvät mitkä jää kasvattajalle eivät yleensä ole myynnissä.

Me löydettiin meidän työhevonen ravipuolelta, oli siihen työhön liian hidas. Koulutettiin itse. Rekihommat se jo osasikin, eli aika helpolla päästiin loppujen lopuksi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.9.20 09:33:55

Vähemmänpä noita "nuoria aikuisia" on myynnissä. Varsinkaan enää kasvattajalla.

Jalkavamman saanut ja aiemmin irtopalaleikattu Piitsin Pamela (4 v) näkyy olevan kasvattajalla myynnissä.

Lähettäjä: lo 
Päivämäärä:   9.9.20 10:33:56

Tuon ikäisiä on vähän myynnissä. Kannattaa ostaa varsa: maitovarsoja ja 1-vuotiaita on myynnissä melko paljon.

Lähettäjä: Hipsu 
Päivämäärä:   9.9.20 12:19:02

No ei niitä laatuvarsoja tunnu kasvattajillakaan olevan, aika monta soitellut ja eivät myy tai ei ole.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   9.9.20 14:49:50

Ensi vuonna voipi olla vielä heikompi tilanne kun tänä kesänä tehtiin Koronan aiheuttaman taloustaantuman pelossa lähinnä vain omiin tarpeisiin.

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   9.9.20 16:11:09

Kysy Kylämäestä!

Lähettäjä: lo 
Päivämäärä:   9.9.20 16:32:26

En ihan allekirjoittaisi P:n sanomaa, sillä astutustilastojen mukaan näyttää siltä että tammoja on astutettu yllättävän paljon.

Lähettäjä: Kasvis 
Päivämäärä:   9.9.20 16:36:35

Näkyy torissakin joku kasvattaja myyvän 4v ruunaa. Ja ne ravipuolen hitaat löytyy raveista; lykkää johonkin ilmoitustaululle lappu, että etsit. Tai kysy treenareilta suoraan, onko heillä tai tietävätkö, kellä olisi. Löytyy niitä.

Lähettäjä: Ä 
Päivämäärä:   9.9.20 17:16:19

Samaa huomannut kuin lo, tänä vuonna taitaa olla lähes ennätysvuosi ainakin R-puolen astutusmäärissä.

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   9.9.20 20:36:05

Itse myin 6v (oli tarkoitus jättää itselle) laatareissa pärjännyt, hypätty jne. Mutta ei se mikään halpa enää ollut..

LähettäjäVilma 
Päivämäärä:   9.9.20 22:01:12

Hmm: No meillä on budjetti se max 8t nii luulis jonkun jo siihen hintaan löytyvän, mutta kiven alla on :(

Lähettäjä: Sh ori 
Päivämäärä:   9.9.20 22:37:24

Kesällä liikkui suomenhevoset isoilla hintalapuilla. Ratsastamattomat 3-5vuotiaatkin maksoivat sen 4000euroa.
Lähinnä varsoja näkyy tällähetkellä olevan markkinoilla.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   9.9.20 22:43:12

Laatuvarsa taitaa olla suhteellinen käsitys. Itsellä kyllä myynnissä 1v laatuvarsa (ori), mutta ei nyt sovi ikänsä, eikä käyttötarkoituksensa puolesta aloittajalle.

Lähettäjä: Kati 
Päivämäärä:   10.9.20 08:09:28

Jos maitovarsoista pyydetään 4000-6000€ niin silloin ne 3-4 vuotiaat ovat halpoja. Aina on saanut ravureita tai muuten ei niin hienoja tonnina-parilla, mutta jos haluaa lupaavaa vsrsaa, niin on varauduttava yli 5000€ hintalappuun. Niillä kasvattajilla, joilta on nähty huippuvarsoja, on turha kysellä vanhempaa, parhaat myydään maitovarsoina.

Lähettäjä: AM 
Päivämäärä:   10.9.20 08:55:42

Olisiko jollain näitä hyviä R-puolen kasvattajia tiedossa?
Pieni listaus ei olisi pahitteeksikaan. Vaikka sitten ensikesän varsahaaveita ajatellen! Muutamia itselläkin tiedossa, mutta tuskin kaikki. Tosiaan tuntuu ettei näiden kasvatien tarvitse varsojaan kaupitella vaan pitää itse heidän sivuiltaan katsella tai kysellä, joten vinkkejä seurattaviin kasvattajiin, kiitos :)

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   10.9.20 10:19:14

"Ratsastamattomat 3-5vuotiaatkin maksoivat sen 4000euroa."

Ihai oikeasti, kun tiedetään, mitä hevosen kasvatus ja ylläpito maksavat, niin todellako logiikka on tämä, että kasvattajien pitäisi hyväntekeväisyyden nimissä lahjoittaa maksuhaluttomille puoli-ilmaisia hevosia? Eikö yhtään hävetä tuommoinen aivopieru?

Päivämäärä:   10.9.20 12:04:57

Jos etsii suoritushevosta ja miettii keneltä kasvattajalta ostaisi, niin itse ainakin katselisin niitä nuoria hevosia suomenhevosten kuninkaallisissa, keiden kasvattajien hevoset pärjäävät, mitkä näyttävät hyviltä. Usein niillä kasvattajilla on jatkossakin hienoja hevosia, sillä omaavat silmän lisäksi myös hyvän tammakannan. En usko, että menestys on pelkkää sattumaa.

Lähettäjä: Nimetön 
Päivämäärä:   10.9.20 12:14:21

Olen todella tarkka kenelle hevosen myyn. Ostajaehdokkaissa on kaikenlaista viheltäjää.

LähettäjäKata 
Päivämäärä:   10.9.20 14:49:05

Ketjun aloittaja voisi kysellä Kylämäestä josko Elinalla olisi sopivaa hevosta tarjota.
Tavoitteelliseen kotiin, tulevaisuudessa ratsuksi kilparadoille itsellä olisi tarjolla ensi kesänä syntyvä varsa Salmiakki Pojasta. Varsasta on odotettavissa hyvä luonteinen, kevyt ja raamikas suoritushevonen.
Emä Lenittären Suhina (Totemi Rok) on kasvatustyöni kantatamma ja siitä on kasvatteja jo useampi toisessa polvessa. Kaikki lupaavia nuoria jotka myyty varsoina tai varattu mahaan ennen syntymäänsä. Näkyvät maailmalla parin vuoden sisään. Itselle on jätetty tamman vanhin jälkeläinen sekä vuotikas ori, joten jatkossa tekee vain myyntivarsoja.
Kuvia ja videoita saatavilla. Pihassa nähtävänä tamma ja tämän vuotinen varsa, sekä vanhin jäkeläinen. Sähkopostilla tai facen kautta Ratsutila Katalli voi ottaa yhteyttä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.9.20 15:17:56

Minä kysyisin sitä Piitsin Pamelaa, siinä olisi tuohon käyttöön varmasti hyvä tamma ja saisi nyt edullisesti sen vamman vuoksi. Tuskin vaikuttaa kestävyyteen jatkossa kuitenkaan jos käyttö tuollainen rauhallisempi.

Lähettäjä: Aivopieru2 
Päivämäärä:   10.9.20 15:37:04

Ratsastamattomasta 4 vuotiaasta 4000 on ihan liikaa, oli sitten minkä sukuinen tahansa.
Hinnat ovat karanneet ihan taivaisiin, hyvä tietysti kasvattajille, huono meille harrastelijoille.

Päivämäärä:   10.9.20 16:51:48

Aivopieru2: Jos 4000€ on 4-vuotiaasta liikaa niin kannattaa siirtyä keppareihin. Suomenhevosten hinnat ovat olleen suurinpiirtein samaa luokkaa jo 20 vuotta, joten eipä ne ole juurikaan nousseet. Huippu suoritushevoset ovat asia erikseen.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   10.9.20 17:01:57

Meneeköhän jalkapallon harrastajat henkselit paukkuen pallon ostoon samalla tyylillä: "mä maksan tosta laatupallosta sekundalaatuisen hinnan, kun ei se mun mielestä ole hintansa arvoinen."

Mä en vaan jaksa ymmärtää, miksi niin moni kuvittelee, että on ikan fine yrittää maksattaa harrastuksensa muilla. Ja jos neljä tonttua on paljon, niin eipä kovin ruusuista tulevaisuutta tarvitse povata sille onnettomalle, joka tuollaiselle siipeilijälle myydään.

Päivämäärä:   10.9.20 22:19:55

Olisiko tässä syy siihen, että kasvattajat pitävät huiput ennemmin itsellään. Täydellisiä varsoja syntyy niin vähän ettei niille taida olla edes hintaa. Mahtaa naurattaa kun nämä Aivopierut soittelevat.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   10.9.20 23:12:44

Juuri noin, johan nykyisin hyvät oriitkin maksaa sen verran ettei siitä varsasta saa edullista millään. Pitäisikö ne varsat oikeasti vaan antaa pois harrastamisen ilosta ja maksaa itse viulut ? Kuten tuolla joku sanoi niin eiköhän ole aika selvää miksi osa myy ei oota. Kuka haluaa myydä hevosen sellaisille kyselijöille jotka kysyy vaan tuleeko 2v. varsalle varusteet, satula yms. mukaan tai onko se ratsastettu ? Mielluummin vastaan vaikka vain siihen että mikä on hp ? Itse myös olen tosi tarkkana mihin myyn ja se vie aikansa. 2v selvä urheiluhevosen alku vaan tahtoo jäädä jalkohin kun kaikki etsii vähintään 3-vuotiasta.

Lähettäjä: ttt 
Päivämäärä:   11.9.20 07:37:15

No nähtävästi se 4 tonttua on myös ratsastetusta 5-vuotiaasta liikaa. Omani ei mennyt tälläkään hinnalla kaupan ja sitten joka puolella huudellaan, kuinka on pula suomenhevosista. Tätä ei edes kukaan käynyt katsomassa. No onneksi pääsi ylläpitoon ammattilaiselle.

Lähettäjä: Loogiloogi 
Päivämäärä:   11.9.20 10:36:19

Rahalla saa ja hevosella siitä pääsee.
Hevoseen uppoaa vuodessa ylläpidossa 7000-15000€ tai taivas on rajana. Omassa tallissa voi kulujen suhteen päästä puolella.

Sitten tulee joku "aivopieru" kertomaan, että 4000 on liikaa. Newsflash: sillä rahalla saat sairaan tai rikkinäisen ehkä, tai hyödyt jonkun ahdingosta kun on pakko myydä.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   11.9.20 14:14:20

Joo ja ei kukaan ollut hp kuultuaan kiinnostunut niin paljon että olisi tullut katsomaan ja ehkä hevosen nähtyään tehnyt jonkin johtopäätöksen, että ei ole hänen hevonen tai teenpä tarjouksen jos hinta ei miellytä.

Lähettäjä: Kasvattaja 
Päivämäärä:   11.9.20 19:00:29

Suurin osa näistä "ostajista"taitaa olla renkaanpotkijoita ja hinnasta vinkuvia. Ilmatteks pitäisi antaa. Hyvää varsaa ei osata tunnistaa tai ei vaivauduta edes katsomaan vaan haetaan vaikka toiselta puolen suomen se alle parin tonnin varsa...

LähettäjäVilma 
Päivämäärä:   11.9.20 19:05:10

Kasvattaja: Aika yleistystä renkaanpotkijoista ja pienistä budjeteista jos jo ylempänä sanoin meidän budjetin olevan 8t. Tietenkin näitä renkaanpotkijoitakin ja hinnasta kitisijöitä varmasti löytyy.

Lähettäjä: Malla 
Päivämäärä:   11.9.20 20:36:28

Vilma, suurin osa "ostajista" on näitä vinkujia. Sinulla on selvästi eri realiteetit, tuskin siitä on jäänyt epäilystä.

Siskoni esittelee parhaillaan kahta nuorta. Budjetistasi jäisi vielä satulaan ja tallivuokraankin. :)

Lähettäjä: Juuh 
Päivämäärä:   11.9.20 21:23:47

Hyvä ratsuvarsa maitovarsana on ostajan pärstäkertoimesta riippuen, eli miten saatetaan kilparadalle 5-7t. Tämä kaikille höpöilijöille tiedoksi. Puhun varsasta, josta on mestaruustasolle. On halpa minusta ja hinnat tulevat nousemaan.

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   11.9.20 23:27:18

Tosiasia on, ettei maitovarsasta voi oikeastaan sanoa mitään, vaan mennään ihan vanhempien oletus arvolla. Tämän hyväksyy kyllä ne, jotka tekee hevoshommia ammatikseen, mutta ekan ja yhden varsan ostajille pitäisi olla just se takuuvarma kasvattajakilpailu voittaja, niin ehkä pystyisi ostamaan.

Lähettäjä: Km 
Päivämäärä:   12.9.20 07:35:29

Hevosista on eroja. Muutaman vuoden ratsastettu helppo c tasolla oleva kuulostaa siltä että jotain on vialla. Rakenne voi olla mitä vaan, 6000 on kova hinta lappu jos rakenne on oikeasti ratsuksi epäsuotuisa. Kaikki myyjät eivät osaa arvioida myymälänsä tavaraa. Nämä jää kyllä sitten myyntiä odottamaan.

Päivämäärä:   12.9.20 07:46:34

Kyllä se suku on kaikkein merkitsevin. Eri sukuiset jättävät erilaista liikemekaniikkaa ja tietynsukuisilla voi olla puutteita jonkun askellajin laadun suhteen useinmiten. Osa oreista on ollut periyttäjiä, osa taas ei omista suorituksistaan huolimatta.
Kun emänkin puolella on paljon hyviä nimiä ja isä on periyttäjäainesta, niin varsakin on todennäköisesti hyvä. Kun vielä näkee sen pari kolmiviikkoisena liikkumassa, voi ostoksesta olla aika varma.
Todella hyvä hevonen on ostettava nuorena. Siksi kannattaa kiertää paljon kisoja, nuorten suomenhevosten kisoja, niin silmä oppii näkemään. Kolme hyvää askellajia tarvitaan, useimmilla juurikin se yksi puuttuu.

Päivämäärä:   12.9.20 10:53:03

Kyllä maitovarsasta näkee ja pystyy sanomaan paljonkin, jos osaa katsoa. Suurin osa ei osaa.

Toiset kasvattajat tuntevat myös tammansa ja niiden suvun periyttämiskyvyn ja osaavat "nähdä", mitä tammasta on mistäkin isäorista odotettavissa. Toiset taas menevät valtavirran mukana ja astuttavat sillä, millä kaikki muutkin, ymmärtämättä mitään tamman periyttämisestä. Tämä koskee niin ratsu-, kuin ravipuoltakin.

Lähettäjä: Mjoo 
Päivämäärä:   12.9.20 11:30:05

Sama osunut itsellekin silmään: ratsusukuisuus suomenhevosella on aika olematon kriteeri. Ratsuoriitkin kun ovat isoksi osaksi suoraan ravivanhemmista, parhaassa tapauksessa on kaksi sukupolvea ajamattomia välissä. Ja onko nämä sitten mustä syystä ajamattomia, kaikilla ei sekään ole tiedossa.

Suku kyllä merkitsee sen verran, että sillä "ravivarmuusgeenillä" leimatut ei yhtä kauniiseen laukkaan YLEENSÄ pysty kuin kahdella muulla tyypillä olevat. Vaan kun sitten tullaan siihen yksilöön. Ruunahevosen kohdalla nimenomaan jos se liikkuu hyvin, ei suvulla ole mitään merkitystä.

Meillä on varsin monipuolinen rotu käsissämme. Se on nähty monen kohdalla, että hyvästäkin ravurista kuoriutuu ratsupuolen jalostusoriiksi asti eteneviä, kun niitä laitetaan oikein. Suuri osa hevosista ei tällaiseen järjestelmälliseen ja paljon panostusta vaativaan laittoon päädy, vaan ovat niitä harrastehevosia parhaimmillaan.

Kasvattajana se oman tamman tuntemus tosiaan on hyväksi. Edellinen tammani jätti minulle neljä varsaa, eikä niitä sisaruksiksi arvaa päälle päin. Jo korkeus vaihtelee 30cm, rakenne ja liikkeet ihan yhtä paljon. Nämä suurin osa ihan haettuja ominaisuuksia, mutta se 170cm kaksivuotias oli aika ylläri kaikin puolin.

Summa summarum: katsokaa hevosta, liikettä ja potentiaalia ennen suvun tuijottamista.

Päivämäärä:   12.9.20 11:51:43

Pääosin kasvattajakisan kärkihevoset ovat ratsusukuisia, nykyään emälinjakin on pääsääntöisesti ei j-sukuinen. Puhun nyt koulupuolesta ja koulupuolella huipulle pyrkivät eivät osta j-sukuista varsaa, ei edes emäpuolelta.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   12.9.20 12:07:40

Harmi vaan, että sukujen kaventuminen on edessä myös ratsupuolella, jos piiri pieni kovin pyörii. Kyllä muuten esim Kasimirin ratsastaja jossakin haastattelussa piti tärkeänä, ettei linjat eriydy.

Päivämäärä:   12.9.20 12:32:16

Nut kun on askellajigeenitestaus, tulee eriytymään. AA- ravipuolelle ja CC ratsu. Yksi omistani on CC ja se on tuloksiltaankin ja ratsastettavuudeltaan ylivoimaisesti paras hevosistani.

Lähettäjä: Mjoo 
Päivämäärä:   12.9.20 12:52:10

Kasvattajakisan kärkihevoset... onko niiden kohdalla kyse juuri siitä, että on resursseja ja paikat rakentaa hevoset ammattimaisesti ja tavoitteellisesti? Veikkaan, että se suurin tekijä on edelleen siinä. Pari sukupolvea kun on todellakin jalostuksessa niin lyhyt aika, ettei siinä ehdi mainittavaa muutosta tapahtumaan.

Ravipuolen suvut tulee jossain vaiheessa pelastamaan ne kasvattajat, jotka rohkenevat käyttää muitakin kuin kärkioriita. Ratsujalostuksessa tämä piste nähtäneen vähän myöhemmin. Pitäisin tärkeänä, että käytetään niitä kantakirjaoreja (tai kotisiitospykälän täyttäviä omia); näin ollen jälkeläisillä pysyy kilpailuoikeudet lajiin kuin lajiin.

Lähettäjä: kolmen markan koni 
Päivämäärä:   12.9.20 13:34:52

4000 euroa nelivuotiaasta tarkoittaa teoriassa sitä, että kasvattajan on pitänyt kasvattaa hevonen reilusti alle tonnilla per vuosi. Itselläni on mennyt ensimmäinen tonni jo ennen kuin tamma on varmuudella tiineenä. Sitten sitä tammaa pitää elättää vuosi, ennen kuin varsa on maailmassa. Kun neljästä tonnista vähentää ensin astutukseen menneen tonnin, jää kolme tonnia viiden vuoden (kantoaika+ 4v varsan kasvatusta) syömisiin eli 600 e/vuosi, mikä tarkoittaa 50 e/kk. Sillä pitäisi hoitaa eväiden lisäksi rekisteröinti, madotukset, vuolemiset, rokotukset, kuivikkeet, varusteet... Ja palkkaa tehdylle työlle ei kannata edes mainita. Että on se kyllä kauhea hinta 4000 e nelivuotiaasta ratsastamattomasta!

Pitäisi viedä suomenhevosten kasvatuskin Kiinaan, niin kuin kaikkien muidenkin tavaroiden valmistuksen. Sitten semmoisen varmaan sais kasvatettua neljällä tonnilla nelivuotiaaksi. :D

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   12.9.20 14:23:36

Kolmen markan koni: missä vaiheessa varsan kulujen siirron myyntihintaan saa lopettaa? Vai myytkö 10-vuotiaankin hevosen sillä perusteella mitä sen ylläpitoon on mennyt rahaa?

Päivämäärä:   12.9.20 15:54:47

Poni, siihen saakka, kun hevonen on sen ikäinen, että sitä voi alkaa käyttämään. Kolme - nelivuotiaaksi. Sen jälkeenkin vielä joku joutuu maksamaan kouluttamisesta, ellei omistaja itse osaa. Joka tapauksessa kouluttaminen nostaa hevosen hintaa. Tässä kuitenkin itkettiin sitä, että neljä tonnia on liikaa nelivuotiaasta kouluttamattomasta. Joku on kuitenkin maksanut siitä jo paljon, paljon enemmän kuin neljä tonnia. Seuraavaksi ihmetellään, kun ei nelivuotiaita myyntihevosia löydy. En minä ainakaan enää hyvää, nelivuotiasta hevosta myisi, koska olisin siihen pistänyt minimissäänkin ainakin satasen kuukaudessa viiden vuoden ajan eli kuusi tonnia. Käytännössä varmasti tuplat tai triplat. Jos budjetti on neljä tonnia, kannattaa katsella vierotettuja varsoja ja maksella itse sen varsan kasvaminen hevoseksi ja käyttövalmiiksi ratsastuksi. Jos ei sille työllene anna mitään arvoa, niin voihan sen sitten vaikka myydä nelivuotiaana sillä samalla neljällä tonnilla.

Päivämäärä:   12.9.20 15:59:38

Paljonko Poni itse olet valmis sijoittamaan myyntivarsaan? Millä hinnalla olet valmis kasvattamaan mulle nelivuotiaan ratsun alun? Hommaa tamma. Mä voin jopa maksaa itse astuttamisesta aiheutuvat kulut eli yleensä noin tonnin. Haen kasvattisi sitten nelivuotiaana pois. Mitä maksaa?

Lähettäjä: Koo 
Päivämäärä:   12.9.20 17:24:30

Itae olen myymyt tähän saakka kaikki ratsusukuiset suokkini alle 2v. Pääasiassa maitovarsana. Näin mullakin kasvattajana pysyy kulut kohtuudessa ja varsat voi myydä myös kohtuuhinnalla. Mikäli niin kävisi että joku kasvatti jäisi tähän 3-4v saakka niin kyllä hintalappu olisi jotain aivan muuta koska pystyn itse myös ratsuttamaan. Alle 5t ei tästä pihasta koulutettu suokki lähde kun taas maitovarsoja olen myynyt alle 3t kun osunut kunnon ostaja kohdalle.

Päivämäärä:   12.9.20 18:39:17

Mä olen itse tehnyt omalla tammallani varsan, eikä kumpikaan asu kotipihassa millään satasen budjetilla. Jos laskisin varsan kulut sen hinnaksi, sitä ei kukaan ikinä ostaisi! Kyllä varsan(kin) hinta määräytyy ihan muilla tekijöillä kuin sen elätyskustannuksilla, muutenhan sysipaska kolmijalkainen varsa olisi saman hintainen kuin samanikäinen laatuarvosteluvoittaja.

Päivämäärä:   12.9.20 19:08:33

Miksi kasvattaa niin huonolaatuisia varsoja, että ne täytyy myydä tonnila-parilla. Olen kasvattanut yli 20 vuotta ja silloin jo suokkivarsoista maksettiin 4000€.

Lähettäjä: Gaia 
Päivämäärä:   12.9.20 19:30:30

Poni, harrastus maksaa. Vaan kun kaikille se kasvatus ei ole harrastus. Ymmärrätkö eron?

Eihän se nyt oikeasti mene niin, että kasvattajat maksaa itsensä kipeiksi lahjoittaakseen varsoja halukkaille.

Päivämäärä:   12.9.20 20:38:10

Gaia: näytä mulle kasvattaja joka kasvattaa suomenhevosia työkseen ja myy ne vasta 3-4-vuotiaana :-D

Edelleen: "muutenhan sysipaska kolmijalkainen varsa olisi saman hintainen kuin samanikäinen laatuarvosteluvoittaja."

Kyllä se varsan laatu on se mistä ostaja maksaa, ei ketään kiinnosta paljonko varsaan on mennyt rahaa jos se on kolmijalkainen suikunpunainen ruuna yhdellä puhtaalla askellajilla.

Päivämäärä:   12.9.20 21:10:32

Kyllä oikeat varsat menevät kaupan jo ennen syntymää ja niitä varaavat mm. Pv- ja suokkipuolen mestaruus/huippuratsastajat sekä tädit, joilla on halu laittaa varsa huipuksi. Ne varsat ovat ratsusukuisia ja tietyistä sukulinjoista.

Lähettäjä: Gaia 
Päivämäärä:   13.9.20 00:50:43

Poni, eiköhän ne myydä jo aiemmin. Myymättä jäävien osuus pitää kattaa myytävien hinnassa, jotta kauhun tasapaino pankkitilillä säilyy.

Vaan edelleen, mikä logiikka siinä on, että jonkun muun pitäisi maksaa persaukisten harrastaminen tarjoamalla heille harrastusvälineet? Tosin niinhän se menee, että harrastajalle monesti välttää se vähän huonompi yksilö, joita joskus voi saada halvemmallakin.

Jos joku hakee sitä hyvin liikkuvaa nelivuotiasta, ei se muutamalla tonnilla lähde.

Lähettäjä: Savolainen 
Päivämäärä:   13.9.20 07:06:47

Suosittelen lämpimästi tutustumaan myös ravipuolen tarjontaan. Nuoren, sporttisen urheiluhevosen alun voi löytää yllättävänkin edullisesti.

Päivämäärä:   13.9.20 12:49:06

"Miksi kasvattaa niin huonolaatuisia varsoja, että ne täytyy myydä tonnila-parilla."

Eihän kukaan semmoisia kasvatakaan. Jokainen, joka on hevosta pitänyt tai varsan kasvattanut, tietää, että neljällä tonnilla ei nelivuotiaaksi saa hevosta kasvatettua. Semmoisia kuitenkin haluttaisiin ostaa. Joku aina maksaa sen varsan kasvattamisen aikuiseksi. Miksi kukaan kasvattaisi varsoja aikuiseksi ja myisi ne sitten muutamalla tonnilla vieraalle ihmiselle? Eikö tämä yhtälö selitä sen, miksi niitä nelivuotiaita ei ole runsain mitoin tarjolla? Jos tahtoo nuoren hevosen, sen joutuu ostamaan varsana, ainakin jos tahtoo päästä valitsemaan. Eri asia sitten ravipuolen ylijäämä. Sieltä voi löytyä halvalla ravuriksi riittämättömiä tai rikki ajettuja. Niiden kanssa tosin joutuu koulutuksessa aloittaa siitä, että oppivat ratkaisemaan ongelmat muutenkin kuin kovaa menemällä.

Lähettäjä: Grimm 
Päivämäärä:   13.9.20 16:57:58

Minä olen itse ostanut kaksi suomenhevosta jo maitovarsana, hinnat 3500 ja 4000 e. Ihan sopiva hinta hyvästä varsasta. Ratsutettu maksaa sitten tietenkin enemmän, jos on terve ja puhdasliikkeinen. Ratsastusikäisen hinta voi tietenkin olla pienempikin, jos nuorella on jotain ongelmaa joko terveydessä tai muuten.
Arvostetaan omaa rotuamme!

Lähettäjä: Ups 
Päivämäärä:   14.9.20 00:46:40

Höpö höpö "kasvattaja". Yli 20v sitten Suomessa oli vielä markat ja pennit ja oikein kivan suomenhevosratsun sai 18000 markalla.

Päivämäärä:   14.9.20 08:16:19

Sittemmin myytiin Kemiran kaivokset Yaralle ja sähköverkkoa Carunalle. Kaiken hinnat ovat pompsahtaneet. Heinä on nykyään melkoisen kallista, kuivikkeet joutuu ostamaan maatalouskaupasta. Hevosen ylläpitäminen kotioloissakin on kallista. Palkat sen sijaan polkee paikallaan ja mielellään vielä "sovittaisiin paikallisesti".

Jos halvan hevosen haluaa, se on varmaan sitten tuontitavaraa.

Päivämäärä:   15.9.20 12:07:28

ups: Kuuleppa...kannattaa tarkistaa milloin Suomi liittyi euroon.

Lähettäjä: Ups 
Päivämäärä:   15.9.20 12:27:16

Kyllä, vuonna 2002
https://www.kirjastot.fi/kysy/milloin-eurot-tuli-suomeen

Päivämäärä:   15.9.20 12:46:11

Suomi on liittynyt euroon 1.1.1999, mutta käteisenä rahana se on tullut käyttöön 1.1.2002. Eli kyllä, 20 vuotta sitten on vielä maksettu markoilla.

Lähettäjä: Helmiina 
Päivämäärä:   16.9.20 18:17:55

No nythän tuolla sh markkinoilla on aloittajalle hevonen. Nelivuotias ajettu ruuna, kiltti ja hyväkäytöksinenkin vielä. Eikä maksa paljon, kolme tonnia toimivasta nuoresta on vähän. Opetat itse satulaan ja maastoilet menemään.

Lähettäjä: Feg 
Päivämäärä:   17.9.20 22:41:29

Laskin about 15v sitten erään projektin yhteydessä reaalihinnoilla, että tonnin hintaluokan oria käytettäessä vieroitusikäisen varsan kulut olivat noin 5000-6000€, MIKÄLI mitään ylimääräisiä ell-kuluja tms ei tule.

Ja täällä porukka selittää, miten pitäis työikään tulleita hevosia myydä ykköstonneilla. Miettikää nyt vähän, mitä suollatte. Vai maksaako teille autostakin joku muu yli puolet?

Näin just yhden asiakkaan luona 4v ruunan, joka on ollut myynnissä pari kuukautta. Ei ollut vielä ostajia jonoksi ollut. Kolme tarjousta torjunut kyllä, sanoi ennemmin pitävänsä pihan koristeena kuin myyvän hinnanhaukkujoille.

Lähettäjä: Suokki 
Päivämäärä:   18.9.20 17:03:58

6v suokki ruuna säkä n. 155cm, voi ajaa kärryillä ja reellä, ratsastaa, maastoilla yksin ja porukassa. Kaikki käy tyyppi, kiltti ja helppo, hyvin hoidettu ja pidetty, terve ja sporttinen. Ollut ammattilaisen alla. Koko historia tiedossa. Kisattu on esteitä. Voin myydä jos rahaa lyödään kouraan tarpeeksi.

Lähettäjä: KaisuV 
Päivämäärä:   18.9.20 17:29:38

Piitsin Pamela meni muutamassa tunnissa kaupan.

Tässä listalla on nyt kolme mielenkiintosta tammaa...
Pääksyn Amanda varsonut 5v jossa suku kuin kiinan keisarilla ja finaalipaikka laatuarvosteluun. Kallis ja alvillinen.

Pepperoni jolla ikää 3v ja suvultaan myös täysin ratsutamma mutta ei kovin iso. Sisäänridattuna tonttuja alle 8 alvilla.

Lisäksi tulossa 6v mustaharjainen 90-100 tasolla käynyt tamma myyntilistoille, tonttuja kympin pyörteisiin tälle ilman alveja. Riittänee mestaruustasolle...

Tiedustelut suoraan puhelimitse. Videoita saatavilla kaikista. En ehdi vastailla viesteihin.

Lähettäjä: Kertokaapa 
Päivämäärä:   18.9.20 19:18:52

Sh tamma etsinnässä; kouluratsastukseen, maastoiluun ja hyvän mielen polleksi. Minkä sukuisia ehdotatte ja keltä kasvattajalta voisi varsaa kysyä? Tuntuu kuin etsisi neulaa heinäkasta..aikuinen siitokseen sopiva etsinnässä mutta kun ei löydy niin ei.

Lähettäjä: Kysymys 
Päivämäärä:   18.9.20 20:38:05

Miksi Kaisu hinnoittelee hevosensa koon mukaan? Onko pienempi aina huonompi? Onhan noita pieniäkin pärjännyt hyvinkin pitkälle? Pistää oikein vihaksi!

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   18.9.20 21:24:37

Ai, että ton Pepperonin haluaisin.. Täytyy varmaan ruveta lottoamaan :D

Päivämäärä:   18.9.20 21:36:49

Kysymys, ei ny sentäs koon vaan sen mukaan että kyseessä vasta 3v tamma joka ei ole vielä laitettu satulaan. Ja se ei ole debytoinut missään näytillä myöskään.

Kommentti pienestä tuli siksi että usea kysyy ja kun kuulee että vähän reilu 150 niin tuumataan että liian pieni.
Toki fakta on se että jos se on vielä 4v.nä tässä ja on laatarifinalisti niin hinta on silloin jo viisnumeroinen oli pieni eli ei.

Lähettäjä: Kysymys 
Päivämäärä:   18.9.20 21:43:04

Kun nuo 3-5- vuotiaat laattarifinalistitkaan ei sitten myöhemmin ole pärjänneet yhtään, kadonneet taivaan tuuliin ja täysin epäonnistuneet kasvattajakisassa.
Unikuva ja Sibbokin hyvin pärjänneitä, eikä Rosmokaan ollut yhtään iso. Kyllä ne geenit ja liikkeet ovat koosta katsomattomia.

Päivämäärä:   18.9.20 22:05:14

Mä koen että hinta on hevosen mukainen. Ja siihen vaikuttaa kaikki mahdolliset seikat.
Koon lisäksi, suku, rakenne, askellajit, koulutustaso, luonne, terveys. Hinta on tällä hetkellä alle 8te kun koulutustaso selässä istuttu mutta liikkuu hienosti ja on terve sekä kiltti ja suku semmonen että mäkin kelpuuttaisin meille siitostammaksi.
Hinta myös mahdollisesti nousee kun koulutustaso paranee. Jos se ei ylläkkään mun kriteereissä selästä mihin toivon niin hinta voi pysyä samana tai jopa laskea. Mun mielestä hintojen kans täytyy olla realisti mutta myös uskaltaa pelata. Toinen on arvokkaampi kun toinen. Kaikki ei voi olla tasaisesti samassa hintaluokassa.

Lähettäjä: tapauskohtaista 
Päivämäärä:   19.9.20 09:46:31

Laatuarvostelufinalisteihin on voitu panostaa juuri sinne laatuarvosteluun. Siinä tulee samalla ratsutettua varsa. Sen jälkeen ehkä ovat vaan tädin omia harrasteratsuja. Harvalla on varaa jatkuvasti ratsuttaa ja kilpailuttaa hevostaan vieraalla. Pärjätäkseenhän hevonen tarvitsee selkäänsä hyvän ratsastajan. Pelkkä hevosen lahjakkuus ei riitä.

Päivämäärä:   19.9.20 13:23:48

Voisin mahdollisesti harkita tämän kesäisen tammavarsan myyntiä varsotusoptiolla. Vain esilletuovaan kotiin ja missä laatarit/kilpailut tavoitteena. Tämän emälinja on hieno(esim nyt koulu-sm:ssä kaksi tämän lähisukulaista) eikä isäkään ole huono. Liikkuu hienosti, luonne miellyttävä ja kasvaa oletettavasti 155-160cm. Ei halpa. Laita säpo esille jos kiinnostuit.

Lähettäjä: Beta 
Päivämäärä:   21.9.20 11:37:45

Keneltähän voisi katsella mahdollisesti 170cm korkeita suokkeja, harvassa tämän kokoisia.

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   21.9.20 23:59:11

Millaista Beta olisit vailla? Vai Onko koko ainoa kriteeri?
Laita sp näkyviin?

Lähettäjä: työ 
Päivämäärä:   22.9.20 22:45:34

Hei, miten kävi Vilmalle, joka aloitti ketjun? Tarina tuntui luiskahtavan ratsuihin, mutta Vilma etsi hevosta mm. maastoiluun, puunajoon, lanaamiseen.

Lähettäjä: meille 
Päivämäärä:   23.9.20 08:31:42

Meille voisi tarjota höntsäheppaa, sellaista mutkatonta kaikkien kaveria eli tärkein kriteeri on luonne.
Suoraan raviradoilta poistuvakin käy kunhan on ehjä. Ja todellakin hyvä koti isoine laitumineen odottaa eli pitäisi olla myös ilman kutkaa tai kaviokuumeilua.
Mielellään kuitenkin alle 10v. mutta tästä voin joustaa jos mukava tulee eteen. Ilman en pyydä mutta kovin montaa tonttuakaan en maksa.

LähettäjäBeta 
Päivämäärä:   23.9.20 17:26:48

123, laita sp jos tarjota sopivaa yksilöä. Vähän katselen millaista tarjolla, löytyisikö oikeanlaista. Ei varsinaisesti mitään kriteerejä, lähdetään liikkeelle siitä 170+ koosta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.9.20 21:59:24

Tutulla seisoo pihassa kimo suokki yli 170cm varmasti
Joku 8-9v tais olla ikä.
Kandee kysyä jos kiinnostaa ehkä myy kun ei sillä ole käyttöä itsellä sille.

Lähettäjä: Vilma 
Päivämäärä:   24.9.20 08:47:41

työ: Löysin itselleni sopivan ruunan! :)

Lähettäjä: Beta 
Päivämäärä:   24.9.20 09:40:27

..., hankala kysyä jos ei tiedä muuta kuin että sinun tuttu... laita sp ihmeessä :)

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.9.20 11:04:28

No miepä laitan säpöö
Emmie aatellut kun kirjoitin noppeest et tokihan kukaan ei tiiä mistä heposta kyse.

Lähettäjä: Onnimanni 
Päivämäärä:   24.9.20 17:28:10

Onko nuita isoja kimoja kuin yksi ainut yli 170cm?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.