Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kaviorustonluutuma

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   5.7.20 20:52:36

Minkäikäisenä on alkanut oireilemaan? Onko näkynyt jo varsan irtopalakuvissa?

  Re: Kaviorustonluutuma

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   5.7.20 21:08:28

Ei ne kaikilla oireile ollenkaan, jotkut on akuuttivaiheessa aivan jalattomia. Luutuneina harvemmin vaivaavat.

  Re: Kaviorustonluutuma

Lähettäjä: Turre 
Päivämäärä:   5.7.20 21:18:44

Minun on jalaton. Liikkuu kyllä omaehtoisesti, mutta merkit ovat selvät että joku vaivaa isosti. On eteenkin ulkopuolisille tosi vaativa käsitellä. Ihan jäätävän kokoiset luutumat. Pitäisi kuvauttaa uudestaan, jotta nähtäisiin, onko enää jörkeä jatkaa.

  Re: Kaviorustonluutuma

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.7.20 21:27:13

10v, kakkosen lausunnoilla, kisaa 130 luokkia

  Re: Kaviorustonluutuma

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   7.7.20 10:13:37

Omaani ei ole vaivannut koskaan, sivulöydös.

  Re: Kaviorustonluutuma

Lähettäjä: Cc 
Päivämäärä:   7.7.20 10:32:21

Mitä ravisuokkien kanssa olen puljannut niin harvemmin luutumat vaivaa vaikka tuntuu niitä ainakin joka toisella olevan. Osa ei tykkää juosta kovalla mutta osaa ei haittaa sekään. Muutamaa kymmentä olen reenannut ja yhdellä ruunalla selvästi vaivasi. Sillä oli toisessa etusessa 4 ja toisessa luutuma 2 ja tahti luultavasti tästä syystä. Ell kuvasi että tuntuu samalta kuin ihmisellä toisessa jalassa juoksukenkä ja toisessa puukenkä. Vuosi katteltiin jos toinenkin luutuis enemmän mutta ei tapahtunut mitään niin laitettiin pois.

  Re: Kaviorustonluutuma

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   7.7.20 23:28:47

Turre, minkä sukuinen tuo on vai epäiletkö muuta syytä kuin sukua?

  Re: Kaviorustonluutuma

Lähettäjä: Mari K. 
Päivämäärä:   8.7.20 16:24:16

Omalta löytyi jalostusarvostelun (joka luonnollisesti meni harakoille tämän löydöksen takia) kuvista 12-vuotiaana 4/5 luutuma yhdestä jalasta. Täysin oireeton ennen ja jälkeen löydöksen, nyt 15-vuotias. Suomenhevosratsu, yhä käytössä säännöllisessä kouluvalmentautumisessa.

  Re: Kaviorustonluutuma

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   9.7.20 23:56:16

Miten kengitetään? Miten oireilevat, kun on pahana?

  Re: Kaviorustonluutuma

Lähettäjä: April 
Päivämäärä:   11.7.20 10:23:53

Minulle eläinlääkäri sanoi, että ei ole näyttöä siitä, että luutumat olisi perinnöllinen vaiva. Sen takia ihmetteli, miksi siitä jalostusarvostelussa mainitaan tai jopa hylätään.

  Re: Kaviorustonluutuma

Lähettäjä: Turre 
Päivämäärä:   11.7.20 11:35:33

Totta hitossa ovat perinnöllinen vaiva! Eivät sairaudet taivaastakaan tupsahtele. Eikä tuollainen järjetön luun liikakasvu nuorella, tekemättömällä hevosella mistään muustakaan ole seurausta. Minkä valtakunnan puoskari edes kehtaa moista suustaan laskea?

  Re: Kaviorustonluutuma

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   11.7.20 12:05:09

Jos eläinlääkäri moista väittää, olisi parempi pitää suunsa kiinni, tai perehtyä aiheeseen edes pintapuolisesti.

  Re: Kaviorustonluutuma

Lähettäjä: Peppi 
Päivämäärä:   11.7.20 12:46:49

Puoskari tai ei. Sehän oli vaan yhden ihmisen mielipide.

  Re: Kaviorustonluutuma

Lähettäjä: Turre 
Päivämäärä:   11.7.20 22:50:53

Hevosen luusto muuttuu normaalista epätyypilliseksi tasan kahdella tavalla. Joko perimän tai jonkun ulkopuolelta tulevan, ankaran trauman seurauksena.
Jos hevoselle ei ole tapahtunut mitään dramaattista onnettomuutta tai vakavaa väärinruokintaa, luustomuutos on perinnöllistä alkuperää. Nämä nyt ovat ihan jalostusopin aakkosia. Tyhjästä ei mitään hevosen sisään tupsahda.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.