Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mikä rotu sopisi minulle parhaimmin?

Lähettäjä: Harkitsija 
Päivämäärä:   25.3.20 15:30:39

Laitan nyt aloituksen tänne, koska en halua lasten huutoäänestystä lemmikkihevosensanperusteella.

Olen pitkään etsinyt itselle täydellistä hevosta, mutta jokaisesta tuntuu puuttuvan jotain olennaista. Hevosia on ollut hoidokkeina ja omina yli 60, ratsastastanut satoja, mutta nyt kun olisi mahdollista ostaa ITSELLE oma hevonen, tuntuu että seinä tulee vastaan.
Jokaisella hevosella on tietysti omat juttunsa, mutta kyllä rotukohtaisia eroja kuitenkin on huomattavasti!

Eli toiveissa olisi ettei rakenne estä tekemästä mitään kouluratsastuksessa. Hevonen ihmisestä kiinnostunut, aika herkkä vastaanottamaan kaikkia apuja muttei hysteerinen kun vaikka jalka heilahtaa. Pitää pystyä muidenkin käsittelemään eli ei yliherkkisnirppanokka, joka säikkyy kaikkea. Kooltaan aika pieni alle 165 ja yli 145cm. Terve ja kestävä eli tavalliset puokit eli fwb, holstein jne. poissuljettu, niillä on aina jotain vaivaa tai päässä poksahtaa.

Miellyttävimpiä ovat olleet welshit ja yksi ainut traki. Kuitenkin osalla welsheillä miinuksena se että tosi moni on melkoinen energiapläjäys ja yliherkkä. Tuntuu että jalostus on mennyt liike edellä, luonteesta tingitty. Selvä muutos verrattuna vanhempiin welsheihin, jotka sopivat lastenponeiksikin aivan täydellisesti.

Pari eestinhevosta(siroja poneja) aikoinaan oli kivoja, oikein ajatuksella ratsastettavia, hyväliikkeisiä jne. mutta valitettavasti en voinut niitä pitää (myyntihevosia) ja nykyään on markkinoilla kauheita karvatankkeja vaan surkeilla liikkeillä.

Mitään ideaa mitä rotu(j)a kannattaisi alkaa katselemaan?

  Re: Mikä rotu sopisi minulle parhaimmin?

Lähettäjä: Jei 
Päivämäärä:   25.3.20 15:46:26

Osta welsh D Britanniasta, siellä on yli 150 cm korkeita paljon, ja luonteetkin ovat hyviä!! Perhehevosia.

  Re: Mikä rotu sopisi minulle parhaimmin?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.3.20 16:52:44

Sanoisin joku iso poni. Connemara, nf, welsh D niistä löytyy isojakin. Terveys, pää ja palvelualttius kunnossa ja kaiken lisäksi sopivat lajiin kuin lajiin.

  Re: Mikä rotu sopisi minulle parhaimmin?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.3.20 17:04:59

Friisi, lipizza, pre, warlander.

  Re: Mikä rotu sopisi minulle parhaimmin?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.3.20 17:57:27

Täykkäri? Angloarabi?

  Re: Mikä rotu sopisi minulle parhaimmin?

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   25.3.20 22:59:00

Ei se rotu vaan se yksilö.

  Re: Mikä rotu sopisi minulle parhaimmin?

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   26.3.20 00:33:39

Haflinger?

  Re: Mikä rotu sopisi minulle parhaimmin?

Lähettäjä: Harkitsija 
Päivämäärä:   26.3.20 00:39:18

Tosiaan kouluratsastus nro 1 ja hevosella ei saa olla rajoitteita koulutuksen suhteen. Täytyy pystyä esim. kokoamaan oikeaoppiseen piaffeen, olemaan tarpeeksi lennokkaat ja joustavat liikkeet, jotka ei suuntaudu vain ylös. Eli luonnostaan rakenteeltaan sellainen että työskentely on hevosellekin helppoa eikä väännetä äärirajoilla.

Pre on kiinnostava, mutta hankala hankkia tänne pohjolaan ja hinnatkin kovat. omakohtaista kokemusta siitä rodusta ei ole, ainoastaan vain se mitä olen katsonut videoista ja puhunut ko. rodun maahantuojan/välittäjän kanssa. Sen verran filunki peliä, että ostan vain suomesta. Ehkä koronan häviämisen jälkeen ruotsi ja viro mahdolliset ostopaikat.

Tulee itselleni, mutta täytyy pystyä myös muillakin käsittelemään eikä nupissa poksahda vähänkään väärästä liikkeestä.

  Re: Mikä rotu sopisi minulle parhaimmin?

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   26.3.20 00:53:21

No näitä aloittajan kaltaisia haaveilijoita riittää. Suomessa on myös pre kasvatusta, osta varsa. Problem solved.

  Re: Mikä rotu sopisi minulle parhaimmin?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.3.20 10:05:49

curly

  Re: Mikä rotu sopisi minulle parhaimmin?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   26.3.20 10:08:33

Noilla kriteereillä keppari on oikein oiva valinta.

  Re: Mikä rotu sopisi minulle parhaimmin?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.3.20 10:39:25

En ole aloittaja, mutta rupesi kiinnostamaan: missä myydään suomalaisia pre-varsoja? En ole mitenkään sisäpiireissä, enkä muista koskaan nähneeni missään ilmoituksia kotimaisista pre-varsoista. Pitääkö olla kontakteja että tietoa varsasuunnitelmista edes saa?

  Re: Mikä rotu sopisi minulle parhaimmin?

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   26.3.20 11:56:26

No ainakin tuossa melko läheisellä tallilla on pientä pre kasvatusta. Ratsutila Vahto. Eikä ne pret ole mitään pommeja, eri asia jos sitä on nuoresta asti huonoon tyyliin hiillostettu.

  Re: Mikä rotu sopisi minulle parhaimmin?

Lähettäjä: Harkitsija 
Päivämäärä:   26.3.20 12:14:41

Huoh: Mitä haaveilua tarkoitat? Kiitos, löysinkin pari kasvattajaa. En ajatellut että niitä ”tehtäisiin” myytäväksi. Melkein kaikki on järjestään oreja tai ruunia ulkomailta ostaessa, joten tammoja lienee aika harvassa. Näytti kuitenkin olevan myynnissä pre pari tammaa suomessa.

Kolmea friisiä kävin katsomassa/kokeilemassa. Kaikki hollannista tuotuja. Valitettavasti toinen hysteerinen 2v, joka pelkäsi karsinan oven avaamistakin ja kun myyjä päästi maneesiin irti, että näkee sen liikkeitä vapaana ollessaan, se ei enää antanut myyjälle kiinni. 1,5h yritti saada kiinni sitä =ei kiitos. Toisessa paikassa toinen 4v, mutta täysin nippuun vedetty ja myös jo jalat rikki. Kumpikin näistä nosteli kovasti jalkoja ylöspäin, mutta ei ollut ollenkaan yliastuntaa edes irti ollessaan. Kolmannella oli ihan hirveä rakenne, pystympää lapaa en ole eläissäni nähnyt, todella notko selkä, noin 3-5cm takakorkea vaikka oli jo aikuinen hevonen kyseessä. Näillä kahdella viimeisellä oli kuitenkin oikein leppoisa ja mukava luonne.
Erään friisiläisten maahantuojan kanssa puhuin puhelimessa ja hän sanoi, että Hollannista monet ostaa halvalla rikkinäisiä tai muuten ongelmallisia ja myyvät sitten kalliilla suomessa ylihintaan. Vaikeuttanut kuulemma paljon suomen friisiläisten myyntiä. Hän itse ei myynyt friisejä kuin vaan suoraan Hollannista, joten niitä ei päässyt kokeilemaan. Olisi pitänyt ostaa videon perusteella.

- - -: perustele.

Haflingeria ja curlya ei missään nimessä.

Nyt löytyi yksi wpb jota aion mennä kokeilemaan. Siitä ei kuitenkaan videota joten saa nähdä onko sellainen mitä myyjä sanoi.

Yhden hienon connemaran olen nähnyt, mutta se ei ollut myynnissä. Muut (en saanut videoita ja piti ajaa yli tuhat km niitä katsomaan, kun olivat eri paikoissa. Todella ärsyttävää ajaa turhaan, myyjät vain hehkuttivat omia ponejaan, mutta kyllä ei ollut siihen aihetta) on ollut todella arkisia, sellaisia perusponeja, jotka ratsastustunneilla kölkyttelee.

Täykkäreillä, joita vastaan on tullut, on ollut todella matala laukka. Yksi olisi ollut hieno ja halpa, mutta myyjä sanoi että on niin hullu ettei sillä voi ratsastaa... Eli eipä iloa siitäkään.

  Re: Mikä rotu sopisi minulle parhaimmin?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.3.20 13:22:01

Miksei curly käy ? täyttää asettamasi kriteerit helposti

  Re: Mikä rotu sopisi minulle parhaimmin?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   26.3.20 14:20:46

Hevoskokoinen connemara ja vielä papurikkokimo olisi ihana.

  Re: Mikä rotu sopisi minulle parhaimmin?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.3.20 14:24:02

Osta joku puoliverinen Saksan kantakirjoista ja hyväluonteisista sukulinjoista. Laadukkaita pienempikokoisia alle 160 senttisiä "damenpferd"ejä saa hyvinkin edullisesti normaalikokoisiin 165 cm-> verrattuna.

  Re: Mikä rotu sopisi minulle parhaimmin?

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   26.3.20 15:44:23

Jep, joku perus pv on varma valinta.

  Re: Mikä rotu sopisi minulle parhaimmin?

Lähettäjä: omm 
Päivämäärä:   26.3.20 18:28:35

Hyvä suokki olis ainakin luonteen ja koon puolesta sitä mitä haet.

  Re: Mikä rotu sopisi minulle parhaimmin?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.3.20 19:17:56

No mä olen edelleen täykkärin kannalla, ei mitään liikehirmuja tietenkään mutta pystyvät muuten kaikkeen!

  Re: Mikä rotu sopisi minulle parhaimmin?

Lähettäjä: joanna 
Päivämäärä:   28.3.20 00:09:18

Ehkä vähän mission impossible, ainakaan halvalla ei löydä hevosta, jolla tasainen luonne, gp koulutettavuus, isot liikkeet ja moitteeton terveys samassa paketissa, vaikka pienikin kelpais... Itse katselisin myös pre/lusitano suuntaan, niilla harvoin kovin lennokkaat liikkeet, mutta muut kriteerit voisi täyttyä. Toinen vaihtoehto ”perinteinen” Saksan pv, pienikokoisiakin yksilöitä on. Luonteen puolesta väitän, että Saksassa kasvatetut ja koulutetut puokit on pääsääntöisesti helpompia käsitellä, kuin fwbt, kulttuuri vaan on niin erilainen. Friisiläinen ehkä hevosmaailman sairaalloisin rotu, terveyden puolesta ei voi suositella, harva pystyy liikkumaan oikein päin. :(

  Re: Mikä rotu sopisi minulle parhaimmin?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.3.20 00:13:59

Lopetat rodun katsomisen ja alat katsoa yksilöitä. Rodut on hevosilla niin hevonkeikkaa heittäviä, ettei tosikaan. Ongelma ratkaistu, siirrytään eteenpäin.

  Re: Mikä rotu sopisi minulle parhaimmin?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   28.3.20 00:20:15

Ehkä sä käyt kokeilee niitä 145cm-165cm hevosia katsomatta mikä se rotu on. Pv:tki on sellasia sekasiköitä että toisessa on jotai muuta ku muissa. Se on se yksilö joka tulee vastaa. Ratsastan itse kahta pvtä ja toinen on energinen hyväliikkeinen tapaus, toinen laiskahko mutta hyvä liikkeinen tapaus. Ihan eristä maasta vaikka kumpikin on hienoja ja eri luontosia

  Re: Mikä rotu sopisi minulle parhaimmin?

Lähettäjä: Sim 
Päivämäärä:   28.3.20 19:35:20

Lusitano. Kyllä löytyy liikettä jos sellaisen haluaa. Mitä hienompi liike sen kalliimpi. Mutta oikeata dressagea pystyy varmasti tekemään kokoavat luontaisesti helposti. Ostat suoraan kasvattajalta 5v ruunan, ei ole filunkia, yleensä vaalivat mainettaan jos katsot hieman tunnetumman kasvattajan. Yleensä jämptisti käsiteltyjä, rohkeita ja selväpäisiä, toki tietyllä tapaa herkkiä mutta ei sellaisia pommeja kun halvat kouluhevosjalostuksen ylijäämätuotteet

  Re: Mikä rotu sopisi minulle parhaimmin?

Lähettäjä: Welsh 
Päivämäärä:   28.3.20 23:10:15

Hanki se traki

  Re: Mikä rotu sopisi minulle parhaimmin?

Lähettäjä: kävijä 
Päivämäärä:   29.3.20 11:17:25

Rp tai wpb, katsele viimeistä ponivuotta kisaavia tai ulkomailta FEI-poneja. Tai virallisissa mittauksissa yli menneitä. Suomessa ratsuponi Martha kisaa tostnoinvaan vaikeita luokkia ja tekee usein esim. laukkapiruetit kauniimmin kuin kolhot puoliveriset.

  Re: Mikä rotu sopisi minulle parhaimmin?

Lähettäjä: Irma 
Päivämäärä:   29.3.20 14:29:47

No huutoäänestyksenhän täälläkin sait.

Jos ihan koko rotua katsoo, niin muutamat ehdotukset ovat aivan mahdottomia.
Curlyt eivät varmaan ole mikään kouluratsastusrotu, eikä menestystä taida olla muissakaan olympialajeissa.

Puoliverisiä on joka lähtöön ja niistä ihan varmasti löytyy sopiva YKSILö. Pienet hevoset ovat jopa edullisia. Täykkärit ovat harvoin hyviä kouluhevosia. Niillä on monesti matala ryhti, maahansidottu ravi, helposti kuumuva luonne ja huonot kaviot, toki niistäkin voi unelmiensa ratsun löytää.

Trakit ovat osaavissa käsissä keskimäärin hyviä, mutta myös ne ovat herkkiä ja kuumia vähän samaan tapaan kuin täykkärit. Itse oikeastaan harmittelen sitä, että itätrakeja ole enää suuremmin tarjolla.

  Re: Mikä rotu sopisi minulle parhaimmin?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.3.20 23:22:56

Balttian trakeja on Suomessa vaikka kuinka paljon, mutta ne eivät yleensä kummoisesti liiku vaikka hyppäävätkin ihan kivasti. Venäjältä ei sen sijaan kai enää hirveästi tuoda?

Itse traki-ihmisenä tykkään, että se on aina oikea vastaus rotukysymykseen, mutta aloittajan kannattaisi minusta katsella (myös) lusitanoja. Suomesta voi olla vaikea löytää, mutta Ruotsi on jo ihan eri asia kunhan koronasta päästään. Yksilö markkaa kuitenkin eniten, joten kävisin katsomassa kaikkia kokohaarukkaan sopivia potentiaalisen oloisia eläimiä. Paitsi niitä friisiläisiä — mun kokemukset on täysin samoja kuin aloittajalla ja huomattavasti isompi otanta.

  Re: Mikä rotu sopisi minulle parhaimmin?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.3.20 08:54:16

Irma laadukas curly pärjää kyllä siinä missä muutkin ovat vaan senverran harvinaisia ettei ole montaakaan jolla omistajat kilpailee

  Re: Mikä rotu sopisi minulle parhaimmin?

Lähettäjä: Hanna 
Päivämäärä:   30.3.20 14:42:47

Kyllä taitaa tuo kyky piffata jo yksistään karsia valtaosan roduista ja yksilöistä...

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.