Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: Korona 
Päivämäärä:   19.3.20 21:25:20

Tarkoituksena oli astuttaa oma siitostamma keväällä, mutta koska koronan vuoksi se touhu jää vähän epävarmaksi mm. siirtosiemenen saannin vuoksi.. plus kaikki muut mahdolliset ja mahdottomat epävarmuustekijät :D

Tarjotkaa estesukuisia varsojanne 0-3v, jos sopiva löytyy niin saa jäädä astutus ajatukset epävarmuustekijöineen toiseen ajankohtaan

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

LähettäjäCelantus varsa 
Päivämäärä:   19.3.20 21:43:47

8kk ikäinen tammavarsa i.Celantus ei.Burggraaf.
Emä ktk II 38p.

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

LähettäjäAnni 
Päivämäärä:   19.3.20 23:36:07

Mulla olisi suoraan Kannanista oleva musta pitkäjalkainen ja jalo orivarsa.

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.3.20 23:57:18

Voi kun näin tuon Annin myynti-ilmoituksen niin mietin vain että miksi minun pitääkin olla näin köyhä? -

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: Sammakko 
Päivämäärä:   20.3.20 09:58:13

No nyt ostajilla on elämänsä tilaisuus ostaa todella hienosukuinen varsa!
Mikäli terveys ja rakenne ok, niin en epäilisi hetkeäkään.
Kannan on kuollut eikä enää saatavissa Laatu maksaa ja se pitää aina muistaa.

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: Korona 
Päivämäärä:   20.3.20 10:27:15

Mistä hinnoista puhutaan Kannan varsan kohdalla? Voisiko muutkin laittaa vaikka linkin myynti ilmoitukseen missä on varsan tiedot hintoineen?:)

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

LähettäjäAnni 
Päivämäärä:   20.3.20 10:55:20

Multa saa lisätietoja kyllä kun sähköpostia laittaa. Varsan nimi on Kazanan. Ilmoitus löytyy markkinoilta, eikä hinta ole kiveen hakattu. Mutta viisinumeroinen nyt kuitenkin.

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: Pouta 
Päivämäärä:   20.3.20 12:11:32

Kaveri myy fwb 2v ruuna 6000

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: Fwb tamma 
Päivämäärä:   20.3.20 12:57:52

3v fwb tamma myös myynnissä, i. Celantus ei. Landor S

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.3.20 12:58:48

Kannan on kuollut, mutta pakastetta saa ihan kohtuuhintaan.

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: Korona 
Päivämäärä:   20.3.20 13:30:13

Varmasti todella hienon hevosen alku tuo Annin musta ori, mutta valitettavasti minulla ei ole 5 numeroista summaa käyttää tähän. Lähinnä haussa ”tehkää sellanen tarjous että jää astutushaaveet”. Tähän yhtälöön tarvitaan mielenkiintoinen varsa, mutta myös mielenkiintoinen hinta :D tiedän kyllä että laatu maksaa, ja varmasti myös Annin laatuvarsa löytää laadulleen sopivan ostajan <3

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: Sammakko 
Päivämäärä:   20.3.20 14:31:10

Ensinnäkin Kannanin pakaste on edullista, koska se on heikkolaatuista, toiseksi mitään hyväsukuista tervettä 1- vuotiasta suoritusvarsaa ei kannata myydä alle kymppitonnin ellei ole hätä kädessä.

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: Korona 
Päivämäärä:   20.3.20 14:58:02

Ei varmaan kannata, itsellänikin sen verran omista kasvateista kokemusta on että tiedän mitä se touhu kustantaa. Tiedän myös ettei niistä varsoista helpolla saa sitä mikä niiden arvo kasvattajan näkökulmasta olisi. Aika ajoin niitä edullisiakin helmiä löytyy, onko sitten pakon sanelemaa vai muuten vaan hyvä ajoitus ja ripaus tuuria. ;)

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.3.20 19:57:03

Ei kannata ei, jos on ostajia. Nyt ei mahda olla.

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

LähettäjäTamma 
Päivämäärä:   20.3.20 20:10:36

Kesäkuussa syntyy e. Mt Celeste kantakirjattu hannover tamma Carismo II, Escudo I, Espri. I .Levisonn. Hyvällä diilillä, varausmaksu ja kauppa kiinni 10pvä terveestä varsasta ja saa maksaa osissa vierotukseen saakka.

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.3.20 20:34:35

"mitään hyväsukuista tervettä 1- vuotiasta suoritusvarsaa ei kannata myydä alle kymppitonnin"

Vuotiaassa varsassa maksetaan suurelta osin odotusarvoista ja emälinja on erittäin olennainen, ehkä jopa isää olennaisempi.

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

LähettäjäEL 
Päivämäärä:   20.3.20 23:08:58

1v, kimo, tamma Levisonn-Clarimo, kaunis, rohkea, kiltti ja helppo varsa. Muutamia kuvia löytyy ig Laurell.equestrian

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

LähettäjäMuksu 
Päivämäärä:   20.3.20 23:24:12

Mä voisin myydä mun varsan, 2018 syntyny "hyväsukuinen". Todella hieno ja varovainen hyppy, videot löytyy ihan pikkuisesta asti. Edullisesti. Laita säpöä niin laittelen lisää tietoa ja videoita !

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   21.3.20 07:59:04

Vuotias tammavarsa I.Levisonn,ei.Quality eei.allrounderperiyttäjä Cheenook. Varsalla hienot liikkeet myös koulupuolta ja kenttää ajatellen. Emän edellinen varsa oli Ebef 2017 bis II ja paras estevarsa. Kasvaa n.166cm. Hinta vähän alle viiden numeroisen luvun. Lisätietoja taijav@luukku.com

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

LähettäjäAnni 
Päivämäärä:   22.3.20 11:41:26

Vaikka Kannanin pakaste itsessään ei oo kallista, niin pakastesiemennys on. Ja oriin tiineysmaksu yli 2 tonnia. Tämä varsa ei ole pakkomyynnissä eli alennusmyyntiin en lähde. Sillä vaan on väärät pissavärkit näin tammaihmiselle.

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.3.20 12:48:16

Mitä varsan emälinja on saanut aikaan?

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

LähettäjäMia 
Päivämäärä:   22.3.20 22:06:09

Mulla syntyy kesäkuussa Ludwig Von Buyern - Stenograph varsa, myyn erittäin edullisesti. Sähköpostilla lisätietoja..

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: KK 
Päivämäärä:   22.3.20 22:07:38

Calliscoe
2017 syntyntyt nuori ruuna nyt n 160cm
I.Concreto
E.Priscilla
Ryhmänsä voittaja European Breeding Event Finland 2017 -tapahtumassa keskiarvolla 8,24. Varsalla on erittäin hyvä tyyppi se on myös ollut Kyvyt Esiin estepuolen finaalissa

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.3.20 23:45:13

KK, paljonko pyynti?

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: varsa 
Päivämäärä:   24.3.20 06:45:13

T,oli kyllä todella hieno se Conquera! Laitoin sulle s.postia tosta viime kesäisestä.

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   24.3.20 09:53:12

Siitä Kannan-varsan emälinjaa ihmettelemään https://www.horsetelex.com/horses/pedigree/2126306/kazanan

Halvalla ei tavitse myydä jos ei ole pakko.

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.3.20 11:01:13

Mikä teille tarkoittaa edullinen tai erittäin edullinen? Itse olen esim ostanut sisäänratsastamattoman estesukuisen 5v fwb:n 500 eurolla ja se oli mielestäni melko edullinen, sillä aikaa ja rahaa paloi sen peruskoulutukseen noin 3000-4000e. Sisäänratsastetun jos saa alle 5000e, on se mielestäni edullinen.

Facebookissa kasvattajat itkevät kun ovat saaneet mielestään "törkeitä" tarjouksia varsasta. Minusta se on oman oksan sahaamista, sillä joskus voi olla tilanne että se törkeäkin tarjous on pelastus. Itselläni oli nuori peruskoulutettu ratsuruuna, josta oli vain pakko päästä eroon hinnalla millä hyvänsä. Laitoin ilmoitukseen "nopeat kaupat, tarjoa rohkeasti" enkä silti vain meinannut saada niitä tarjouksia. Viimein joku vähän nolona anteeksi pyydellen tarjosi siitä tonnin ja tein kaupat heti.
Olen kyllä myös ostanut yli 10 000e varsoja ja myynyt myös kalliita, mutta mielestäni kasvattajien ei pitäisi loukkaantua siitä, että joku kokeilee kepillä jäätä. Jollekin se voi olla pelastus jos vaikka työpaikka menee alta, perheenjäsen sairastuu vakavasti/kuolee jne. Ja laittakaa se hinta ilmoitukseen! Hippoksen varsojen myyntisivuilla lähes ollenkaan hintoja näkyvissä ratsuvarsoilla. Tulee vähän sellainen olo ettei olla oikeasti myymässä vaan katsotaan paljonko joku hullu suostuisi maksamaan. Raha on kuitenkin kaupan teossa aika olennainen asia, joten hinnankin suhteen pitäisi olla avoin.

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   24.3.20 13:21:48

jep
Täskennätkö mikä tuossa emälinjassa on nykyisiin tarjolla oleviin jotenkin ehdottoman hienoa?
En nyt pisaraakaan vähättele kenenkään varsaa, takuulla hieno, mutta alkaa olla tarjolla jo aika paljon näitä todella kovasukuisia varsoja, erityisesti emälinjan puolelta, joten mikä tekee juuri tästä erityisen?
Minusta on vain kasvatusken etu jos hintalaput osattaisiin laittaa laadusta kohdilleen, riittävän hyvästä, ja riittävän lupaavasta pitää ymmärtää ostajankin latomaan riittävä nippu seteleitä. Kaikki tietenkään eivät ihan yllä sinne huipulle, ja ero pitäisi ymmärtää.

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.3.20 16:08:47

Suku on riittävä, jos emä ja/tai ee on jättänyt useita väh 140-150 tason hevosia.

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: Niinpäniin 
Päivämäärä:   24.3.20 16:20:36

Ori tekee varsan, tamma kalliin varsan.

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.3.20 16:37:18

Ainahan voi toisaan teettää itse huipputammasta ja huippuorista varsan helppoa kuin mikä. Käärikää hihat ja aloittakaa kasvatus mitä te täällä renkaita potkitte.

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   24.3.20 16:40:34

Kehuinko emälinjaa "ehdottoman hienoksi"?? Hyvä se on, huomioiden 3.ja 4.emän suoristustason sekä näiden jälkeläisten tason, lisäksi tammojen takana on hyvät isäoriit.

. : Kommenttisi "riittävästä" suvusta on paksua vähättelyä, emälinja tuollaisilla tuloksilla on kova!
Mutta jos emällä odotetaan olevan 140 ja 150 suorittavia jälkeläisiä, on emä jo vanha eikä siitä noin vaan montaa varsaa enää saa.

Niin ja voitte toki linkittää Suomesta kaikki myytävät samanikäiset paremmilla emälinjoilla!

Halvalla ei kannata myydä hyvää etenkään harrastelijalle!

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: BEL 
Päivämäärä:   24.3.20 16:54:30

jep

Labionda 140cm, Dandy 120cm ?
Itse katson varsan omaa sukutaulua aina kokonaisuutena. esim. 5 sukupolvea molemmista tauluista. Sen jälkeen emälinjan jälkeläiset.

Montako esim. 160 hyppääjää tällä itsellään on taulussa?

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: Korona 
Päivämäärä:   24.3.20 18:25:49

Pidetäänhän keskustelu asiallisena, eikä vähätellä kenenkään tarjoamia varsoja :) kaikki ovat kuitenkin ainakin kasvattajilleen kultakimpaleita <3

15t ei ole liian iso hintalappu laatuvarsasta, mutta se on tällä hetkellä minulle liian iso hintalappu :D

Joillekin olen laittanut sähköpostia, joillekin vielä aion laittaa ja jotkut eivät ole jättäneet tähän sähköpostia että voisi ottaa yhteyttä :D

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   24.3.20 18:30:10

BEL: horsetelexissä tuskin on kaikki tiedot ja jälkeläiset tuosta emälinjasta, aika vähän niitä itseasiassa, mutta useampi 130 ja 140cm hyppääjä, näät ne kun klikkaat "mareline"

Lisäksi ee Raina 130cm hyppääjä ja sen jälkeen varsonut 8v. ekan kerran, ts. on 7vnä hypännyt sen mitä ikänsä puolesta voikin.

En tunne ko. varsaa enkä kasvattajaa mutta suvuista ymmärrän sen verran etten todellakaan tuota väheksy.

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: murre 
Päivämäärä:   24.3.20 18:46:45

BEL ei kannata heittäytyä ylimieliseksi:((
Kuinkahan monta Suomesssa jalostukseen käytettävistä tammalinjoista pääsee noinkin hyvään tulokseen.
Euroopassa on parempia, mutta tuskin niiden jälkeläiset päätyvät isolla tai pikkurahalla edes BEL:in ostettavaksi!?

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: BEL 
Päivämäärä:   24.3.20 18:47:39

jep

Totta.
Paljon saa selville myös googlettelemalla alkuun vaikka sukutaulun oreja, alkaa löytyä sekä omia tuloksia että merkittävimpien jälkeläistenkin kisamenestyksiä. Sukulinjojen käytetyistä yhdistelyistä oppii myös paljon.

Korona

Ei, en ole tarkoituksellisesti vähätellyt kenenkään varsoja. Jos luet uudelleen, kerroin vain omasta tavastani tulkita sukutauluja. Katson aina vähän rinnakkain sekä koko sukutaulua että vasta tukena emälinjaa. Minua säväyttävä sukuyhdistelmä on esim. varsa, jossa vaikkapa viiden sukupolven ajalta löytyy esim. parikymmentä 150-160-suorittajaa. Pelkkää emälinjaa katsoessa merkitsee toki aina myös se, mitä linja on jättänyt, ei niinkään omat tulokset.

Kolmas ja tärkeä seikka suvun antaman osviitan myötä on yksilö itse. Hyvässä suvukkaassakin varsassa pitää olla se Jokin, joka on piste i:n päällä.

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: BEL 
Päivämäärä:   24.3.20 18:48:42

murre

Millä tavoin olen ollut ylimielinen?

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

LähettäjäAnni 
Päivämäärä:   24.3.20 20:30:03

Hui kun Kazanan eli kotoisammin vain Nikke on herättänyt keskustelua 
Niken emä on hypännyt 125 luokkia ulkomailla ennenkuin jäi siitokseen loukkaantumisen vuoksi. Omasi kuulemma erittäin hyvän ratsastettavuuden.
Mikä itseäni miellytti kun varsaa ostin mahaanpäin, että sieltä löytyi emänpuolelta legendaariset periyttäjäoriit Quidam de Revel, Contender ja Capitol I. Sekä toki se, että oli suoraan Kannanista.

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: Korona 
Päivämäärä:   24.3.20 20:56:40

BEL ja muut, en tarkoittanut että kukaan olisi ollut epäasiallinen tai väheksynyt yhtään ketään VIELÄ. Keskustella toki saa, varsin mielenkiintoista kuunnella muidenkin näkemyksiä. Muistutin vaan että pidetäänkin keskustelu asiallisena, ettei mene normi ht.net tyylin puolelle :D

Anni, siinä on oltava sitä jotain ;) kun kerta keskustelua herättää

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   24.3.20 20:56:51

Edelleenkään ei kukaan ole avannut minulle mikä juuri tässä yhdistelmässä on niin erinomaista? Quidan de Revel, Contender ja Capitol esiintyvät kaikki todella monen varsan sukutaulussa, sekä hyvien että vähemmän hyvien, joten haluaisin ymmärtää miksi juuri tällaista yhdistelmää joku pitää jotenkin hypettämisen arvoisena.

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: Jaajo 
Päivämäärä:   24.3.20 20:59:45

En nyt ihan hirveästi halua tölviä ketään mutta 125 nyt ei vielä kovin kummoinen suorittajasuvun tae ole.

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

LähettäjäAnni 
Päivämäärä:   24.3.20 21:26:18

En ole mielestäni sanonut, että 125 cm on mikään ihmeellinen suoritus estehevoselle.
En tiedä sitten missä ne oikeasti huippusukuiset olivat 1,5 vuotta sitten kun etsin joko mahaanpäin varsaa tai liisattavaa tammaa varsan tekoon. Tarjouksia tuli kyllä, mutta suurin osa oli Suomen liveoreista, mitkä eivät olleet minulle vaihtoehto. Tuon varsan lisäksi yksi tamma oli sellainen mistä tein kauppaa, se oli oikeasti hypännyt isoa. Sitten oli yksi toinen mielenkiintoisen suvun omaava tamma ja yksi varsa mahaanpäin, mutta sen hinta oli jo viisinumeroinen ennen syntymää. Etsin useissa ryhmissä, omalla nimelläni, mutta yllätyin kuinka huonosti oli tarjolla.
Tämä siis ihan oma kokemus, enkä tartte tähän vastauksia, totesin vain mikä tilanne oli 1,5 vuotta sitten.

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   25.3.20 06:00:54

Kannan, Quidam, Contender ovat kaikki huippuperiyttäjiä (ne ei ole mitään perusoreja) ne yhdistettynä suorittavaan emälinjaan = lupaa hyvää.

Miksi oi miksi kuuluu suomalaiseen luonteeseen vähätellä kaikkea kotimaista?

Edelleen olisi kiva nähdä listaa myytävistä samanikäisistä perustellusti "paremmalla" suvulla.

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   25.3.20 06:01:39

Niin ja siis tosiaan Suomessa myytävistä!

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: sepe 
Päivämäärä:   25.3.20 09:50:04

"siis tosiaan Suomessa myytävistä"

Ihan juuri niin,kuten jep totesi:)

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   25.3.20 10:56:18

Jos jollain on kiinnostusta tänä kesänä syntyviin niin mulla varsoo tamma Provenue(Lord Caletto-Lennon-Coronado) Clarimosta toukokuussa. Emä Orchieede löytyy Horsetelexistä. Sisko kilpailee 150-160 luokkia maailman huipulla Bryan Balsigerin kaa ja nuorempi veli siirtyy 140 luokkiin tällä kaudella. Omalle tammalle löysin tulokset 125cm mutta on kuulemma kilpaillut 140cm. Toinen sisko jättänyt jo 5 jälkeläistä joista kaksi Clarimosta kanssa,vanhempi mennyt 150 luokkia ja toinen nyt 130 tasolla,kaks muutakin kilpailuikäistä 120-130 tasolla näin esimerkkinä. Ammattilaisten suusta kuultu että on hyvä emälinja ja tuleva varsa onkin herättänyt jo kyselyjä ulkomailtakin asti siitä lähtien kun tieto tamman astuttamisesta levisi. Kivempi ois kuitenkin jos jäisi Suomeen niin ois helpompi seurata millanen tulee. Jos syntyy niin että kaikki menee hyvin ja varsa on odotustenmukainen niin ei tuu oleen halpa.

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   25.3.20 11:57:27

T: Vau!

Ostakaa siitä nyt tulevaisuuden potentiaalinen lentokone!

Emälinjaa pääsee tuosta tutkimaan: https://www.horsetelex.com/horses/pedigree/2126520/provenue

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: Hieno 
Päivämäärä:   25.3.20 12:36:09

Ei kaikkien siitostammojen sisarukset kilpaile 160 luokkia saatikka periytä, että hyvin on toiminut näköjään Clarimo tammasi siskon kanssa! Muutenkin oikein hyvältä suoritussuvulta näyttää:) Hippomundosta pääset tutkimaan sukua lisää.

Tsemppiä varsan loppuodotukseen!

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.3.20 13:06:10

Ylemmänkin tamman suvussa näyttää olevan jonkin verran nuoria keiden kisauraa saa vielä odottaa ja tai on vasta alkuvaiheessa. Myös näköjään tammoja jotka on vissiin suoraa laitettu siitokseen.

Tää on vissiin tän tamman ensimmäinen varsa?

Mielenkiintoinen lisä tänne Suomen kasvatukseen ja aika näyttää millainen periyttäjä on.

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: no joo 
Päivämäärä:   25.3.20 13:07:38

Nykyään taitaa kaikki kunnolla markkinoidut käytettävät oriit ulkomailla olla jo niitä huippuperiyttäjiä ;)

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   25.3.20 13:40:24

no joo: Oliko kommenttisi minulle?

Oletko tosiaan sitä mieltä että Kannan, Quidam, Contender eivät ole merkittäviä periyttäjiä?!

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   25.3.20 16:27:13

Asiasta 10 nii milläs oreilla tässä kannattaa sit astutella näitä tammoja et mitä ne hyvät oriit sit on ??

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: jaa-a 
Päivämäärä:   25.3.20 20:54:57

Varmaan sitten Kannan, Quidam tai Contender, kun niitä periyttäjiäkin ovat

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: kasvattaja 
Päivämäärä:   26.3.20 01:10:20

jep:

tulkitset aika kärkkäästi kaiken muun kuin hymistelyn, en tiedä miksi. En löydä mitään vähättelyjä, enkä löydä myöskään kritiikkejä oriiden periyttämiskyvyistä. Tarkennatko siis?

Se on kyllä totta että niitä periyttäjiä alkaa olla maailma täynnä, merkittävämpiäkin, ja FWB:n onneksi niitä on alettu myöskin käyttämään. Pelkät periyttäjät ei tänä päivänä enää riitä, vaan etsitään myös sopivia yhdistelmiä. Erityisen iloinen olen rohkeasta intuitiosta käyttää hyväsukuisia nuoria oreja ensimmäisten joukossa. Siihen ei tietenkään kannata ryhtyä ihan soitellen, mutta hyvä taustatyö, jälkeläisten tutkiminen ja kokemus edesauttaa. Sen pisteen iin päälle antaa sitten vielä se kuuluisa sattuma.

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   26.3.20 06:23:32

kasvattaka: Kärkäs olen ihan hyvillä mielin, ja mielelläni vastaan takaisin suomalaisen kasvatuksen vähättelijöille jos siihen näen syytä (niinkuin tässä topicissa muutaman kommentoijan kohdalla, jotka vain vihjailevat ymmärtämättä näkemäänsä). Kännykällä en ala lainaamaan aiempia kommentteja tähän, mutta seison edelleen omien vastausteni takana. Voit toki itse esittää mielellään perusteltuja vastaväitteitä kommentteihini niin saadaan tähän keskustelua aikaiseksi!

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.3.20 08:29:13

Lähettäjä: jaa-a
Päivämäärä: 25.3.20 20:54:57

Varmaan sitten Kannan, Quidam tai Contender, kun niitä periyttäjiäkin ovat

Kaikki yllämainitut ovat kuolleita ja vaikuttavat jalostuksessa jälkeläistensä kautta.

Eläviä huippuja omaan makuun on Cronet Obolensky, Comme Il Faut nillä itsellään sekä niiden jälkeläisillä on näyttöä perityttäjinä.

Mutta asia ei ole niin yksinkertainen tamma on se joka ratkaisee hyvin pitkälle jälkeläisten laadun.

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   26.3.20 09:42:07

Millaista keskustelua olet vailla? Juurihan kasvattaja esitti sinulle kysymyksen, mutta välttelet vastaamista. Oletkohan nyt vain vähän liian herkillä, vai onko täältä poistunut viestejä? En minäkään tulkitse kenenkään vähätelleen. No joo n viestiä kritisoit itse mun mielestä aiheetta, ihan asiaahan se oli: Ulkomailla olevia ihan oikeasti markkinoidaan lähes kaikkia jo periyttäjinä, varsinkin jonnekin tänne peräpohjolaan, jossa suurimman osan kontaktit ja tietämys ovat pelkkää katalogitasoa ja myyntipuheisiin uskomista.

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   26.3.20 10:16:22

Millaista keskustelua olen vailla?

Olen kehunnut tässä topicissa kahta varsaa (toinen syntymätön vielä), molemmat minulle täysin tuntemattomia omistaja/kasvattaja taustoiltaan.

Mielestäni no joo kommentillaan; "Nykyään taitaa kaikki kunnolla markkinoidut käytettävät oriit ulkomailla olla jo niitä huippuperiyttäjiä ;)"
- oli vastakommenttini omaani "Kannan, Quidam, Contender ovat kaikki huippuperiyttäjiä (ne ei ole mitään perusoreja) ne yhdistettynä suorittavaan emälinjaan = lupaa hyvää."

jonka kirjoitin koska joku "Hmm"kirjoitti: "Edelleenkään ei kukaan ole avannut minulle mikä juuri tässä yhdistelmässä on niin erinomaista? Quidan de Revel, Contender ja Capitol esiintyvät kaikki todella monen varsan sukutaulussa, sekä hyvien että vähemmän hyvien, joten haluaisin ymmärtää miksi juuri tällaista yhdistelmää joku pitää jotenkin hypettämisen arvoisena."

- ja tuo kuulostaa minulle siltä että "Hmm" pitää edellämainittuja oreja jotenkin "tavallisina". Tarkennatko jos olet eri mieltä?

Ja kuten aiemmin kirjoitin: "Kehuinko emälinjaa "ehdottoman hienoksi"?? Hyvä se on, huomioiden 3.ja 4.emän suoristustason sekä näiden jälkeläisten tason, lisäksi tammojen takana on hyvät isäoriit."

Ja tuolla "tammojen takana hyvät isäoriit" viittan lähinnä siihen että esim. ee on suoraan Contenderistä, eee suoraan Capitol I, eeee suoraan Landgrafista, nämä jalostuksessa erinomaisesti ansioituneet oriit eivät siis esiinny esim. poikiensa tai pojanpoikiensa kautta vaan ovat emälinjassa suoraan tammojen takana= tämä mm. nostaa suvun arvoa sekä mahdollistaa linjaamisen helposti.

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   26.3.20 10:40:29

Ihan mielenkiinnosta kun tässä topikissa tuntuu olevan kuitenkin noista suvuista tietäviä niin mitä voisitte sanoo tosta mun tamman suvun yhdistelmästä eli Lord Caletto-Lennon-Coronado?

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   26.3.20 10:45:22

"Tavallisena pitäminen" voidaan nähdä kyllä monelta eri kantilta. Suurissa kasvatusmaissa on jo niin pilvin pimein näitä huippu/suorittaja/periyttäjäoreja, että kyseiset kolme eivät poikkea linjasta. Toki ovat hienoja ja olleet periyttäjiä -mutta niin ovat kymmenet ja sadat muutkin. Siellä on toki paljon vanhoja sukulinjoja takana, mutta esimerkiksi esille nostamasi Landgraf on varmaan puolessa hevoskannassamme jossain takana. Liki sama juttu Capitolin kohdalla. Contender löytyy kovin monen muunkin takaa, jopa omissani. Kaikkien näitten jälkeläisissä on oikein hyviä suorittajia ja jalostuseläimiä, mutta myös keskitason, jopa alle. Koska oritarjonta on nykyaikana jo tällä tasolla, suosittelisin minäkin tutkimaan enemmän noita yhdistelmiä kuin vakuuttelemaan (jopa syntymättömän) varsan laatua kaukana takana olevien yksittäisten orien kautta. Olisiko sinulla mielipiteesi perusteekin esimerkiksi muutamia maailmanluokan suorittajia, jotka ovat nimenomaan yhdistelmä näistä sukulinjoista? Itseni voisi vakuuttaa yhdistelmä samoista yksilöistä, joilla on sekä suorittajajälkeläisiä isolla otannalla, sekä toki tammalinjan tuotokset vaikuttavat myös, muuta varsat sekä sisarusten. Käytettyjä oreja pitää osata katsella myös hieman.

Oma mielipiteesi on kovin kärkäs siihen nähden, että lopputuloksena päädyt puolustelemaan enemmänkin omia mielipiteitäsi kuin itse sukulinjoja. Minulle ei valitettavasti120-tason suorittajat ole vielä tasolla jota kehuisin suorittajaksi.
Eipä minulla muuta, jätän tämän tähän.

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: kasvattaja myös 
Päivämäärä:   26.3.20 11:21:28

Syntymättömän varsan tulevaa, odotettavissa olevaa, laatua ei tarvitse ainakaan ylläolevassa tapauksessa vakuutella jos emä itse on kilpaillut 140cm asti sekä katsoo sisarusten tuloksia sekä heidän jälkeläistensä ja emälinjaa ylipäätäänsä.
Näin niinkun hmm:lle välihuomautuksena.

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   26.3.20 11:54:22

voi Hmm, kyllä kommenttisi "Suurissa kasvatusmaissa on jo niin pilvin pimein näitä huippu/suorittaja/periyttäjäoreja, että kyseiset kolme eivät poikkea linjasta. Toki ovat hienoja ja olleet periyttäjiä -mutta niin ovat kymmenet ja sadat muutkin."
-kuulostaa ainakin omaan korvasti hieman väheksynnän yritykseltä! Oliko tarkoituksesi kuitenkin kehua?

"Siellä on toki paljon vanhoja sukulinjoja takana, mutta esimerkiksi esille nostamasi Landgraf on varmaan puolessa hevoskannassamme jossain takana. Liki sama juttu Capitolin kohdalla. Contender löytyy kovin monen muunkin takaa, jopa omissani."

-niin kuten juuri äsken kirjoitin: "Ja tuolla "tammojen takana hyvät isäoriit" viittan lähinnä siihen että esim. ee on suoraan Contenderistä, eee suoraan Capitol I, eeee suoraan Landgrafista, nämä jalostuksessa erinomaisesti ansioituneet oriit eivät siis esiinny esim. poikiensa tai pojanpoikiensa kautta vaan ovat emälinjassa suoraan tammojen takana= tämä mm. nostaa suvun arvoa sekä mahdollistaa linjaamisen helposti."

Voitko lukea tuon ^^ ajatuksella? Pointtini on juurikin se, että nuo merkittävät oriit EIVÄT esiinny missä sattuu jossain 8.polven sisällä sukutaulua vaan kuten kirjoitin.
Suomalaiset kasvatusta ymmärtämättömät nimenomaan kertovat omista hevosistaan tyyliin: Hyvä suku, siellä on se Corde ainakin ja Ramiro- niin jossain 5. polvessa kerran ja emälinja on jotain eestinhevosta- se totta vieköön!- ei tee hyvää sukua.

On totta että niitä golden crosseja on (tunnettuja i ja ei yhdistelmiä), mutta itselleni hyvän suvun määrittää ensin hyvä emälinja, sen jälkeen katson mitä oreja taulussa esiintyy ja miten.

Esimerkiksi kouluhevosissa (joita itse kasvatan) joku 2000-luvun alun Sandro Hit-Donnerhall-yhdistelmä oli varsin haluttu, mutta jos emälinja ei ole jättänyt mitään, niin sellaisen jalostukseenkäyttö on ainakin omalta osaltani no-no.

Tähän vähän vielä Saksan jalostus-ja kilpailurekisterin tietoja mainituista oreista:

-Landgraf I s.1966; hyväksyttyjä poikia Saksassa 102, kilparekisterissä 1114 jälkeläistä joista sijoitukset S-tasolla 264 esteillä, 20 koulussa ja 4 kentässä, 6 valjakossa, jälkeläisten voittosumma 4,47 milj euroa

-Capitol I s.1975; hyväksyttyjä poikia Saksassa 36, kilpailurekisterissä 566 jälkeläistä, joista sijoitukset S-tasolla 215 esteillä, 1 koulussa, 1 valjakossa, jälkeläisten voittosumma 5,27 milj euroa

-Contender s. 1984; hyväksyttyjä poikia Saksassa 128, kilpailurekisterissä 2051, jälkeläistä joista sijoitukset S-tasolla esteillä 441, koulussa 19, kentässä 5, valjakossa 5, jälkeläisten voittosumma 11,14 milj euroa

-Quidam de Revel s.1982, hyväksyttyjä poikia Saksassa 58, kilpailurekisterissä 762, jälkeläistä joista sijoitukset S-tasolla esteillä 259, koulussa 2, kentässä 1, valjakossa 1, jälkeläisten voittosumma 3,34 mil. euroa- tässä pitää huomioida että ori on vaikuttanut pääosin Ranskassa ja nämä ovat Saksan tietoja

-Kannan s. 1992, hyväksyttyjä poikia Saksassa 32, kilpailurekisterissä 432, jälkeläistä joista sijoitukset S-tasolla esteillä 109, jälkeläisten voittosumma 1,41 milj euroa- tässä pitää huomioida että KWPN -ori joka astui lähinnä Ranskassa/ Belgiassa.

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: Astuttamassa 
Päivämäärä:   26.3.20 12:19:30

Täälläkin seurattu tätä keskustelua hyvin mielenkiinnolla sillä silmällä pitäen,että tuossa kanssa pihassa seisoisi yksi mahdollisesti tuleva siitostamma. Mutta taidan jättää laittamatta,tuntuu että mikään suku ei ole mitään ja tamman ois oltava ite se 160 hyppääjä ja oriina joku Cornet Obolensky josta tiinehtyvyys on muutenkin hyvin epävarmaa!

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.3.20 12:30:41

Voittosummien vertaileminen jonkun 1960- tai 2000-luvulla uransa tehneen välillä on jokseenkin turhaa. Jonkinlaista osviittaa vanhemmat oriin suuruudesta kuitenkin antaa se, että sen tai sen jälkeläisten kilpailusumma on edelleen kilpailukykyinen nuorempien kanssa.

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: Jäärä 
Päivämäärä:   26.3.20 14:37:39

Onko sulla jep joku henkilökohtainen issue tuohon Kannan-varsaan?
Jos on, ymmärrän myyntipuheesi. Jollei, haluat varmaan arvioda minunkin lempioriini maailmalta. Listasin tähän näitä muutamia oreja mitä tulee linjoineen heittämällä mieleen, annapa kommentit mikä näistä on huonompi kuin omat kolme suosikkiasi?

Balou du Rouet - Baloubet du Rouet - Galoubet A - Alme Z
Calido I - Cantus - Caletto
Cardento - Capitol
Casall Ask - Caretino
Cassini I
Chacco Blue - Cambrige
Comme il Faut - Cornet Obolensky - Clinton - Corrado
Cor de la Bryere
Darco
Diarado - Diamant de Semilly - Grand Veneur
Elvis ter Putte
For Pleasure
Toulon - Heartbreaker - Nimmerdor
Voltaire
Le tot de Semilly - Grand Veneur
Lord -Landgraf
Ramiro
Stakkato
Vagabond de La Pomme - Vigo D'arsouilles -Nabab de Reve - Quidam de Revel - Jalisco B

Minä en ratsuhevosjalostuksessa katso voittosummia, ne kun eivät periydy. Ei myöskään ratsastajavalinta. Useamman sukupolven takaa nämä ovat aikalailla vertailukelvottomia muutenkin. Sitäpaitsi geenit periytyy isommalla todennäköisyydellä, ja järkevä orivalinta pitäisi tehdä aina sen mukaan, mitä geenejä tietää oriin jättävän ja mitä niistä kys. tammalle haluaa -tai sitten mennä intuitolla ja taustatutkimusten todennäköisyyksillä.

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   26.3.20 15:09:59

Tämän sivun jalostajat tähtää aina olympialaisiin.

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   26.3.20 15:37:08

Jäärä: Siis mitä vit?!
No ei todellakaan ole! Onhan minullakin OMAT SUOSIKIT oreissa, mutta en VÄHÄTTELE aiemmin mainittuja oreja ja pidän niitä erittäin merkittävinä!

"annapa kommentit mikä näistä on huonompi kuin omat kolme suosikkiasi?"

Kuinka tahallaan voi ymmärtää väärin?!

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   26.3.20 15:47:04

Jäärä: "Minä en ratsuhevosjalostuksessa katso voittosummia, ne kun eivät periydy"

Se on sinun ongelmasi, Saksassa ne kuitenkin jalostus-ja kilparekisteriin merkitään, sekä orien henkilökohtaiset että JÄLKELÄISTEN voittosumma joka (yllätys-yllätys) kertoo jonkin verran jälkeläisten pärjäämisestä. Eri vuosikymmenien vaihtelu vaikuttaa tietysti (sen takia pyrin listaamaan mainitut oriit ikäjärjestyksessä).

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   26.3.20 15:53:01

jep, etkö itse ymmärrä tässä alunperinkin jotain väärin?

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: öööh? 
Päivämäärä:   26.3.20 16:00:27

Varsaa myydään omistajan? termillä " suoraan Kannanista " ?

Sen jälkeen jep luettelee
"esim. ee on suoraan Contenderistä, eee suoraan Capitol I, eeee suoraan Landgrafista, nämä jalostuksessa erinomaisesti ansioituneet oriit eivät siis esiinny esim. poikiensa tai pojanpoikiensa kautta vaan ovat emälinjassa suoraan tammojen takana= tämä mm. nostaa suvun arvoa sekä mahdollistaa linjaamisen helposti. "

Nyt voisin haluta hieman tarkennusta XD

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: Kasvattaja 
Päivämäärä:   26.3.20 16:25:15

En tiedä mitä tällä suoraan-vetoamuksella tavoitellaan, mutta ymmärtääkseni kaikki alkaa nykyään olla suoraan jo jostain, ja se jostain on yksi toisensa jälkeen hienompia oreja.
Contenderillä on jälkeläisiä lähemmäs 2500. Kannattaa vähän suhteuttaa noita rahasummia jos niiden pohjalta haluaa kaupitella. Oriilla ei ole kuitenkaan kuin alle 180 lisenssoitua ja jalostukseen hyväksyttyä jälkeläistä, mikä on osuutena aika pieni.
Kannan itse oli isänsä tavoin melko vanhan tyyppinen, edestä raskas eikä sen laukka ollut kovin kummoinen. Sen vuoksi kannattaa myös huomioida että Kannanin parhaimmat jälkeläiset on kyllä olleet huipputammoista.

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   26.3.20 16:37:10

Öööh: niin sillä suoraan termillä tarkoitetaan sitä että se ei esiinny esim. poikiensa tai pojanpoikiensa kautta. Kuten tuossa samassa kirjoitin. Käsititkö nyt?

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: öööh? 
Päivämäärä:   26.3.20 17:35:48

Et jep nyt tunnu käsittävän tässä ongelmaa. XD
Avaatko vähän millä tavoin juurikin nuo oriit nostaisivat arvoa vaikka olisivat miten lähellä sukutaulussa? Tai millä tavalla se mahdollistaa linjaamisen helposti, ja tarkoitatko nyt että koska kyse on nimenomaan näistä oreista, linjaaminen olisi järkevää, järkevämpää kuin jokun samantasoinen muu eurooppalainen ori?

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   26.3.20 18:29:38

No juu en todellakaan näe ongelmaa noiden orien linjaamisessa tässä tapauksessa, siinä olet ihan oikeassa! Tosin Kannan-varsa taisi olla ori joteen sinänsä se ja sama (tarkoitan että tammana jalostukseenkäyttö todennäköisempi). Sillä tavalla sen on myöskin järkevämpää noilla linjata kun ovat tuossa sukutaulussa toisin kun siinä olemattomilla oreilla XD

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   26.3.20 18:39:45

Niin ja siis jos linjaamisen perusteet ei ole yhtään tuttuja niin googlaa vaikka sexbalanced linebreeding tesio.

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.3.20 18:56:21

Paljon puhetta oreista. Edelleen tärkein unohtuu, eli emälinja ja emän tuotokset.

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: öööh? 
Päivämäärä:   26.3.20 18:56:46

Taidan olla linjannut vanhempia käytännössä muutaman enemmän kuin sinä joten en ehkä tarvitse vinkkejä. Hukkaatko tarkoituksella viesteistä aina sen oleellisimman? En missään kontaa ottanut puheeksi linjaamista jalostusvalintana, vaan ihan yleisestikin linjaamisen kannattavuuden missäkin tilanteessa.

Toistan vielä:
Tarkoitatko nyt että koska kyse on nimenomaan NÄISTÄ kolmesta oriista, linjaaminen olisi järkevää? Jotenkin järkevämpää kuin jonkun samantasoisen muun eurooppalaisen oriin? Miksi?

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   26.3.20 19:04:54

Toistan vielä:
Tarkoitatko nyt että koska kyse on nimenomaan NÄISTÄ kolmesta oriista, linjaaminen olisi järkevää? Jotenkin järkevämpää kuin jonkun samantasoisen muun eurooppalaisen oriin?

-En tarkoita.

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: Vekki 
Päivämäärä:   26.3.20 19:04:55

Euroopan tarjonta on niin kovaa jo tänä päivänä ja jos yhtään seuraatte oriasemien listoja, lähes kaikkia voidaan markkinoida jo huippuperiyttäjinä, jos ei nyt niin tulevaisuuden. Kaikilla alkaa olla takana jo sellaiset linjat että meillä on vielä pitkä matka. Eron tekee suoritukset. Jos paperilla pitäisi katsoa, miksi valitsisin minkään sadoista periyttäjistä jollei tammalinjalla ole enemmän näyttöjä? Ne näytöt tänä päivänä sen eron tekee, ei periyttäjien nimet listalla takana.

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: sepe 
Päivämäärä:   26.3.20 19:06:28

Tässä keskustelussa yritetään briljieerata tammalinjoilla, joiden merkitys on suuri mutta Suomessa taso kansainvälisesti huipputasoa paljon heikompi. Sen ei pidä estää käyttämästä hyviä tammoja jalostukseen, vaikka niitä 160 cm hevosia ei suvussa olekaan;))
Oreista vanhat konkarit linjattuna ovat aina paikallaan!

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: Vekki 
Päivämäärä:   26.3.20 19:10:23

Miksi pitäisikään estää? En ainakaan minä ole väittänyt ettei 120-tammoja voisi astuttaa. Jalostuksen tavoite on tuottaa vanhempiaan parempi yksilö, se kuitenkin pitää muistaa. Jollei meillä ole muita tammoja käytettävissä, sitten jalostetaan niitä joita on. Mutta ei oikein voi markkinoida huippusukuina jos tuloksia ei ole.

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: Vekki 
Päivämäärä:   26.3.20 19:13:59

"yritetään briljieerata tammalinjoilla, joiden merkitys on suuri mutta Suomessa taso kansainvälisesti huipputasoa paljon heikompi." <-Täsmennätkö tämän, mitä tarkoitat? Kuka, ja mitä tammalinjoja? En tietysti ole lukenut ihan alleviivaten koko viestiketjua läpi, mutta en hahmota mistä edes puhut.

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: Vekki 
Päivämäärä:   26.3.20 19:25:26

Ja ennenkuin joku tarttuu tuohon tuloksia ei ole -kohtaan, tarkoitat tammalinjan tuloksia. Kaikkien tammojen ei tarvitse hypätä itse eikä kaikki koskaan edes päädy radoille. Mutta linjan on kyllä tuotettava keskivertoa parempia ,ja mitä isompi prosentti jälkeläisistä suorittaa, sen parempi tammalinja.

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: sepe 
Päivämäärä:   26.3.20 19:28:18

Joku kehuu tammaansa, jonka kummin kaimatkin ovat jättäneet huipputuloksia ja joku mollaa vain 120 cm kisannutta tammaa, jolla hyväsukuinen varsa myytävänä.
Tietämys ja näkemys ei valitettavasti riitä Suomessa haukkumiseen tai kehumiseen!!
Kannustetaan hyviä oreja ja tammoja käyttäviä kasvattajia ilman että pitää yrittää esittää kaikkitietävää ja osaavaa!!

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: Lupu 
Päivämäärä:   26.3.20 19:47:27

Turha suuttua, puolin ja toisin. On hyvä, että meillä käydään näitä keskusteluja, kuten tämäkin. Näinhän näistä opitaan. Se on totta, että se mikä meille suomessa monesti on riittävä tamma, ei ole lähelläkään sitä ulkomailla. Mutta, kyllä suomessakin on hyviä tammoja ja fiksua kasvatusta, jossa on joku punainen lanka.

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: No jo on 
Päivämäärä:   26.3.20 20:12:01

Ei varsaa myytäväksi ilmoittanut ole mitään tuloksista puhunut, se on tämä jep nimimerkki joka tässä hössää. Vai lieneekö sitten sama ;)

Ihan itse taitaa pyytää huomioimaan 3.ja 4.emän suorituksia. No näköjään löytyy 120-luokkia, mutta ei sitten saakaan puhua asiasta? Minun mielestäni joka ikinen neljä jalkaa ja yhden pään omistava pääosinkaan terve elukka kykenee hyppäämään 120 luokkia, edellyttäen että on hevoskokoinen ja kuski pysyy kyydissä. En minäkään lähtisi noilla korkeuksilla tammalinjaani briljeeraamaan. Ei se siitä tammasta huonoa tee, mutta ei meillä enää sillä tasolla kasvatuksessa olla että 120-luokilla tehdään erinomaisia tammalinjoja

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: Hei 
Päivämäärä:   26.3.20 20:17:00

No jos on, kyseinen omistaja ei ole mitenkään mainostanut tamman suorituksia, joten shut up!!

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   26.3.20 20:37:55

Nyt on kyllä pakko kysyä että mistä te tuon 120cm keksitte? :D

Kuten aiemmin kirjoitin Kannan varsan ee "Raina 130cm hyppääjä ja sen jälkeen varsonut 8v. ekan kerran, ts. on 7vnä hypännyt sen mitä ikänsä puolesta voikin."

eee Labionda 140 cm ja kuten aiemmin kirjoitin: "horsetelexissä tuskin on kaikki tiedot ja jälkeläiset tuosta emälinjasta, aika vähän niitä itseasiassa, mutta useampi 130 ja 140cm hyppääjä, näät ne kun klikkaat "mareline""

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: Cornet 
Päivämäärä:   26.3.20 21:28:22

Niin perus suomalainen asenne et omaansa ei saa kehua vaikka ois aihettakin et vähättely ja vaatimattomuus ja muitten lyttääminen niin sehän se on mitä täällä kuuluu tehdä

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   26.3.20 21:35:33

Aloittaja nyt vaan tyytyy näihin. Concreton ja. Celantuksen jälkeläisiin niistä on hyvä
tarjonta. Jonkun itärannan jälkeläisen saattaa saada sopuhintaan.

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   26.3.20 21:38:00

Itsehän tuolla innokkaasti mainostit 3. ja 4. emää ?

Lähettäjä: jep
Päivämäärä: 24.3.20 16:40:34
.... huomioiden 3.ja 4.emän suoristustason sekä näiden jälkeläisten tason, lisäksi tammojen takana on hyvät isäoriit...

Lähettäjä: BEL
Päivämäärä: 24.3.20 16:54:30
jep
Labionda 140cm, Dandy 120cm ?
Itse katson varsan omaa sukutaulua aina kokonaisuutena. esim. 5 sukupolvea molemmista tauluista. Sen jälkeen emälinjan jälkeläiset.
Montako esim. 160 hyppääjää tällä itsellään on taulussa?

^
Ja sitten kilahdit ylimielisyydestä saamaasi ihmettelyyn?

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: Korona 
Päivämäärä:   26.3.20 21:44:14

€: aloittaja ei suinkaan pidä tyytyä mihinkään. Pohdin rauhassa vaihtoehtojani ja valitsen omaan tarkoitukseeni sopivimman. Jos itselle sopivaa ei löydy, niin siinäkään tapauksessa en ”tyydy siihen mitä on tarjolla”, vaan odottelen parempia aikoja ja tarjontaa. Celantus ja Concreto ei ole kumpikaan suosikki orejani, mutta saatan silti niidenkin jälkeläiseen päätyä. Päätyä, en tyytyä ;)

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: jeez 
Päivämäärä:   26.3.20 21:53:20

Erikoista keskustelua. Mun mielestäni täällä ei kukaan ole kehunut omiaan eikä ketään ole siitä syytetty. Jos vaikka lukisitte mitä kelläkin on sanottavanaan ja kommentoisitte itsekin vasta sitten.

Musta aloittaja etsi ihan eri hintaluokan varsaakin joten mitä siitä jos joku tykkää Kannanista enemmän kuin joku muu.

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   27.3.20 06:28:34

Huoh: niin tarkennatko nyt missä kuka on HEHKUTTANUT ja mitä 120cm hyppääjiä?

Tarkennan nyt tähän vielä että tarkoitin tietysti ee ja eee tuloksia ja tästä tammalinjasta tulleiden tuloksia.

Kyllä ylimielisimpiä on (kuten yleensä) nämä ht.netläiset jotka aina ovat väheksymässä muiden suomalaisten kasvatteja, hevosia tai mitä tahansa muita tuloksia ylipäänsä.

Omalla kohdalla keskusteluun lähtö tapahtui lähinnä innostuksesta taas syntyviä uusia hyväsukuisia varsoja kohtaan, joita tosiaan myös Suomesta löytyy.
Valitettavaa että ne muiden kasvatit ovat Hmm ja Huoh ym. nimimerkeiltä (tod. näk sama) pois. Toivottavasti onnistutte itse edes jollain tavalla hevosurheilussa!

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   27.3.20 06:43:17

Huoh: Laita vielä myös se kohta missä "kilahdan"! XD

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: Ihmettelen 
Päivämäärä:   27.3.20 10:39:10

Mikä ihmeen pätemisen tarve sulla jep täällä on? Väität koko ketjun täyteen mitä kukakin on sanonut ja jos saat vastauksen aloitat syyttelyn.

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   27.3.20 12:08:58

Se on kuule toi tekemisen puute koronan vuoksi.

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.3.20 12:31:42

http://www.wbfsh.org/GB/Rankings/Sire%20Rankings/2019.aspx

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: joopajoo 
Päivämäärä:   27.3.20 18:04:09

Kuulehan jep. BEL vartavasten kysyi sinulta tarkoitatko todellakin Labiondaa sekä Dandya, jolla on siis tuloksia 120 radoita. Tästä on nyt vaikka kuinka moni kopioinut sulle pätkiä, tarvitseeko sitä enää kuinka monesti toistaa? Esim tuon löydät kyllä itsekin heti oman viestisi jälkeen. Ihan itse väität samaan aikaan tuloksia hienoiksi, ja kuka tahansa ymmärtää noista että 120 on sinulle jotenkin huikea suoritus. Minulle se antaa lähinnä mielikuvan pikkutytöistä katsomassa ensimmäisiä kansallisiaan. Tästä on tässä viestiketjussa vaikka kuinka moni yrittänyt sinulle ihan täysin ystävälliseen sävyyn kertoa, mutta kiukuttelet kuoresi takana ihan itse? Sen sijaan että perääntyisit korjaamaan tekstisi niin kuin sen olet tarkoittanut, hyökkäät BELin kimppuun syyttämällä häntä ylimieliseksi. Minä en näe yhdenkään kirjoittajan vähättelevän kenenkään sukua tai varsaa, isompi ongelma tässä tuntuu olevan oma apinanraivolla puolustava asenteesi. Oreja nyt vain ihan oikeasti ON tuolla tasolla jo paljon, eikä yhdistäminen 120-luokkien tammaan nyt tee täsät tilanteesta mitenkään ylivoimaista Wow!! - Härreguud! -Menkääpä tyhmät tavaamaan kunnon sukutaulua! -hevosta. Kannanhan oli hieno ori, mutta näissä olen itsekin vähän eri mieltä noista suoraan periytymisen mullistavasta erosta, tosin monen muunkin oriin kohdalla. Kannattaisiko vetää vähän henkeä ja lukea uudelleen? Sitäpaitsi wbfsh:n rankinglista saattaisi avata vähän silmiäsi lueskella muutenkin, eihän siinä ole uusimpia oreja vielä edes mukana mutta kokonaiskuvaa voisi tulla. Ne vanhimmat linjat on tietysti myös oman tutkimustyön takana.

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   27.3.20 18:08:14

Sata!

  Re: Myykää ESTEVARSA mulle

Lähettäjä: Oma 
Päivämäärä:   27.3.20 18:21:57

Rankingin kärkikolmikko noilta vuosilta on Diamant de Semilly, Chacco Blue ja Cornet Obolensky. Aika monta ainakin näiden jälkeläisistä tulee löytymään samoilta listoilta vielä kunhan pääsevät rankingiin.

   Ylös ⇑   


Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.