Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Arabi harkinnassa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.3.20 23:44:10

Haluaisin parin vuoden sis hankkia arabin maastohevoseksi ja seuratason kisailuun. Mitä vahvuuksia ja heikkouksia ( luonne, terveys) arabeilla mielestänne on verrattuna esim. Suomenhevosiin? Miten niiden hoito eroaa sh- n hoidosta ja käsittelystä? Onko Suomessa jaottelua käyttö- ja näyttölinjoihin?

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.3.20 09:13:10

Jos arvot suomenhevosen ja arabian välillä niin saatat päätyä ongelmiin.
Ovat kuin yö ja päivä.
Arabi on osaavan ihmisen herkkä elämänkumppani.
Upea eläin oikealla ihmisellä mutta painajainen monelle tämän ajan harrastajalle.

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.3.20 10:01:22

Molemmat rodut ovat herkkiä, mutta niiden reagointitavat ovat tosi erilaiset. Herkkä suomenhevonen jota kohdellaan karskisti jyrää ja puskee painetta vastaan tai juurtuu paikalleen. Arabi on kuin leija myrskytuulessa. Jos olet itse sopivan herkkä hevosenkäsittelijä niin kumpi vain sopii mutta arabi on todennäköisemmin kevyempi käteen. Minulla on ollut vain suokkeja, mutta pidän kovasti arabeista, ovat tehneet vaikutuksen älyllä, persoonalla ja ratsastettavuudellaankin lännenpuolella.

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.3.20 15:16:56

Kiitos vastauksistanne, lisää vain näkemyksiä! Mulla on jo pari suokkia eikä tartte suokkeihin verrata, jos ei osaa. Mutta kertokaa millaista arki arabin kanssa on? Oletan, että on yleensä hyvät kaviot ja eteenpäin pyrkivä ratsastaa. Pitääkö olla lämmin talli vai pärjääkö kylmätallissa, jopa pihatossa? Paljonko tarvitsee liikuntaa ja onko yleisiä rotusidonnaisia ongelmia/sairauksia? Onko arabeilla omia myyntisivuja/keskustelupalstoja?

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.3.20 15:46:55

No nyt on eläimellä kokoaan enemmän mainetta. Arabi on herkkä ja nopea, mutta se on hevonen. Sen toimii ihan samoilla periaatteilla kuin muutkin hevoset. Mä en ole mikään hevoskuiskaaja, mutta arabienkin kanssa oon aina täysin ongelmitta tullut toimeen. Niin orin, ruunien kuin tammojen. Mukavia ja nöyriä kavereita.

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: marjaana 
Päivämäärä:   6.3.20 15:49:42

Arabit ovat kivoja hevosia. Omistajaansa kiintyviä ja yleensä ystävällisiä luonteeltaan. Niissä on laiskoja sekä vireitä kuten muissakin roduissa.

Se mikä pitää ottaa huomioon, että vaikka ne liikkuvat kevyesti, niin liike on erilainen kuin puoliverisellä eli ne eivät astu takaa niin syvälle alle kinnertään taivuttaen.

Ne ovat myös "yläpäisiä" ja jos tapahtuu jotain niiden mielestä reagoimisen arvoista, niin pää nousee korkealla ja selkä painuu alas. Ja sitten siellä selässä ei olekaan kovin mukava istua. Tämä ominaisuus pitää ottaa huomioon kun arabia koulutetaan tai yleensä vain ratsastetaan. Niitä pitää ratsastaa kunnolla vakaalla istunnalla kohti pehmeää kättä. Kyllä niistä kouluhevosenkin saa harrasteluun, mutta se on hiukan suuremman työn takana kuin puoliverisellä tai suomenhevosella. Ruotsissa eräs arabiori menee interiä ja sillä on tarkoitus startata GP:tä. Kyllä ne oppivat koululiikkeet, mutta eihän se aivan samalta näytä kuin siihen tarkoitukseen vasta varten jalostetulla hevosella.

Hypätäkin ne osaavat aivan tarpeeksi monen harrastajan tarpeisiin.
Tehdäänhän niillä maailmalla aivan kaikkea. Ratsastuksen lisäksi ne vetävät kärryjä ja auraa ja niillä myös ajetaan nelivaljakossa.

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: Turre 
Päivämäärä:   6.3.20 18:23:07

Hevoset ovat yksilöitä. Oma arabini on ollut kaikista hevosistani se pataluotettavin ja rauhallisin. Suokeissani sen sijaan on ollut useampikin sikakuuma, pyrkivä höyrykone.

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   6.3.20 19:12:11

Parempaa hevosta kuin oma arabini en voisi toivoa. On asunut niin pihatossa (loimitettuna, kun treenissä) kuin lämmitetyssä tallissa. Menee piffit ja laukanvaihdot, piruetit... mitä nyt keksit opettaa. Esteillä tällä mekaniikka ei niin hyvä, niin hypätään vain max 60cm mielenvirkistykseksi. Ajoon opetettu. Selkään voi laittaa pikkulapsen, ajoittain tekee ns. terapiahevosen töitä erityislasten kanssa. Tykkää näyttelyhommista, kun sitä laittaa kierroksille niin se pysyy silti höyhenenkeveänä kädessä. Maastossa pomminvarma, ei pelkää traktoreita, busseja, junia, rullahiihtäjiä. Voi laukata häntä suorana, ja sitten kun sille sanoo että nyt kävellään niin voi heittää ohjat löysälle ja se kävelee. Vaikka kotiinpäin mennessä.
Eihän se ole liikemekaniikaltaan puokki, liikkuu mielellään suorin takajaloin, ja laukka saisi olla rullaavampi, mikä ei tuomareita miellytä. Mutta en kyllä vaihtaisi ikinä pois.

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   6.3.20 19:22:34

Niin, meillä hyvät kaviot, on sopivan eteenpäinpyrkivä ratsastettaessa. Perusterve. Huomioitavaa on salamannopeat reaktiot, siinä ajassa kun arabi on reagoinut ja jo rauhoittunutkin, niin moni muu rotu ihmettelee vielä että mitä tapahtui ja pitäisikö jotenkin reagoida... Ylipäänsä ovat kilttejä ja nöyriä, mutta vaativat reilun ja osaavan käsittelijän. Pihatossa monet kasvattavat valtaisan turkin, ja moni pärjää loimittamatta.
Hyviä rehunkäyttäjä, ei kannata ylisyöttää. Itse tykkään ainakin liikuttaa reilusti ja hevonenkin tykkää kun vapaapäivinäkin pääsee vaikka "tutkimusretkelle", se kulkee kuin koira mukana ja haluaisi aina mennä uusille poluille.

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: hah 
Päivämäärä:   6.3.20 20:01:39

Minulla oli aivan ihana arabi kun olin junnu, ja muiden juttujen lisäksi allekirjoitan erityisesti tuon, että saattoi tehdä todella kovilla kierroksilla töitä ja sitten rentoutua pitkille ohjille heti kun pyysi. Oli todella upea hevonen :) Kiltti, ystävällinen ja sosiaalinen, herkkä, todella kevyt ja taipui vaikka millaisiin kiemuroihin.

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.3.20 08:49:35

Meillä on 50% arabi. Sekin kiihtyy nollasta sataan ja kun heittää pitkät ohjat maastossa niin rentoutuu.

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.3.20 11:30:19

Kiitos näkemyksestänne! Mitä arabi tekee, kun käy kierroksilla? Jos se pelästyy liikenteessä, mitä tapahtuu? Ottaa laukkaspurtin eteen vai tekee u -käännöksen, sivuloikan, hyppää pystyyn, pukittaa? Erityisesti arabin maasto- ja kestävyysominaisuudet kiinnostavat, niissähän se on omimmillaan. Pitänee googletella kasvattajia.

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.3.20 11:34:55

Hei piste, onko sulla siis angloarabi? Onkohan Suomessa angloarabin kasvatusta?

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: Arabiino 
Päivämäärä:   7.3.20 12:25:28

Ei ole olemassa mitään rotuominaisuuksia liikenteen suhteen. Liikennevarmuus riippuu pitkälti ratsastajasta.

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.3.20 14:11:22

Arabin kanssa touhuilin monta vuotta. Oli pomminvarma, kiltti ja superälykäs (=oppii nopeasti ja vähän liiankin fiksu..), ruualle perso. Säikähtäessään teki napakäännöksen enbenku i n ehdit edes tajuta.

Nyt on suokki, joka muuten samamoinen, mutta toki vähän hitaampi ja maanmyötäisempi.

Joten kyllä sopii samalle ihmiselle suokki ja arabi vaihtoehdoiksi oikeinkin hyvin.

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.3.20 14:12:08

Molemmat tosi herkkiä.

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: Arabi 
Päivämäärä:   7.3.20 17:42:38

Anteeksi nyt, mutta yhteenkään hevoseen ei sovi lause "toimii ihan samoilla periaatteilla kuin muutkin hevoset"

Kaikki ovat yksilöitä ja ne toimivat eri tavalla kuin joku toinen hevosyksilö.

Arabille on olennaista se, että se arvostaa ihmistä kumppanina enemmän kuin muut hevosrodut. Samoin se reagoi kaikkeen nopeammin kuin monet muut hevosrodut. Se kyllästyy hyvin nopeasti samoihin kuvioihin ratsastuksessa. Vaatii normaalia loogisemman käsittelyn ja ratsastuksen. Arabin omistamisessa korostuu hevosen tarpeiden huomioonottaminen. Siinä missä puoliverinen tekee mitä pyydetään tottelevaisesti, vaikka ratsastaja ei niin osaava olisi mutta kuitenkin luulee olevansa, arabista tulee todella hankala.

Arabin kanssa on siis todella tärkeää osata sovittaa tekemisensä juuri kyseisen yksilön tavoille.

--

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 6.3.20 15:46:55

No nyt on eläimellä kokoaan enemmän mainetta. Arabi on herkkä ja nopea, mutta se on hevonen. Sen toimii ihan samoilla periaatteilla kuin muutkin hevoset. Mä en ole mikään hevoskuiskaaja, mutta arabienkin kanssa oon aina täysin ongelmitta tullut toimeen. Niin orin, ruunien kuin tammojen. Mukavia ja nöyriä kavereita

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: Arabiino 
Päivämäärä:   7.3.20 17:53:38

Haluaisin ehdottomasti suositella sinulle arabia harrastekisakäyttöön. Se on siihen tarkoitukseen tosi hyvä hevonen. Itsellä ollut näitä yli 20v. Minulla on hevoset isossa tarhassa, laumassa vapaalla heinällä. Yöksi tulevat karsinoihin, paitsi touko-syyskuussa yöpyvät ulkona. Loimitan talvella, niin eipä tarvi klippailla. Muutenkaan eivät ole kovia hikoilemaan. Siinä mielessä suomenhevosta helpompi rotu. Muutenkin ovat helppoja olleet, ja terveitä. En luovu tästä rodusta ikinä. Ehkä sitten, jos joutuisin pitämään täyshoitotallissa ja tarhata yksin. Meillä hevosia liikutetaan 3-4 kertaa viikossa ja aina voi lähteä maastoon vapaapäivän/päivien jälkeen.

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.3.20 18:29:31

Kommentoija Arabi alkaa kuulostaa kaverilta, joka ei ole kovin hevosmiestaitoinen ja purkaa nyt omia ongelmiaan mystifioimalla eto rotua. Opettelehan käsittelemään niitä hevosia kunnolla, tai siirry suosiolla kirjoittlemaan lastenkirjoja. Niiltähän toi höpöttely alkaa kuulostaa.

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   7.3.20 19:57:34

Mun mielestä Arabilta oikein osuvaa tekstiä. En ymmärrä pisteen kommenttia.

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.3.20 20:06:52

???, se kertoo ihan sinun tietotaidostasi.

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   7.3.20 20:12:27

Onpa tuo . ilkeä ihminen.

Olen samaa mieltä Arabin kanssa. Minulla on ollut ratsuttajia tuolla asenteella kuin mitä piste kuvailee. Eihän siitä hyvää seurannut. Harvalla ratsuttajalla on taitoa ratsastaa arabia. Taito kun muodostuu siitä, että osaa lukea hevosia. Arabilla on omanlaisia ominaisuuksia ja rakenne, joten niitä ei pidä ratsastaa kuten puoliverisiä. Harva ratsuttaja ymmärtää tätä plus että arabin kanssa tarvitaan tietynluontoinen ihminen, jotta jaksaa olla niiden kanssa riittävän kärsivällinen. Nehän ovat kuitenkin täysiverisiä ja jalostettu ihan erilaiseen käyttöön kuin puoliveriset tai vaikka suokit ja issikat.

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: Arabiino 
Päivämäärä:   7.3.20 20:31:16

Ymmärrän molempien pointit. Jätetään vaan haukkumiset pois. Tämäkään rotu ja sen Suomessa vähäinen kasvatustoiminta ei hyödy rodun mystifioinnista. Arabi on hevonen eikä satuolento. Sen kanssa tulee erittäin hyvin toimeen ihminen, joka ei pakota vaan palkitsee sekä on ystävällinen ja kärsivällinen kaikkia luontokappaleita kohtaan. Hankalaa arabia en ole tavannut.

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: Tuota noin 
Päivämäärä:   7.3.20 22:23:57

Tosiasioiden esiintuominen ei ole mystifiointia. Arabin rakenne poikkeaa puoliverisestä ja täysiverisenä hevosena se on erilainen kuin puoliverihevonen. Faktaa.

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: Arabiino 
Päivämäärä:   7.3.20 22:36:02

Ei kaikkien, tuota noin.

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: Hohhoijaa 
Päivämäärä:   8.3.20 01:12:07

Nämä arabi keskustelut täällä on aina sellaisia popparit esiin juttuja..

Arabi on hevonen siinä missä muutkin. Arabin kanssa mennään metsään ja pahasti kun ruvetaan hyssyttelemään, jännittämään ja syöttämään karkkia.
Arabi on käsittelijänsä peili, jos asioita on tarkoitus tehdä niin ne tehdään. Ei hyssytellä jokaisen korvan liikahduksen jälkeen. Arabin herkkyys tuntuu todella monella menevän käsitteenä sekaisin arkuuden kanssa. Arabi ei ole arka, se on sotahevoseksi jalostettu ja osaa kyllä halutessaan ihan suoraan kusettaa käsittelijänsä. Ovat älykkäitä, vähän kuin hevosmaailman bordercollie. Johdonmukainen itsevarma käsittelijä saa johdonmukaisen ja itsevarman hevosen.

Osaavissa käsissä arabi kiipeää vaikka perse edellä puuhun jos omistaja käskee ja osaa opettaa. Koko perheen hevosena elementissään sillä lähtökohtaisesti pitävät lapsista.

Kasvatusta Suomessa ei juurikaan ole sillä ei ole markkinoita. Kun vakavasti otettava ostajakanta puuttuu ei kukaan näitä viitsi myyntiin kasvattaa.

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: Arabiino 
Päivämäärä:   8.3.20 06:58:13

Joo, jos oikeasti kiinnostaa, kannattaa hakeutua tutustumaan rotuun, vaikka SAHYn kautta.

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   8.3.20 09:20:24

Ei kai Suomessa enää juuri kasvateta arabeja, angloista puhumattakaan. Eikös arabihevosyhdistyskin lakannut olemasta omana yhdistyksenään liian vähäisen toiminnan takia?

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.3.20 09:33:57

Kiitos paljon kaikille, ihania ja rehellisiä kommentteja tullut. Olen tosiaan huomannut, ettei kasvattajia eikä toistaiseksi sivujakaan saati myyntipalstaa löydy. Miehen kanssa siis tykätään "puskailla", eilenkin tehtiin parin tunnin maasto ja kun maa on sula, pystyi tekemään laukkavetoja. Olen itse ratsastanut arabeilla Euroopassa, Egyptissä ja Namibiassa ja nämä ovat jo olleet koulutettuja hevosia. Kaikilla on menty kiitolaukkaa ja jostain syystä en ole koskaan pelännyt vauhtia (hih). Olen kiinnostunut tuosta dilemmasta että miten herkästä ja reagoivasta nuoresta koulutetaan maastovarma ei-reagoiva turvallinen hevonen. Sehän on hengenvaarallista, jos hevonen liikenteessä tekee uukkarin yms.

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: Uuu 
Päivämäärä:   8.3.20 09:48:04

Aina ihmetyttää, miksi lähdetään vastaamaan tällaisiin ketjuihin oman mutu-tuntuman perusteella ja levitetään väärää tietoa. SAHY on elossa ja voi hyvin.

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: Pirkko S 
Päivämäärä:   8.3.20 10:57:18

Aloittaja: Tsekka facebookissa sivu "Arabianhevonen". Perustin sen varta vasten arabihevosten myyntiä ja ostamista varten. Kyse on minun henkilökohtaisen fb-sivun rinnalle perustettu sivu, ei siis ryhmä, joten sinne saa laittaa myytäviä hevosia. Jokunen myytävä siellä on tälläkin hetkellä.

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: Pirkko S 
Päivämäärä:   8.3.20 11:00:31

Ja vielä:

Suosittelen arabia vilpittömästi juuri tuollaiseen tarkoitukseen, jota sinä aloittaja kuvasit. Arabihevonen arvostaa sitä, että maisemat vaihtuvat ja harrastaminen on monipuolista. Sillä tavoin ne jaksavat sitten vääntää myös kentällä, jos sellaistakin haluaa. Aktiivinen koti on arabille paras koti, koska pääsääntöisesti ne ovat tosi hyviä rehunkäyttäjiä, mikä vähemmän käytössä oleville voi kostautua.

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: Reetta 
Päivämäärä:   8.3.20 11:57:58

Itselläni on 4-vuotias täysarabi, joka pelätessään hidastaa tai pysähtyy ja hetken päästä menee toteamaan pelottavan kohteen vaarattomaksi. Se on myös ehdottomasti järkevin ja helpoin nuori hevonen, jonka kanssa olen koskaan toiminut. Herkkä paineelle, se on ongelma vain jos käsittelen samaan aikaan kahta hevosta -sillä paineella millä omani ravaa, joku toinen vasta harkitsee liikkeelle lähtemistä. Ei välitä linja-autoista, rekoista tai traktoreista joita tulee ajolenkeillä vastaan, vastaan tulevia ravihevosia haluaisi tosin lähteä seuraamaan. :D Varmajalkainen, rakastaa aikuisia ja lapsia, tulee erittäin hyvin toimeen myös koirien kanssa. Ei-hevosharrastaja mieheni käsittelee tätä aivan sujuvasti ilman mitään ongelmia. Tämän edeltäjä oli puoliarabi, se harrasti enemmän sivuloikkia tai muutaman askeleen ”häntä koipien väliin ja matalaksi”-kiihdytyksiä jotain kytätessään, mutta sekään ei 12 yhteisen vuoden aikana tehnyt U-käännöksiä kovassa vauhdissa koskaan.

Tällä hetkellä suomalaisella arabikasvatuksella menee itse asiassa yllättävän hyvin. Ensi kesänä on syntymässä ainakin 10 täysarabivarsaa, (katsoin Hepasta kolmen orin astutustilastot, niistä tuli 10) joka on enemmän kuin monena aiempana vuonna. SAHY vaihdettiin rotuyhdistyksestä ratsastusseurana toimivaksi, koska sille oli suurempi tarve ja seuran pyörittäminen vaatii vähemmän resursseja kuin yhdistyksen. Se toimii kuitenkin samalla tavalla arabikasvatuksen ja harrastearabien edistämiseksi, ja mm. ensi kesänä on taas tulossa arabinäyttelyt.

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.3.20 16:34:23

Kiitos Reetta, voisitko laittaa linkkejä noihin mainitsemiisi juttuihin; esim. Kasvattajat. Kiitos myös Pirkko S., löysinkin jo tuon sivun.

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.3.20 21:44:27

Mun tämä 50 % arabi pelästyessään hyppää ilmaan ja pysähtyy ihmettelemään. Nuoresta asti ollut maastossa vetohevosena rohkeana. Äärettömän herkkä ratsastaa ja suustaan myös. Rakastaa kiitolaukkaa. Aina utelias ja touhukas. Ihmisrakas ja positiivisen palautteen kautta helppo kouluttaa.

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: Reetta 
Päivämäärä:   9.3.20 10:10:18

Kasvattajilla ei tietääkseni ole kenelläkään kotisivuja, Facebookista löytyy esimerkiksi Team Nordic Art joille syntyy 4 varsaa Suomeen ja 1 Ruotsiin. Kannattaa liittyä Facebookissa myös SAHYn ryhmään, siellä ei enää hevosia saa myydä vaan myytävät löytyy tosiaan tuolta Pirkon mainitsemalta sivulta, mutta saat selville keneltä voisi kysellä varsaa tai aikuista. Suomalaisilla on paljon kontakteja myös ulkomaille, jos Suomesta ei siis löydy mieleistä niin ”välittäjiä”/vinkkaajia löytyy kyllä.

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: Ellen 
Päivämäärä:   9.3.20 11:24:20

Koska näyttely on ja missä?

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.3.20 13:03:25

Näyttely Haminassa alustavasti loppukesästä.

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: Ara 
Päivämäärä:   23.3.20 01:19:42

Minun ensimmäinen arabini oli jo hieman iäkkäämpi ja täysin ratsukoulutettu ja maastovarma ostaessani. Maastossa sai siis mennä vaikka silmät kiinni ilman ohjia jos halusi ja aina pystyi luottamaan. Ominaisesti arabin tyyliin, tämäkin hevonen oli loppuun asti aina valpas ja reagoi kyllä kaikkeen suurieleisemmin kuin moni muun rotuinen hevonen yleensä reagoi. Seuraava arabini oli nuori ja vasta sisäänratsastettu kun ostin. Maastoiltu sillä ei vielä oltu joten se aloitettiin ihan nollasta. Kuitenkin jo toisella maastokerralla lähdettiin kahdestaan ilman muita hevosia kokeilemaan, tuleeko ruumiita vai ei. Ei tullut. Reaktiivinen on ja erittäin erittäin herkkä. Säikähdyksestä seuraava reaktio riippuu siitä, onko säikähdyksen aiheuttanut kohde lähellä vai kaukana ja tuliko se yllättäen, vai näkikö ja jännittikö hevonen sitä jo pidempään. Voimakkain reaktio on erittäin nopea sivuloikka ja tämä aiheutuu yllättävistä lähellä olevista "möröistä". Jos taas pelottava kohde on kauempana, hevonen yleensä hiljentää vauhdin ja pysähtyy, hetken kauhistelee pärskähdellen ja lopulta ihmisen kannustamana menee reippaasti kohteen luokse ja huomaa ettei kuolekaan. IKINÄ ei kumpikaan minun arabeistani eikä muistakaan ratsastamistani arabeista ole tehneet u-käännöstä vauhdissa. En tietenkään sano, että kukaan arabi ei niin tekisi, varmasti on sellaisiakin yksilöitä, mutta se ei ainakaan missään tapauksessa ole ominaisuus ja yleinen tapa toimia arabille. Laiskaa arabia en ole myöskään tavannut, mutta oletan sellaisiakin löytyvän.

Minä en rotua vaihtaisi. Nämä sopii monipuolisesti kaikkeen harrastamiseen. Ovat oman kokemukseni perusteella yleensä hyvin koiramaisia luonteiltaan. Tykkää puuhata ihmisen kanssa ja uteliaasti kaikessa mukana.

MUTTA, kuten joku jo yllä mainitsikin, tarvitsee reilun käsittelijän. Tai toki ihan jokainen hevonen ehdottomasti tarvitsee, oli ehkä väärin muotoiltu, mutta tarkoitan, että arabi ei välttämättä siedä epäreilua kohtelua yhtä pitkälle kuin moni muu. Arabi on usein herkkyytensä ja valppautensa vuoksi hyvin väärinymmärretty eläin ja leimataan helposti hulluksi. Arabi on mielestäni kauneimmillaan juurikin leijaillessaan pörheänä sieraimet ja silmät lautasen kokoisina. Minunkin hevonen saattaa jonkun aran mielestä näyttää joskus hurjalta ja hullulta, jos se vaikkapa taluttaessa tai ratsastaessa pärisee jollekin pää pilvissä, häntä selän päällä steppaillen. Tosiasiassa se on kuitenkin joka tilanteessa vaikka pikkusormella käsiteltävissä ja myös lapseni voivat huoletta taluttaa ja hoitaa. Ei IKINÄ rynni, ryöstä, jyrää päälle tai muutenkaan lähde käsistä. Voi leijua narussa vierellä, mutta siinä vierellä pysyykin ja aina kevyenä ja "löysällä" narulla.

Liikkeissään ei tietenkään pärjää puoliveriselle kun puhutaan kouluratsastuksesta. Mutta monilla arabeilla silti kisataan ja jopa pärjätään ainakin Suomen tasolla, ulkomaita en ole niin seurannut. Kouluttaa voi miten pitkälle vaan, toki yksilön rakenne huomioiden. Minun hevonen hyppää leikiten ratana 110cm, ehkä isompaakin mutta omat taidot ja uskallus tulee tässä vaiheessa tuossa kohtaa vastaan. Emme ole kuitenkaan kisanneet oman kiinnostuksen puuttuessa, mutta valmennuksissa kyllä käymme 2-4 kertaa kuukaudessa.

Varsoja syntyy varmaan muutamia vuodessa. Enemmänkin varmasti tehtäisi jos kysyntä olisi suurempaa mutta jos ei omaksi ilokseen tee niin eipä tätä rotua Suomessa ole kannattavaa tämän enempää kasvattakaan. Kuten joku jo yllä mainitsikin niin tälle kesälle taisi olla tulossa nyt ihan reippaasti varsoja. Sahy yhdistys ei tosiaan enää ole.toiminnassa mutta sen sijaan nyt uusi seura samalla nimellä.ja Facebookissahan nuo samat vanhat sivut on toiminnassa edelleen.

Tulipa pitkä teksti. Kuitenkin ehdottomasti suosittelen arabia!

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   23.3.20 10:39:24

Tori.fi näky eilen ilmoitus 160cm rautiaasta oriista.

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: Mo 
Päivämäärä:   23.3.20 18:45:11

Luit vähän huonosti, kun on 153 cm ruuna :)

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: hmmh 
Päivämäärä:   23.3.20 18:45:30

"Aina ihmetyttää, miksi lähdetään vastaamaan tällaisiin ketjuihin oman mutu-tuntuman perusteella ja levitetään väärää tietoa. SAHY on elossa ja voi hyvin."

Kukas se nyt levittääkään väärää tietoa? SAHY nimenomaan lopetti toiminnan yhdistyksenä koska yhdistykselle ei ollut tarpeeksi tekijöitä. SAHY jatkaa nykyään ratsastusseurana.

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   23.3.20 20:17:37

Minäkin näin ilmon oriista, vaikuttaa hienolta!

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: Varsa 
Päivämäärä:   23.3.20 21:41:10

Arabi on ehdottomasti hienoin rotu mitä olla voi. Arabin käsittely ei mitään rakettitiedettä ole, helppoja hevosia. Ja monet mitä minä tunnen ovat kyllä rauhallisia eikä mitään sinkoilijoita. Tottakai hevoset reagoivat jos jotain yllättävää tapahtuu mutta hössötys ei jää päälle!

Pihatossa pärjäävät hyvin ja ruoka maistuu vähän turhankin hyvin.

Ensi kesänä syntyy varsa, ehkä jää omaksi, ehkä myyntiin, saa nähdä.

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.3.20 23:47:22

Herranjestas, käytetäänhän arabeja jopa tuntihevosina..

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: sanna 
Päivämäärä:   24.3.20 13:26:02

"Jos se pelästyy liikenteessä, mitä tapahtuu? Ottaa laukkaspurtin eteen vai tekee u -käännöksen, sivuloikan, hyppää pystyyn, pukittaa?"

Minulla oli jonkin aikaa aivan ihana arabi, jolla maastoilin paljon. Mitään tiellä liikkuvaa konetta tai autoa se ei pelännyt, mutta saattoi säikkyä ojan penkalla heilahtavaa heinää, varjoa, lintua tai mitä vaan minulle suunnilleen näkymätöntä, ja silloin se saattoi tehdä kaiken ehdottamasi tai jotakin niistä, ja nopeasti! Muutaman kerran kävelin kotiin ilman hevosta.

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   28.3.20 13:37:56

Tässä keskustelussa ei ole vielä tullut esiin se fakta, että eri arabilinjat tuottavat toisistaan sekä ulkonäöllisesti, että luonteellisesti erittäin paljon toisistaan poikkeavia hevosia. Itse pidän eniten egyptiläisistä/venäläisistä arabianhevoslinjoista, sillä niillä hevosilla on hyvät kaviot, hyvä säkä ja satulansija, hevoset ovat jaloja ja selväpäisiä. Puolalaislinjaiset saattavat toisinaan olla hieman suurempia, mutta en pidä monessa suvussa kulkevasta tynnyrirunkoisuudesta, joka tuo todellisia haasteita sopivan satulan löytymiseen. Kaviolaatu on myös monella puolalaisella pehmeämpää ja helpommin lohkeavaa.

Ruotsissa on tälläkin hetkellä monia kasvattajia, jotka jalostavat jenkeissä suosittua ylikorostunutta painunutta nenäpiitä, mikä mielestäni on erittäin ruma ja kaukana alkuperäisistä arabeista. Näiden myytävien hevosten liikevideioissa näkyy myös kyseiseen jalostukseen liittyvä showravi, mikä ei ole suotavaa ratsuksi ja harrastekaveriksi arabia haaveilevalle.

Summa summarum, ostajan täytyy olla hieman enemmän perillä arabianhevosesta kuin vain 'haluan arabin', jos aikoo löytää juuri omaan käyttötarkoitukseen sopivan eläimen. Luonteeltaan arabit ovat yleistettynä yhteen ihmiseen kiintyviä, herkkiä ja miellyttämisenhaluisia sekä uteliaita, kun niitä kohdellaan oikein. Väärinkohdeltuina todellakin osaavat sen myös osoittaa, etteivät tykkää toiminnasta. Varmajalkaisina ja älykkäinä eläiminä osaavat katsoa jalkoihinsa umpimetsässäkin kaatumatta ja kompastelematta. Esteillä useimpien tekniikassa on puutteita, hyppäävät matalaa kaarta ennemminkin kuin pyöreällä tekniikalla.

Poikkeuksia löytyy, kuten jokaisesta rodusta. Ihania hevosia, juuri mun mieleisiä.

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.3.20 15:29:37

Kiva että vielä tulee kommentteja. Osaatko vinkua jotain myyntipalstoja tai kasvattajien kotisivuja esim. Viron puolelta tai Hollannista? Mistä tietää, onko kyse egyptiläisestä arabista vai show-tyypistä? Itseä kiinnostaa enemmän arabialainen tyyppi. Vaikka ihannekoko olisikin 160 cm (myös miehen ratsastettava)... onko jotain tunnettuja arabialaisen lnjan nimiä, joita bongata sukutauluista?

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.3.20 15:30:53

Siis vinkata...

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: kk 
Päivämäärä:   3.4.20 20:58:58

"Mistä tietää, onko kyse egyptiläisestä arabista vai show-tyypistä? "
Monet egyptiläiset ovat showtyyppisiä.

Kannattaa googlettaa englanniksi ja saksaksi. Löytyy paljon tietoa.

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   3.4.20 23:03:34

Ei nykyisin ole enää juurikaan mitään linjoja:) Kaikki on enemmän tai vähemmän crosseja. Hevosissa olevat erot syntyvät enemmän kasvattajan mieltymyksen mukaan, mutta usein tietyissä maissa tykätään tietyn tyyppisistä hevosista. Nykyään voi puhua kolmesta tyypistä; näyttelytyyppi, matkaratsastustyyppi ja ne joilla ei ole niin väliä tai joista ei tullut näyttelytyyppejä :) Tämä on hieman ironisesti todettu tosiseikka.

Näyttelytyypissä korostuvat seikat, joita näkee usein piirroksissa. Pienipäisiå, koverapäisiä, joutsenkauloja, kapoisia, pitkäselkäisiä ja korkea- ja suorajalkaisia hevosia, joiden selkään ei niin voi kuvitella ratsastajaa, koska se menee katki.

Matkaratsastustyyppiä taas ei välttämättä erota pienestä lämminveriravurista.

Ne muut sitten voivat olla ihan mitä tahansa. Voimakkaita ja vähemmän voimakkaita, kauniita ja vähemmän kauniita, suuri- tai pienipäisiä, suoralla tai koveralla profiililla olevia päitä jne.

Yhteistä kaikille arabeille on oman kokemuksen mukaan ja ulkonäöstä huolimatta sielukkuus, kyky luoda syvä yhteys ihmiseen, jos ihminen osaa ottaa tämän vastaan sekä kyky muuntautua sekunnin murto-osassa tulisesta villihevosesta lehmän hermot omaavaksi luottoystäväksi.. Kaikki samassa paketissa.

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   4.4.20 22:01:55

Saksassa ja jenkeissä kyllä mielestäni on esim. egyptiläisten tai asilien jalostus voimissaan. Eli kaikki arabit eivät ole verilinjojen risteytyksiä. Jotkut kasvattavat näyttelyihin, toiset matkaratsuksi tai muuhun käyttöön.

  Re: Arabi harkinnassa

Lähettäjä: Mw 
Päivämäärä:   4.4.20 22:38:48

"Matkaratsastustyyppiä taas ei välttämättä erota pienestä lämminveriravurista."

Kyl näitä on niin hauska lukee :)
Onko nämä tiedot peräisin mistä?

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.